MiniGordini
Aktiv medlem
Gorilla tape till slanglöst.
Vad är nackdelen med Gorilla tape? Vad blir dåligt av att tejpa fälgar med det när man går över till slanglöst?
Kort hållbarhet, skadligt lim?
Jag är nybörjare på slanglöst, försökt senaste veckan att få två uppsättningar hjul täta. Fälgarna är ett par Roval Control SL Carbon och ett par Stans Crest.
Tejpade först med tejp från Stans. Tyckte jag hade svart bälte i youtube tittande hur man skulle göra. Lät tejpen sitta på över natten, inga luftbubblor, utsträckt osv.
På Roval fälgen fick jag inte tätt kring ventilen och till slut hittade jag ett litet bubblade kring en eker på Stans hjulet.
Doppade hjulen i vattenbad för att upptäcka det.
4 av 4 däck läckte ur luften inom ett dygn, nybörjare som sagt.
Tänkte köpa mer tejp på Cykloteket idag och börja om från början igen, denna gång "Joes". Stötte ihop med min favorit mekaniker och jag frågade om tejpen var bra, han sa direkt nej och att jag skulle köra Gorilla tejp istället.
Sagt och gjort. Tejpade ett hjul av varje i EM, skakade runt vätskan lite.
Bägge hjulen har nu hållt lufttrycket i 3 timmar på första försöket.
Hittar inte något bubbel någonstans i vattenbadet heller.
... så vad är haken? ;-)
Kort hållbarhet, skadligt lim?
Jag är nybörjare på slanglöst, försökt senaste veckan att få två uppsättningar hjul täta. Fälgarna är ett par Roval Control SL Carbon och ett par Stans Crest.
Tejpade först med tejp från Stans. Tyckte jag hade svart bälte i youtube tittande hur man skulle göra. Lät tejpen sitta på över natten, inga luftbubblor, utsträckt osv.
På Roval fälgen fick jag inte tätt kring ventilen och till slut hittade jag ett litet bubblade kring en eker på Stans hjulet.
Doppade hjulen i vattenbad för att upptäcka det.
4 av 4 däck läckte ur luften inom ett dygn, nybörjare som sagt.
Tänkte köpa mer tejp på Cykloteket idag och börja om från början igen, denna gång "Joes". Stötte ihop med min favorit mekaniker och jag frågade om tejpen var bra, han sa direkt nej och att jag skulle köra Gorilla tejp istället.
Sagt och gjort. Tejpade ett hjul av varje i EM, skakade runt vätskan lite.
Bägge hjulen har nu hållt lufttrycket i 3 timmar på första försöket.
Hittar inte något bubbel någonstans i vattenbadet heller.
... så vad är haken? ;-)