Gorilla tape till slanglöst.

MiniGordini

Aktiv medlem
Vad är nackdelen med Gorilla tape? Vad blir dåligt av att tejpa fälgar med det när man går över till slanglöst?
Kort hållbarhet, skadligt lim?

Jag är nybörjare på slanglöst, försökt senaste veckan att få två uppsättningar hjul täta. Fälgarna är ett par Roval Control SL Carbon och ett par Stans Crest.
Tejpade först med tejp från Stans. Tyckte jag hade svart bälte i youtube tittande hur man skulle göra. Lät tejpen sitta på över natten, inga luftbubblor, utsträckt osv.

På Roval fälgen fick jag inte tätt kring ventilen och till slut hittade jag ett litet bubblade kring en eker på Stans hjulet.
Doppade hjulen i vattenbad för att upptäcka det.

4 av 4 däck läckte ur luften inom ett dygn, nybörjare som sagt.

Tänkte köpa mer tejp på Cykloteket idag och börja om från början igen, denna gång "Joes". Stötte ihop med min favorit mekaniker och jag frågade om tejpen var bra, han sa direkt nej och att jag skulle köra Gorilla tejp istället.

Sagt och gjort. Tejpade ett hjul av varje i EM, skakade runt vätskan lite.
Bägge hjulen har nu hållt lufttrycket i 3 timmar på första försöket.
Hittar inte något bubbel någonstans i vattenbadet heller.

... så vad är haken? ;-)

Jag har kört BOR tape från cykloteket. Det är Tesa tape med märkeslogga.
Sjukt mycket bättre än Stans.
Kan tänka mig att gorilla är bättre också.

Jag har kört med den genomskinliga Gorilla i flera år nu. Dubbla lager vid ventilen och tejpskarven, i övrigt ett lager. Har fungerat klockrent på första försöket på alla hjul jag monterat.

Jag har inte provmätt viktskillnaden, men jag tror inte det är tyngre. Gorillan är tunnare än Stans så om något borde den vara lättare. Framför allt så är den lättare att montera.

Cykloteket skulle ha 170 spänn för 9 meter av Joe's tape, låter som Tesa/Ebay alternativet är att föredra om man är kompis med den tapen.

Jag åkte ut till nån "allt för sjön" butik på Lidingö istället, enda butiken jag lyckades googla fram som hade rätt bredd (25mm) gorilla tape hemma.

På tal om vikt blev mitt framhjul 55 gram tyngre efter övergång till slanglöst. :)
Men det beror på att mina gamla däck var slitna lövtunna S-works och mina nya är tunga conti protection.
Men huvudsyftet är ju träning så det gör inte så mycket

Ett tips är att montera hjulen och ut och cykla. Mina läckte från nån eker, lite vid sidoväggarna osv. Pumpade däcken hårt och stack ut och trampade en halvtimme. Efter det var hjulen täta och fina.

Ps. Jag kolla inga filmer, jag bara tejpade. Fick en del (många) bubblor men funkar bra ändå :)

När det läcker vid ventiler eller ekrar så brukar ju tejpningen failat. Det tar ju säkert flera minuter per hjul att få det bra, men gör man det rätt en gång så fungerar det ju sen :)

Men att cykla när däcket är nystansat är väldigt bra.

Däremot så är jag osäker på om inte rovalhjulen ska vara förtejpade...?

NickPick sa:
När det läcker vid ventiler eller ekrar så brukar ju tejpningen failat. Det tar ju säkert flera minuter per hjul att få det bra, men gör man det rätt en gång så fungerar det ju sen :)

Men att cykla när däcket är nystansat är väldigt bra.

Däremot så är jag osäker på om inte rovalhjulen ska vara förtejpade...?

Jajjemän, mina var då det. Men trots ny vätska så bubblade det ut kring några ekrar. Väldigt sakta, men så höll på jag på förra sommaren.

Tog mig ut för en lite provtur.. gick bra i ca 1,68km sedan var bakdäcket nästan helt tomt! Tur att jag inte började strula med detta nån vecka innan tävling haha ? iofs tänkte jag ju byta däck när det blir rejs.
Nåväl, fallerar allt finns det ju alltid slangalternativet.

Litet tips från en med empirisk erfarenhet :-)

all vävtejp som är luttät funkar att använda, men man ska vara noga med att kolla så den inte lämnar kvar limrester när man tar bort den.

Gorilla tejp b.la har den fördelen att den sitter bra, och lämnar ingenting kvar på fälgen om/när du tar bort den

Jag testade med "vanlig" silvertejp från Jula, funkade skitbra att tejpa och stansa, sen när jag drog bort den så var det ett tjockt lager med limrester kvar i fälgen som tog en evighet med kemiskt ren bensin och gnugga gnugga gnugga...
Jag fick nästan en inflammation i armbågen på kuppen

pumptorparn sa:
Tesa 4289 är samma som Stans.

Oj vad jag känner mig blåst som tidigare köpt typ 9 meter Stans för samma pris som 66 meter Tesa :/

TublessTapepEbay.jpg

Jag tycker att det är nåt tillfredsställande med att sträcka och tejpa med stans/4289-tejpen. Kallas ju strapping-tape och gör härliga ljud när man tejpar ocj sträcker. Har inte stött på nåt problem som kan skyllas på tejpen, så jag fortsätter med det.

Jag har haft stor framgång med svart Gorilla-tejp. Tills nyligen, då jag såg att klistret lösts av guckan (Stans) upp i överlappet och det var ungefär 1 mm kvar till punka. Så nu litar jag inte på den längre.

Det fina med den i övrigt är att den går att riva till rätt bredd. Min rulle är 48 mm bred och inhandlades hos Fredells.

Senast ändrad:
Kör också med den svarta gorillan, den tätade inte helt hundra över ekerhålen på bakdäcket så där tejpade jag med smal bandningstejp underst och gorilla över det och det funkar bra. Men det känns lite tattigt och onödigt med så mycket tejp. Framhjulet måste inte åtgärdas men kommer bli bättre om jag gör det. Kommer då använda tätningstejp som man tätar hus med.
typ https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21601

Varför klödda så jävla mycket, köp riktig tejp för ändamålet. Så behöver ni bara handla tejp en gång.

E13 tex, fungerar skitbra och enkel att få dit.

marr sa:
Varför klödda så jävla mycket, köp riktig tejp för ändamålet. Så behöver ni bara handla tejp en gång.

Det gäller ju att den är lagom bred också. För egen del 35 mm, vilket inte är direkt vanligt. 40 hade säkert funkar också eftersom fälgen ju inte är platt i botten.

marr sa:
https://www.bike24.com/p2157194.html

25-28-30mm där bara, finns åtminstone 40mm med. För det har jag en rulle.
350:- för 40meter.

Hu, det var dyrt! Å andra sidan är Gorilla-tejp apdyrt också, men den har ju andra användningsområden.
Jag gissar att man vill ha en tejp som är något bredare än fälgens innerbredd så att den verkligen ligger under kanttråden. Så 40 mm är nog rimligt för mina fälgar.

Specialized har visst några gummipluppar som sitter i ekerhålen som ska vara täta nog för slanglöst. Det vore ju helt magiskt, men det verkar kräva att fälgen är plan i botten. Vilket mina inte är:-/

Makten sa:
marr sa:
https://www.bike24.com/p2157194.html

25-28-30mm där bara, finns åtminstone 40mm med. För det har jag en rulle.
350:- för 40meter.

Hu, det var dyrt! Å andra sidan är Gorilla-tejp apdyrt också, men den har ju andra användningsområden.
Jag gissar att man vill ha en tejp som är något bredare än fälgens innerbredd så att den verkligen ligger under kanttråden. Så 40 mm är nog rimligt för mina fälgar.

Specialized har visst några gummipluppar som sitter i ekerhålen som ska vara täta nog för slanglöst. Det vore ju helt magiskt, men det verkar kräva att fälgen är plan i botten. Vilket mina inte är:-/

Allt är relativt.

marr sa:

Pga att ”tejp för ändamålet” inte varit tillräckligt bra så har man letat efter nåt bättre.

Byggmaxtejpen (samma som t-flex) funkar inte alls som jag skrev i den andra tråden där det togs upp. Fördelen med gorilla tape är att man lätt kan skära önskad bredd och att den finns lokalt.

somebody sa:
Byggmaxtejpen (samma som t-flex) funkar inte alls som jag skrev i den andra tråden där det togs upp. Fördelen med gorilla tape är att man lätt kan skära önskad bredd och att den finns lokalt.

Låta han nu tejpa med sin byggmax tejp, den är billig, alltså skitbra!

Har kört med svart Gorilla tejp i flera år på att antal olika hjul. Funkar mycket bra, speciellt om man kränger av och på olika däck i tid och otid, då den är lite tåligare mot skav över ekerhålen. Något jag hade problem med tidigare att det började läcka, redan efter 2 - 3 byten. Går säkert att hitta Några gram lättare lösning. I ärlighetens namn har jag aldrig behövt tejpa om med Gorilla så jag vet inte om det blir lim kvar... Tejpa rätt och tejpa en gång.

DeermarK sa:
Har kört med svart Gorilla tejp i flera år på att antal olika hjul. Funkar mycket bra, speciellt om man kränger av och på olika däck i tid och otid, då den är lite tåligare mot skav över ekerhålen. Något jag hade problem med tidigare att det började läcka, redan efter 2 - 3 byten. Går säkert att hitta Några gram lättare lösning. I ärlighetens namn har jag aldrig behövt tejpa om med Gorilla så jag vet inte om det blir lim kvar... Tejpa rätt och tejpa en gång.

Jag har haft massa strul med gorillatejo på mina LB hjul. Som funkat helt felfritt med stans. På ett par gamla mavic 321 funkade gorillanutmärkt och på mina nuvarande spankhjul funkar stans och spanks tape bra.

Gorillatejpen hade en tendens att lösas upp av guckan kag körde med. Kanske spelar roll vad man har för gucka.

/Anders

Makten sa:
Acura sa:
Gorillatejpen hade en tendens att lösas upp av guckan kag körde med.

Det är ju det generella problemet med slanglöst, oavsett tejp. Klistret är rimligen inte avsett att tåla att bada i ammoniak eller glykol dagarna i ända.

Jag kör med Joes eco sealant, mest för att det var det som LBS hade när jag tubeless-ade första gången. dock har jag en liten hypotes som går ut på att den borde vara snällare mot både fälg och tejp pg.a. ammoniakfri os.v.

någon som har någon erfarenhet?

jag kör med en transpararent tejp från gorilla, tänk packtejp modell tjock.

Den var lite svår att få tät i skarven men verkar hålla hur bra som helst nu. Pumpade senast för någon månad sedan och det var inte platt än :)

På landsvägstubeless har jag haft problem med tejpen lyft och krypit mot mitten när man krängt på / av däck då det sitter så satans tight. Men tror vilken tejp som helst hade tagit skada. Bästa är sån där oem tejp som brukar sitta på från fabrik.

glitch sa:
På landsvägstubeless har jag haft problem med tejpen lyft och krypit mot mitten när man krängt på / av däck då det sitter så satans tight. Men tror vilken tejp som helst hade tagit skada. Bästa är sån där oem tejp som brukar sitta på från fabrik.

Är det ett nej? :D :D

Tillbaka
Topp