Gorilla tape till slanglöst.

MiniGordini

Aktiv medlem
Vad är nackdelen med Gorilla tape? Vad blir dåligt av att tejpa fälgar med det när man går över till slanglöst?
Kort hållbarhet, skadligt lim?

Jag är nybörjare på slanglöst, försökt senaste veckan att få två uppsättningar hjul täta. Fälgarna är ett par Roval Control SL Carbon och ett par Stans Crest.
Tejpade först med tejp från Stans. Tyckte jag hade svart bälte i youtube tittande hur man skulle göra. Lät tejpen sitta på över natten, inga luftbubblor, utsträckt osv.

På Roval fälgen fick jag inte tätt kring ventilen och till slut hittade jag ett litet bubblade kring en eker på Stans hjulet.
Doppade hjulen i vattenbad för att upptäcka det.

4 av 4 däck läckte ur luften inom ett dygn, nybörjare som sagt.

Tänkte köpa mer tejp på Cykloteket idag och börja om från början igen, denna gång "Joes". Stötte ihop med min favorit mekaniker och jag frågade om tejpen var bra, han sa direkt nej och att jag skulle köra Gorilla tejp istället.

Sagt och gjort. Tejpade ett hjul av varje i EM, skakade runt vätskan lite.
Bägge hjulen har nu hållt lufttrycket i 3 timmar på första försöket.
Hittar inte något bubbel någonstans i vattenbadet heller.

... så vad är haken? ;-)

Jag har kört BOR tape från cykloteket. Det är Tesa tape med märkeslogga.
Sjukt mycket bättre än Stans.
Kan tänka mig att gorilla är bättre också.

Jag har kört med den genomskinliga Gorilla i flera år nu. Dubbla lager vid ventilen och tejpskarven, i övrigt ett lager. Har fungerat klockrent på första försöket på alla hjul jag monterat.

Jag har inte provmätt viktskillnaden, men jag tror inte det är tyngre. Gorillan är tunnare än Stans så om något borde den vara lättare. Framför allt så är den lättare att montera.

Cykloteket skulle ha 170 spänn för 9 meter av Joe's tape, låter som Tesa/Ebay alternativet är att föredra om man är kompis med den tapen.