[Göteborg-Delsjön] Vildmarksleden stängd (?)

Jo jag ser ju vilken enorm nytta du har av att vara beläst. Jag känner mig enormt förminskad nu faktiskt.

Jag har inget större behov av att gilla eller ogilla okända människor. Det är ointressant. Men jag tror att man blir behandlad efter hur man beter sig. Vissa beteenden skapar uppskattning, andra dryga kommentarer. Det står alla fritt att välja.

Jag bor inte i Göteborg. Däremot vet jag att intern splittring är det sista man behöver när man har ett behov av att samla sig mot oförstående cykelmotståndare.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag bor inte i Göteborg. Däremot vet jag att
> intern splittring är det sista man behöver när
> man har ett behov av att samla sig mot
> oförstående cykelmotståndare.

+1!

Rattnalle skrev:
> Jo jag ser ju vilken enorm nytta du har av att
> vara beläst. Jag känner mig enormt förminskad
> nu faktiskt.
>
> Jag har inget större behov av att gilla eller
> ogilla okända människor. Det är ointressant.
> Men jag tror att man blir behandlad efter hur man
> beter sig. Vissa beteenden skapar uppskattning,
> andra dryga kommentarer. Det står alla fritt att
> välja.

Jag har ingen anledning att förevisa mina teoretiska kunskaper gentemot dig så här i början, men du däremot borde inta en något mer ödmjuk inställning mot nya profiler och lyssna även på "happymtb-skribenter" som inte är aktiva varje dag som just du verkar vara. :)

Nu ska jag inte komma här och vara bror duktig, men våra erfarenheter efter ett antal år med organiserat stigbyggande och underhåll av leder via Falu Stigcyklister är att det är en helt annan femma att prata med markägare/myndigheter när man kan visa upp att vi investerar ett par hundra timmar i praktiskt arbete varje år med att underhålla och utveckla leder än i början när vi bara var ett gäng cyklister som ville bygga cykelleder (vilken lång mening det blev).

Så att organisera sig vi GSC (eller liknande) och börja göra saker på riktigt är en bra väg att gå på ett rent generellt plan.

De här hetsiga herrarna som underhåller Vildmarksleden verkar ju vara allmänt galna, men samtidigt hyser jag stor respekt för sådana gubbar. Utan dessa hade Sverige varit utan en stor del av alla fina vandringsleder, motionsspår, skidspår osv. Om 50 år kanske det är vi som är skrikiga gubbar som förfasas över att 30-åriga konsulter promt vill köra heldämpade kick-bikes på våra cykelleder.

Jag började för övrigt cykla MTB i Ängårdsbergen. Det var fint vill jag minnas!

hagdahl skrev:
> Om 50 år kanske det är vi som är
> skrikiga gubbar som förfasas över att 30-åriga
> konsulter promt vill köra heldämpade kick-bikes
> på våra cykelleder.

+1

Det är lite av just detta perspektiv jag ville komma åt, fast Du uttryckte det ca 10 ggr bättre! :)

Det gäller alltså att försöka sätta sig in i alla andras upplevelser av naturen, alla i naturens olika besökare, och alla dess olika former av stigar.

Senast ändrad:
ensamvarg skrev:
> Tänk om T och Waki egenklien är heeelt övereens
> men att båda vid något tillfälle råkade
> misttolka den andre?

Nej, det är helt uteslutet! ;)

geologen skrev:
> Eller att T är Erkki...?

Okej, nu har du kanske bestämt dig för att en utöva en massa frågor/trams emot mig?

Jag är icke Erkki, jag bor i Jönköpings län. Är du verkligen en geolog?

Senast ändrad:
T skrev:
> ensamvarg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänk om T och Waki egenklien är heeelt
> övereens
> > men att båda vid något tillfälle råkade
> > misttolka den andre?
>
>
> Nej, det är helt uteslutet! ;)

Säker på det? Kollat med Waki off line? Fusk ...?

T skrev:
> Jag är nog mer beläst än dig, men i motsats
> till dig har jag inget...

"Jag är nog mer beläst än du" skall det vara.

Oskar skrev:
> T skrev:
> -----
> > Jag är nog mer beläst än dig, men i motsats
> > till dig har jag inget...
>
>
> "Jag är nog mer beläst än du" skall det vara.

Fast nu börjar diskussionen bli snuskigt barnslig. Ska vi hålla oss till ämnet?

T skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Eller att T är Erkki...?
>
>
> Okej, nu har du kanske bestämt dig för att en
> utöva en massa frågor/trams emot mig?

Det var du som började.

> Jag är icke Erkki, jag bor i Jönköpings län.
> Är du verkligen en geolog?

Nej. Är du verkligen ett T?

geologen skrev:
>
> Nej. Är du verkligen ett T?

Nej, jag är ijäntligen en brun SAAB 99 från -79 som gillar rostiga skärmkanter och ägghusvagnar från 60-talet från Örebro (SMV)...

http://www.smvhusvagnar.se/Historia.html

smv.jpg

Oskar skrev:
> T skrev:
> -----
>
>

Nej, ska man använda du så bör man skriva "mer beläst än du är".

Oskar skrev:
> T skrev:
> -----
>
>

Jo, iof sant eftersom det är en förkortning av "än du är".
Åas så har ju som bekant majoriteten alltid (?) rätt och då det är så vanligt att man säger "dig" så kan det till slut bli det förhärskande, gängse och därmed rätta, trot eller ej.

(Ja ja haja ju ironin men kunde inte låta bli att undervisa lite ändå ;))

T skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > T skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag är nog mer beläst än dig, men i
> motsats
> > > till dig har jag inget...
> >
> >
> > "Jag är nog mer beläst än du" skall det
> vara.
>
>
> Nej, ska man använda du så bör man skriva "mer
> beläst än du är".

Bör bör man knappast, behöver behöver man verkligen inte :)

OM jag kan säga något för sin försvar då skriver jag på Happy kanske en gång per året så hur kan jag ha någpn typ av Vendetta mellan jag känner ingen och ser någon som T första gång?!

I storst sätt hela grejen är onödigt - det finns inget förbud, det finns två sura gubbar som gapar och grusar lite, framförallt i ställerna som alla som kör i delsjön hatar, typ första lerpöl på stokigt nedförsbacken på Getryggen... lika önödigt som min insats förra året där de har grusats på skitiga ställerna nära MAdernas så blev bara bra.

Var ute och körde en tur ikväll och passade på att köra upp för Getryggen för att kolla läget.
Vad det ser ut som så planerar dom att grusa hela nerfarten, dock har dom dragit om spåret lite så första delen precis uppe vid vindskyddet är orörd, likaså en av de tekniska delarna på mitten där dom dragit spåret runt istället. Stenkistorna på slutet och vägen ner till 8:an är dock helt plana.

Nått som slog mig var dock bristen på dränering och avrinning, dom verkar mest fokuserat på att dumpa grus och inte så mycket mer. På vissa ställen fanns det grävda små diken/fåror över stigen, på andra nått enstaka dräneringsrör nerlagt. Dessa rör var dock små med kanske en innerdiameter på 5-6cm så dessa kommer antagligen sättas igen på nolltid och vara omöjliga att rensa.

Det är just bristen på dränering och vettig avrinning som gjort att Getryggen ser ut om den gör idag (eller gjorde iaf). Allt vatten rinner mitt i spåret och tar med sig allt löst material ut på sidorna. Dräneras det inte mer vad som är gjort nu så kommer mycket av arbetet vara ogjort till våren igen skulle jag gissa.

Det är faktiskt det som nästan retar mig mest. Visst, det är inte bra att en rolig nerfart grusas och "förstörs" men när det dessutom verkar göras på ett sätt som inte kommer hålla i längden är det också ett slöseri med resurser som man kunde gjort nått mycket bättre av om man tänkt till lite innan...

Det bästa vore om den här Erkki gör detta helt på eget bevåg, utan tillstånd. Så att han får stå där och gräva bort gruset nästa år, när det här ärendet "briserar".

Med tanke på mängden grus som använts så gör han det knappast på eget bevåg i alla fall. Det är ett antal lastbilslass som körts ut.

Märks att mtb'n har stått och samlat damm sen lillgrabben kom för stenkistan på getryggen är/var ju en av favoriterna. Riktigt trist när stigar får förstöras på det sättet för att gynna några få.
Blir det lättare att löpa och gå upp/nerför getryggen med gruset? Jag har svårt att se hur det skulle kunna bli bättre. Får väl helt enkelt damma av cykeln och dra dit och beskåda eländet helt enkelt.

Vore det inte grymt om man kunde omvända denne Erkki till mtb-eldsjäl istället? Vi kan skicka honom på en stigbyggarkurs i Kanada och så kan han få gå loss på delsjöområdet sen, bygga bikepark av brudaremossen och snickra NS-dropps nedför getryggen.. :)

Dr.Rock skrev:
> Blir det lättare att löpa och gå upp/nerför
> getryggen med gruset?

Ja det blir nog som att springa upp och nerför vilken grusväg som helst.
Det var dock nått djävulsk tungcyklat uppför just nu...

PontusL skrev:
> Vore det inte grymt om man kunde omvända denne
> Erkki till mtb-eldsjäl istället? Vi kan skicka
> honom på en stigbyggarkurs i Kanada och så kan
> han få gå loss på delsjöområdet sen, bygga
> bikepark av brudaremossen och snickra NS-dropps
> nedför getryggen.. :)

Det är det bästa och mest osannolika jag har läst på länge! :-)

Eric W skrev:
> PontusL skrev:
> -----
> > Vore det inte grymt om man kunde omvända denne
> > Erkki till mtb-eldsjäl istället? Vi kan
> skicka
> > honom på en stigbyggarkurs i Kanada och så
> kan
> > han få gå loss på delsjöområdet sen, bygga
> > bikepark av brudaremossen och snickra NS-dropps
> > nedför getryggen.. :)
>
>
> Det är det bästa och mest osannolika jag har
> läst på länge! :-)

+1 men jag gillar tanken :)

Vill man vara en gnutta mer realistisk så tycker jag man skall kika på de trail centers som finns i Skottland, tänker först och främst på Glentress och Innerleithen.

Eric W skrev:
> PontusL skrev:
> -----
> > Vore det inte grymt om man kunde omvända denne
> > Erkki till mtb-eldsjäl istället? Vi kan
> skicka
> > honom på en stigbyggarkurs i Kanada och så
> kan
> > han få gå loss på delsjöområdet sen, bygga
> > bikepark av brudaremossen och snickra NS-dropps
> > nedför getryggen.. :)
>
>
> Det är det bästa och mest osannolika jag har
> läst på länge! :-)

:)

Yupp det kommer att försvinna snabbt och blir okörbart för oss. Tänk på bilder efter årets skyfall i Hafjell. Men politiken skiter i det, de har skaffat budget och de har spenderat pengar: det blir en punkt att de har gjört någonting. Det är walk in the park Om man jämför det med idiotiska lösningar för ännu mer pengar på Västra hamngatan där det har introduceras ett ny "miljövänlig" sätt att köra bilar och cyklar samtidigt. De har lagts relativt liten gatusten där bilar kör med däcken - confuckingratulations - den kommer att bli buckligt nästa sommar. Hållbarhäten my ass. Västlänken anybody?! Det här är livet, politiker och tjänstemännen i kommunen har ingen tid för detaljer, eventuellt för en moralistiskt status på FB.

Tillbaks till ämne, vi ska inte hyra en gråterska. Förhoppningsvis kommer de att spendera de flesta pengarna på de bitarna av Bohusleden som ligger nära grusvägar. Det som är helt säkert är att de har inte tillräckligt mycket pengar att grusa allt från Öjersjö hästklubb till Skatås. Vi vet att det blir skit av deras grusning så vi kommer att kunna använda det som dålig exempel i förhandlingar i framtiden. När det gäller nedförsbacken från Getryggen då är det bara ett bra anledning att skapa något nytt, jag känner minst ett bra rovdjur/svamp plockare stig med roliga features. Lite prepp och flera 20-pers happyrides och den är klar för att köra.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    91.4 KB · Besök: 43
Haha, ni har nog inte tänkt på de övertalningsmetoder som under många år till perfektion har utvecklats av bl a religiösa sekter och militära organisationer! ;)

Ni tror inte han skulle hänga med om vi bjöd ut honom på en mtb-propagandatur då? Han är ju trots allt gammal skidfantast! :)

rekrevs skrev:
> Eric W skrev:
> -----
> > PontusL skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vore det inte grymt om man kunde omvända
> denne
> > > Erkki till mtb-eldsjäl istället? Vi kan
> > skicka
> > > honom på en stigbyggarkurs i Kanada och så
> > kan
> > > han få gå loss på delsjöområdet sen,
> bygga
> > > bikepark av brudaremossen och snickra
> NS-dropps
> > > nedför getryggen.. :)
> >
> >
> > Det är det bästa och mest osannolika jag har
> > läst på länge! :-)
>
> +1 men jag gillar tanken :)
>
> Vill man vara en gnutta mer realistisk så tycker
> jag man skall kika på de trail centers som finns
> i Skottland, tänker först och främst på
> Glentress och Innerleithen.

rekrevs skrev:
>
> Det är just bristen på dränering och vettig
> avrinning som gjort att Getryggen ser ut om den
> gör idag (eller gjorde iaf). Allt vatten rinner
> mitt i spåret och tar med sig allt löst material
> ut på sidorna. Dräneras det inte mer vad som är
> gjort nu så kommer mycket av arbetet vara ogjort
> till våren igen skulle jag gissa.
>
> Det är faktiskt det som nästan retar mig mest.
> Visst, det är inte bra att en rolig nerfart
> grusas och "förstörs" men när det dessutom
> verkar göras på ett sätt som inte kommer hålla
> i längden är det också ett slöseri med
> resurser som man kunde gjort nått mycket bättre
> av om man tänkt till lite innan...

Om detta nu är ett EU-projekt borde det väl finnas en behovsanalys, projektplan och liknande saker. Om de inte gjort förarbetet vettigt och dessutom gör själva arbetet bristfälligt äventyrar ju det hela projektet. Och vad som är värre är att det minskar drastiskt chanserna till framtida bidrag för vård av vandringsleder.

Tidigare i veckan körde jag sträckan Härkeshul - Partille av ren nyfikenhet för att se vad som var gjort på spängerna där. Och det var verkligen inget kvalitetsarbete.
Man har lagt nya "spångbrädor" men inte bytt ut de halvmurkna brädorna dessa vilar på och fästs i. Vilket gör att de redan nu är lösa i ändarna på flera ställen.

Beträffande mellanrummet mellan brädorna så är de nya brädorna skruvade, så jag tar väl med skruvdragaren nästa gång och justerar mellanrummen lite.

Och då kommer jag förhoppningsvis slippa sabba min nya fälg när jag kör där igen, eftersom när jag körde i måndags halkade ner med bakhjulet mellan två plankor, tappade balansen och välte åt sidan (vilket inte är bra för en fälg) och kollade vattendjupet jämte spången. Det var ca 95-105cm djupt....

Nu har Mikael/Trucker, Leo och jag (representerandes Göteborgs Stigcyklister) haft ett samverkansmöte med representanter från Park&Natur göteborg (3 pers) och Partille kommun. Närvarande var också representanter från Göteborgs Cykelförbund (regional del av SCF) och CK Master.

Till att börja med upplevde vi det som en positiv öppning till dialog, de var intresserade av oss som nyttjargrupp och vad vi hade att säga och vi tror att vi nu sått ett bra frö till fortsatt samarbete och regelbundna dialoger kring de stadsnära skogarna och lederna!

Positivt är också att inget negativt upplevs om slitage på icke anlagda stigar, det finns alltså ingen sådan problembild. Det som finns gäller slitage på anlagda (grusade) stigar, främst branta nerförsbackar, samt (upplevda) säkerhetsfrågor på några frekvent använda promenadstråk samt ridstigar. Efter våra förtydliganden att vi bara vill använda gruset som nödvändigt ont för att väva ihop de intressanta stigarna verkade vi alla vara "på samma sida".

Vad gäller det praktiska utförandet av själva underhållet på lederna (dvs grusning och spänger) så var de intresserade av att vi erbjöd oss hjälpa till. Både med praktisk utformning för bättre hållbarhet och säkerhet såväl som fysisk handräckning, dvs ställer upp med arbetskraft genom stigfixardagar. Win-win eftersom vi då får stigarna mer som vi vill ha dom..

P&N är nu också informerade om de båda herrarnas som lade grus på Getryggen-delen av Vildmarksledens beteende och de konflikter som uppstått kring det den senaste tiden. De tycker det var oacceptabelt och kommer ta i det omedelbart. Var vänliga och reta därför inte dessa herrar nu utan låt P&N sköta det.

Vad gäller just Getryggen kommer här också en uppmaning. Alla ni som inte har det som favoritbacke kan väl vara vänliga och överväga en annan nedfart ett tag, dvs undvika klassiska, nygrusade, nerfarten? Det skulle vara lite fin goodwill från vår sida. Det kan bli ett cykelförbud där på sikt, men då kan vi troligen få anlägga en egen nerfart istället, som kan vara hur stenig och jävlig vi vill och som aldrig kommer grusas. :) Kan alltså bara bli något betydligt bättre än nu. Att nu i protest ändå åka ner där med låst bakhjul eller sladda i grushögen kommer inte leda till någonting annat än långsiktiga försämringar för oss som cyklar, särskilt nu när de lyssnar på oss och vi är i ett stadie av att bygga förtroende. Så vi skulle vara glada om så många som möjligt kunde respektera och sprida detta.

De icke gällande cykelförbudsskyltarna som en längre tid suttit på 18km kommer att tas bort så snart P&N får möjlighet.

Nästa steg blir att vi som anmält er som intresserade att engagera er från GSCs sida kommer ses på ett möte nästa vecka där vi försöker dela in oss i arbetsgrupper. Det kommer krävas fortsatt dialog med P&N och ett större jobb mot Partille kommun där vi tittar på vad vi kan erbjuda i form av ex riktlinjer för beteenden och praktiskt underhåll för att övertyga de krafter som där verkar om ett cykelförbud på Vildmarksleden genom deras kommun att det inte är en bra idé. Det kommer alltså behövas båda folk som vill engagera sig inom dialog och hands on-arbete på flera fronter.

Senast ändrad:
Fan vad fint. Att ta ner de där skyltarna på 18km kommer att minska konflikterna något enormt ;-)
Jag har lite svårt att ställa upp på nägot nu när jag jobbar på annan ort och aldrig är hemma men jag ska se till att åtminstone bli medlem så länge.

Tillbaka
Topp