Göteborg - Malmö på cykel. (Blandade Frågor)

Mr_nallen

Ny medlem
Tja..

Jag undrar hur lång tid ni tror att det tar att cykla från
Göteborg till Malmö på en vanlig typ XC hoj?
Om man räknar bort raster och såna saker? tror ni cykel tiden är och är det någon som gjort det någon gång här?

Tänkte nog testa det själv någon gång till nästa sommar eller lite innan eller så... bara så man vet hur det känns att cykla lite längre.. så man kanske längre fram kan ge sej av att cykla till italien eller något likanden.

Vad bör man tänka på när man ska göra lite längre resor å så där.. vill gärna veta lite va folk har gjort och hur lång tid det tar att cykla :D

Farsan cyklade på två dar nån gång när jesus gick i kortbyxor. Jag skulle tippa på att det är 25-30 mil om man tar gamla E6 längs kusten.

Cykla Bohusleden från Göteborg följt på Hallandsleden kan nog vara skoj om du även vill cykla stig. Den passerar ett antal fina områden.
helkartautgpnr11.jpg ht=682

http://www.vandrare.com/pages/hallandsleden-2006/hallandsledens-etapper.php

ah oki oki tack för förslagen kom gärna med fler förslag..
kommer att raportera mer om det med när det blir av och så.. men ska bli ball att göra..
sorry att jag inte svarat tidigare men vart i berlin en vecka nu utan till gång till dator :D
just nu när jag funderar på att göra det så är det nog snabbaste vägen jag vill ta.. vill klara det på under 24 timmar..
hur är det igentligen med regler när det är att cykla på väg.. var får man cykla å var får man så klart inte cykla vilket är mäst intressant.

Mr_nallen skrev:
-------------------------------------------------------
> ah oki oki tack för förslagen kom gärna med
> fler förslag..
> kommer att raportera mer om det med när det blir
> av och så.. men ska bli ball att göra..
> sorry att jag inte svarat tidigare men vart i
> berlin en vecka nu utan till gång till dator :D
> just nu när jag funderar på att göra det så
> är det nog snabbaste vägen jag vill ta.. vill
> klara det på under 24 timmar..
> hur är det igentligen med regler när det är att
> cykla på väg.. var får man cykla å var får
> man så klart inte cykla vilket är mäst
> intressant.

Du får cykla överallt där det inte är motorväg eller motortrafikled eller det sitter en cykel-förbjuden-skylt.

Mr_nallen skrev:
> ah oki oki bra bra. :D va e det för straff om man
> skulle dra ut på en motorväg?

En vild gissning är att det är samma som på trottoar - "begagnande av fel körbana". ~500 skulle jag tro. Men du vill inte cykla på motorväg...

Och tänker du följa Ginstleden slaviskt gör du klokt i att ha lite grövre däck. Bitvis består leden av dåliga grusvägar med riktigt grovt grus - stenkross, mer eller mindre. Detta i norra Halland i alla fall. Längre söderut har jag inte varit.

tror jag cyklade till örkelljunga från mölndal en gång på 12 effektiva timmar...hade nog lika mycket rast..hehe !!

/mattias

Hej hej.

igen här kommer en annan fråga men inte ang göteborg - malmö.. börjar se fram mot större mål just nu..

Funderar att till sommaren göra en enu längre cykel tur och börja spara lite pengar nu och sen bara dra ut och se hur lång jag kan komma innan dom tar slut.

och här är då min fråga.. är det svårt att få spons på saker till hojen och så vidare om man ska göra en längre resa på den tex tält och däck och slang och såna saker? så att man kan dra ner på sina egna kostnader och kanske kan komma en längre väg..
och om det är någon som gjort en lite längre tur hur mycket packning bör man ha med sej? för vill nog inte direkt cykla med vagn och såna saker.
är det äns möjligt att få ner allt man behöver ha med sej i en ryggsäck?

MvH. Sascha..

Mr_nallen skrev:
> Hej hej.
>
> igen här kommer en annan fråga men inte ang
> göteborg - malmö.. börjar se fram mot större
> mål just nu..
>
> Funderar att till sommaren göra en enu längre
> cykel tur och börja spara lite pengar nu och sen
> bara dra ut och se hur lång jag kan komma innan
> dom tar slut.
>
> och här är då min fråga.. är det svårt att
> få spons på saker till hojen och så vidare om
> man ska göra en längre resa på den tex tält
> och däck och slang och såna saker? så att man
> kan dra ner på sina egna kostnader och kanske kan
> komma en längre väg..
> och om det är någon som gjort en lite längre
> tur hur mycket packning bör man ha med sej? för
> vill nog inte direkt cykla med vagn och såna
> saker.
> är det äns möjligt att få ner allt man
> behöver ha med sej i en ryggsäck?
>
> MvH. Sascha..

Fyra packväskor och en styrväska räcker för en tälttur med mat för en vecka utan att man behöver vara noga med packningen, så skippa kärra och ryggsäck. Om du inte vill ha en för turistande till fots förstås. Men cykla inte med den på ryggen iaf. Om du inte har med dig en veckas matranson i taget så är det lugnt..

Mat lär la inte vara något större problem tänke cykal här i EU så man kan la köpa käk i varja by man kommer till tänke nog inte cykla igenon Sahara precis :D

får se om det blir av men det skulle va grymt kul att göra en lång tur kanske sverige italien eller något

Nej, precis. Rätt lugnt :)

Mm. Instämmer. Får se vad som händer i sommar. Hoppas att jag får tummen ur för lite cykelsemestrande iaf. Även om jag inte lär komma till Italien, direkt..

Hej!

Jag har gjort flera längre cykel turer 500 mil+. Jag har bara två cykelväskor på pakethållaren och en väska på styret. Tält och liggunderlag har jag ovanpå cykelväskorna.

Varför i hela friden man ska ha med sig mat för en vecka förstår jag inte? Var jag än har cyklat, förutom ett par ställen, så har iag stött på butiker dagligen. Räckvidden med en cykel är stor. Om man behöver än mer plats har jag slängt upp en ryggsäck ovanpå tältet. Att cykla med ryggsäck är uteslutet, det är en pina.

Det roligaste med att cykla långa turer tycker jag är att inte planera innan, bara ta dagen som den kommer.

Stellan är långfärsexperten, hör med han!

Lycka till på din tur!

Senast redigerad av en moderator:
Bosse skrev:
> Hej!

Tja!

{..]
> Varför i hela friden man ska ha med sig mat för
> en vecka förstår jag inte?
[..]

Det behöver man verkligen inte. Jag har haft med det nån gång när jag inte visste vart jag skulle bara för att kunna åka och stanna precis var jag vill.

Edit: Anledningen till att jag tog upp det där med en veckas mat var bara för att visa på att Nallen verkligen inte behövde någon ryggsäck eller kärra.

Senast redigerad av en moderator:
Storklas hehe cyklar vi samtidig så skulle det va skit ball :D kommer nog glida för bli frankfurt själv om brollan är där när jag cyklar :D får se hur mycket pengar skulle ni säga att det behövs då när man är ute? säg att jag är ute 1 månad eller något eller iofs vet ej hur lång tid det tar till italien men får se hur mycket pengar jag kan spara ihop me.. men tror det kan bli grymt kul att göra? just finns det några ställen som man bör hålla sej borta ifrån när man e ute? lätt att bli rånad och så likanden?

Tillbaka
Topp