Göteborg -> split i Kroatien

Johan B

Ny medlem
Tja.

Skall cykla denna sträcka i mitten av juni. Planerar på att ta färjan ystad-polen och sen tysk-polska gränsen och ner genom tjeckien och sedan genom östrerike ner till norra kroatien, och cykla kroatiens kust söderut.

Någon som har bra tips på sträckning med bra vägar eller kortare "cykelvärda" sträckor i denna nord-sydliga riktning i europa?

mvh johan

Om du tar vägen genom Graz i Österrike, kan jag rekommendera cykling utmed floden Mur här. Men jag känner bara till sträckningen 3 mil åt varje håll, och där är den mycket trevlig. Så vitt jag vet sträcker sig fina cykelbara småvägar ner till Slovenien via floden.
Jag övervägde faktiskt att cykla hem härifrån, men pga. diverse kroppsliga och moraliska ursäkter blir det nog inte av...

Men Split är fint. Ännu finare är öarna utanför. Jag var på "whaar" (ingen aning om hur det stavas) för ca 4 år sedan. Billigt och fint! Nu har prisläget säkert stigit lite dock.

Jag fixar vätskestation/glass-station utanför konsthuset i Graz! HEJA HEJA HEJA!! Jag kan pumpa dina däck också, om du skulle vara allt för trött!

Denna sträckan menar jag. Hur långt det faktiskt är får du lista ut själv. Det är ju absolut inte hela vägen, men det är en intressant del, och dessutom mycket platt, vilket jag tror man uppskattar om man kommer norrifrån. När man kommer in i Slovenien från detta hållet tror jag återigen det blir lite bergigt.

Mur-radweg.JPG

http://www.mur-radweg.at

Lycka till!

Hey!

Tack för tipset. Skall absolut kolla upp den stäckan, blir troligtvis sträckan söder om Graz.
Hör av mig om jag kommer förbi in i stan.

Någon annan som har ngt bra tips på sträckning?

swing low// johan

Hvar heter ön utanför Split..
Sen försök undvika kustvägen,den är hårt traffikerad och inte så bred..fast det är ju den vackraste delen :-)
S.

Tillbaka
Topp