Göteborgs Girot - Sveriges största cykellopp i centrala Göteborg

Rattnalle sa:
emmer sa:
Erik O sa:
Klavikel sa:
Wow, det ser ju ut som om det är flera hundra meter stig.. Grymt lopp ?
Haha. Men kanske bra att de inte sliter på våra fina stigar.
Det är nog lite tanken, för det kan ju regna innan och det är ju rätt många som ska fram.
Målgruppsanpassning också.
Lopp med många deltagare med blandad kompetens som kör samtidigt är ju inte direkt rätt forum för avancerad stigcykling oavsett.
Definitivt.
Och 2k pers på stigarna lär nog märkas så det räcker.

emmer sa:
Rattnalle sa:
emmer sa:
Erik O sa:
Klavikel sa:
Det är nog lite tanken, för det kan ju regna innan och det är ju rätt många som ska fram.
Lopp med många deltagare med blandad kompetens som kör samtidigt är ju inte direkt rätt forum för avancerad stigcykling oavsett.
Definitivt.

Är det verkligen så många som betalar för skiten?

Erik O sa:
emmer sa:
Rattnalle sa:
emmer sa:
Erik O sa:
Klavikel sa:
Definitivt.
Är det verkligen så många som betalar för skiten?
Det är max deltagarantal - om det sålt slut eller inte tidigare vet jag inte för mtb och elajta mtbamatörgarageuppfartsproffs är lika intressant som olika typer av avloppspumpars företräden och nackdelar i mina ögon.

Från FAQ:

Vilka cyklar får inte användas i loppen?
Följande cyklar är ej tillåtna: Cyklar med heltäckta hjul, tempobågar, hoppfällbara cyklar, fixies utan broms. Tillbehör som är farliga för andra åkare är också förbjudna. Det inkluderar barnstolar, cykelväskor, flaskhållare under eller bakom sadeln, vattenflaskor av hårt material som aluminium eller hård plast.

Det måste betyda då att man inte får cykla Brompton :(

Tror ni dom ändrar banan till mer stig, det kommer väl vara hyfsat torrt om man ska tro på prognoserna?
När kommer klungan till Hålsjön ungefär, så man kan bege sig ut och kika?

Fan, det verkar kul det där.
Tyvärr krockar det med Både Strängnesrundan o Barkarby 300km i år.
Nästa år åker jag tusan ned.
Jag vill också vara med på cykelfest!
Rock on!

Kände lite på målgången. Blir nog kortbralle-premiär imorgon också! Tänk att det alltid verkar bli kanonväder lagom till girot.

Bilagor

• 20180504_184716.jpg
    20180504_184716.jpg
    174 KB · Besök: 72
Sambal Oelek sa:
Tänk att det alltid verkar bli kanonväder lagom till girot.
Det är så nästan varje år.
Brukar vara fhyfsat i slutet på april, sämre innan månadsskiftet och sedan bli fint till den 2-5 och sedan riktigt varmt fram till den 10-12 för att sedan bli sketväder i två veckor.
[Hur jag vet det? Hade träbåt med sjösättning den 10:e och det var alltid panik innan månadsskiftet då det var svårt hinna måla mellan skurarna och när man väl blev klar runt den 2-5:e så small det till och torkade rejält så borden sprack isär. Sen när den väl var i och det börjar bôrna ihop igen så blev det sketväder att segla ut den till sommarhamnen i...]

Havoc 5 sa:
Fan, det verkar kul det där.
Tyvärr krockar det med Både Strängnesrundan o Barkarby 300km i år.
Nästa år åker jag tusan ned.
Jag vill också vara med på cykelfest!
Rock on!

Cyklade du Strängnäsrundan? Gick det bra?
Stod som sista flaggvakt och ledde in er på upploppet :)

Jajjamen. Jag körde.
Helt underbar dag på jättefina vägar.
Tyvärr var det nån som kraschade strax före mej i sista kurvan.
Du bör ha sett det nästan.
Jag körde samma runda för två år sedan och
då var det nån stackare som smällde in i en stor jävla blomkruka i samma kurva.
Hans cykel gick i två delar o hängde bara ihop i vajrarna. Helt sjukt.
Bra vinkat förresten. =)

Jajemen, det var årets Giro det. Vad härligt lopp det var! Grymt väder fast lite tråkig vind ibland.

Tyckte sträckningen i år var bättre än förra året, smidigare väg genom stan i början.

Det var också bra ordnat, förutom EN grej som var katastrofal tyckte jag. I Partille, detta året drog man inte genom Kåhög utan skulle rakt genom partille och sedan krångla ner på gångbanan vid ån för att sedan krångla därifrån upp på Utbyvägen. Just den andra krångeln här var ju för f-n inte utmärkt och inga vakter stod där heller som visade vart man skulle, det gjorde det inte på första heller för övrigt. Såg folk som genade över gräset för att komma rätt. Sedan när man skulle upp till Utbyvägen körde jag fel och någon ropade att det var fel så vände jag och körde under bron istället. Vilket mög! Så ska det ju inte vara.

Men härligt var det. Dagsformen idag var ju sådär så det var ingen rekordtid direkt, men härligt var det! Kul också med trial-tävlingen vid målområdet!

20180505_135659.jpg

20180505_144217.jpg

20180505_152123.jpg

Var du glad att det inte gick igenom Kåhög Sambal, jag och frugan luftade cyklarna i rehabsyfte idag.
Naturligtvis körde vi genom Kåhög och kom mitt i årets event, kosläppet.
Tror nog det var minst 1500 pers runt bondgården.

Sambal Oelek sa:
Jajemen, det var årets Giro det. Vad härligt lopp det var! Grymt väder fast lite tråkig vind ibland.

Tyckte sträckningen i år var bättre än förra året, smidigare väg genom stan i början.

Det var också bra ordnat, förutom EN grej som var katastrofal tyckte jag. I Partille, detta året drog man inte genom Kåhög utan skulle rakt genom partille och sedan krångla ner på gångbanan vid ån för att sedan krångla därifrån upp på Utbyvägen. Just den andra krångeln här var ju för f-n inte utmärkt och inga vakter stod där heller som visade vart man skulle, det gjorde det inte på första heller för övrigt. Såg folk som genade över gräset för att komma rätt. Sedan när man skulle upp till Utbyvägen körde jag fel och någon ropade att det var fel så vände jag och körde under bron istället. Vilket mög! Så ska det ju inte vara.

Men härligt var det. Dagsformen idag var ju sådär så det var ingen rekordtid direkt, men härligt var det! Kul också med trial-tävlingen vid målområdet!

Senast ändrad:
Havoc 5 sa:
Jajjamen. Jag körde.
Helt underbar dag på jättefina vägar.
Tyvärr var det nån som kraschade strax före mej i sista kurvan.
Du bör ha sett det nästan.
Jag körde samma runda för två år sedan och
då var det nån stackare som smällde in i en stor jävla blomkruka i samma kurva.
Hans cykel gick i två delar o hängde bara ihop i vajrarna. Helt sjukt.
Bra vinkat förresten. =)

Jo jag såg det tyvärr, killen klarade sig väldigt bra som tur var, inget brutet men omplåstrad på akuten och hemma igen.
Tack :)

emmer sa:
Sambal Oelek sa:
detta året drog man inte genom Kåhög
Det var ju kosläpp där så de fick säkert inte åka den vägen på grund av alla parkerade bilar :-)
aha, ja det kändes som detta kom till i all hast. Några skyltar och vakter där så hade det ju gått smidigt ändå.

Men iaf. Blir till å köra nästa år igen såklart!

Verkade som jag hade hittat det perfekta stället som åskådare, först en granjävel som alla förbannade sig över, sen surhål och lera :) "nu känner man igen Göteborg" kläckte någon.

Bilagor

• P1020005.JPG
    P1020005.JPG
    458.3 KB · Besök: 88
  • P1020006.JPG
    P1020006.JPG
    453.4 KB · Besök: 131
kolan sa:
Verkade som jag hade hittat det perfekta stället som åskådare, först en granjävel som alla förbannade sig över, sen surhål och lera :) "nu känner man igen Göteborg" kläckte någon.
Det var en del om var rätt förbannade över att pilar för vägvisning blev stulna över dagen så en hel del fick ofrivilliga "vilserundor"...

Min kompis råkade tyvärr ut för det, han var starkare och drog iväg från mig. Väl i mål ser jag att han inte kommit in till mål ännu och kom in 10 min efter mig. Tydligen hade de kört fel med ca 2-3 km innan de upptäckte att det var fel. Pilen hade blivit stulen och en flaggvakt spikade upp en ny när de väl hittade rätt.
För övrigt var det ett ok lopp, mycket grusväg och asfalt. Trångt då massa människor var ute och gick. I skogen blev det stopp då folk var osäkra/långsamma. Enda jag klagar på är att min form, med massa skador har jag tyvärr inte haft möjlighet att köra lite distans och det kändes. Benen och ryggen sade ifrån. Krampen kom efter brudarebacken, den sög ganska bra.
emmer sa:
kolan sa:
Det var en del om var rätt förbannade över att pilar för vägvisning blev stulna över dagen så en hel del fick ofrivilliga "vilserundor"...

Man kan ju förstå att det är mkt folk i banan när man väljer att lägga ett motionslopp delvis på områdets mest trafikerade stråk, t.ex utanför café lyckan en solig majsöndag.

Erik O sa:
Man kan ju förstå att det är mkt folk i banan när man väljer att lägga ett motionslopp delvis på områdets mest trafikerade stråk, t.ex utanför café lyckan en solig majsöndag.
Så mycket folk så det inte får plats är ingen fara. Men som vanligt så hjälper det inte med skyltar om att det är cykeltävling och om att samsas om platsen utan det är som på GC - julkakespaning...

Sambal Oelek sa:
okej, nu har jag undersökt det där. Både deras officiella sträckning, se bild, och enligt random Strava-medlem. Sträckan går hela vägen genom Partille och INTE längs med ån på g/c-banan. Det måste varit några ungar som flyttat skyltarna för det stod några där och tittade och såg lite nöjda ut. Ja jag säger då det, första året jag inte hade GPX'en med mig, det straffade sig visst.

2018-05-0709_53_27-Gteborgsgirot140KMGteborgsgirot.png

Erik O sa:
Tidigare år har man separerat trafiken vid cefe Lyckan. Märkligt att man inte har gjort det iår. Där är alltid mycket folk och cyklisterna kommer i täta klungor och fort.

Sambal Oelek sa:
Sambal Oelek sa:
okej, nu har jag undersökt det där. Både deras officiella sträckning, se bild, och enligt random Strava-medlem. Sträckan går hela vägen genom Partille och INTE längs med ån på g/c-banan. Det måste varit några ungar som flyttat skyltarna för det stod några där och tittade och såg lite nöjda ut. Ja jag säger då det, första året jag inte hade GPX'en med mig, det straffade sig visst.

Raden ovanför bansträckningen står det "Bansträckningen är preliminär och kan komma att ändras."
Eller är det så att det har cyklats olika väg under olika delar av dagen?

AAverdal sa:
Sambal Oelek sa:
Sambal Oelek sa:
Raden ovanför bansträckningen står det "Bansträckningen är preliminär och kan komma att ändras."
Eller är det så att det har cyklats olika väg under olika delar av dagen?
så verkar det varit ja, de tidiga (?) cyklade rätt

Körde MTB tävlingen i går.
Körde fel på 3 ställen p.g.a dålig skyltning och undra om jag var rätt några gånger.

Bara kört loppet en gång innan och det var första året 2013 och då bjöds det mer klassisk Göteborgs stigcykling. I år var det 90% grus och asfalt. Tycker ändå att det är en OK bana för föra ett XC race i så central miljö. Även om jag tycker de kund haft mer stig på några ställen där de missade bra tillfällen.
Byt ut Råda Hill sträckan mot Cochlear. Varför plockades stigen Puketorp-Sörelyckan drigs bort från slutversionen från banan förstår jag inte.
Har då råd med så många MC, helikoptrar m.m. så kan du ju kosta på sig lite stigunderhåll på stigarna längs banan.
Start i stan kan ju vara kul för turisterna, men något jag kan skippa för får mer stig och inte behöva MC eskort flera kilometer för att komma till skogen.

Var många med kameror i skogen, men inte sätt några foto. Någon som vet vem/vilka som var och fotade?

Körde också mtb-loppet i går. Förra gången körde jag 2016 och då var det betydligt mer stigar och teknisk mtb-cykling. Nu var det en helt annan bana med långa partier som gick på motionsslingor, där massor av folk var ute och sprang eller promenerade. Det var med andan i halsen man körde där och nästan skämdes för att man passerade i 30 knyck. Det var dessutom långa partier med asfalt som var rejält trista. På slutet var det dålig pilning och körde fel en gång och fick vända. Tillbakacyklingen på asfalt mot mål var ju ingen höjdare heller med bilar och korsningar som skulle passeras överallt. Nej, mest glad att man överlevde och inte heller körde över någon stackare som var ute och promenerade. Gick i mål på strax under 2 timmar om man tar bort den första kvartens långa masterstart. Tror inte jag vill köra igen om banan ser ut så här. Det sjuka var att de stigar som fanns var inte ens kul och helt utan flow. Var mest surhål och spångar och allmänt orytmisk stigcykling.
* Ta bort motionsspåren från banan. Det kommer att hända en olycka för eller senare.
* Använd stigar istället, gärna längre partier med flow och fart.
* Pilning och flaggvakter bör vara mer synliga
* Starten bör tidigareläggas till ex. kl 10.00 istället för 12.00 så att färre människor är ute i skogen och dessutom är det mindre trafik då.

Jag tror det finns stora möjligheter för hugade att bidra till kommande tävlingar (då dylika arrangemang alltid dras med brist på funktionärer och arrangörsstab - speciellt MTB och speciellt i år av orsaker som kan lämnas därhän...)

emmer sa:
Jag tror det finns stora möjligheter för hugade att bidra till kommande tävlingar (då dylika arrangemang alltid dras med brist på funktionärer och arrangörsstab - speciellt MTB och speciellt i år av orsaker som kan lämnas därhän...)
Vilken värld lever du i? Det är "nånannan" som ska fixa det här, fattar du väl ;-)

Boldtaar sa:
Körde MTB tävlingen i går.
Körde fel på 3 ställen p.g.a dålig skyltning och undra om jag var rätt några gånger.

Bara kört loppet en gång innan och det var första året 2013 och då bjöds det mer klassisk Göteborgs stigcykling. I år var det 90% grus och asfalt. Tycker ändå att det är en OK bana för föra ett XC race i så central miljö. Även om jag tycker de kund haft mer stig på några ställen där de missade bra tillfällen.
Byt ut Råda Hill sträckan mot Cochlear. Varför plockades stigen Puketorp-Sörelyckan drigs bort från slutversionen från banan förstår jag inte.
Har då råd med så många MC, helikoptrar m.m. så kan du ju kosta på sig lite stigunderhåll på stigarna längs banan.
Start i stan kan ju vara kul för turisterna, men något jag kan skippa för får mer stig och inte behöva MC eskort flera kilometer för att komma till skogen.

Var många med kameror i skogen, men inte sätt några foto. Någon som vet vem/vilka som var och fotade?

Dessa https://www.sportograf.com/sv/shop/event/4405

Enligt deras Facebook så är de sådär poppis. Tar betalt för bilder från deltagarna t ex. Märkligt val av Göteborgsgirot isf att lägga över det på oss.

Fråga:

Nummerlapparna. En på varje sida om torson!? Skojar dem eller??

En fram och en bak måste det väl ändå vara, eller? Helskumt detta

Identifiering av cyklister2.2.026 Cyklist ska bära två (2) ryggnummerlappar förutom vid tempolopp där en (1) ryggnummerlapp ska bäras. Cyklist ska, förutom vid tempolopp, montera ett ramnummer identiskt med ryggnumret på en väl synlig punkt längst fram (eller om detta inte är möjligt, på annan punkt) på ramen.

Då står det ju ändå fel på lapparna. De ska inte vara på rygg enligt lapparna!?

Torso är väl överkropp i största allmänhet och måste inte förstås bröstkorg om man inte hemskt gärna vill.

Tillbaka
Topp