Göteborgs Girot - Sveriges största cykellopp i centrala Göteborg

SteffoN skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara hur dom skall få till alla avspärrningar
> och få tag i alla flaggvakter är en gåta.

De har väl X antal barn/ungdomslag vars föräldrar snällt får ställa upp? :)

Jag säger - Lycka till, hoppas det funkar bra !

Personligen tar jag mig inte 20 mil med bil för att rulla runt 7 mil, krävs mer för att locka mig, något som jag tror flera i målgruppen tänker.

Blir detta en folkfest som det är tänkt, tror jag inte den korta distansen spelar någon roll. Banan blir häftig nog att attrahera stora målgrupper. En och annan tycker självklart och förståeligt att det är för kort (det märks ju inte minst på alla forum för mer vana cyklister), men för att attrahera den breda massan och göra familjefest tror jag personligen att det är lagom.

Göteborgsvarvet är fest runt hela banan och tar 1.15-3.00 timmar att springa för de flesta. Här blir det cirka 2.15-5 timmar skulle jag tro.

I cykel är det ju vana och tradition att köra långt, men det betyder ju inte att det måste vara så för att skapa en trevlig tillställning.

Hoppas att detta kan bli en bra folkfest! Tror absolut att det finns möjlighet till det, så länge man tänker igenom säkerheten otroligt noggrant.

Angående banan så hade jag själv mer än gärna kört det som ordentlig tävling. Väldigt mycket criterium-stil på delar av banan och sen mer flyt utanför stan, massor med möjligheter för attacker, fart och fläkt :) Visst är det en hel del risker med det, men inte värre än många korta mtb-tävlingar.

Jag är inte det minsta intresserad av fotboll men känner till att föreningen har dålig ekonomi och dessutom kommer att spela i superettan nästa säsong. Kan en förening trots dessa problem vara så illa skött som en del verkar tycka? Spel i högsta serien (näst högsta från och med nu) kräver ju ändå att man har koll på läget i ganska hög omfattning, rimligen har man även en organisation som klarar av stora arrangemang, förvisso begränsade till en fotbollsarena men vanan bör ändå finnas... Tar man sedan hjälp av ungdomslagen och frivilliga funktionärer bör man väl kunna reda upp detta, eller? Göteborgare och fotbollsintresserade i allmänhet verkar dock inte hålla med och ni kanske vet något som jag inte vet...

Man får väl anta att de redan nu har pratat med de som har mandat att bevilja tillstånd för detta arrangemang inklusive de avspärrningar som behövs. Att hålla en presskonferens innan man har sådant relativt säkrat är ju tämligen korkat tycker jag. Att SCF var med är väl ett gott tecken, då har man ju redan nu ett samarbete med dem som åtminstone i teorin bör vara experter på cykelarrangemang och vad som krävs i form av tillstånd mm.

Jag tycker detta låter som ett mycket kul lopp och åker gärna de 25-30 milen jag har till Gbg för att köra detta under förutsättning att det lockar tillräckligt många racercyklister, blir det en tillställning med mestadels söndagscyklister stannar jag nog hemma.

Lopp över 15 mil tycker jag är för långa för att vara trivsamma (även om jag en gång om året plågar mig runt Vättern) så att detta bara är c:a 7 mil ser jag inte som något problem.

Alla fotbollslag i de högre serierna har vana av avspärrningar. Det är standard på deras tillställningar när inte vanligt folk kan vara ute i närheten av fotbollspöbeln.
Att de däremot ska reda ut ett cykellopp är en annan femma. Då har polismyndigheten inte ute X00 poliser för att hantera situationen.

Det är ingen idé att ens försöka anordna ett cykellopp. Det är omöjligt. Det fattar ju vem som helst.

För min del passar det perfekt med 7 mil. Ett riktigt hårt träningspass!

Det mest intressanta är att det skall bli Sveriges största tävling men verkar rikta sig till motionärer. Heter det då inte motionslopp?

De flesta verkar missat att GT skall vara med om arrangemanget, och dom har väl en del koll efter alla göteborgsvarv som dom arrangerat.

Men hallå, Göteborgsvarvet är ju löpning. Cykling är på ouppräkneligt oändligt många sätt mer unikt och komplicerat än löpning och helt ojämförbart. Cyklisterna kommer göra K-A-O-S med hela Göteborg.

Konstigt att så få här på happyMTB har frågor kring hur MTB-loppet under "giro-helgen" är tänkt att läggas upp. Start och mål vid Franssons och utmanande singletracks över blueberry hill? Eller blir det kortbana i slottsskogen?
Den enda info jag hittat är att den är planerad till fredagen, synd - söndagen hade nog lockat fler...

Reck: har du mer info att läska oss med?

Tycker för övrigt att det är synd med så många negativa inlägg, men det blir väl lätt så när någon hittat på ngt nytt. Typiskt svenskt? Typiskt happy?

Cardassian skrev:
> Tycker för övrigt att det är synd med så
> många negativa inlägg, men det blir väl lätt
> så när någon hittat på ngt nytt. Typiskt
> svenskt? Typiskt happy?

Tyvärr känns det typiskt cyklister.

Cardassian skrev:
> Konstigt att så få här på happyMTB har frågor
> kring hur MTB-loppet under "giro-helgen" är
> tänkt att läggas upp. Start och mål vid
> Franssons och utmanande singletracks över
> blueberry hill? Eller blir det kortbana i
> slottsskogen?
> Den enda info jag hittat är att den är planerad
> till fredagen, synd - söndagen hade nog lockat
> fler...
>
> Reck: har du mer info att läska oss med?
>
> Tycker för övrigt att det är synd med så
> många negativa inlägg, men det blir väl lätt
> så när någon hittat på ngt nytt. Typiskt
> svenskt? Typiskt happy?

Hej.

Jag jobbar med marknadsföringen för Göteborgsgirot och har lite info. Just nu lutar det mer åt att MTB-loppet kommer att gå på söndagen. Fredagen kommer sannolikt att handla om nummerlappshämtning och lite underhållning. Det hänger på diverse olika besked från bland annat trafikkontoret. Banan är inte lagd än, men vi arbetar intensivt på det. Områden som har diskuterats är Delsjön, Kviberg och Slottsskogen. Vilket det blir är inte helt klart, men eftersom sponsorbyn är vid Ullevi känns Delsjön som en bra gissning. Förhoppningen är att kunna ha målgång på Ullevi även för MTB-cyklisterna. Men som sagt. Ännu oklart – mycket hänger på hur stora delar av trafiken vi behöver stänga av etc.

Vi förstår att det finns många frågor. Vi jobbar så fort vi kan med att få klart saker och ting.
Det är ändå kul att det finns ganska många som ser fram emot detta, vi tror det kommer att bli ett kanonevent. För att hålla er uppdaterade rekommenderar jag att ni gillar oss på Facebook. Där postar vi löpande nyheter.

Mvh
/Gunnar

Det jag är mest nyfiken på är hur de tänkt kombinera "tekniskt utmanande" med en bana som tål många cyklister.

Ska de bygga en tillfällig bana någon stans med konstruerade hinder för att säkerställa att det håller (bra plan) eller köra på någon redan befintlig slinga i skogen som riskerar att bli helt förstörd och/eller uppgrusad (dålig plan)?

Eller är det CykelVasa-tekniskt vi talar om, alltså en tvättbräda och lite rullgrus i en svag sluttnin?

Tror nog att loppet har potential. En bana som bjuder på lite av varje - stadscykling, grusvägsavsnitt genom Delsjön, mer renodlad landsvägscykling norröver, Älvsborgsbron och så lite stadscykling igen som avslutning. 7 mil är nog också en lagom distans för att locka en målgrupp av "Svenssoncyklister" - mycket längre än vad de flesta har cyklat tidigare, men inte så långt att det verkar oöverstigligt.

Ungefär som Göteborgsvarvet, alla kan ta sig igenom, det tar bara lite olika lång tid beroende på hur tränad man är.

Finns säkert många detaljer att reda ut kring exakt sträckning, avlysta gator och så vidare, och det lämpar sig knappast för några SUB-grupper som ska låtsastävla på villagator. Men som ett trevligt massarrangemang kan det nog funka.

Jag tror helt klart att GG blir skitbra. Däremot har jag som Rattnalle lite bryderier kring MTB-loppet. Å andra sidan, kan man (som sagt) låta löpare bokstavligt talat springa sönder hela motionscentralen, så...

geologen skrev:
> Jag undrar hur mycket de mutat trafikkontoret med
> för att få stänga av trafiken.

Måste ju vara mer än till Göteborgsvarvet eftersom det är fler vägar och längre sträckor. Förutsatt att de tänkt lysa av mer än ett fåtal vägar.

Reck skrev:

> - Längden på banan ska efterlikna för en
> cyklist vad en halvmara är för en löpare. 13-15
> mil brukar de långa loppen ligga på (VR och
> några andra är undantag) så då blir 7 mil
> rätt lagom.

Nu ska jag inte vara negativ, 7 mil är en bra sträcka det händer att jag cyklar det själv.
Och jag tycker 595:- kr inte är så farligt, bara jag får cykla två varv. ;-)

Det känns som att detta lopp kan bli något större evenemang lokalt. Att det skulle bli "större" än VR eller CV har jag svårt att se om inte sträckan blir längre. Tydligen vill den breda massan cykla lite längre och åker också dit där man nu får göra det. Loppet i sig behöver inte nödvändigtvis vara 30 mil, men kanske 10-20 vore mer vettigt? Att som några skriver åka från stockholm till göteborg för att cykla 7 mil, ja då ska det vara något extra! Så pass mycket extra att man reser 110 mil i mitt fall, betalar boende och mat för att cykla sju mil... Vill jag ha upplevese kan man ta en sväng förbi fisksätra, där har det hänt att kidsen kastar sten på en...

Jag som tävlar i diverse konditionssporter tycker inte det är för kort när jag jämför med annat.
Hässelbyloppet, 40min löpning.
Hallsta sprint triathlon, 60min.
Vansbrosimmet 40min.
Malmö triathlon 60min.

Är alla exempel på lopp jag åkt långt för trots att de är korta.

Jag tror att många missar att de som skriver på cykelforum likt detta inte tillhör mitten av "den breda massan" som arrangörerna riktar sig mot.
Kommer "vi" med så är det så klart positivt, men fokus verkar som sagt ligga på "för alla" och "folkfest".

Nu blev det många citationstecken...

Låt säga såhär; GG är inte ett evenemang primärt för den publik som hänger här. Däremot bor det en ryslig massa människor i upptagningsområdet som hellre cyklar sju än tjugo mil och som framförallt inte riktigt har samma romantiserade syn på elände som vi har (och inte ser något egenvärde i hallisar, sadelsår och Sthlm-Gbg)

Vätternrundan är så lång som den är av en anledning; det hade nog inte varit skitmånga färre som cyklat om det var tio mil kortare. På samma sätt som att Göteborgsvarvet drar groteskt många löpare på en sträcka som "riktiga" löpare fnyser åt (och som vilken halvgod motionär som helst hattar runt på dryga två timmar) kommer GG vara åt helvete för kort för "riktiga" cyklister (och som vilken halvgod motionär som helst hattar runt på dryga två timmar).

Jag tror inte att man ska underskatta värdet i att lägga loppet i en tillgänglig och attraktiv miljö (jaja, man måste ju en sväng till Hisingen också, men ändå) - GG är tacksammare än både VR och CV eftersom det inte enbart är svettiga karlar och ett rangligt fikabord i partytält det bjuds på på platsen. Om man inte är lokal förmåga (vilket jag förutsätter att lejonparten av de "tävlande" är) så finns det möjlighet att bo, förtära och roa sig (vilket inte minst kanske kan motivera närstående...) på en liiiite annan nivå än i Motala eller Mora.

Än en gång; gör det analogt med Göteborgsvarvet så är allting glasklart.

Tävling, triatlon och Vansbrosimmningen är ju helt en annan femma än ett sju mil långt motionslopp på cykel.

Jag tror att den "breda massan" i göteborg kan tycka detta är en rolig grej och ställer upp till folkfest. Däremot har jag svårt att se att den "breda massan" i övriga Sverige och världen är lika intresserade av sju mil motionslopp på cykel tillsammans med "den breda massan".

I Tartu har man en cykelfestival med tre lopp, GP, distans och marathon. Ett sådant upplägg tror jag skulle fungera bättre. Men där den "breda massan" kan få köra ett av loppet å resten av loppen är för alla som gillar utmaningar. 7, 11 och 15 mil i göteborg skulle locka mig mer i alla fall än att åka 110 mil för ett motionslopp. Då kan det ju vara folkfelst hela jäkla helgen.

Det är inte konstigt att cykelsport inte är större än vad det är i Sverige. Allt ska vara som det alltid har varit. Det ska vara långt och helst misär. Allt som är nytt är av princip dåligt. Helst ska inga utomstående någonsin få komma in i cykelbubblan. Dom förstår ändå inte vad riktig cykling är. Låt oss separera "den breda massan" från oss "riktiga cyklister". Gör tävlingarna så svåråtkomliga och krångliga att vara med i så bara riktigt inbitna och envetna ens vill vara med. Uppmuntra bara inbördes beundran.

Sålänge kulturen inom cykel är "vi" MOT "dom där andra"/"breda massan"/"vanliga svensson" så kommer cykelsport fortsätta vara en marginalsport.

Globalistic skrev:
> Att som några
> skriver åka från stockholm till göteborg för
> att cykla 7 mil, ja då ska det vara något
> extra! Så pass mycket extra att man reser 110 mil
> i mitt fall, betalar boende och mat för att cykla
> sju mil...

Fast jag tror inte att det är längden som är det kritiska. CV säljer slut sina platser på 26 minuter ett år i förväg och det är bara lite längre. OK att det är MTB så att det tar ytterligare lite längre tid att cykla, men 9 mil lätt grusväg är knappast "episkt" med hardcore-Happy-mått mätt fast ändå så lockar det tydligen folk att åka tvärs över hela landet.

Tror att det handlar mycket mer om hur bra man lyckas göra arrangemanget. Det vill som sagt till att man gör det spektakulärt på något sätt.

Att elitrandonnörer knappast blir upphetsade av att cykla 7 mil är nog en helt annan sak... ;-)

Sammanfattningsvis blir det en massa om och men inför GG, men om arrangemanget funkar så att man inte bara får köa i sju mil så är jag positiv. Intressant också att man är inne i Partille och trevar, ska det räknas som den elfte stadsdelen kanske?

Men om det blir racern eller hybriden som ska rastas det vete sjutton.

Det jag försöker säga är att visionen med att bli Sveriges största lopp inte går direkt hand i hand med produkter dem säljer in. I övrigt har jag inget emot upplägget. Ska man bli störst i Sverige tror jag också man måste tänka om lite. That's all.

Globalistic skrev:
> Det jag försöker säga är att visionen med att
> bli Sveriges största lopp inte går direkt hand i
> hand med produkter dem säljer in. I övrigt har
> jag inget emot upplägget. Ska man bli störst i
> Sverige tror jag också man måste tänka om lite.
> That's all.

Skall man bli störst i Sverige skall man nog ha kommunen på sin sida också, jag hoppas de tänkt på det. Det är iofs möjligt att man gör som Spotify gjorde på iPhone, släpper ideliga rykten om godkännande tills det blev omöjligt för Apple att stå emot :)

Om du vill köra lite längre kan jag rekommendera Hisingen runt istället, där finns både 10 och 15 mil att välja på :)

Globalistic skrev:
> Det jag försöker säga är att visionen med att
> bli Sveriges största lopp inte går direkt hand i
> hand med produkter dem säljer in.

Inte? Vilka produkter som man säljer in är det som inte passar? Ett lagom långt myslopp/sightseeingtur i attraktiv miljö? Som sagt, ett ord; Göteborgsvarvet. Man kanske skulle ringa farsan och berätta för honom hur man gör barn...

Singular skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det jag försöker säga är att visionen med
> att
> > bli Sveriges största lopp inte går direkt hand
> i
> > hand med produkter dem säljer in.
>
> Inte? Vilka produkter som man säljer in är det
> som inte passar? Ett lagom långt
> myslopp/sightseeingtur i attraktiv miljö? Som
> sagt, ett ord; Göteborgsvarvet. Man kanske skulle
> ringa farsan och berätta för honom hur man gör
> barn...

JAG SÄGER JU INGET OM ATT LOPPET SOM DET ÄR PLANERAT SKULLE FAILA!
Det jag säger är att jag har svårt att se konceptet hålla för att locka drygt 20.000 årligen.

FocusCayo skrev:
> Jag är inte det minsta intresserad av fotboll men
> känner till att föreningen har dålig ekonomi
> och dessutom kommer att spela i superettan nästa
> säsong. Kan en förening trots dessa problem vara
> så illa skött som en del verkar tycka? Spel i
> högsta serien (näst högsta från och med nu)
> kräver ju ändå att man har koll på läget i
> ganska hög omfattning, rimligen har man även en
> organisation som klarar av stora arrangemang,
> förvisso begränsade till en fotbollsarena men
> vanan bör ändå finnas... Tar man sedan hjälp
> av ungdomslagen och frivilliga funktionärer bör
> man väl kunna reda upp detta, eller? Göteborgare
> och fotbollsintresserade i allmänhet verkar dock
> inte hålla med och ni kanske vet något som jag
> inte vet...

Du verkar inte vara så insatt i hur elitfotbollen ser ut idag. Örgryte IS Fotboll AB såg väldigt likt ut GAIS när det gäller ekonomiska problem och det tog inte lång tid för ÖIS att gå i konkurs trots rätt mycket större finansiärer som backade upp klubben i krissituationerna. Jag hade tyvärr inte blivit förvånade om GAIS har målat upp en väldigt positiv bild till elitlicensnämden som inte riktigt stämmer. Går inte nästa år så bra som man tror med sponsoravtal och även sportsligt så är man isf extremt ekonomiskt pressade med en trolig konkurs (precis som det blev för Öis). Gais situation vid en konkurs är nog även värre än i Öis fall då man inte har ett bolag man kan "dumpa".

Kombinera detta med ev skogstokna fotbollsfans om det sportsliga går åt helvete nästa år så kan det gå riktigt fort. Några marginaler finns vare sig i ekonomin eller det sportsliga.

Om dom däremot väljer att lägga cykelloppet inom gais friidrott om dom har en separat förening där (Öis planerar att införa ett sådant allianskontrakt nu när fotbollen ligger i föreningen igen. Friidrottssektionen är livrädda för att ett ännu ekonomiskt haveri i fotbollen skulle döda friidrotten också).

Nu kan man ju enkelt säga att det inte går att dra några jämförelser med Gais och Öis och att inte så många fotbollslag har konkat i sverige som det borde ha gjorts ifall mitt resonemang ovan stämmer. Men då har man helt glömt att flera lag har räddats av sina kommuner som eg hade ännu större skulder än vad Öis hade. Och den enda klubben i Göteborg som är ekonomiskt dopad av kommunen är IFK. Gais och Öis får klara sig bäst fan dom vill är den kommunala inställningen.

En extra brasklapp på allt detta är att nu när Gais spelar i superettan så riskerar omsättningen för Gamle Ullevi att sänkas (då bara IFK spelar i Allsvenskan). Vem som kommer få betala för detta hoppas man blir skattebetalarna men om någon börjar bråka där så vettefan vad som händer. Öis kom ju ur alla sina gamla avtal mot Gamla Ullevi alliansen iom konkursen vilket gör att Gais sitter ännu mer i skiten.

Hela detta cykelloppet luktar väldigt likt Öis hotellbygge (vilket förövrigt var min fars ursprungsidé från 90talet när marknaden och ekonomin i föreningen såg klart annorlunda ut) som man dammade av i krisen för att visa att man minsann hade framtidsplaner.

Däremot är jag inte det minsta orolig för avspärrningar osv. Fotbollsklubbarna i stan har extremt bra kontakter i kommunen och att få till avspärrningar och kommunalt stöd i ett jippo ser jag som en självklarhet att dom klarar av utan större ansträngningar.

Hade IFK och/eller Häcken varit inblandade hade det ekonomiskt sett mycket tryggare ut. IFK har visserligen inga pengar men dom har kommunen bakom sig. Och Häcken har pengar..

Göteborg har en vision om att vara Sveriges arrangemangsstad. Detta är något man offentligt går ut med allt som oftast, det är även något man säger sig vilja fortsätta att satsa på inför framtiden. Detta gör att jag tror på att kommunen kommer vilja uppmuntra GG. jag tror och hoppas även på att man kommer vilja visa en positiv bild av den mångkultur som finns i stadens olika stadsdelar.
Jag hoppas och tror på en folkfest.
hälsningar från en Skåning.

dezilaiceps skrev:
Områden som har
> diskuterats är Delsjön, Kviberg och
> Slottsskogen. > Mvh
> /Gunnar

Va fanken, glömde ni Torrekullaleden? Den är ju perfekt!

:-)

Asg...

JT skrev:

> Sålänge kulturen inom cykel är "vi" MOT "dom
> där andra"/"breda massan"/"vanliga svensson" så
> kommer cykelsport fortsätta vara en
> marginalsport.

Ber om ursäkt om mina inlägg fick för mycket negativ klang. Jag tycker det vore trevligt att cykla kors och tvärs genom GBG på avlysta vägar, men (för mig) 7 mil är i kortaste laget och 595:- i dyraste.
BTW - har cyklat Hisingen 2 ggr - rekommenderas.

Det roligaste i ditt inlägg är att jag har haft precis samma diskussion fast med en "tävlingscyklist" och jag gav honom precis samma känga som du ger alla oss självgoda och dryga happyiter.

...och jag får väl dyka upp 0600, ta ett eget första varv och sen försöka frälsa en och annan i den breda massan...

Frågan är väl hur många motionärer det finns runt Göteborg

Om distans/ansträngningen ska motsvara ett halvmaraton, vill hen verkligen köra ett
cykellopp bara ett par dagar innan Göteborgsvarvet ?

Eller finns det tillräckligt med cykelmotionärer (ointresserade av löpning) i närområdet
för att fylla Sveriges största cykellopp ?

/devlin

devlin skrev:
> Frågan är väl hur många motionärer det finns
> runt Göteborg
>
> Om distans/ansträngningen ska motsvara ett
> halvmaraton, vill hen verkligen köra ett
> cykellopp bara ett par dagar innan
> Göteborgsvarvet ?
>
> Eller finns det tillräckligt med cykelmotionärer
> (ointresserade av löpning) i närområdet
> för att fylla Sveriges största cykellopp ?

Skulle tro att de siktar på att nå ut inte enbart till cykelmotionärer (i meningen sådana som regelbundet tränar cykling även i vanliga fall) utan till en bredare målgrupp.

Precis som att många som springer Göteborgsvarvet nog inte kallar sig löpare, och antagligen inte tränar löpning särskilt regelbundet förutom i april-maj.

Apropå att köra båda så är det ändå en vecka mellan loppen. SÅ utmattad lär man inte bli även om man är en ovan cyklist. :-)

devlin skrev:
> Frågan är väl hur många motionärer det finns
> runt Göteborg
>
> Om distans/ansträngningen ska motsvara ett
> halvmaraton, vill hen verkligen köra ett
> cykellopp bara ett par dagar innan
> Göteborgsvarvet ?

Folk kanske är tröttna på det jävla varvet?

underscore skrev:
> Folk kanske är tröttna på det jävla varvet?

Det verkar inte så med tanke på att de sålde slut 62 000 platser i september.

xenomorf skrev:
> Va fanken, glömde ni Torrekullaleden? Den är ju
> perfekt!
>
> :-)

+1

Gais ordförande Christer Wallin meddelar att han inte fortsätter i klubben.

- Jag har också sagt till mina närmaste att jag vill fortsätta ha detta finaste av föreningsuppdrag så länge jag känner att GAIS utvecklas och blir starkare. Så blev det inte 2012, som har varit - och är - ett extremt tufft år, skriver han på Gais hemsida.

...

Framöver kom han koncentrera sig på det nystartade cykelloppet GöteborgsGirot, ett projekt som han hoppas ska ge Gais ett ekonomiskt lyft.
http://www.gp.se/sport/1.1124083-gais-ordforande-slutar

Känns precis som jag trodde. Men får hoppas det går bra.

Tillbaka
Topp