Göteborgs stad föraktar vintercykling

waikato

Aktiv medlem
Tjena!

Underbar vinter på många sätt, solig dagar, minusgrader och snövita landskap. Underbart för cykling.

I dessa dagar när kollektivtrafiken är belamrad med människor och sittplatserna ryker redan två till tre stopp efter starthållplatsen så vore det ju fantastiskt om vår stad faktiskt insåg fördelen med att många föredrar cykeln även på vintern.

Det är klart.. vid kraftigt snöfall kanske man inte kan räkna med problemfri cykling. Som antibilist så förstår jag ändå, på ett rationellt plan, att bilvägen måste prioriteras först. Inte bara är bilisterna fler än oss, men bilvägen är också en förutsättning för flera samhällsbärande funktioner, såsom brandbil, ambulans, polis, etc.

Det som dock förvånat mig denna vintern är att cykelbanorna inte bara varit nedprioriterade utan t.o.m BORTprioriterade.

Även när bilvägarna är skottade, sandade och dagarna rullar på utan mer snöfall så ligger drivor av snö kvar och blockerar cykelvägarna. Det handlar inte längre om prioritetsordning, utan helt enkelt försummelse och valet att inte ploga.

14457.webp

14456.webp

14458.webp

(Bilder är från artikeln som kommer nedan, men är nog igenkännligt för de flesta som testat att pendla med cykeln under de senaste veckorna.)

Med anledning av detta är det ju extra anmärkningsvärt att läsa vad Göteborgs stad väljer att svara när problemen påtalas..

Kanske hade det varit lättare för staden att förbjuda vintercykling? På så sätt hade vi cyklister i alla fall fått lite raka rör gällande hur man bör kunna transportera sig i staden under vintern eller inte.

Dessutom är svaret fel. "Kanske kan vänta att cykla till våren som alla andra förnuftiga människor borde göra."

Det borde vara antingen:
"Kanske kan vänta att cykla till våren som alla andra förnuftiga människor borde göra."
eller:
"Kanske kan vänta att cykla till våren som alla andra förnuftiga människor borde göra gör."

Finns det nån faktor som skulle göra att det är svårare att hålla cykelbanor körbara i Göteborg? Smalare gatorna jämfört med Stockholm kanske? I stan i Stockholm är det, och har det varit bra. Fotgängare har dock klagat. Cykelbanorna har varit i bättre skick än gångbanorna.

Ett lika korrekt svar hade kunnat vara att "en bra idé är att vänta med att köra bil till våren, som förnuftiga människor borde göra". Inget i cykling i sig som behöver vara sämre på vintern - tvärtom slipper man ju till exempel att bli inplogad eller att "motorn" inte är igång. Och har vanligen mycket bättre uppsikt än den som sitter inne i en bil med ljudisolering, A-stolpar och rutor.

Men det skulle nog bli vissa reaktioner ...

Är väl ett solklart fall av "olika entreprenörer" som ingen tvingar att prata med varandra.

* Entreprenör #1 plogar cykelbanan och har gjort sitt jobb.
* Entreprenör #2 plogar upp snön från vägbanan på cykelbanan och har gjort sitt jobb.

Ingen hos kommunen kontrollerar resultatet utan betalar glatt entreprenörernas skitjobb med stulna pengar.

Är väl ett solklart fall av "olika entreprenörer" som ingen tvingar att prata med varandra.

* Entreprenör #2 plogar upp snön från vägbanan på cykelbanan och har gjort sitt jobb.

Ingen hos kommunen kontrollerar resultatet utan betalar glatt entreprenörernas skitjobb med stulna pengar.
Du vill stå på egna ben.

Ett lika korrekt svar hade kunnat vara att "en bra idé är att vänta med att köra bil till våren, som förnuftiga människor borde göra". Inget i cykling i sig som behöver vara sämre på vintern - tvärtom slipper man ju till exempel att bli inplogad eller att "motorn" inte är igång. Och har vanligen mycket bättre uppsikt än den som sitter inne i en bil med ljudisolering, A-stolpar och rutor.

Men det skulle nog bli vissa reaktioner ...

I Stockholm har vi haft reaktioner (av regionrådet) att en reklamkampanj av SL var hånfull.

Budskapet på affischerna lyder ”Åk med oss istället” och tar sikte på de besvärligheter som bilister som kan drabbas av, som p-böter, nedisade vindrutor och vägtullar.

Finns det nån faktor som skulle göra att det är svårare att hålla cykelbanor körbara i Göteborg? Smalare gatorna jämfört med Stockholm kanske? I stan i Stockholm är det, och har det varit bra. Fotgängare har dock klagat. Cykelbanorna har varit i bättre skick än gångbanorna.
Nej, inte något generellt. Det är slumpmässigt dåligt plogat, oavsett om det är smalt, brett, korsningar etc.

Vore ju superkul med
Tjena!

Underbar vinter på många sätt, solig dagar, minusgrader och snövita landskap. Underbart för cykling.

I dessa dagar när kollektivtrafiken är belamrad med människor och sittplatserna ryker redan två till tre stopp efter starthållplatsen så vore det ju fantastiskt om vår stad faktiskt insåg fördelen med att många föredrar cykeln även på vintern.

Det är klart.. vid kraftigt snöfall kanske man inte kan räkna med problemfri cykling. Som antibilist så förstår jag ändå, på ett rationellt plan, att bilvägen måste prioriteras först. Inte bara är bilisterna fler än oss, men bilvägen är också en förutsättning för flera samhällsbärande funktioner, såsom brandbil, ambulans, polis, etc.

Det som dock förvånat mig denna vintern är att cykelbanorna inte bara varit nedprioriterade utan t.o.m BORTprioriterade.

Även när bilvägarna är skottade, sandade och dagarna rullar på utan mer snöfall så ligger drivor av snö kvar och blockerar cykelvägarna. Det handlar inte längre om prioritetsordning, utan helt enkelt försummelse och valet att inte ploga.

Visa bilaga 815186

Visa bilaga 815187

Visa bilaga 815188

(Bilder är från artikeln som kommer nedan, men är nog igenkännligt för de flesta som testat att pendla med cykeln under de senaste veckorna.)

Med anledning av detta är det ju extra anmärkningsvärt att läsa vad Göteborgs stad väljer att svara när problemen påtalas..

Kanske hade det varit lättare för staden att förbjuda vintercykling? På så sätt hade vi cyklister i alla fall fått lite raka rör gällande hur man bör kunna transportera sig i staden under vintern eller inte.

Vore ju kul med en kommentar från de som håller i den storslagna satsningen "Cykelstanden Göteborg" som man har läst så mycket om under sina år som göteborgare.

Dem når man här, om man orkar scrolla för vi allt blah blah blah: https://goteborg.se/wps/portal/star.../cykelstaden-goteborg/om-cykelstaden-goteborg

Jag felanmälde (bland annat) exakt samma snöhögar (som fastighetsägaren antagligen lagt dit för att frigöra sin parkering) och fick ungefär samma svar.

Jag simmar lite lugnt men tänkte skicka tillbaka det svaret till lämplig ansvarig chef när de plogat klart för säsongen. Svaret jag fick var från en inhyrd byggledare, men någonstans har ju inte han fått sitt uppdrag förklarat för sig.

Men på den ljusa sidan, generellt bättre plogat efter fredagen än sist. Dock samma ställen som är mest kass som sist.

Oh, vore intressant att höra deras kommentar ang tidigare nämnda "ge fan i att cykla nu"-svar.
Det var mycket riktigt en konsult och en ursäkt ska ha gått ut.
Gällande snöröjning så är de medvetna om att det inte varit det bästa året, vilket är tråkigt då de beställer tjänsten, men i vissa fall måste även fastighetsägare bli bättre på att ta sitt ansvar. Typ.

Det var mycket riktigt en konsult och en ursäkt ska ha gått ut.
Gällande snöröjning så är de medvetna om att det inte varit det bästa året, vilket är tråkigt då de beställer tjänsten, men i vissa fall måste även fastighetsägare bli bättre på att ta sitt ansvar. Typ.
Undrar var ursäkten gått ut, jag har inte fått nån iaf 😛

Det gick ju ett skifte för ett par år sen när de slutade helt att sopa, fram till dess var det rätt bra sen har det varit mediokert. Jag vet inte om det är sämre i år eller bara mer vinter än senaste åren?

Systemet att fastighetsägaren ska skotta sina gångbanor funkar ju inte heller på huvudstråk, inte ens de stora kommunala typ Higab förbi Ullevi gör det bra.

Ser ju flera olika alternativ, i alla fall på den här bilden men samma princip funkar på de andra också, den prickade är för fatbike. ;)

Visa bilaga 815210

Men seriöst det finns ju plats på sidan för snön som ligger på cykelbanan.
Haha. Det var flera högar i rad som var dryga metern höga. Så där såg det ut efter två veckors långsamt frystorkande, första dagarna kunde man klättra över till höger eller cykla på gatan bredvid. På gatan fanns gott om plats men den var noggrant plogad 😛

Undrar var ursäkten gått ut, jag har inte fått nån iaf 😛

Det gick ju ett skifte för ett par år sen när de slutade helt att sopa, fram till dess var det rätt bra sen har det varit mediokert. Jag vet inte om det är sämre i år eller bara mer vinter än senaste åren?
Håller nog med dig där, det är lika taskigt som det har varit de senaste åren känns det som, men det märks mer eftersom det råkar vara ihållande vinter i år.
Känns som att entreprenören dragit ner på plogning och sopning, och förlitar sig mest på saltning, vilket tyvärr inte funkar något vidare. Blir ju bara en halvfrusen potatismos-modd kvar.
Min ytterst subjektiva känsla är också att det bara körs en första plogsväng just det kommer snö, men sen blir det aldrig någon "fin-plogning" efter det även om det skulle behövas.

När det kom ordentligt med snö i början av januari blev jag positivt överraskad eftersom de relativt fort fick undan det värsta trots att det var ett rätt så ovanligt väder med våra mått mätt. Tyvärr blev det inga fler plogningar sen, utan det fick ligga kvar ett rätt rejält lager med snö och modd på cykelbanorna som man fick sladda runt i, även på pendelcykelstråk, och även efter ganska många dagar utan mer snö.

Senast ändrad:
Precis. Samtidigt som det finplogas rejält på gatorna, även minsta stump.

Men, det är ännu sämre till och på hållplatserna om man nu som cyklist ska glädjas åt att inte vara prioriterad sist

Lite tragiskt att uttalandet om att inte cykla vintertid verkar anses vara huvudproblemet, snarare än att "någon" dumpar snö på cykelbanorna. :rolleyes:
Fast det ger sig ju självt. Om man anser att det inte ska cyklas vintertid är det heller inget problem att dumpa snö på cykelbanorna. Och vice versa

Generellt kanske, men det finns verkligen undantag. Hamngatan på motsatt sida från Norrmalmstorg brukar alltid ha snöfylld cykelbana. Sen åtföljs den av en perfekt sopsaltad cykelbana på Strandvägen. Och för min del så kommer jag från centralen och däromkring verkar det mesta vara uppvärmt så inte bara snöfritt utan helt isfritt och torrt bitvis. Men just där vid Norrmalmstorg är det något slags glapp.

Exakt såhär är det ju med de kommunala upphandlingarna. Alltså jag är så makalöst trött på alla rövsittare som konstant krävs för att man ska kunna utföra projekt, få tillstånd för saker osv osv, men sen när det verkligen spelar roll gör de INGEN nytta!

Först upphandlas riktigt usla entreprenörer som inte har förutsättningar att utföra sitt jobb. När det sen snöar sker ingen efterkontroll varpå entreprenörerna inte blir avkrävda sitt ansvar att se till att det fungerar (enkel grej - inte snöröjt, inga pengar). Jag tror att de som sitter fast med näsan i sina datorer och i sina semlor eller vad det nu är de fördriver sin tid med hade behövt masa sig ut och se efter hur det faktiskt ser ut utomhus. Typ ta cykeln i några timmar och se hur det fungerar.

Jag började ploga snö 2005 och de som skötte utringning och tillsyn av min kommuns gator (Partille, angränsande till Göteborg) var kunniga om det praktiska arbetet och stenhårda med tillsynen. Jag tror de kände ett stort ansvar och att gatorna var "deras", och där fick man f*nimej inte fuska. Vi slutade köra för kommunen omkring år 2010 typ när det gick från att flera små entreprenörer (oftast lokala lantbrukare) skötte snöröjningen till att ett stort företag skötte allt. Jag tror att det var omkring 2000-2010 som de flesta kommuner häromkring gjorde en sådan förändring och numer är det nästan bara de stora drakarna som kör snö (dvs företag med omkring 1 miljard i omsättning eller så).

Jag själv kör enbart små kontrakt för privata företag och bostadsrättsföreningar, där vi får möjlighet att göra ett gott arbete och där kunden värdesätter att det alltid blir bra. Stora kommunala upphandlingar hade jag inte ägnat en minut åt - där håller inte proffsen till längre.

Historien fortsätter i nyheter: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/spydiga-svaret-efter-cyklistens-snokritik/

Den göteborgare som felanmälde snöhögar på en cykelbana hade nog förväntat sig ett svar i stil med ”Tack för att du upplyser oss, vi ska så klart se till att åtgärda detta.”

I stället svarade Göteborgs stad ”Hej! Kanske kan vänta att cykla till våren som alla andra förnuftiga människor borde göra”, klockan 23:13 förra onsdagen.

Svaret publicerades i den lokala Facebookgruppen ”Cykla i Göteborg” och möttes av upprördhet. Även Göteborgs stad beklagar mejlsvaret och medger att det blivit fel.

– En invånare hade fått ett svar från en byggledare som var väldigt olyckligt helt enkelt. Där personen uppmanades att inte cykla vintertid. Det är helt emot det vi i Göteborgs stad vill. Vi vill ju möjliggöra hållbar mobilitet året om och då ska man ju kunna cykla även på vintern, säger Kristoffer Filipsson, ledamot i stadsmiljönämnden för Centerpartiet, till GP.

Konsulten byts ut​

Peter Elheim, som är verksamhetschef för uppföljning och stöd på stadsmiljöförvaltningen, är kritisk mot mejlsvaret.

– Det är ett jätteallvarligt uttalande och det är inte någonting som vi som förvaltning står bakom, säger han, till GP.

Det ska ha handlat om en upphandlad konsult som skrivit svaret till cyklisten.

– Vi har varit i kontakt med personen som hörde av sig till oss och berättade att vi kommer att byta ut konsulten och att vi har haft kontakt med hans chef. Det är redan en process i gång för att byta ut den personen. Det är inte alls ett okej uttalande, säger Peter Elheim, till GP.

Exakt såhär är det ju med de kommunala upphandlingarna. Alltså jag är så makalöst trött på alla rövsittare som konstant krävs för att man ska kunna utföra projekt, få tillstånd för saker osv osv, men sen när det verkligen spelar roll gör de INGEN nytta!

Först upphandlas riktigt usla entreprenörer som inte har förutsättningar att utföra sitt jobb. När det sen snöar sker ingen efterkontroll varpå entreprenörerna inte blir avkrävda sitt ansvar att se till att det fungerar (enkel grej - inte snöröjt, inga pengar). Jag tror att de som sitter fast med näsan i sina datorer och i sina semlor eller vad det nu är de fördriver sin tid med hade behövt masa sig ut och se efter hur det faktiskt ser ut utomhus. Typ ta cykeln i några timmar och se hur det fungerar.

Jag började ploga snö 2005 och de som skötte utringning och tillsyn av min kommuns gator (Partille, angränsande till Göteborg) var kunniga om det praktiska arbetet och stenhårda med tillsynen. Jag tror de kände ett stort ansvar och att gatorna var "deras", och där fick man f*nimej inte fuska. Vi slutade köra för kommunen omkring år 2010 typ när det gick från att flera små entreprenörer (oftast lokala lantbrukare) skötte snöröjningen till att ett stort företag skötte allt. Jag tror att det var omkring 2000-2010 som de flesta kommuner häromkring gjorde en sådan förändring och numer är det nästan bara de stora drakarna som kör snö (dvs företag med omkring 1 miljard i omsättning eller så).

Jag själv kör enbart små kontrakt för privata företag och bostadsrättsföreningar, där vi får möjlighet att göra ett gott arbete och där kunden värdesätter att det alltid blir bra. Stora kommunala upphandlingar hade jag inte ägnat en minut åt - där håller inte proffsen till längre.
Det är knappast upphandlarnas fel, tyvärr finns det en sjuka i samhället där man alltid skyller på det offentliga, när det är systemet det är fel på. I dag är budgeten så snäv i de flesta kommuner och regioner att de i princip tvingas ta de entreprenörer som lägger lägst bud (för att de har stordriftsfördelar och/eller gör ett dåligt arbete). Det gemensamma har dränerats och pengarna förts över till det privata. Nu ska ”kärnan” prioriteras, då hamnar snöröjning långt ned på listan.

Det är äckligt.

Investera i välfärden så ska ni se att det händer positiva grejer.

Det finns ju inga incitament att se till att det funkar när pengarna tas från skattebetalarna och dessa inte har någon möjlighet att undra vad i helvete man får betalt för. Hade det varit privata bolag som upphandlat snöröjning, och den sköttes så uselt, så hade entreprenörerna åkt ut så det visslade om det. Man betalar ju inte med egna pengar för nåt som inte funkar. Men med andras pengar spelar det ingen roll.

Det finns ju inga incitament att se till att det funkar när pengarna tas från skattebetalarna och dessa inte har någon möjlighet att undra vad i helvete man får betalt för. Hade det varit privata bolag som upphandlat snöröjning, och den sköttes så uselt, så hade entreprenörerna åkt ut så det visslade om det. Man betalar ju inte med egna pengar för nåt som inte funkar. Men med andras pengar spelar det ingen roll.
Instämmer. Det är ett jäkla slit och släng med pengarna inom vägunderhåll och andra infrastruktursprojekt, men om man behöver nya skolböcker är det omöjligt. Utvecklar inte den tanken vidare pga politik, men man blir ju fruktansvärt trött när skattepengar slängs i sjön.

Tjena!

Visa bilaga 815186

Visa bilaga 815187

Visa bilaga 815188

LoL frågan är om personen som fällde denna kommentar fortfarande jobbar för Göteborgs stad, förhoppningsvis inte (alternativt fått en knäpp på näsan). Roligt åtminstone. 😅

Tröttnar du aldrig på att slänga ut dig de här trötta grejerna om ”andras pengar” eller ”stulna pengar”? Vems pengar är det som har finansierat din utbildning, din sjukvård, din barnomsorg? Just det - mina pengar. Allas pengar. Vi hjälper varandra, det är det som systemet går ut på.

Tröttnar du aldrig på att slänga ut dig de här trötta grejerna om ”andras pengar” eller ”stulna pengar”? Vems pengar är det som har finansierat din utbildning, din sjukvård, din barnomsorg? Just det - mina pengar. Allas pengar. Vi hjälper varandra, det är det som systemet går ut på.
Och vissa hjälper mer än andra. Men får sällan nåt tack för det, snarare tvärtom.

Och vissa hjälper mer än andra. Men får sällan nåt tack för det, snarare tvärtom.
Ska vi gå runt och tacka folk för att vi har en (förhållandevis tam) progressiv skattepolitik?

Det blir väldigt märkligt.
Skattefinansierade förmåner såsom sjukvård, föräldraledigt, förskola, skola, infrastruktur, elnät etc. Är ju inte bara förmåner till arbetare, det är ju av en stor fördel även till företagen.

Det är lätt att som entreprenör skryta om sina stora bravader på marknaden och beklaga sig över skatten, samtidigt som förskolan låter nyblivna föräldrar komma tillbaka till jobbet efter bara ett år, skolan gett god utbildningsnivå bland arbetstagarna, elen är grön och billig, kollektivtrafiken fungerar för pendlare, vägnät fungerar etc etc.

Ska man vara sån är det ju som regel andras pengar om man sitter på ett stort bolag och köper in tjänster också.

Men uppföljningen kan ibland vara bättre. Men inte alltid, IT-support till lägsta pris på stora arbetsplatser t ex. Samma problem som snöröjningen.

Ska man vara sån är det ju som regel andras pengar om man sitter på ett stort bolag och köper in tjänster också.

Men uppföljningen kan ibland vara bättre. Men inte alltid, IT-support till lägsta pris på stora arbetsplatser t ex. Samma problem som snöröjningen.
Absolut, det jag vänder mig emot är det ständiga babblet om att det inte är systemet det är fel på, utan upphandlarna i sig. Varenda Svenssongubbe är uppenbarligen världsmästare på upphandling medan de som arbetar med just detta tycks helt värdelösa, sitter och ”äter semlor” (på arbetstid!) och slösar med ”andras pengar”. Snart kommer säkert någon och börjar yra om kommunalarbetare som ”slutar fyra, går hem tre”, arbetslag där ”en gräver och tre tittar på” med mera.

Så oerhört tröttsamma klyschor. Jag har flera kompisar som arbetar kommunalt, både med fysiska jobb och som tjänstemän. De drar sitt strå till stacken som alla andra, men det är inte tal om några företagsresor, kickoffer eller julklappar som i privat sektor. Det är ju ”skattebetalarnas pengar”.

Suck.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp