Gotlandsleden

Newbranch

Medlem
Gotlandsleden
Hej!

Jag är ny på Happyride och lite osäker på om dessa frågor är kutym eller ej, men tänker att jag chansar och hoppas på det bästa. :)

Min bror, min bästa vän och jag planerar att cykla runt Gotland på Gotlandsleden. Det är 500km och en rejäl utmaning för speciellt mig och min bror som är nybörjare på cykling, vännen däremot är erfaren.

Vi kommer att plocka med oss våra cyklocross cyklar från Stockholm på färjan över, så att vi har koll på prylarna.
Tanken är att vi ska ta oss runt på 5 dagar. Dvs, 100km om dagen. Med flertalet pauser för middag, bad och annat så tänker jag att det bör gå.
Samtidigt hoppas vi kunna tälta och då kommer problemet med packning. Jag har börjat fundera på om man tex kan hyra en vagn (typ sån som man fraktar sina barn i bakom cykeln) och att vi turas om att dra den. Funkar det på cyklocross cyklar?

Är det någon här som cyklat runt Gotland? Hur la du/ni upp resan då? Vart tältade ni? Idéer om vad man behöver se längs vägen?

Gotlandsleden
Du kan hyra det mesta i Visby:https://gotlandscykeluthyrning.com/sv/boka-hyrcykel-visby-gotland/
Har cyklat runt Gotland på två dagar med stopp var fjärde mil (G360)
Det bästa är väl om ni kanske kollar upp med turistbyrån så kan dom svara på vad som finns och vilka intressen ni har

Gotlandsleden
Kul grej!
Ska göra detsamma i sommar med en polare, samma plan på ca 10 mil om dagen...

Vi tänkte lösa tältbiten med ett frontrack på en av cyklarna och sen köra på cykelväskor, kanske inte det mest aerodynamiska men borde funka?

Någon som sitter på guldkorn gällande bästa glassen mm?

Gotlandsleden
Vissa av gotlandsledens skyltar är ner plockade av Trafikverket då dom som satt upp dom satte dom i skyltar som det ej får finnas något annat.

Gotlandsleden
Gotlandsleden
Gotlandsleden är väl en god utgångspunkt, men om ni skärskådar kartan lite noggrannare hittar ni massor av stigar och traktorspår som går närmare kusten. De är betydligt roligare och finare. På cyklocross kan ni på en stor del av sträckan följa strandlinjen.
Tältplatser är lätta att hitta, men kom ihåg att ta med vatten.

Bifogar en inspirationsbild.
9D834762-1A4C-4896-91F2-C086DDAC78C9.jpeg

Gotlandsleden
Nu har jag inte cyklar runt hela Gotland men har bott där i 20 år och kan stark rekommendera några schyssta ställen att tälta vid!

Hallshuk - Grymt ställe med stenstrand
Sudersand på Fårö - Kanske Gotlands bästa strand
Katthammarsvik (passa på att äta nyrökt fisk)
Ljugarn - fint ställe med raukar och väldigt bra restauranger
Någonstans i söder, typ Hoburgen
Fröjel - Typ halvvägs till Visby från Hoburgen

Gotlandsleden
Amenvafan sa:
sdx sa:
Vissa av gotlandsledens skyltar är ner plockade av Trafikverket då dom som satt upp dom satte dom i skyltar som det ej får finnas något annat.

Vet du hur länge sedan det var?

Det frontrack vi kommer köra med är
https://www.urbanbikewear.com/acces...MIg5_o-oGH4wIVGpSyCh1lyAmsEAQYASABEgKu_vD_BwE
Men finns säkert många andra som är funkis, men tänker att ett tält utan problem går att få på där
Skyltar är nerplockade under maj månad då gotlandsledens skyltar var uppsatta olagligt i vissa trafikverks skyltar .

Gotlandsleden
[/quote]

Jag cyklade i princip den där moturs sommaren 2017. Superfint, rekommenderas.[/quote]
Gött ?

Planen blir nog en mix av att följa leden och köra längst med strandlinjen, vilket som ett blir det nog ett dunder första cykeläventyr

Gotlandsleden
Kanon, jag ska också köra under vecka 31 (första dagarna i Augusti). Kör gravel och tält.

Har inte riktigt klurat ur hur man löser det med cykeln på båten än dock. Finns det cykelställ på bildäck?

/P

Gotlandsleden
ponx sa:
Har inte riktigt klurat ur hur man löser det med cykeln på båten än dock. Finns det cykelställ på bildäck?

/P

Som jag förstått det på andra så cyklar man ombord på bildäck och hittar lämplig plats(luta mot någon vägg?), inte hört att det finns specifika cykelställ.
Men det kanske någon annan vet?

Gotlandsleden
Det finns en tråd om cykel på Gotlandsfärjan. Den är rätt underhållande om jag minns rätt.

Men i korthet, cykla ombord, surra cykeln mot vägg, cykla av och påbörja äventyret.

Gotlandsleden
Chattade med en på Destination Gotland och hon sa att man får hjälp av personalen och att det finns ”typ cykelställ”. Det rekommenderades egna spännband och jag antar att det blir min tarp-lina som får tjänstgöra.

Gotlandsleden
Jag tog färjan dit och hem 2017, fick en dedikerad plats längs skrovet på bildäck. Hade inga egna spännband eller så men minns det som att det fanns på plats på något sätt. (Kan minnas fel dock.)

Tillbaka
Topp