Gott om fästingar i år - information

Tympanon

Ny medlem
Fästingsjukdomar och vaccin

fasting.gif

I år ska det tydligen finnas speciellt mycket fästingar i markerna. Viktigt för oss som cyklar i skogen att tänka på. Både hösten och vintern har varit mycket gynsamma för fästingarna. I flera områden, även centrala Stockholm, har vissa fästingar TBE-virus. Många fästingar bär också på borreliabakterier. Sjukdomarna är allt annat än trevliga:

Fästingencefalit (FSME / TBE):

TBE en virussjukdom som orsakar inflammation i hjärnan. Smittan överförs direkt i samband med fästingbettet. Vaccin finns men när man väll är smittad finns det ingen medicin som botar. Dödligheten är låg men nästan hälften av de insjuknade får bestående skador, såsom minnesstörningar, balansstörningar, huvudvärk, hörselpåverkan, koncentrationssvårigheter eller förlamning.

Borrelia:

Upp till 30% av fästingarna i Götaland och Svealand samt 5–10% av fästingarna längs norrlandskusten bär på borreliabakterier. Får du en expanderande rodnad runt bettet är det läge att uppsöka läkare.

Vaccinanation:

Mot Borrelia finns inget vaccin ännu men mot TBE finns det. Är man mycket i skog och mark som vi så är det nog en bra idé att vaccinera sig mot TBE. Efter den första dosen tas under fästingsäsong en andra efter 2 veckor, sedan en tredje efter 6-12 månader. Tillsammans ger doserna ett skydd som varar ca 3 år. Då kan man ta en fjärde dos o så får man skydd i 5 år till.

En dos kostar runt 250 kr.

Minska risken:

Långa kläder. Inspektera hela kroppen noggrant efter det att du lämnat ett område där fästingar kan finnas. OBS! I sitt första utvecklingstadie är fästingen bara 0,2 mm stor.

Mer information samt källor:

http://www.fasting.nu/ - Allmän information
http://www.fasting.nu/spridningsomraden.html - Karta TBE spridningsområden
http://www.corren.se/archive/2006/6/11/1vf17f86qt6egpa.xml?category1=1096984640-2& - Gott om fästingar även i år
http://www.vaccinationscentrum.se/fastingvaccin/index.asp - Tips, råd o information

säger dom inte varje år att det ska vara ett extreeeeemt gott fästing år.
jag har iaf aldrig fått någon fästing här nere i södern, men i stockholmsskärgård har jag fått.
vad är det som är så speciellt med just stockholmsskärgård?

bra info iaf, tackar!

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns inga
> sådana häruppe.. :D

Jag kommer. Flyttar direkt.

Knäskål, en fästning lär jag nog märka om jag får i arslet!
(kollade tre gånger hur jag stavat...rätt)

De gillar tydligen inte vitlök.
Man kanske ska dra i sig ett gäng klyftor (vitlöksklyftor ;)) innan varje långlopp eller skogsfärd.

Uch ja passer för dom förra våren fick jag borelia vid denna tiden så kolla er noga när ni kommer hem
Det blev en vit midsommar....pga pencilinkur, vilket kanske kan vara nyttigt men man känner sig lite utanför
//Tord

Förra året köpte jag savetter på apoteket. De är någo slags variant speciellt lämpad mot fästingar men även andra parasiter. Jag var noga med att stryka mig med dem på fötter, anklar, vader och underarmar för säkerhets skull, medans min fru inte var lika noga. Jag fick inte en enda fästing men min fru fick 12! Bra för mig men hemskt för henne, men ändå mest hemskt för mig förresten för jag fick ta bort dem. ;-)

Tympanon skrev:
> OBS! I sitt första utvecklingstadie är fästingen bara 0,2 mm stor.

Minns jag helt fel när jag minns att:

1) I första stadiet bär ingen fästing på vare sig Borelia eller TBE, de får sjukdommen av sitt första värddjur som oftast är möss och liknande smådjur.

2) I sitt första stadie väljer fästingen ett litet värddjur och således inte människor.

?

the_TnT skrev:
> 2) I sitt första stadie väljer fästingen ett
> litet värddjur och således inte människor.

Åtminstone den delen bekräftas här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fästing

Men det här var roligt:
Från att ha varit endast 2-3 mm lång sväller den ut till en längd av 11 mm, på 9 dagar. Kroppen är då så elastisk att den studsar som en gummiboll.
Vem kan studsa sin fästing längst? :)

I Österrike tillverkade jag en fästingborttagare med hjälp av en synål och en sytråd (MacGyver-stylee). Trä en ögla genom ögat på synålen, lägg öglan runt fästingen så nära huden som möjligt. För nålen nära fästingen så öglan dras åt. Sen kan man dra fästingen rakt ut.

Var och fyllde på med 6:e dosen i måndags. Har visst vaccinerat mig mot TBE sen 1989...det hade jag ingen aning om, tack mamma på påminnelsen! =)

Ekfeldt, då har du inte hört Chantals historia om när klätterklubben drog till Soffabacken och en kille fått för sig att vitlök "is da' shit". Han hade tryckt i sig en (EN) vitlök (HEL) och höll på att ta död på sina kamrater i bilen enbart med sin antivampyrdeo. Vem fick fästingar? vitlökskillen fick en saftig buse på sin lekamen.
Tror inte dessa huskurer är helt verkningsfulla, ungefär som att läsa ramsor e dyl.

/Oskar

Todda skrev:
> Uch ja passer för dom förra våren fick jag
> borelia vid denna tiden så kolla er noga när ni
> kommer hem
> Det blev en vit midsommar....pga pencilinkur,
> vilket kanske kan vara nyttigt men man känner sig
> lite utanför
> //Tord

Det där med att man inte kan dricka alkohol när man knaprar penicillin är bara en seglivad myt så vitt jag vet.
Titta längs ner på denna sida: http://www.apoteket.se/rd/d/486

Kan tillägga att jag själv var hos läkare igår för att kontrollera ett misstänkt märke i knävecket där jag hadde en fästing för ca fyra vecker sedan, och det blev bingo, så nu käkar jag piller i tio dagar.

Tillbaka
Topp