GP5000 S TR

NLC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Någon som köpt ett par och prövat än?

BJS

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Någon som köpt ett par och prövat än?

Låter ju väldigt bra...

d_anders

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Finns ett test på bicycle rolling resistance. Det verkar inte vara självklart bättre än föregångaren.

Går de att få tag på förresten?

BJS

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Jo, håller med om att det övertrumfar att de är tunnare i övrigt. Man kan ju drömma om att den gamla varianten reas ut, men det kommer nog inte hända.
Nä. Det är ju fortfarande ett av marknadens bästa däck.... fast slits rätt fort - tunnt slitgummi är väl ett pris för övriga goda egenskaper.

HåkanC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Nä. Det är ju fortfarande ett av marknadens bästa däck.... fast slits rätt fort - tunnt slitgummi är väl ett pris för övriga goda egenskaper.
En av anledningarna till att GP 5000 TL rullar lättare än vanliga GP 5000 är att slitbanan hos GP 5000 TL är endast hälften så tjock.
Gissningsvis borde det även innebära hälften så många mil, men trots det är TL-versionen dyrare.

ejma

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Låter som det nya däcket är bättre främst för grusåkare med feta däck. Starkare sidor och hookless.
Jag har gillat 5000 tl med sina täta däcksidor. Det jag gillat minst är trådarna som lossnar från däcksidorna.

ejma

Aktiv medlem
GP5000 S TR
En av anledningarna till att GP 5000 TL rullar lättare än vanliga GP 5000 är att slitbanan hos GP 5000 TL är endast hälften så tjock.
Gissningsvis borde det även innebära hälften så många mil, men trots det är TL-versionen dyrare.
"The reduction in tire thickness comes from the move to the thinner 110 TPI casing material and the reduction to just 2 casing layers under the tread. The thinner casing means the reduction in tire thickness is on the inside of the tire and the actual rubber tread thickness appears to be roughly the same. This means durability in terms of mileage should be unchanged as there is the same amount of rubber to wear down."

Ref: https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-s-tr

Antar att de har skurit i däcket och inte bara gått på reklam.

BJS

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Jag kör dem ändå.... på en cykel - var ju "tvungen" att ha iaf en cykel med lvg-tl däck. Och de fungerar bra. Trista att montera, men utmärkta att cykla på.

NLC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Dessutom tycker jag mina GP5000TL 32or har hållit bra hittills, både på asfalt och grus. Det enda de inte gillade var att köras ner i en 35 mm bred springa på en bro med trallbeläggning.

HåkanC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Fast om man letar efter däck med hög km/kr finns där en uppsjö av ännu billigare alternativ.
Om man däremot premierar km/W (på väg, inte parkett) så verkar GP5000 TL/TR ha få konkurrenter och vad jag vet inga som är avsevärt billigare
Den självklara jmf är, åtminstone för mig, GP 5000 med slang som är både billigare och likvärdig/bättre map km/W (åtminstone med rätt slang!)
Vad gäller testresultat borde en rättvis jmf vara mellan ett halvslitet GP 5000 med slang, nytt GP5000 TL och förstås även ett nytt oanvänt GP5000 S TR

Men missförstå mig rätt: även jag tycker att GP5000 S TR är ett steg framåt.

micro553

Medlem
GP5000 S TR
Är sugen på dessa i lite bredare men har svårt att bestämma mig. Har tidigare kört Max 25 mm däck. Cykeln jag beställt kommer med turbo Cotton 26 mm. Men vet av erfarenhet att de är snabba men knappast hållbara.

Så tänkte nog spara dem som findäck.

Jag kikar på både GP 5000 TR i 28,30 eller 32 mm eller motsvarade Goodyear Eagle F1.

Ett krav är ju ljusa däck sidor. Lite input hur man ska resonera kring bredd. Skulle vilja ha möjligheten att köra nåt lättare grusparti också.

Samt väldigt nyfiken på tubless.

Hjul är roval rapide c38

Fredrik S

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Vilka "findäck" (i brist på ett bättre ord) finns i 36mm ?

Lite sugen på att downsiza rejält bland cyklarna och bara ha kvar gravelbiken och triathlonhojen. Då borde man kanske unna sig ett par släta sommardäck till graveln. Gillar Conti GP 5000 + latexslang, men dom finns ju inte i 36mm.

HåkanC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Det beror som sagt på vad du lägger in i begreppet, men de är åtminstone dyra
Challenge Strada Bianca Pro
Jag kör på ett sådant bak sedan början av sommaren -21, helst hade jag velat ha ytterligare ett René Herse-däck, men när jag beställde fanns det väldigt få däck i lager att välja på så jag fick ta vad som fanns.
Det har en riktigt bra känsla när man cyklar, både grus och asfalt. Men redan efter 1-2 mån fick jag en punka på Challenge-däcket! Dessutom är däcket helt platt i kartongen vilket åtminstone enl mig är en sämre typ av konstruktion.
Eller åtminstone en konstruktion som gör dem känsligare för att skäras sönder på både sidoväggar och slitbana eftersom utsidan av däcket spänns ut (onödigt mkt) monterat och pumpat.

Lite sugen på att downsiza rejält bland cyklarna och bara ha kvar gravelbiken och triathlonhojen. Då borde man kanske unna sig ett par släta sommardäck till graveln.
Har du kollat på Jan Heines René Herse däck?
I den svindyra Extralight-versionen levererar de åtminstone rent subjektivt en riktigt bra känsla.

Principia

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Jag har ett par WTB Exposure i 36mm som jag varit mkt nöjd med. 350 gram (tubeless ready) men inga punkor även om de ju då är ganska lätta. Har hittills bara kört dem med slang.

Salabaladala

Aktiv medlem
GP5000 S TR

Lite sugen på att downsiza rejält bland cyklarna och bara ha kvar gravelbiken och triathlonhojen. Då borde man kanske unna sig ett par släta sommardäck till graveln. Gillar Conti GP 5000 + latexslang, men dom finns ju inte i 36mm.
Strada Bianca Pro Handmade TLR fick 5/5 av BRR. Funderar på dom själv till crossen till i sommar.

Principia

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Strada Bianca Pro Handmade TLR fick 5/5 av BRR. Funderar på dom själv till crossen till i sommar.

Challenge är de enda däck jag haft som varit rent dåliga. Slitbanan lossnade från stommen på båda paren jag haft. Det ena paret var dessutom heeelt omöjliga att få på fälgarna. Hade aldrig gått att laga en punka i fält. Men det här var typ 10 år sedan så kanske dags att sluta sura.

HåkanC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Challenge är de enda däck jag haft som varit rent dåliga. Slitbanan lossnade från stommen på båda paren jag haft. Det ena paret var dessutom heeelt omöjliga att få på fälgarna. Hade aldrig gått att laga en punka i fält. Men det här var typ 10 år sedan så kanske dags att sluta sura.
Oavsett vad som har skett i övrigt är de (fortfarande?) av en sämre konstruktion,
som riskerar att göra dem onödigt ömtåliga
Som jag skrev ovan i #23

ejma

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Ett gp 5000 s tr kostar ungefär lika mycket som ett bra bildäck. Med tanke på kostnader för materialmängd, transport, lager mm för bildäck känns cykeldäck riktigt dyra eller är de så komplicerade att tillverka? Inte ovanligt att cykeldäck har ojämn form.

Helkama raisu

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Ett gp 5000 s tr kostar ungefär lika mycket som ett bra bildäck. Med tanke på kostnader för materialmängd, transport, lager mm för bildäck känns cykeldäck riktigt dyra eller är de så komplicerade att tillverka? Inte ovanligt att cykeldäck har ojämn form.
Du får nog ta in kostnaden för R&D mot antal sålda produkter som en faktor också

Sam00

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Ska köra tubeless för första gången nu med ett par nya TR S i 28. På andra cykeln har jag GP5000 i 25 ej TL, med latexslangar. Vi får se vad man känner för skillnad.

Köpte de för ett hyfsat pris förresten. 600kr st på Hollandbikeshop.

HåkanC

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Ett gp 5000 s tr kostar ungefär lika mycket som ett bra bildäck. Med tanke på kostnader för materialmängd, transport, lager mm för bildäck känns cykeldäck riktigt dyra eller är de så komplicerade att tillverka?
Efter vad jag har fått lära mig lurar man sig ofta om man tror att
högt pris = hög kvalité
Ofta är det istället så att går det att sälja cykeldäck för 829 SEK
så är ju tillverkare/säljare idioter om de väljer att sälja dem för mindre!
Det är ju så marknadsekonomin fungerar.

Munkish

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Har en polare som kör dem utan gucka i.
Intressant, enligt tester är det inre lagret som är borttaget det som gjorde att det var Tubless och inte Tubles ready. Dvs att de nu kräver vätska. Vet du hur mycket luft han tappar och hur fort?

ejma

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Intressant, enligt tester är det inre lagret som är borttaget det som gjorde att det var Tubless och inte Tubles ready. Dvs att de nu kräver vätska. Vet du hur mycket luft han tappar och hur fort?
Det verkar vara som med mtb däck, ibland håller de tätt och ibland inte. Ojämn kvalitet.
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=113&t=167352&hilit=5000+s+tr&start=585 rapporterar några användare läckage från fullt till tomt inom ett dygn när släppvax hindrar tätningsvätska att göra sitt jobb. Räkna med minst lika läckage på ett par mindre täta tlr.

Jag hade gärna fortsatt använda tubeless trots något högre vikt. Har flera gånger haft problem med läckande sidoväggar på mtb däck och det är inte roligt.

Kneecap

Aktiv medlem
GP5000 S TR

Tjena!

Jämför du då med däck som är av högsta klass och av bästa kvalitet? Ett GP5000 är jämförbart med Continental Sport Contact 7 som börjar på 1700 i billigaste dimensionen.

Peth

Aktiv medlem
GP5000 S TR
Hade tur och hittade ett par transparenta 32 mm. Tycker de rullar riktigt fint utan slang.
3D2F20AC-1F08-463A-ADA8-CFA7387EC36A.jpeg

Topp