GPS för randonné

Bert

Aktiv medlem
GPS för randonné
Jag vet att det finns en massa trådar om t.ex. Garmin 530 och 830, men hittar ingenting om just vilken som är bäst för randonnécykling med navigering. (Jag har en Polar 460 nu utan navigering.) Dom är kanske likvärdiga. Jag gissar att alla populära går att ladda under färd. Är det så? Övriga synpunkter? Krånglar minst? Lättast att lära sig?

GPS för randonné
Jag har en Edge 1030 - den fungerar utmärkt. Bra batteritid och går att ladda under drift.

Har en Karoo 2 också och den är klart sämre - dålig batteritid, men navigeringen fungerar iofs bra.

GPS för randonné
Karoo2 här med. batteritid ca 10 timmar med navigering, så längre rundor än så kräver powerbank (eller navdynamo). Tycker navigationen är bättre på Karoo än på Garmin. Vid ett flertal tillfällen har vi fått förlita oss på min navigation då mina vänners Garminenheter inte visat rätt/hunnit med vid vanliga Brevet samt Gravelturer...

GPS för randonné
Karoo2 här med. batteritid ca 10 timmar med navigering, så längre rundor än så kräver powerbank (eller navdynamo). Tycker navigationen är bättre på Karoo än på Garmin. Vid ett flertal tillfällen har vi fått förlita oss på min navigation då mina vänners Garminenheter inte visat rätt/hunnit med vid vanliga Brevet samt Gravelturer...
Tycker också att navigeringen känns lite pålitligare med karoo. Dock har jag kört många gånger fler gånger med garmin så antar att den har fått fler chanser att strula. Dock är nog karoon bättre på navigering. Tror jag.

GPS för randonné
Jag vet att det finns en massa trådar om t.ex. Garmin 530 och 830, men hittar ingenting om just vilken som är bäst för randonnécykling med navigering. (Jag har en Polar 460 nu utan navigering.) Dom är kanske likvärdiga. Jag gissar att alla populära går att ladda under färd. Är det så? Övriga synpunkter? Krånglar minst? Lättast att lära sig?
Största möjliga display med högsta möjliga upplösning är bra för navigering.
"Alla" skall gå att ladda mha en lämplig kabel, en del kablar i samband med en del powerbanks kan få åtminstone de Garmin Edge jag har provat att ställa sig i synk/data-läge. Men med en lämplig sladd, endast laddning ej data, fungerar det bra.
Ytterligare en sak som kan vara bra, särskilt för randonneurer och troligen oavsett märke på GPSen, är att kartan du använder är den samma som användes när rutten skapades.
Men eftersom OSM är så vanligt nuförtiden är det troligen ett inte särskilt vanligt problem längre.

GPS för randonné
Jag har inte cyklar rando (än) men cyklar både långt och/eller länge när andan faller på. Jag kör på Lezyne Mega XL. Extremt bra batteritid, fullgod navigering (tycker jag) och smidig integrering med bl a Komoot. Man är beroende av appen i mobilen för att styra navigeringen, det kan vara värt att känna till.

GPS för randonné
Wahoo Bolt eller Roam. Ca 17 tim batteritid. Syns på många utracyklisters styren. T.ex Lael Wilcox, som har en extra i packningen med rutten inlagd som backup.

GPS för randonné
Köpte en 830 för drygt två år sen, snuskigt bra batteritid, hygglig navigering (på väg). Flera av de modernare Garmin Edge-modellerna har extra power pack att ladda med utan att använda USB-porten

GPS för randonné
Jag valde 830 istället för 530 för att kunna navigera till en viss adress ifall jag skulle vilja. Däremot blir jag tokig på den usla pekskärmen och skulle numer hellre ha riktiga fysiska knappar.

GPS för randonné
En svaghet med Karoo 2 och Rando är att de kontroller som ibland finns i GPXen inte kommer med i navigeringen, så som de gjorde på min G1000. Alternativt så är jag inkompetent, det kan inte uteslutas.

GPS för randonné
jag letar efter en cykeldator som är:
* billig
* vattentät
* har jättebra batteritid, helst flera dagar med kartnavigering, och
* som kan följa en gpx-rutt på en karta

finns det någon anledning att titta på något annat än en lezyne mega xl eller möjligtvis en igpsport bsc300?

finns det något ännu enklare och billigare, som inte är bara ett spår på en tom skärm? kanske om man tänker utanför cykelboxen?

GPS för randonné
jag letar efter en cykeldator som är:
* billig
* vattentät
* har jättebra batteritid, helst flera dagar med kartnavigering, och
* som kan följa en gpx-rutt på en karta

finns det någon anledning att titta på något annat än en lezyne mega xl eller möjligtvis en igpsport bsc300?

finns det något ännu enklare och billigare, som inte är bara ett spår på en tom skärm? kanske om man tänker utanför cykelboxen?
Jag har inget konkret tips att komma med, men däremot en sak jag tycker du bör lägga till på din skall-lista;
  • Möjlighet att enkelt uppdatera kartan, helst OSM (förstås), men gärna även andra

GPS för randonné
återupplivar denna prylångest: etrex var en bra idé och jag har bevakat begagnatmarknaden sedan förra året, men de går jättedyrt begagnade (om en ska ha en 30:a, som en väl ska ha), och jag vägrar betala dyrt för folks 10 år gamla elektronikskrot.

lezyne mega xl finns nu för 1100 kr inkl frakt, och en t-tröja! coros dura är ju väldigt lockande, men tre gånger så dyr.

är det någon långcyklare som har lezyne mega xl och kan svara på om den duger?
frågan är också hur länge lezyne kommer supporta den, nu när de verkar ha slutat sälja den. om ally-appen försvinner: kommer det fortfarande vara möjligt att uppdatera kartor och ladda upp gpx-filer till apparaten tro?

Senast ändrad:
GPS för randonné
återupplivar denna prylångest: etrex var en bra idé och jag har bevakat begagnatmarknaden sedan förra året, men de går jättedyrt begagnade (om en ska ha en 30:a, som en väl ska ha), och jag vägrar betala dyrt för folks 10 år gamla elektronikskrot.

lezyne mega xl finns nu för 1100 kr inkl frakt, och en t-tröja! coros dura är ju väldigt lockande, men tre gånger så dyr.

frågan är också hur länge lezyne kommer supporta den, nu när de verkar ha slutat sälja den. om ally-appen försvinner: kommer det fortfarande vara möjligt att uppdatera kartor och ladda upp gpx-filer till apparaten tro?
Jag har använt Mega XL för att cykla turer upp till ~200 km, den funkar bra som dator och navigationshjälpmedel när allt väl är igång, gränssnitten runt omkring kan upplevas som lite bökiga. Batteritiden är ju som bekant mycket bra. Den är dock beroende av Ally-appen för att få in och använda rutter så vitt jag vet. Jag letade fram enheten nu på morgonen (inte använd på ett par år) och har suttit och provat lite, men det verkar inte gå att hoppa över appen. Kartor går att få ner via hemsidan, men om appen försvinner så kanske GPS Root-sidan också dör.

Jag hade nog inte satsat på en Lezyne i dagsläget. Själva enheten funkar som sagt bra, men det var lite stökigt att få allt att lira även när grejerna var nya och appen uppdateras löpande.

GPS för randonné
Köpte en 830 för drygt två år sen, snuskigt bra batteritid, hygglig navigering (på väg). Flera av de modernare Garmin Edge-modellerna har extra power pack att ladda med utan att använda USB-porten
Uppdatering 3 år efter inägget skrevs - skärmen på 830n delaminerade december 2023 (ca 3.5 år efter inköp) och gjorde enheten minst sagt "intressant" i sitt beteende. Skickade in en reklamation till Garmin men tyvärr hade de inga utbytesenheter på lager så fick en 840 istället som kom i februari 2024.

Med SverigeTempot i antågande hade jag redan bestämt mig att köpa en 840 Solar (som kom ungefär samtidigt som utbytet) och båda dessa två har ännu bättre batteritid, nästan så man glömmer att det behövs laddas, har USB-C (mindre fippel vid laddning) och har både pekskärm och knappar för menynavigering.

GPS för randonné

Prylångest är ordet! Jag köpte precis en ny Roam efter att limningen till skärmen börjat ge med sig, och då slutar datorn vara vattentät enligt min erfarenhet (min förra dog på det viset). Synd, då den i övrigt fungerade utmärkt med batteritid och allt annat. Jag köpte en ny likadan (fast med USB-C och några fler onödiga färger på skärmen eller vad det var) eftersom den förra var fem år gammal och väldigt välanvänd, vilket jag motvilligt får säga är en ganska bra livslängd. Fick crash replacement-bonus så en ny var helt överkomligt billig.

Lite hopplöst att köpa saker som inte håller mer än fem år, men när det kommer till mobiltelefoner och cykeldatorer är det nog ungefär där man är om man vill ha all funktionalitet från enheterna, tyvärr. Jag tror inte jag köper några andra grejer och räknar med så kort livslängd, förutom för rena förbrukningsvaror såsom arbetskläder och löparskor och sådant..

Just gällande de egenskaper du efterfrågar så tror jag inte det finns enheter vars batteri håller i flera dagar. Kutym för långcykling är att man laddar när man får läge och buffrar med powerbank (okej då, ännu en slit- och slängprodukt kanske men hoppas de jag använder ska hålla länge). Jag har funderat på en Igaro eller dylikt för att ladda från navdynamo men har aldrig haft behov för att vara helt "off-grid" och tror mig inte behöva det för cykel heller (de vägar som krävs är oftast behäftade med civilisation här och var och då kan man ladda).

Om du ändå har med dig powerbank för telefonen kanske du skulle kunna se "alla" gpser som att de har batterikapacitet för flera dagar och istället välja den du tror är bäst @bekväm grop hejdå ? De andra datorerna du skriver om känns ju sådär i jämförelse med de mer etablerade datorerna.

Funderade lite till. Vid fjällvandring har jag oftare varit helt utan el under mycket längre tid än vid cykling. Där skulle jag aldrig få för mig idén att ha en elektronisk gps istället för en härlig karta, eller ha på mobilen hela tiden (eftersom det ändå inte finns någon mottagning). En liten pannlampa är enda elektroniska grejen jag använt då, och det är verkligen helt fantastiskt! Är lite märkligt nu när jag tänker på saken - att jag vid ena intresset kan leva helt analogt och njuta hela tiden trots orienteringsmödor till och från, medan jag vid den andra aktiviteten måste ha en streckad linje att följa oavbrutet på en liten skärm och som aldrig får visa fel.

Behöver nästan revidera vad jag faktiskt uppskattar här i livet...😛

GPS för randonné
Kutym för långcykling är att man laddar när man får läge och buffrar med powerbank (okej då, ännu en slit- och slängprodukt kanske men hoppas de jag använder ska hålla länge).
Det finns powerbank med utbytbara batterier
55412.jpg

Då kan man åtminstone behålla elektronikdelen

GPS för randonné
Är lite märkligt nu när jag tänker på saken - att jag vid ena intresset kan leva helt analogt och njuta hela tiden trots orienteringsmödor till och från, medan jag vid den andra aktiviteten måste ha en streckad linje att följa oavbrutet på en liten skärm och som aldrig får visa fel.

Behöver nästan revidera vad jag faktiskt uppskattar här i livet...😛
En sak som skiljer är ju att man navigerar lite långsammare på fjället, även om man går oledat så kanske man tar ut en riktning och går någon timme innan kartan behöver komma fram nästa gång.

GPS för randonné
En sak som skiljer är ju att man navigerar lite långsammare på fjället, även om man går oledat så kanske man tar ut en riktning och går någon timme innan kartan behöver komma fram nästa gång.
Absolut, är helt med på skillnaderna. Det som åtminstone jag missar när jag kör på rutt med gps är att jag ytterst sällan noterar var jag befinner mig "egentligen" - jag bara följer spåret. Visst ser jag mig omkring och får en känsla för naturen, men man är liksom inte riktigt med i huvudet över hur man förflyttar sig. Alltid rakt fram bara. Känslan för var jag är går förlorad.

Har nog inte en enda gång orienterat mig efter karta på cykel, så jag får väl helt enkelt prova det nu under sommaren!

Tillbaka
Topp