GPS-klockejungeln

KONAmi

Aktiv medlem
GPS-klockejungeln
Jag har idag en Suunto T6c, det absolut hetaste man kunde ha på armen typ 2008. Men nu är det ju 2016 och jag är inne på att uppgradera till något mer modernt. Det finns ju så oändligt många modeller så jag tänkte rådfråga Happyrådet om vad man skall köpa.

Krav:
Inbyggd gps
Skall tåla bad
Pulsmätare
inte kosta 5000kr

Funderar väl kanske främst på Suunto Ambit 3 eller Garmin Fenix 3

GPS-klockejungeln
Dina krav verkar ju inte så omfattande. De där kraven uppfyller i princip alla klockor. Läs på lite på dcrainmaker föreslår jag och uppdatera sedan dina krav.

GPS-klockejungeln
Jag köpte precis en suunto ambit3 peak begagnad och är mycket nöjd, hade köpt en ambit3 run om jag skulle köpt ny. Finns för under 2k med pulsmätare.

GPS-klockejungeln
geologen sa:
Tåla bad (på riktigt), då gäller 20 ATM/200 m i klassningen. Tvivlar på att vanliga träningsklockor har det.

Du kanske ska upplysa Suunto och Garmin om det i så fall? Flera av deras klockor även för simmning, tex Ambit3 eller Fenix3, har 100m klassning. :)

Edit: Feltänk, Fenix är ju Garmins skapelse..

Senast ändrad:
GPS-klockejungeln
geologen sa:
Tåla bad (på riktigt), då gäller 20 ATM/200 m i klassningen. Tvivlar på att vanliga träningsklockor har det.
Hur grundligt badar du egentligen? Har dykt med fenix3 och det funkar iaf bra. Råkar du bada djupare än 100m så kanske det inte funkar iof. (Men då har man nog
Annat att tänka på än om klockan funkar)

GPS-klockejungeln
Fredrik Z sa:
geologen sa:
Hur grundligt badar du egentligen? Har dykt med fenix3 och det funkar iaf bra. Råkar du bada djupare än 100m så kanske det inte funkar iof. (Men då har man nog
Annat att tänka på än om klockan funkar)

Om man duschar i högtryckstvätt kan det ju ge problem om klockan inte pallar trycket från tvätten. Man vill ju bli ren liksom.

GPS-klockejungeln
AX3L sa:
Följdfråga på det, varför en klocka på armen? Är det din dagliga klocka också så att säga?

Det är inte min dagliga klocka men då jag är multisportare kommer den att användas till mtb, lvg, paddling, löpning, inlines, simning(inte djupare än strax under ytan). Skulle jag bara cykla hade jag givetvis köpt en Edge.

Kraven är egentligen inte så omfattande men det finns så in i h*****e många funktioner att sätta sig in i så jag orkar inte ens fundera på det. Jag vill kunna kolla hur långt jag rört mig och på vilken tid. Jag vill också kunna lägga in intervaller med variabel längd samt kunna se på en karta i efterhand var jag har varit.

Ni som har Ambit 3 eller Fenix 3 vad säger ni?

Det ryktas väl lite om att en release av Ambit 4 ligger hyfsat nära i tiden men kommer då antagligen att kosta en större samling silverdaler.

GPS-klockejungeln
Kapar tråden lite för en fråga om Garmin Forerunner 220. De är väl på väg ut så den reas för ca 1600:- på flera ställen vilket lockar till köp. Vill kunna följa spår på skidor, löpning,orientering och kanske cykel men där tycker jag telefon med strava funkar. Kanske även köra intervaller och annat puls jobb.
Nå som har nån input?
Enkelhet uppskattas.

GPS-klockejungeln
eketjall sa:
Garmin 735xt är en ny spelare på multisportklocksmarknaden också. Har dock inte läst på något alls om den själv ännu.
http://www.dcrainmaker.com/2016/05/hands-on-with-the-new-garmin-fr735xt-triathlon-watch.html

Den är ju ganska nära att kosta 5000 i och för sig, vilket trådskaparen skrev att den inte skulle göra.

Har själv precis köpt mig en Garmin Forerunner 910xt för 1800 spänn. Utgående modell och halva priset jämfört med den nyare 920xt, men har ändå alla funktioner jag behöver. Mycket klocka för pengarna där.

GPS-klockejungeln
gragge sa:
Kapar tråden lite för en fråga om Garmin Forerunner 220. De är väl på väg ut så den reas för ca 1600:- på flera ställen vilket lockar till köp. Vill kunna följa spår på skidor, löpning,orientering och kanske cykel men där tycker jag telefon med strava funkar. Kanske även köra intervaller och annat puls jobb.
Nå som har nån input?
Enkelhet uppskattas.

Tycker att båda verkar vara bra och kompetenta men personligen skulle jag nog säga att det är värt att gå upp till garmin forerunner 230 istället för den utgående 220:an. Dels för att det inte skiljer så mycket pengar ~500kr samt att 230 även har tillgång till Glonass för ökad precision och lite annat smått och gott.

Vad menar du med "följa spår" är det plotta på karta efteråt funkar det men tror inte(läs vet inte) att de har någon navigeringsmöjlighet i klockan.

GPS-klockejungeln
KONAmi sa:
AX3L sa:
Följdfråga på det, varför en klocka på armen? Är det din dagliga klocka också så att säga?

Det är inte min dagliga klocka men då jag är multisportare kommer den att användas till mtb, lvg, paddling, löpning, inlines, simning(inte djupare än strax under ytan). Skulle jag bara cykla hade jag givetvis köpt en Edge.

Kraven är egentligen inte så omfattande men det finns så in i h*****e många funktioner att sätta sig in i så jag orkar inte ens fundera på det. Jag vill kunna kolla hur långt jag rört mig och på vilken tid. Jag vill också kunna lägga in intervaller med variabel längd samt kunna se på en karta i efterhand var jag har varit.

Det ryktas väl lite om att en release av Ambit 4 ligger hyfsat nära i tiden men kommer då antagligen att kosta en större samling silverdaler.

Jag är också multisportare, dock på en betydligt mer blygsam nivå än vad du är, och har ägt båda klockorna.

Först så köpte jag en Ambit 3 peak men bytte sedan till en Fenix 3. Den största anledningen var att jag inte kom överens med mjukvaran i Suunto. Det som skavde var att du enbart kan skapa "enkla" intervaller (ex 5x4 min med 2 min vila) i Suuntos Movescount. Vill du ha tex 10 min uppvärmning följt av 2x20 min tröskel för att sedan avsluta med en tabata så behöver du skapa detta i en app och tanka över till klockan. Inget du behöver vara civilingenjör för att klara av men i Garmin är det enklare, där är det bara att skapa detta i Garmin Connect. Till saken hör dock att jag historiskt främst har använt mig av Garmin och måhända är lite tryggare med deras mjukvara.

Jag har haft betydligt mindre problem att länka min Garmin till appen i mobilen. När jag fortfarande ägde Suunton så var appen för android ganska ny så det kan ha blivit bättre.

Som multisportklocka kommer båda två att duga alldeles ypperligt, inget alternativ är en dålig klocka. Jag såg att Outdoorexperten säljer både Garmin, Polar och Suunto så det är väl bara att köpa den som är snyggast.

Lycka till på SM.
Andreas

GPS-klockejungeln
KONAmi sa:
AX3L sa:

Om du inte orkar sätta dig in i alla funktionerna innan du köper den kommer du då verkligen ha användning för dem?

GPS-klockejungeln
Ambit3 har möjlighet att navigera efter en rutt + över 1k billigare än garmin så det övervägde. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag köpt garmin Fenix 3.

GPS-klockejungeln
Det har hänt en del på sistone men en sak som var viktig för mig var batteritid under "inspelning". Jag köpte garmin 910 för att en vätternrunda ska kunna göras på en laddning även om klockan inte är ny med färskt batteri. På garmin är det stor skillnad på batteritid på 220 620 till 910 o 920 och fenix klockorna. 735 ska oxå vara bra.
920 och fenix har smart funktioner och bluetooth sync. Inget jag behöver. 910 är billig just nu o mycket klocka för pengarna. Ant+ sync gör man med en app i telefonen som kostar en 20kr. Inte garmins egna dock :(
Hade jag köpt o inte brytt mig om kostnad så hade jag köpt en fenix 3.

GPS-klockejungeln
Har inte läst tråden men hitta detta. Om nån tycker det är intressant så kör

Bilagor

• image.png
    image.png
    116.5 KB · Besök: 44
GPS-klockejungeln
Jag stod och vägde mellan ambit3 och fenix3 för någon månad sedan. Men eftersom garmin verkar har haft problem med mjukvaran kopplat till gpsen, i alla fall tidiga versioner, blev det slutligen en ambit3. Priset var dessutom klart lägre. Än så länge är jag väldigt nöjd, gps-motagningen fungerar klanderfritt vid löpning i svensk urskog, vilket jag var lite orolig för. Ska jag klaga på något så är det movescount som jag tycker är yxigt, eller så är det bara jag som börjar bli gubbe, en yngre förmåga kanske tycker det är logiskt. Antar att man lär sig efter ett tag

GPS-klockejungeln
Jag valde mellan Fenix 3 och Ambit 3 Peak eftersom jag ville har riktig höjdmätare. Behöver du inte det, typ om du mest tränar i platta landskap eller struntar i om du klättrat 300 m eller 360 m så kan du välja nåt billigare. Typ garmin 600-serien eller Ambit 3 Sport

Detta var vad jag kom fram till:

Fenix 3:
+ Kan ta vanliga armband, färgdisplay, fler smartwatch-funktioner, vibrationsalarm, mer avancerade träningsupplägg än Suunto. Kan visa 4 mätningar mot Suuntos 3 samtidigt. Bättre navigationsfönster än Suunto (men ganska kass ändå jämfört med riktig GPS). Funkar med ANT utrustning utan att behöva ha en adapter.
- Lite buggig. Kackig GPS: Helt OK för landsvägscykel, löpning i öppna landskap mm. Mindre bra för löpning i skog, vilket är det jag huvudsakligen ägnar mig åt. Funkar inte som smartwatch om kopplat upp ett pusbälte med ANT (kan inte kombinera ANT och blåtand).

Suunto Ambit 3 Peak
+ Solid funktion, den bara funkar. Bäst batteritid. Bra GPS, fungerar även i skogen. Robust.
- Begränsad smartphone funktion, inget vibro-alarm, sämre display, bara Suuntos egna armband. Android-appen fugerar inte fullt ut.

Jag köpte en Suunto Ambit 3 Peak, jag är nöjd.

GPS-klockejungeln
Kan inte kombinera ANT och bt?
Säker på det. Annars har de en spännande lösning för att få live tracking att fungera.

Note: min klarar iaf bt + ant samtidigt.
Och efter uppdateringar som kom för länge sedan är gps'n kalas även i de djupaste skogarna.

GPS-klockejungeln
Cerb sa:
Kan inte kombinera ANT och bt?
Säker på det. Annars har de en spännande lösning för att få live tracking att fungera.

Note: min klarar iaf bt + ant samtidigt.
Och efter uppdateringar som kom för länge sedan är gps'n kalas även i de djupaste skogarna.

Det var fenix2 som inte fixade det. F3 går det utmärkt på.

GPS-klockejungeln
Tack för alla synpunkter och tips. Med tanke på att tråden "prisa gud, nu kommer skatteåterbäringen" nu är högaktuell så kanske Garmin 735xt ända kan rymmas i budgeten, är den ett bra val i så fall?

GPS-klockejungeln
Jag köpte en Ambit3 Sport HR i vintras och är förbaskat nöjd!
Enda strulet är när nördarna på Suunto gör någon uppdatering på antingen appen eller klockan, då brukar inte synkningen fungera på ett par veckor och man får inte in sparade träningar från klockan till datorn/appen..

GPS-klockejungeln
Kan man programmera in intervaller med variabel längd på Ambit 3? Typ, 20 min uppvärmning följt av två omgångar med 4*4 minuter med en längre serievila emellan?

GPS-klockejungeln
KONAmi sa:
Kan man programmera in intervaller med variabel längd på Ambit 3? Typ, 20 min uppvärmning följt av två omgångar med 4*4 minuter med en längre serievila emellan?

Det får du göra i en app som du lägger in i klockan. Det går inte att göra direkt i klockan eller i Movescount. Det var det som gjorde att jag bytte till Garmin.

GPS-klockejungeln
KONAmi sa:
Det finns appar. Som löser det mesta. Med lite programdringskunskap som du kan lära dig glr du ganska enkelt egna små appar.

GPS-klockejungeln
Fick min Fenix 3 HR för några dagar sedan. Mycket nöjd! Underbar manick... som definitivt kommer att hjälpa mig. Blev dock aningen förundrad över uppskattad Återhämtningstid efter en 65km cykelrunda.. förvisso tuff runda men den rekommenderade 72 timmars återhämtning.. och 10 timmar idag efter en rask promenad på 8km. Men, den ska visst "lära" sig med tiden så tiderna kommer visst successivt bli mer rimliga.
Bra batteritid också, trots inbyggd HR. Om jag ska hitta något mindre bra så är skärmen inte något under av läsbarhet i visst ljus.. bra på kvällen med autobakbelysning o i dagsljus men i ett skumt rum.. nja..

GPS-klockejungeln
julgus sa:
Fick min Fenix 3 HR för några dagar sedan. Mycket nöjd! Underbar manick... som definitivt kommer att hjälpa mig. Blev dock aningen förundrad över uppskattad Återhämtningstid efter en 65km cykelrunda.. förvisso tuff runda men den rekommenderade 72 timmars återhämtning.. och 10 timmar idag efter en rask promenad på 8km. Men, den ska visst "lära" sig med tiden så tiderna kommer visst successivt bli mer rimliga.
Bra batteritid också, trots inbyggd HR. Om jag ska hitta något mindre bra så är skärmen inte något under av läsbarhet i visst ljus.. bra på kvällen med autobakbelysning o i dagsljus men i ett skumt rum.. nja..
Glöm inte att ange maxpuls. Och kanske kön, vikt och längd tas med i beräkningen också. Men visst, siffrorna blir bättre med tiden helt klart.

GPS-klockejungeln
Allt är uppdaterat med korrekta värden... Såg precis att min cykelrunda markerats med 5 avseende "Training effect" vilket står för Överdriven träning ;-)

Ska bli intressant att se vad den säger efter kvällens pass.
eketjall sa:
julgus sa:
Glöm inte att ange maxpuls. Och kanske kön, vikt och längd tas med i beräkningen också. Men visst, siffrorna blir bättre med tiden helt klart.

GPS-klockejungeln
julgus sa:
Allt är uppdaterat med korrekta värden... Såg precis att min cykelrunda markerats med 5 avseende "Training effect" vilket står för Överdriven träning ;-)

eketjall sa:
julgus sa:
Jag har 920xt som har samma funktion, och en "5'a" kan jag väl få om jag kör riktigt tuffa 4x4 intervaller där jag kommer upp över 95% i intervallerna och kanske inte kommer ner längre än 80% i vilan. Men har för mig att det var mycket "5'or" när klockan var ny.

GPS-klockejungeln
eketjall sa:
julgus sa:

eketjall sa:
julgus sa:
Jag har 920xt som har samma funktion, och en "5'a" kan jag väl få om jag kör riktigt tuffa 4x4 intervaller där jag kommer upp över 95% i intervallerna och kanske inte kommer ner längre än 80% i vilan. Men har för mig att det var mycket "5'or" när klockan var ny.

Vilken tur att jag köpte en Suunto då, där kommer man minsann inte upp i någon 5:a med lite fyra gånger fyra ;) Där krävs det långvarig smärta för att nå så långt vilket i princip enbart sker på tävling. Kanske inte samma skala dock?

GPS-klockejungeln
KONAmi sa:
eketjall sa:
julgus sa:

eketjall sa:
julgus sa:

Vilken tur att jag köpte en Suunto då, där kommer man minsann inte upp i någon 5:a med lite fyra gånger fyra ;) Där krävs det långvarig smärta för att nå så långt vilket i princip enbart sker på tävling. Kanske inte samma skala dock?
Det har jag ingen aning om, och jag ska erkänna att jag inte så ofta tittar på den där siffran. Men 4x4 kan nog resultera i under en 4'a också om man bara kommer ner några slag till i vilan. Vilket iofs känns rätt vettigt eftersom ett 4x4pass (27min) där man snittar 85% totalt får anses lite "extremt" medan ett där man snittar 80% totalt naturligtvis är något helt annat.
Återhämtningstiden tycker jag brukar spegla ganska bra hur hårt man har kört (den kommer upp automagiskt på klockan så den brukar jag se). Men den ska ju inte tolkas som att man inte ska träna alls inom den angivna tiden, utan snarare att man inte ska köra typ ett 4x4 pass inom den angivna tiden.

Senast ändrad:
GPS-klockejungeln
KONAmi sa:
AX3L sa:

Som paddlare, skidåkare, cyklist, löpare och sportnörd i största allmänhet så kan jag rekommendera Suunto. Möjligheterna att anpassa displayer och lägga till egna program gör Ambit till en fantastisk multisport-klocka. Inte så bra på intervaller, men allt annat funkar fint.

Kör själv med Ambit3 sport.

GPS-klockejungeln
Suunto del-lanserade(verkar som de ska släppa detaljinfon utspritt på flera tillfällen) sin nya Spartan igår men säljstart verkar inte bli för än senare i år. Kostar också typ 6-7tkr...

Tillbaka
Topp