GPS-klockejungeln

GPS-klockejungeln
Det här kanske kan låta lite löjligt MEN Suuntos klockor väger i snitt 70-80g medans Garmins lätta Forerunners ligger på 41-44g. Jag har testat en del klockor och måste säga att det faktiskt känns skillnad de gånger man är ute flera timmar och jobbar med armarna..

Senast ändrad:
GPS-klockejungeln
geologen sa:
Tåla bad (på riktigt), då gäller 20 ATM/200 m i klassningen. Tvivlar på att vanliga träningsklockor har det.

Jag tror att klassningen har förskjutits lite på senare år men jag skulle tveklöst simma med en klocka som är specad för 30m och antagligen snorkla med en som är klassad 50m, väldigt sällan jag är under 5-7m och en faktor 10 bör räcka. Jag vet att det numera är 100m som är klassning för snorkling/fridykning men jag vet inte riktigt.... 200m är gängse klassning för apparatdykning och det finns de som hävdar att det är för snålt tilltaget också och vill ha 300m trycksäkring för att kalla det apparatdykningssäkert.

I samma andetag kan man ju nämna att det är ont om undervattenshus till kameror som är klassade för mer än 50m och de flesta ligger på 30...

GPS-klockejungeln
RN sa:
geologen sa:
Tåla bad (på riktigt), då gäller 20 ATM/200 m i klassningen. Tvivlar på att vanliga träningsklockor har det.

Jag tror att klassningen har förskjutits lite på senare år men jag skulle tveklöst simma med en klocka som är specad för 30m och antagligen snorkla med en som är klassad 50m, väldigt sällan jag är under 5-7m och en faktor 10 bör räcka. Jag vet att det numera är 100m som är klassning för snorkling/fridykning men jag vet inte riktigt.... 200m är gängse klassning för apparatdykning och det finns de som hävdar att det är för snålt tilltaget också och vill ha 300m trycksäkring för att kalla det apparatdykningssäkert.

I samma andetag kan man ju nämna att det är ont om undervattenshus till kameror som är klassade för mer än 50m och de flesta ligger på 30...
Garmins 920xt har 5ATM klassnig och är ju uppenbarligen gjord för att simma med iaf.

GPS-klockejungeln
Jag skaffade en Suunto Ambit 3 Sport +HR för 5 månader sen...riktigt nöjd med den. Även navigeringen efter rutt fungerar riktigt bra. Ett bikemount för att sätta den på styret kan också rekommenderas!

GPS-klockejungeln
Jag har en Fenix 3.
Den har en funktion som jag använder både vid MTB och löpning.
Det är tävla mot en aktivitet som jag eller någon annan laddat upp på Garmin Connect.
Man skulle kunna säga att jag använder mig av funktionen "Tävla i en aktivitet" som det står i handboken, men den funktionen går att starta upp i Navigation i stället och funkar då klockrent.

Man laddar bara ner aktiviteten till klockan och tar sig dit aktiviteten startar och sätter igång navigeringen.
Då får man i upp en kartbild så man hittar banan (om man ska följa någon annan).
Sen kan man bläddra till nästa bild och se om man ligger före eller efter den tidigare/nedladdade aktiviteten samt ETA.

Nedan andra saker jag uppskattar
+Otrolig batteritid
+Aviserar vem som ringer (så man inte avbryter för något mindre viktigt mitt i ett pass)
+Räknar ut VO2 Max för löpning
+Går att genom Blåtanden styra musiken i stereon eller mobilen
+Tål att användas
+Track back så man hittar tillbaka om man kört vilse på nya ställen.
+ Kan användas till alla aktiviteter

Mindre uppskattat
-något stor
-Garmins originaltillbehör för att fästa klockan på styret är blytung. Jag har istället rörisolering av skumplast för att få passande diameter för klockan och väger typ inget.
- Att funktionen jag beskrev ovan inte funkar i "Tävla i en aktivitet". (skulle ju vara enklare om det funkade där man tror att det ska funka enligt handboken).

GPS-klockejungeln
Fråga om Fenix 3.. Jag vill ha en påminnelse var 20min men inte behöva trycka bort den mha Start/Stop. Jag vill bara ha en vibration sedan ska den återkomma igen efter önskad tid. Går detta?

GPS-klockejungeln
julgus sa:
Fråga om Fenix 3.. Jag vill ha en påminnelse var 20min men inte behöva trycka bort den mha Start/Stop. Jag vill bara ha en vibration sedan ska den återkomma igen efter önskad tid. Går detta?

Ja. Går i princip på alla nyare garmin. Tid eller distans går att ställa in.

GPS-klockejungeln
Du tänker intervallfunktionen? Fungerar inte riktigt som jag vill ha den då den ju "tar" över ex Cykling som jag egentligen vill ha urtavlan.
Akoa sa:
julgus sa:

GPS-klockejungeln
julgus sa:
Du tänker intervallfunktionen? Fungerar inte riktigt som jag vill ha den då den ju "tar" över ex Cykling som jag egentligen vill ha urtavlan.
Akoa sa:
julgus sa:

Den vibrerar och visar status på din intervall i 5sekunder. Sedan återgår den till att visa som vanligt. Tittar du på klockan hela tiden så är det ett problem annars inte.

GPS-klockejungeln
Tack, nu fick jag ordning på det precis som jag ville! Kalas!
Energipåminnelse var 20min..inför VR, en tugga japp el motsv.. Jag har förbålt enkelt att glömma det men brukar inse mitt misstag i Hjo.

GPS-klockejungeln
Är det någon som har lyckats ställa om sportlägen på en Ambit utan att använda en dator med sladd? Android appen duger inte till det, i alla fall inte på min Galaxy S5. Ladda upp moves och ändra basic-inställningar, typ puls i Bpm eller % funkar. Sportlägen funkar inte.

GPS-klockejungeln
Nästa fråga.. skulle vilja veta puls över tidsintervall, dvs senast 15min eller så.. snittpuls/pass säger ju kanske något i efterhand men under resans gång vill man ju se var man ligger. Så finns det något datafält som kan detta?

Tillbaka
Topp