GPS / Mobil / GPX... få navigering i mobil att fungera!?

ninjakenneth

Ny medlem
Hej Gott folk,

Behöver lite hjälp, innan tråkiga saker händer med mina mobiler..

Jag vill följande:

Visa en "rutt" i min mobil från tex en gpx-fil (stigoteket) och kunna navigera efter den i mobilen.
Har S/E med uiq eller Nokia med symbian. Gärna utan kostnad.

Eller kunna få in en karta från OpenStreetMap, iom att den har vissa stigar utstakade i kartan, i mobilen och navigera på den. Eller jag är inte så kräsen, kunna få min position visad på kartan.

Prövat några program härifrån, men de vill sig inte. 8motions tror jag fungerar men derass sidan är dock nere så man kan inte regga sig för att kunna importera kartor. =)
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Software/Mobile_phones#Monitoring_features

Trodde i min enfald att jag kunde importera gpx filer i google maps på mobilen, på lika enkelt sätt som jag kan på nätet. Och på så sätt få knapphändig navigering på kartan.

Någon som har en lösning eller hur gör ni för att navigera tillsammans med mobilen?

mvh

Senast redigerad av en moderator:
Kan rekommendera mobile trail explorer, lätt bästa programmet för att följa gpx filer till symbian s60. Visar stigar och allt :)

Jag kör det programmet på min gamla p1:a för att spara spår, men går det att få in kartor och navigera efter dem också?

Hur göra man det?

Kartorna (OpenStreetMap) laddas ned automatiskt av programmet och via menyn kan man välja vilken gpx-fil man vill ladda in och följa.

Testade precis och det fungerar över förväntan. För att jag skulle få kartorna automatiskt så gick jag in i menyn settings/display och ändra mapdisplay till draw osm maps. Dvs min telefon har trådlöst nät så just kommer Hellas-kartan till telefonen :-)

Laddade precis ner det till min s60 v5 (touchscreen)
Dels verkar interfacet vara för knapptelefoner och dels verkar den inte kunna hantera inbyggd gps?
Har jag missat något eller möjligen laddat ner fel version.

Beskrivningen ovan verkar ju annars mycket lovande.
Inga program jag testat tidigare har kunnat följa en gpx på ett tillfredsställande sätt.

Det stämmer, verkar bara fixa extern gps-puck. Inte intern.

Bara surfa lite hemma med mobilen över WLAN så cache:ar den kartorna. Så är de ut i skogen utan dyra mobilräkningar.

Tyvärr så felkopplade jag universalladdaren till min externapuck igår, så den blev "hejdå hejdå"..

Perzzon:

Tror de ska finnas en fil som löser problematiken med touch, ska se om jag hittar den igen!

http://groups.google.com.au/group/mobile-trail-explorer/files
http://groups.google.com.au/group/m...fb0fece627a4?lnk=gst&q=touch#bd5cfb0fece627a4

Där har du länkarna! Dock fungerar den vanliga versionen fint på min P1, den har ju också touch!

Edit 2: Sök och du skall finna!

Yes MTE can use internal GPS devices, you have to enable it from the
development menu ('use jsr179'), but does the Nokia 6275i have an
internal Gps device?

Gå in under "settings" Sen "development menu" och markera use jsr179.

Sen går du in under GPS då kommer den interna upp! =)

En fråga där om kartorna i cache, behöver man ställa om något för att cachen ska hittas? Jag stängde av nätet efter att jag cachat kartorna och då fick bara blank skärm?

Du måste ha gps:en igång så den vet vart du är alternativt ha en gpx-fil (Trail) inlagd över ett område du surfat på. Jag kollade kartan runt Hellas igår, och den ligger fortfarande kvar i min mobil!

Sedan verkar den inte klara av att cache:a för stora områden, då den tankar in hela kartfilen vid start av programmet. Dock verkar de finnas några som håller på att lösa detta problem om man läser lite på nätet.

Sen under settigings avmarkerar du "use network for maps"

Då fugnerar det alla fall för mig!

Tillbaka
Topp