GPS på cykel

peter_putte

Ny medlem
GPS på cykel
Vet att det finns en hel del trådar om GPS navigatorer i forumet, men de flesta är rätt gamla idag.
Så jag ställer frågan ånyo: Vad finns det för vettiga alternativ när det gäller GPS navigator för cykel?
Ultimalt för mig vore en rimligt enkel navigator som jag kan ha på cykeln, gärna via någon fyndig hållare för styret, inte speciellt avancerad, men ändå funktionell. Vill kunna ha den i bilen på längre semestrar typ västeuropa, men på cykeln är det mest ett trevligt tillbehör vid cykling i svenska städer, möjligtvis nordiska jag är ute efter.
Vet inte heller riktigt vad man skall tänka på, som batteritid, väderskydd, stöttålighet.
Prioriterar gärna enklare till rimligt lågt pris än massa lull lull som höjer priset men inte kvaliteten.
/putte

GPS på cykel
Tack. Ja det ser ut att vara ultimalt, möjligtvis med undantag för priset :-(
Fast antagligen hamnar man på den här nivån om man vi ha en smidig styresmonterad navigator....

/putte

GPS på cykel
Jag kör själv med en Edge 305 som pulsklocka, den har inga kartor, men kan användas för att "hitta" tillbaka till samma spår som man kört tidigare.

/Magnus

GPS på cykel
Ahh. Nu börjar vi snacka...
GARMIN ETREX VENTURE CX verkar både matcha mina behov och min plånbok.
Smolket i bägaren verkar vara att det kostnar en del att köpa till kartor om jag vill kunna använda den både i bil i Europa och på cykel i SE/Norden.
Men snålhet straffar sig alltid på något sätt...
Har inte kikat på ebay ännu, men Dustin som jag har förtroende för hade den till ett vettigt pris, men jag skall självklart kolla lite pricerunner m.m.

TACK för tipset

/putte

GPS på cykel
Skulle faktisk också rekommendera "Garmin Etrex Legend" om du inte vill lägga mer på en 60csx. Du har ju också föregångare till den sist nämnda som heter 60cs.

GPS på cykel
Legenden är bra och prisvärd. Tror det t.o.m följer med ett fäste till cykelstyret i kartongen.
"Noshörningen" (60cs) drar iväg i pris utan att vara outstanding jämfört med Legend.
Tycker också att 60cs ser lite stor ut på styret.

/steen

GPS på cykel
Ringde och pratade med en säljare om legenden och så vitt jag förstod så var det inte något fäste med i kartongen. Men OK för strax under 1900:- känns det som om 250-300 för ett fäste är helt ok.
legenden är ju monocrom om jag fattat det hela rätt, men det känna inte heller som något större problem.
Problemet som jag ser det, är att jag vill använda den både som en begränsad bil navigator och en leksak på cykeln så det ser ut som om jag då behöver både Metro guide Europ karta och någon av friluftskartorna. Är man då seriös och betalar för kartorna, börjar den närma sig en Tom Tom Rider i pris.
Nu må en Tom Tom vara bra på många sätt och vis, men ett styrfäste i storlek så att man får luta hojen för att kompensera vikten känns inte lockande, så jag kollar vidare, även om legenden just nu känns mest rätt.

För mig känns det lite som om det här är en vuxenleksak som jag kommer att nyttja så lite att priset måste avgöra en hel del, även om jag säkert bygger ett behov....

/putte

GPS på cykel
60scx har grymt mycket bättre mottagning än Etrex-modellerna. Det märks speciellt i tät skog där Etrex tappar kontakt med satelliterna mycket oftare.

GPS på cykel
Jag har en Etrex och en GPS60CSx. Visserligen är Etrexen rätt gammal vid det här laget men jag tror det är samma mottagare i de modeller som säljs nu.

Jag skulle nog påstå att Etrexen är knappt användbar i tät skog. Det är alldeles för ofta man tappar positionen, på vissa ställen kan man glömma att nånsin få kontakt med tillräckligt många satelliter. I öppen mark, på fjället eller på sjön funkar den ok men man kan inte ha den i en ficka. Topplock på ryggsäck eller hålla den i handen är det som gäller.

GPS60CSx (och andra gpser med "SiRF Star III") är MYCKET bättre, skillnaden är verkligen stor. Har nog knappast tappat positionen annat är mycket korta stunder med den, funkar även om den ligger i en jackficka.

Kort sagt skulle jag inte rekommendera köp en Etrex om du inte testat den i den typ av terräng du har tänkt använda den. Tänk på att GPS-satelliterna flyttar sig fort, så även om det funkar bra en gång kan det vara hopplöst att få en position nästa gång.

Senast redigerad av en moderator:
GPS på cykel
Det rör som om dubbla pengarna typ. OM jag med säkerhet visste att det här är min grej, skulle jag kanske inte bry mig så mycket, men jag är ute efter en instegspryl mer än ett nödvändigt nyttoverktyg.
Men det inte sagt att jag inom ett halvår börjar surfa och leta efter en mer optimal lösning, men först då har jag koll på vad jag verkligen vill ha och då är runt 2.500 prisskillnad rätt avgörande.

/putte

GPS på cykel
Jag kommer inte att köpa mig en GPS med avsikten att använda den i skogen, utan snarare när jag cyklar på gångstigar och i städer och som sagt var även till en viss del använda den i bilen.
Duger den för det tror jag nog att jag är rätt målgrupp för den enklare modellen.

Men jag har haft fel förr och mer än en gång insett att den första devicen inte överlever länge för att jag inte har haft koll på mitt behov (det är dyrt att vara snål).

/putte

GPS på cykel
FG skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Jag skulle nog påstå att Etrexen är knappt
> användbar i tät skog. Det är alldeles för ofta
> man tappar positionen, på vissa ställen kan man
> glömma att nånsin få kontakt med tillräckligt
> många satelliter.

Vad rör Du dig i för typ av djungel?
Jag har aldrig haft de problemen Du beskriver med min Etrex Legend cx

GPS på cykel
Jag hade inte så mycket mottagningsstrul med min etrex. Visst att den tappade kontakten ibland när den att på styret, men annars var den ganska ok. Nåväl, man får väl spana runt lite mer.

GPS på cykel
jansson99 skrev:
> Vad rör Du dig i för typ av djungel?
> Jag har aldrig haft de problemen Du beskriver med
> min Etrex Legend cx

Mest den tropiska daladjungeln...

Men jag ska reservera mig för två saker. Dels kan dom ju ha förbättrat innanmätet i Etrex-modellerna på senare år. Dels tror jag det är så att uteffekten på satelliterna ökar kontiuerligt med varje ny satellit som skickas upp, även antalet tror jag har ökat något. Eftersom det var rätt länge sen jag använde min Etrex flitigt så kan den funka bättre nu. Kankse ska ut och testa lite...

GPS på cykel
En kompis hade en 60CS som han sedan uppgraderade till 60CSx. Enligt honom var det ganska stor skillnad i känslighet på mottagaren. En inte allt för vild gissning vore att tro att samma förhållande gäller mellan Legend C och Legend Cx (precis som att min Legend C var betydligt bättre än min Legend).

Bortsätt från att 60CSx har en större antenn än Legend Cx skulle jag gissa på att dom klarar av samma mottagningsförhållanden.

Angående gps-hållare vill jag åter igen slå ett slag för ram-mount hållarna (http://www.ram-mount-uk.com/ram-hol-ga16.htm). Har en sån till både skotern/cykeln och den håller i gps:en riktigt rejält. Garmins egna cykelhållare ger jag inte mycke för. Själv skulle jag inte våga använda den pga rädsla att tappa gps:en. En kompis använder dock en sån på sin mc (landsvägshoj), men den bör ju inte vara lika utsatt där som på en mtb. Tror dock han har fått lägga lite tejp på fästet för att den ska sitta lite stadigare.

GPS på cykel
Suck jag blir så rådvill att jag snart lägger ner....

Har lärt mig en hel del från utgångsläget noll när det gäller de olia navigatorerna...

Från början gälled en Garmin eTrex Lengend för runt 1900:-
Jag var beredd att acceptera att det var monokrom skärm.

Sen insåg jag att jag inte kan använda den i bilen och lägga upp en rutt till en gatuadress, så då blev började jag kolla på en eTrex Legend Cx 2700:-).

Nu påstår en av mina kollegor att jag borde titta på eTrex Ventur Cx istället. Bättre och billigare (2200:-).

Jobbigt tycker jag.. Är det någon här som vet för och nackdelarna mellan de 2 senare?
I bilen känns det som hugget och stucket, men frågan är om det är någon större skillnad när man hänger det på styret...

/putte

GPS på cykel
Dum fråga kanske från snål person men....

Hur funkar 60CSx utan Friluftskartan? Är det funkis eller måste man köpa kartorna? Vill veta vart jag varit, egentligen rutten mer än exakt på kartan och hur jag tar mig tillbaka samma väg och inte fågelvägen.

Någon som har provat eller skulle kunna tänka sig att göra det innan jag "slänger ut" en massa pengar i onödan?

GPS på cykel
Äsch det är Garmin Edge som gäller i skogen så är det bara. För hur e mottagning, höjdmätning och vattentålighetet på de andra??

GPS på cykel
Jag har inget att jämföra med, men det har bevisligen inte du heller eftersom du frågar.

Jag har lallat runt i både skog och mark ett par dagar med min Venture Cx och ser inget som helst problem med mottagningen. Ihop med frilutskartan, täcker den mina behov alldeles utmärk.

Jag är imponerad av styrfästet som är rejält och bra, vattentåligheten anges lika på alla devicerna, så jag tror inte det är ett problem heller.
Det som retar mig med min GPS är möjligtvis färgen eftersom det ser ännu mera överdrivet att hänga dit en kycklinggul GPS på styret....

Jag säger inte att Edgen inte kan vara bättre, men 'så är det bara' känns lite överdrivet.

/putte

Oscar skrev:
> Äsch det är Garmin Edge som gäller i skogen så
> är det bara. För hur e mottagning, höjdmätning
> och vattentålighetet på de andra??

GPS på cykel
Sofipropp skrev:
> Dum fråga kanske från snål person men....
>
> Hur funkar 60CSx utan Friluftskartan? Är det
> funkis eller måste man köpa kartorna? Vill veta
> vart jag varit, egentligen rutten mer än exakt
> på kartan och hur jag tar mig tillbaka samma väg
> och inte fågelvägen.
>
Skall du endast använda den som datalogger så finns det ju bättre alternativ. Men vill använda den för att navigera bland stigarna så är friluftskaratan (FP) ett måste eller en egenritad karta. Här kan du lägga ut ett spår med utplacerade waypoints med larm som larmar när du t ex. närmar dig en stigkorsning. Dock skall du ha i åtankarna att FP är på inga sätt lika detaljerad som en orienteringskarta (orienteringskator saknar ios också allt för många stigar :-( ).

> Någon som har provat eller skulle kunna tänka
> sig att göra det innan jag "slänger ut" en massa
> pengar i onödan?
>
Kolla gärna i tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/603798/606650#msg-606650 så kan du själv bedömma. Det röda spåret var det som var tänkt att följas, dvs det som var nertankad i GPS:en medan det blå spåret var det vi valde att cykla, dvs dataloggen.

GPS:en som jag använder är en GPSmap60CS, dvs modellen innan den du efterfrågar fast med färgdisplay.

GPS på cykel
Det "fina" med friluftskartan är att den saknar Garmin's sofistikerade kopierings-skydd, dvs man kan ladda ner en illegal kopia från the in-ter-net och ladda ner till GPS:s utan problem.

Bara an FYI, vill absolut inte uppmana till några olagliga handlingar.

GPS på cykel
Hmm du verkar inte ens existera om man klickar på ditt namn. men ok ja skriver ändå. Det är inga frågor från min sida mer konstateranden. Höjdmätningen är ju väldigt viktig om man är intresserad det minsta av höjder, höjdmeter och energiförbukning vilket kalkyleras utifrån detta.

Vill man mer "navigera" å hitta stigar som tex Miche gör ibland så vill man ju ha karta i GPS:en. Den e ju inte lönt att försöka titta på i farten dock, eller hur Miche? Säger inte du gjorde det när du vurpade ;)

Så visst det beror på vad och hur du vill använda den...som vanligt. Men det finns ingen allroundlösning utan bara massa kompromisser. Så troligtvis behöver du fler än en. Jag har min Edge för cykling, vandring, svampplockning, geocoaching, bilkörning, barrundor och allmän POI:ande

Sen har ja en Medion till bilen som ja köpte på Mediamarkt för en tusing, den e bara så jäkla grym!

Lycka till!

peter_putte skrev:
> Jag har inget att jämföra med, men det har
> bevisligen inte du heller eftersom du frågar.
>
> Jag har lallat runt i både skog och mark ett par
> dagar med min Venture Cx och ser inget som helst
> problem med mottagningen. Ihop med frilutskartan,
> täcker den mina behov alldeles utmärk.
>
> Jag är imponerad av styrfästet som är rejält
> och bra, vattentåligheten anges lika på alla
> devicerna, så jag tror inte det är ett problem
> heller.
> Det som retar mig med min GPS är möjligtvis
> färgen eftersom det ser ännu mera överdrivet
> att hänga dit en kycklinggul GPS på styret....
>
> Jag säger inte att Edgen inte kan vara bättre,
> men 'så är det bara' känns lite överdrivet.
>
>
> /putte
>
>
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äsch det är Garmin Edge som gäller i skogen
> så
> > är det bara. För hur e mottagning,
> höjdmätning
> > och vattentålighetet på de andra??

GPS på cykel
Skall till Mediamarkt någon dag och tiutta på gpser. Magellans Crossover verkar mysig, frågan är om man kan få fingrarna på testresultat innan det är dags att köpa.

Annars kanske det blir två? *skratt'

GPS på cykel
Jag tror att du missförstod mitt svar lite, men först, jo jag existerar, men har registrerat om mig och bad moderatorn ta bort det gamla id:t, vilket i praktiken betydde att de låste det.
Nog om det.

Vad jag menade var att Edgen kanske inte är ända alternativet i häradet Garmin bärbart.
Vattentåligheten läser jag mig till gäller samtliga handburna modeller.

Jag valde Venture Cx pga format & pris och utifrån mina tänkta andvändningsområden.
Jag tror att jag köpte rätt och hamnade prismässigt i en vettig kompromiss mellan pris och kvalitetsnivå.

Jag har inte köpt en GPS för att jag skall hitta ut ur skogar eller skall finns intressanta stigar. Snarare var jag intresserad av en kompromiss som kunde 'plottra' mina cykelsvängar, hjälpa mig hitta på någon enstaka cykling i någon för mig okänd stad, på någon semster, men framför allt också kunna användas som bilnavigator under semesterresor eller när jag någon gång letar efter en gatuadress hemmavid....

Har dock inte haft känslan av att det på något sätt skulle vara dålig mottagning, displayen är inte stor, men den är en belyst färgskärm som utan vidare gör det den skall.

GPS:en, fäste för cykelstyret och ett sugproppsfäste för bilrutan hamnade på lite drygt 3 K, och det tycker jag är ett bra pris.

/putte

Oscar skrev:
> Hmm du verkar inte ens existera om man klickar på
> ditt namn. men ok ja skriver ändå. Det är inga
> frågor från min sida mer konstateranden.
> Höjdmätningen är ju väldigt viktig om man är
> intresserad det minsta av höjder, höjdmeter och
> energiförbukning vilket kalkyleras utifrån
> detta.
>
> Vill man mer "navigera" å hitta stigar som tex
> Miche gör ibland så vill man ju ha karta i
> GPS:en. Den e ju inte lönt att försöka titta
> på i farten dock, eller hur Miche? Säger inte du
> gjorde det när du vurpade ;)
>
> Så visst det beror på vad och hur du vill
> använda den...som vanligt. Men det finns ingen
> allroundlösning utan bara massa kompromisser. Så
> troligtvis behöver du fler än en. Jag har min
> Edge för cykling, vandring, svampplockning,
> geocoaching, bilkörning, barrundor och allmän
> POI:ande
>
> Sen har ja en Medion till bilen som ja köpte på
> Mediamarkt för en tusing, den e bara så jäkla
> grym!
>
> Lycka till!
>
>
> peter_putte skrev:
> -----
> > Jag har inget att jämföra med, men det har
> > bevisligen inte du heller eftersom du frågar.
> >
> > Jag har lallat runt i både skog och mark ett
> par
> > dagar med min Venture Cx och ser inget som
> helst
> > problem med mottagningen. Ihop med
> frilutskartan,
> > täcker den mina behov alldeles utmärk.
> >
> > Jag är imponerad av styrfästet som är
> rejält
> > och bra, vattentåligheten anges lika på alla
> > devicerna, så jag tror inte det är ett
> problem
> > heller.
> > Det som retar mig med min GPS är möjligtvis
> > färgen eftersom det ser ännu mera överdrivet
> > att hänga dit en kycklinggul GPS på
> styret....
> >
> > Jag säger inte att Edgen inte kan vara
> bättre,
> > men 'så är det bara' känns lite överdrivet.
> >
> >
> > /putte
> >
> >
> > Oscar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Äsch det är Garmin Edge som gäller i
> skogen
> > så
> > > är det bara. För hur e mottagning,
> > höjdmätning
> > > och vattentålighetet på de andra??

GPS på cykel
Oscar skrev:
> Vill man mer "navigera" å hitta stigar som tex
> Miche gör ibland så vill man ju ha karta i
> GPS:en. Den e ju inte lönt att försöka titta
> på i farten dock, eller hur Miche? Säger inte du
> gjorde det när du vurpade ;)
>
Jo, det går helt utmärkt. Det går även att placera ut en waypoint när man cyklar förbi något intressant också. He, he, nej det var för att framhjulet slant på en rot och jag vet inte hur jag lyckades med det.

GPS på cykel
Ok kollade Venturen.

+ Bra batteritid ... 32 tim
+ Turn by turn navigering
+ Custom POIs (egna Points Of Interest, tex svampställen, badplatser eller fartkameror)

- Ingen High-sensitivity receiver
- Ingen barometrisk altimeter
- För liten display för bilkörning
- Knallgul (nja dt e väl ok)

Känns för mycket av en kompromiss dock...

Intermezzo skrev:
> Jag tror att du missförstod mitt svar lite, men
> först, jo jag existerar, men har registrerat om
> mig och bad moderatorn ta bort det gamla id:t,
> vilket i praktiken betydde att de låste det.
> Nog om det.
>
> Vad jag menade var att Edgen kanske inte är ända
> alternativet i häradet Garmin bärbart.
> Vattentåligheten läser jag mig till gäller
> samtliga handburna modeller.
>
> Jag valde Venture Cx pga format & pris och
> utifrån mina tänkta andvändningsområden.
> Jag tror att jag köpte rätt och hamnade
> prismässigt i en vettig kompromiss mellan pris
> och kvalitetsnivå.
>
> Jag har inte köpt en GPS för att jag skall hitta
> ut ur skogar eller skall finns intressanta stigar.
> Snarare var jag intresserad av en kompromiss som
> kunde 'plottra' mina cykelsvängar, hjälpa mig
> hitta på någon enstaka cykling i någon för mig
> okänd stad, på någon semster, men framför allt
> också kunna användas som bilnavigator under
> semesterresor eller när jag någon gång letar
> efter en gatuadress hemmavid....
>
> Har dock inte haft känslan av att det på något
> sätt skulle vara dålig mottagning, displayen är
> inte stor, men den är en belyst färgskärm som
> utan vidare gör det den skall.
>
> GPS:en, fäste för cykelstyret och ett
> sugproppsfäste för bilrutan hamnade på lite
> drygt 3 K, och det tycker jag är ett bra pris.
>
>
> /putte

---klipper lite-----

Tillbaka
Topp