GPS-program för Iphone och cykelrundor

NiklasL

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om ett smidigt och bra program för Iphone (4) för att spela in cykelrundor, gärna gratis? Har precis bytt från en SE T700 men har kvar den och skulle iofs kunna fortsätta att använda den bara för det (använde där Mobile Trail Explorer, funkar förträffligt med gps-puck från Kjell & Co).

Räcker annars noggrannheten för Iphones inbyggda gps-mottagare eller bör jag använda min externa gps-puck (med BT)? Blir batteritiden ett problem?

Testat både Runkeeper och GPS MotionX lite, båda fungerar utmärkt. Visserligen inte helt gratis om man vill ha full funktionalitet men inga stora pengar om jag minns rätt. Exaktheten med enbart Iphonen är iaf tillräcklig för mig.

Runkeeper Pro var gratis för ett par veckor sedan, jag laddade hem det då. Funkar perfekt, visar vägen till o från cafét;-)

Jag kör med sportypal, gratisversionen. Funkar helt
ok för mina behov. Batteritiden kan bli ett problem.
Är det någorlunda varmt ute håller mitt batteri ca 2 timmar.
Igår när det var -16 höll det i 20 minuter....har telefonen
på styret så det kanske blir för kallt?
För att vara en gratis-app så är sportypal helt ok!

Runkeeper Pro tycks vara gratis nu också...

Om ett program är bra kan jag så klart betala (är ju inga stora pengar) - gratisprogram gör det dock lättare att testa många olika.

Hmm, batteritiden på Iphone verkar ju inte vara något vidare jämfört med min gamla T700 som man laddade en gång i veckan eller så... Kanske inget att hoppas på som gps-loggare? Tack för alla tips, iaf! :-)

antingen har ni nåt fel på era telefoner lr så ljuger ni? Var ute i 1 timme o körde med endomondon igång. Drog ca 30% av batteriet. Telefonen låg i bröstfickan.

Jag kör iallafall med runkeeper PRO och endomondo. Tycker att runkeeper kan vara lite buggigt och tappar lätt kontaktm med gps.

JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> antingen har ni nåt fel på era telefoner lr så
> ljuger ni?

De har både fel och ljuger.

jansson99 skrev:
> JockeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > antingen har ni nåt fel på era telefoner lr
> så
> > ljuger ni?
>
> De har både fel och ljuger.

Det var som jag trodde!

Iphone 4 med Runkeeper på tvåtimmars pass, både cykel och promenader har inte varit några som helst problem, dragit ca 25-30% max...

Kanske beror på att jag är så långsam iofs ;o)

Har gått till cafét och druckit ett par espresso och sedan hem igen och då har runkeeper dragit max 10% och inte tappat signalen en enda gång!!!

Jag kör med cyclemeter för 40 spänn som funkar sjuukt bra.
Programmet körde hela cykelvasan utan att tömma batteri, så den är hyfsat snål.

Jag använder ett program för Android som heter Jogtracker. Det är intuitivt och bra och drar inte mycket batteri. Däremot börjar jag misstänka att det mäter för kort, kanske ca 10%.

Om man kör fort och kurvigt så genar den sparade banan (1 pos/sec).

När jag jämförde min K810+gps-puck med in iPhone4 i höstas så fick jag olika sträckor. Minns inte vilken som var närmast min CX800+G3.
Får ta en kontrollrunda så snart fökylningen släpper...

Min gps-puck från Kjell visade bra upprepbarhet - samma runda skiljde kanske max 50 m per mil.

Drar iPhone 4 mindre ström med extern gps? Eller vägs det upp av blåtandskopplingen? Kör ni förresten i flygplansläge när ni cyklar med iPhone och gps? Strular gps:andet om man får sms eller samtal under tiden?

Försökte koppla min gps-puck till iPhone med bluetooth men telefonen hittade inte den. Handhavandefel eller går det inte? Lyckas parkoppla min MBP och även dela internet den vägen...

Hej.

Jag använder cyclemeter till min Iphone, kostade 38 spänn och den är fantastiskt bra för dom pengarna.
Det beror väl på vad man vill ha gps´n till, jag har den som säkerhet och träningsverktyg.

I Cyclemeter kan man välja om den skall skicka e-post till någon när man cyklar ut och när man kommer hem. (startar och avslutar en runda) Under rundan kan den som fått e-posten gå in på en karta som visar var man befinner sig, uppdateras var 5 minut, känns som en säkerhet om man cyklar ensam i obygden.
Vill man kan man dela med facebook och då kan alla ens vänner se var man är, eftersom en länk läggs upp i "nyheter". Den loggar givetvis alla rundor och det finns sammanställningar på allt.

Höjdmätningen är väl dock inte den bästa, men den har jag knappt någon användning av, Sen finns det en uppsjö av funktioner som jag inte använder ännu.

http://itunes.apple.com/us/app/cyclemeter-gps-bike-computer/id330595774?mt=8

http://www.abvio.com/cyclemeter/

Tidigare provade jag Sportypal, men den är helt oduglig jämfört med denna. Här är det heller inga problem med batteritiden :)
Chrichan

Senast ändrad:
Jag orkar inte skriva allt som är bra med Motion-X. Men den är jettejettebra. Tror den fins i gratisversion också. Ladda ner och testa!

MotionX är grym som trackingprogram men inte någon super-app för cykling om du vill sätta telefonen på styret och använda den som cykeldator. Den saknar nämligen en bra cykeldator-funktion. (läste att du mest ville spara - så det här kanske riktas mer till ngn annan)

Alla (nästan) andra funktioner finns däremot:
+ Visa var du är på kartan (google/bing/motionx-karta - dessa går att spara för offlinebruk)
+ Spara rutter. Antingen live, eller bara när man rör på sig (ger olika snitthastighet ;-)
+ Dela sparade rutter genom att hämta till datorn, maila eller spamma sina vänner på FB och världen via Twitter.
+ Spara ner egna gpx-rutter på telefonen (enbart via iTunes?)
+ Spamma enligt ovan med aktuell position med jämna intervaller
+ Har i senaste version fått stöd för ANT+ pulsband
+ har en aktiv utvecklare som hela tiden tillför nya funktioner
+ ANNAT

Jag tycker inte att MotionX avviker speciellt mycket från rutter jag samtidigt sparat på min Polar och min gamla SE810 med BT-puck.

Bäst resultat på en iPhone får man, enligt MotionX, om man stänger av WiFi men jag tycker att det som påverkar resultatet mest är var man har telefonen. Om den ligger i byxfickan ger den sämre noggrannhet än i ryggan/ryggfickan.
När jag kör med offline-kartor känns det mer exakt, men det kanske är en känsla.

Teoretiskt sett borde alla appar ge samma resultat på samma telefon. Utvecklarna hävdar säkert motsatsen och har säkert labbat med olika felkorrigeringsalgoritmer.

Mitt +1 ligger på MotionX men tanka hem gratisvarianten på de du fått tips på här och testa själv.

pme skrev:
> MotionX är grym som trackingprogram men inte
> någon super-app för cykling om du vill sätta
> telefonen på styret och använda den som
> cykeldator. Den saknar nämligen en bra
> cykeldator-funktion. (läste att du mest ville
> spara - så det här kanske riktas mer till ngn
> annan)

Korrigerar mig själv här. Det finns faktiskt en sida med hastighet, snitt, tid, etc.

Använder aldrig den själv :-D

Jag kör Runkeeper. Den är inte optimal som cykeldator men jag använder den bara för stt logga tid & sträcka... Siten är rätt trevlig också.

Jag använder Runkeeper för att själv ha koll på hur mycket jag tränat det sista.
Jag saknar dock bra kartor, Motion-x är bra som program men kartorna är odugliga för annat än lite större vägar.
Jag kollade snabbt på Eniro och de använder Lantmäteriets kartor. De tycks innehålla även de minsta vägarna, stigar mm. Dessvärre är Eniro apparna direkt dåliga i allmänhet och går inte att använda för att ha som GPS på cykeln.

strava är sjukt bra, man kan tävla mot andra som kör samma sträckor och hålla koll hur mycket andra cyklar! rekommenderas!

Frasse skrev:
> strava är sjukt bra, man kan tävla mot andra som
> kör samma sträckor och hålla koll hur mycket
> andra cyklar! rekommenderas!

Synd att väldigt få svenskar verkar använda den. Iaf där jag bor.

Tjyvar tråden lite och frågar om någon har koll på en bra cykelhållare till en iPhone4? Jag tänkte köra den på räsercykeln i sommar.

jansson99 skrev:
> Tjyvar tråden lite och frågar om någon har koll
> på en bra cykelhållare till en iPhone4? Jag
> tänkte köra den på räsercykeln i sommar.

Jag har kört med den här hela vintern: http://www.topeak.com/products/Bags/phone_drybag_bk?WYSESSID=e1pq887kka930h6ehacl5r5s54

Den är verkligen helt vattentät som i att lägga den i en tillbringare vatten.

Hörlurskontakten får inte plats särskilt bra så mina kontakter har lärt sig när det är bättre att messa än att ringa. Justa BT-lurar kan vara en lösning.

Även om jag har Motion-X i iPhonen så minns jag att jag hade http://www.sports-tracker.com/ i min Nokia N73 en gång i tiden, riktigt bra.

Utvecklad av Nokias tekniker, nu också för iPhone + ANNAT.
Har den också i iPhonen nu men ej testat.

Fast behöver jag "navigera" i skogen blir det min Garmin Dakota 20...

Bike Tracks
Där har du gps karta, kordinater, hastighet, medelhastighet, max... Ja en massa grejer med hastigheter.
Du kan spara flera rundor. Du kan spela upp dom där du ser var du va vid vilken tid och så vidare.

Grym och lätt!
Kostar 20pix har ja för mig.

Tillbaka
Topp