[GPS] Programvara till mobiltelefon (SE) sökes.

JojjeM

Aktiv medlem
Hej GPS-gurus.

JAg fick en wayfinder-gps häromdagen och har insett att den är totalt ointressant för en cyklist. Därför undrar jag om det kan tänkas finnas någon annan programvara man kan köra på luren (SE K750i i mitt fall).

Det vore ju apskoj att kunna exportera sin tur till Google Earth tillexempel. Vet att Nokia har sin "sports tracker" som verkar klockren men den funkar ju itne till min lur.

Tips mottages tacksamt.

/Johan

Vilka format stödjer telefonen? Är kartmaterialet i raster- eller vektorformat? Stödjer den .gpx-format så finns det en uppsjö av 3:e-hands programvara.

Jag visar min okunskap här :)
Jag uttryckte mig nog luddigt. Telefonen stöder ingenting förutom Java så det är inte tal om att ha någon karta i telefonen. I Wayfindertjänsten får telefonen kartdata löpande via GPRS/3G men den tjänsten är helt inriktad på bilkörning.

Vad jag har är alltså en telefon med stöd för Java och en lös GPS-mottagare som pratar Bluetooth med telefonen.

Sedan jag postade har jag hittat ett par tjänster, tex http://gpsed.com och http://free.3dtracking.net/ Som gör en del av vad jag vill. Känns lite meckigt bara att telefonen ska hålla på att sända data till en server hela tiden men å andra sidan är det kul med livetracking. Det borde dock inte handla om några stora datamängder.

Man slår alltså på GPS-mottagaren och startar mjukvaran i telefonen. Den skickar sedan löpande positionsinfo till servern och sedan kan man logga in på sitt konto och få sin tur presenterad på Google Maps eller i Google Earth. Jag ska forska vidare och se om man kan dela med sig av livetrackingen i GE. Det vore ju lite kul.

Labbade lite på bussresa igår:
testtrack.jpg ht=598

/Johan

Alltså vlkGPS verkar vara ganska exakt rätt. Busenkelt att spela in en track och exportera som .kml. Gjorde ett försök men det blev en tom fil :(. Ska labba vidare lite under lunchen och se om jag får det att funka. Vore perfekt att kunna spara tracks och waypoints.

/Johan

Jag använder ju vlkGPS, det är ju rätt ballt, men saknar lite saker tycker jag. Mest saknar jag nog att kunna lägga in waypoints, eller bara markeringar på platser man vill komma ihåg liksom. Tracks och laps och sånt funkar ju däremot. Exporterar bra till kml, gpx och lite annat också. Jag överväger att koda ihop en egen maskin att använda för att analysera datat.

I slutändan kommer jag väl ändå att köpa någon fet ny GPS-gadget med pulsmätare och krafs.

Kapar min egen tråd och frågar om någon känner till om man kan dela med sig av en live-tracking i Google Earth.

Med GPSed och 3dtracking (länkar ovan) kan man ju få upp sin egen liveposition i GE. Rätt kul, men det vore ännu roligare om man kunde lägga upp en länk.

Om jag väljer e-mail på objektet i GE skapas ett mail med en .kmz-fil som attachment. Kan jag lägga upp den och länka från Happy? Det vore ju smutt.

/Johan

I dagsläget en SE-k750i (förhoppningsvis SE-k850i snart). Inte säkert att det blir just den modulen men folk verkade nöjda med den på prisjakt.nu samt att den fanns på hemvägen. Är dock lite osäker på om den går att fästa på en väska/jacka eller om den enbart är tänkt att slänga upp i vindrutan på bilen.

//j

Du, det där var ingen lång runda :)

Kan man göra samma sak med en live tracking? Alltså så att man kan följa dig i realtid?

/Johan

EDIT: svar till Pean alltså.

Senast redigerad av en moderator:
Så länge man har bra chip är väl allt ungefär samma skit. Jag har nokia-bt-modulen och den funkar fint, men har skitsvårt att få kontakt när man står still inne i stan. Så fort man börjar röra sig fortare än gånghastighet så kommer den igång dock.

Positionera via GSM/WCDMA tror jag inte på med någon exakthet, framförallt inte ute i skogen.

Holux GR240 ska vara riktigt bra sägs det.

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Du, det där var ingen lång runda :)

Men durå, du åkte ju buss!

> Kan man göra samma sak med en live tracking?
> Alltså så att man kan följa dig i realtid?

Ja, jag hade en nybörjare i bakhasorna och han orkade inte cykla längre. Allt följa mig något annat än fysiskt i realtid är dock inte möjligt med Sports Tracker ännu. Och ändå om det var det skulle någon ingen orka sitta och vänta på min förflyttning för jag cyklar sååå lååångsamt... som du vet.

Fast jag är lite snabbare nu. Liite.

Haha.

Får se om jag försöker återkomma med livesändning. Har tyvärr ingen cykel i U-sala just nu.

/Johan

JojjeM skrev:
> Har tyvärr ingen cykel i U-sala just nu.

Konstigt. Hur kom du hit då? Gick du från Umeå?

Jag hade för övrigt egen tråd om att analysera data tidigare, kan ju vara relevant även för den här tråden.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/634770/654506

När du får hit en cykel du kanske du än en gång kan guida runt på lite fina stigar, jag har cyklat den du visade sist ganska många gånger nu. Fast jag cyklar alltid olika där efter grillplatsen och har inte riktigt hittat någon bra runda. Men det hör inte hemma i den här tråden.

Interssant tråd. Ska läsa igenom.
Jag tänkte haka på någon onsdag när jag har en cykel. (får hoja ner nästa vecka).

/Johan

Tog en promenad från jobbet efter ån och tillbaka. Var stilla nästan en timme på samma ställe men det svajade ordentligt enligt GPS:en :)

promenix.jpg ht=566

Nu saknas bara cykel
/Johan

P.S. På google maps stämmer kartbilden betydligt bättre med min GPS än satellitbilden. Ska det verkligen vara på det viset :)

Kartbilden stämmer nog bättre än sattelitbilden. Sattelitbilderna är ju fotade i vinkel från vem vet var, jag kan tänka mig att det skevar lite. Sattelitbilderna diffar alltid från kartbilderna på Google Maps.

För övrigt verkar vi jobba i samma byggnad.

pean skrev:
> För övrigt verkar vi jobba i samma byggnad.

Se där :)

/johan

Blev en Holux GPSlim240 för 599.-
Den hittar position hyfsat snabbt och inga problem att koppla upp mot vlkGPS i telefonen.
Lyckades däremot inte spara rutten mellan hem och jobb som jag loggade i morse, kml-filen är tom.
Tror inte det var något problem med själva loggningen utan det var jag som klantade mig när jag skulle spara. Skall testa vidare på väg hem.

//j

Lustigt nog hände samma sak för mig (se ovan). Första kml:en var tom. Sen funkade det perfekt. Jag exporterar från vlkGPS till kamerans minneskort och sen plockar jag den till datorn därifrån (USB).

/Johan

Körde också export till minneskortet (kml format), fick dock ett samtal på telefonen medan jag håll på. Misstänker att jag schabblade till det när jag försökte göra mer än en sak samtidigt.

//j

Låt mig förstå detta rätt:

Ni använder ett Java program i en SE telefon.

En BT GPS liknande de man hittar billigt på http://www.natalie.se
(vart hittade du Holux GPSlim 240 gör 600:-??)

Programmet i mobilen loggar gps data och det plottas
sedan på datorn i lämpligt program?

Jag undrar om det också går att få bra kartbilder
i mobiltelefonen? dvs att man kan lägga in typ
gröna kartan eller något liknande och navigera
efter denna.

//K

Senast redigerad av en moderator:
Du har förstått rätt. GPS-mottagaren skickar löpande position till telefonen via bluetooth. Telefonen kan spara en "track" för vidare bearbetning på dator.

För bilkörning med karta fungerar Wayfinder bra (kostar pengar) men det bygger på ständig datakommunikation mellan server och telefon. Det kan bli dyrt beroende på mobilabonnemang.

http://www.getjar.com/ som tipsades om ovan fanns en del program för kartnavigering. Vet dock inte om det finns material för Sverige.

/Johan

Allt som använder telefonnätet för navigering och kartor är i min
mening skräp. Då är man beroende av sin teleleverantör dessutom.

Ett fiffigt program som kan visa kartor vore dock toppen, att
hitta kartor för sverige kan inte vara något problem:

http://thepiratebay.org/search/gps sverige/0/3/100,200,300,400,600

Här finns friluftskartan, kartor över fartkameror osv..

Friluftskartan är dessutom i vektorform, vilket jag förstår
passar bra till gågot av de programmen som jag hittade på
sidan ni nämnde tidigare i texten.

Frågan är bara hur man slaktar upp kartan och lägger in
endast önskad bit, då min mobiltelefon endast har 32Mb minne!

Det borde väl finnas gott om GPS gurus här på forumet?

//K

Dom flesta telefoner har väl ändå minneskort nu? Det är bara att skaffa större minneskort.

För navigering kör jag TomTom i min telefon och det funkar riktigt riktigt bra. Förutom att gps:en halklar fram och tillbaka på instrumentbrädan när jag kör i rondeller.

superlim löser detta problem, men det blir svårt att stoppa ett minneskort
i min 510i. Kanske om jag verkligen pressar in det i SIMkort platsen eller
bara lägger det bakom batteriet ;-)

Superlim. Smart. Ska prova.

Tejpa minneskortet på utsidan av telefonen, det funkar. Man tror inte att det ska göra det, men det gör det. Trådlöst är framtiden. Framtiden är nu.

Just det, batteritiden blir usel. Jag har ungefär 3-3.5h med min Nokia E65. Jag väntar på att Nokia ska släppa cykel-laddare, men det verkar dröja.

Nej, men allvarligt talat, hur laddar man telefonen i skogen? Dynamo?

Lyckades logga lite på väg hem från jobbet.

1.jpg ht=616

Funkar riktigt bra tycker jag. Ända stället där den ligger fel är när jag vände och körde tillbaks samma väg. Där ligger den ~50 meter vid sidan men det kanske är en "feature" för att göra rutten tydligare.

//j

Hmm intressant detta! Kan programvaran ge lite mer info, typ: hur långt man kört, medelhastighet, maxhastighet och sånt med?
Och var hittar man en billig GPS-puck? Helst nån butik i Gbg.

ang laddning,. skaffa en liten solljusplatta som du laddar med.. finns små sådanna för en hundring. bara sätt en sådan på cykeln så har du laddning så fort det e lite ljuse.

med lite tur har ja en htc 3300 på torsdag för att testa...

I Nokia Sports Tracker verkar det som den lägger till ganska mycket i kml-filen. Sträcka bla.

Jag har SE K750i, Holux GPSlim 240 och vlkGPS. När jag exporterar kml till Google Earth får jag fram sträckningen.
vad jag vill få fram är hur lång sträcka jag tillryggalagt. Är jag bara blind eller finns inte den funktionen i Google Earth? (punkt till punkt finns men det är ju fågelvägen bara)

JojjeM skrev:
> Kapar min egen tråd och frågar om någon känner
> till om man kan dela med sig av en live-tracking i
> Google Earth.

GpsGate Mobile does it!

jansson99 skrev:
> GpsGate Mobile does it!

Aha, kul. Kanske något för den (eventuellt) kommande witchriden. Vore kul att kunna följa Happyriders från datan. Det borde gå att ladda upp mobilbilder och få en länk på GE.

/Johan

Tillbaka
Topp