GPS sändare och lås till elcykel

folke123

Ny medlem
Hej!

Jag fick nyligen min nya fina elcykel stulen.
Blir en ny elcykel när jag får pengar från försäkringen, men jag har lite frågor.

GPS sändare till cykel, är det något att ha? Har googlat lite men hittar ingen som verkar super.
Finns det någon ni rekommenderar?

En annan separat fråga, tror ni det är bättre att låsa fast cykeln inomhus (i ett barnvagsnrum dit man bara kommer in med tagg, men min nuvarnade cykel blev stulen här) i ett element , antagligen då med vajer
Eller utanför på gatan i ett rejälare cykelställ? och då troligen med ett U-lås

Har ni tips på bra cykelås så är det också intressant.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Gps är väl sådär.
Vad hade du tänkt göra med informationen?
Inte särskilt sannolikt att polisen hämtar tillbaka hojen åt dig.
Hämta tillbaka själv har sina risker.
Och sist jag kollade så gav det ingen fördel hos försäkringsbolaget heller.
Bygellås och grova kedjor ger betydligt bättre skydd än vajer.
Kräver större/bullrigare verktyg att forcera.
Inlåst är bra. Det är nog fler tjuvar som patrullerar gatorna i jakt på lätta kap än såna som går och bryter dörrar på vinst och förlust.
Fastlåst är också bra. I andra cyklar om ingen annan möjlighet ges.
Gör det besvärligare för de som bär ut låsta cyklar till en väntande bil istället för att knäcka låsen på plats.
Lämna inte batteriet på cykeln. Elhoj utan batteri borde vara betydligt mindre intressant att stjäla.

eriaxe sa:
GPS TK906 funktion helt ok, vettig batteritid (några veckor). Minus, utseende.

Skippa allt som har med vajer att göra. De är inget stöldskydd att tala om. Ett rejält bygellås brukar vara det som är standardtipset, tipsar om Abus Granit X-Plus.
http://www.bikeradar.com/road/gear/article/the-best-bike-locks-and-chains-44996/

Eller kanske Julas kedja för cykelrummet?
http://www.testfakta.se/sv/cykellas/article/ett-bra-cykellas-basta-skyddet-mot-tjuven

Varför kedja istället för bygellås? (och/eller ska man ha båda?) Har aldrig haft en fin cykel innan denna som blev stulen så har bara haft låsen som sitter på cykeln.

Just på en elcykel borde det faktiskt gå att få till med GPS tänker jag, om man kan lösa så att den stödladdas när cykelns batteri är inkopplat.

Jag har GPS-tracker från RedKnows på båten, men den är lite stor och svår att dölja på en cykel. I en utombordsmotor är den däremot enkel att både koppla in och gömma (svart liten låda med sladdar, en av många..).

Akoa sa:
Lås fast cykeln i något genom
Ramen och bakhjulet istället.

Mm, och här är ju ettdilemma.

Jag kan antingen
1) ställa cykeln utomhus och låsa fast den i cykelstället genom ramen och bakhjulet med ett bygellås.
2) ställa cykeln i barnvagnsförådet (där man behöver husets tagg för att komma in, men där min cykel som blev stulen stod) men där kan man inte låsa fast den i något, utom möjligtvis ett element. Och då måste det vara med vajer för dit kommer man inte åt med ett bygellås.

Vad rekommenderar ni?

Bifogar en bild på elementet inne i barnvagnsrummet

Bilagor

• 23223271_10155523178165617_794009468_o.jpg
    23223271_10155523178165617_794009468_o.jpg
    127.1 KB · Besök: 132
dabac sa:
Gps är väl sådär.
Vad hade du tänkt göra med informationen?
Inte särskilt sannolikt att polisen hämtar tillbaka hojen åt dig.
Hämta tillbaka själv har sina risker.
Och sist jag kollade så gav det ingen fördel hos försäkringsbolaget heller.
Bygellås och grova kedjor ger betydligt bättre skydd än vajer.
Kräver större/bullrigare verktyg att forcera.
Inlåst är bra. Det är nog fler tjuvar som patrullerar gatorna i jakt på lätta kap än såna som går och bryter dörrar på vinst och förlust.
Fastlåst är också bra. I andra cyklar om ingen annan möjlighet ges.
Gör det besvärligare för de som bär ut låsta cyklar till en väntande bil istället för att knäcka låsen på plats.
Lämna inte batteriet på cykeln. Elhoj utan batteri borde vara betydligt mindre intressant att stjäla.

Min cykel som blev stulen var just inlåst (och dörren var inte inbruten utan någon i huset, någon som fått tag i en tagg, någon som smet in direkt efter någon som hade tagg måste ha snott den) och där finns inget att låsa fast den i, det andra alternativet är på gatan, och där finns ju cykelställ att låsa fast den i. Något som verkar bättre än det andra?

jomper sa:
Just på en elcykel borde det faktiskt gå att få till med GPS tänker jag, om man kan lösa så att den stödladdas när cykelns batteri är inkopplat.

Jag har GPS-tracker från RedKnows på båten, men den är lite stor och svår att dölja på en cykel. I en utombordsmotor är den däremot enkel att både koppla in och gömma (svart liten låda med sladdar, en av många..).

mm, tänkte att det borde fungera bättre, har du något tips?

Har du inget cykelrum i huset?
Ditt eget förråd då...?
Ang ögglan så kan du ju fråga iaf. Värden kanske kan se vem som var in vid stöldtillfället också.

Att bara låsa fast en cykel i framhjulet var extremt naivt, det har man inte kunnat göra i Sverige sedan jag var liten iaf. Jag antar att försäkringsbolaget kräver ett godkänt lås för att du ens ska få pengar tyvärr...

Kätting runt vattenledningsrören och cykelns ram skulle jag satsa på. Typ något sånt här: https://www.seasea.se/säkerhet/båt-motorlås/låskätting-hänglås/låspaket-bema-klass-3

(har liknande för att låsa fast mina cyklar - det går givetvis att kapa men tar minst en minut med vinkelkap, det är inte ljudlöst!)

Går att loopa en ögla runt rören och en runt cykeln så längden borde räcka.

Har tyvärr inga konkreta tips om GPS. I cykelförrådet kommer den f.ö. inte få någon mottagning.

Min kan larma vid a) rörelse utanför det definierade området (jag kör 1km runt hemmet för att undvika falsklarm) b) vibration (har bara påslaget när båten står på land av förklarliga skäl) och c) avbruten laddning, så om någon lyfter av motorn och klipper kablarna får jag också larm.

Den här typen av larm kräver ju SIM-kort och därmed ett kontantkort.

jomper sa:
Kätting runt vattenledningsrören och cykelns ram skulle jag satsa på. Typ något sånt här: https://www.seasea.se/säkerhet/båt-motorlås/låskätting-hänglås/låspaket-bema-klass-3

(har liknande för att låsa fast mina cyklar - det går givetvis att kapa men tar minst en minut med vinkelkap, det är inte ljudlöst!)

Går att loopa en ögla runt rören och en runt cykeln så längden borde räcka.

Har tyvärr inga konkreta tips om GPS. I cykelförrådet kommer den f.ö. inte få någon mottagning.

Min kan larma vid a) rörelse utanför det definierade området (jag kör 1km runt hemmet för att undvika falsklarm) b) vibration (har bara påslaget när båten står på land av förklarliga skäl) och c) avbruten laddning, så om någon lyfter av motorn och klipper kablarna får jag också larm.

Den här typen av larm kräver ju SIM-kort och därmed ett kontantkort.

Istället för U-lås då? Börjar bli väldigt tungt att släpa runt på både en sån kedja och en ett U-lås

folke123 sa:
Varför kedja istället för bygellås? (och/eller ska man ha båda?) Har aldrig haft en fin cykel innan denna som blev stulen så har bara haft låsen som sitter på cykeln.
Ja nu var jag kanske lite luddig. Såg du inte det jag skrev mellan raderna ;)
*Bygellås för ställa-cykeln-ute-länge-alternativet.
*Kedja för att ställa cykel-i-rummet-alternativet
Du kan ju gjuta en cementhink med låsankare i och ställa jämte cykeln.
Fast känns som att många åtgärder borde kunna fixas tillsammans med fastighetsskötaren. De måste ha lite intresse att saker inte lyfts ut bara sådär?

eriaxe sa:
folke123 sa:
Ja nu var jag kanske lite luddig. Såg du inte det jag skrev mellan raderna ;)
*Bygellås för ställa-cykeln-ute-länge-alternativet.
*Kedja för att ställa cykel-i-rummet-alternativet
Du kan ju gjuta en cementhink med låsankare i och ställa jämte cykeln.
Fast känns som att många åtgärder borde kunna fixas tillsammans med fastighetsskötaren. De måste ha lite intresse att saker inte lyfts ut bara sådär?

Finns cykelställ långt nere i källaren som är besvärliga att komma åt om man pendlar varje dag, hyresvärden tycker nog att man ska använda dem och inte barnvagnsrummet

Har du kollat så att inte cykeln står i källaren bland övriga cyklar? Om nu värden och förmodligen andra inte tycker att barnvagnsrummet ska användas åt cyklar!

patten sa:
Har du kollat så att inte cykeln står i källaren bland övriga cyklar? Om nu värden och förmodligen andra inte tycker att barnvagnsrummet ska användas åt cyklar!

Var första tanken för mig med, men nej det gör den inte (Det är alltså fullt med cyklar i det här "barnvagnsrummet") men inga barnvagnar där

Men för att sammanfatta lite (kanske mest bara för mig själv)

Det finns inga superbra/jättesjälvklara GPS alternativ som man bara borde skaffa utan det är tveksamt om det är värt det.

I låsväg så bör jag skaffa ett Bygellås (troligen Abus Granit X-Plus 540) och ett kedjelås (troligen Tonyon från Jula)

När jag parkerar "borta" så har jag med mig mitt bygellås som jag låser fast cykeln i något med (bakhjulet och ramen) bör jag ha 23 cm eller 30cm varianten? (är det svårt att nå med det mindre?) Finns det någon poäng med att ha en vajer också, eller är det bara onödig tyngd?

När jag parkerar hemma (i det låsta förrådet där ändå någon kom in) så låser jag fast cykeln med kedjan runt vattenledningsrören och med bygellåset bara runt hjul och ram och kedjan? (når inte något med bygellås inomhus)

Dvs frågor jag har nu:
1) 23 vs 30 cm Abus granit X-plus
2) Finns det någon riktig poäng att ha med sig ett vajerlås också när man är ute och cyklar eller är det mest bara onödig tyngd?
3) Det är rimligtvis bättre att låsa cykeln inomhus med ett bra kedjelås (även om bevisligen någon skum kan komma in där) än utomhus med bygellåset i ett cykelställ?

Har jag missat något?

Nu är jag väl väl onödigt negativ, men jag skulle tänka mig för att låsa i ett element. Tänk om tjuven har en kap och inte bryr sig om ev vattenskador?

Kontakta värden och säg att du vill låsa fast din barnvagn, fråga om de kan fixa några öglor. Säg att du hört att det stjäls från det rummet. ;-)

Freddie L sa:
Nu är jag väl väl onödigt negativ, men jag skulle tänka mig för att låsa i ett element. Tänk om tjuven har en kap och inte bryr sig om ev vattenskador?

Kontakta värden och säg att du vill låsa fast din barnvagn, fråga om de kan fixa några öglor. Säg att du hört att det stjäls från det rummet. ;-)
Isåfall lär de väl kapa min kedja? det är två ganska tjocka rör de ska kapa isåfall

folke123 sa:
Min cykel som blev stulen var just inlåst (och dörren var inte inbruten utan någon i huset, någon som fått tag i en tagg, någon som smet in direkt efter någon som hade tagg måste ha snott den) och där finns inget att låsa fast den i, det andra alternativet är på gatan, och där finns ju cykelställ att låsa fast den i. Något som verkar bättre än det andra?
Finns cykelrum med ståldörr i källaren i mitt hus där vi låser upp med nyckel, det hjälper inte i ett lgh hus... där står en stor lapp på dörren som någon cykellös klistrat dit [varning för cykeltjuvar] & i det annars skitfina & stora cykelrummet med rejäla doningar att låsa fast i står bara tre 150kr cyklar, allt annat försvinner direkt, folk är ohederliga i dagens Sverige!

Jag bär upp min i lgh & har den stående i hallen!

Det där elementet är ju knappt lönt att använda heller, det drar man ju bort från väggen utan större problem!

Senast ändrad:
folke123 sa:
Freddie L sa:

Isåfall lär de väl kapa min kedja? det är två ganska tjocka rör de ska kapa isåfall
En poäng, så kan de göra om de inte vill förstöra. Men troligen är inte de rören av (förhoppningsvis) härdat stål som kedjan, så det kanske blir lättare för dem ändå?

Varför frågar du inte värden? Det stjäls barnvagnar också, det vet de säkert.

Senast ändrad:
Freddie L sa:
folke123 sa:
Freddie L sa:

En poäng, så kan de göra om de inte vill förstöra. Men troligen är inte de rören av (förhoppningsvis) härdat stål som kedjan, så det kanske blir lättare för dem ändå?

Varför frågar du inte värden? Det stjäls barnvagnar också, det vet de säkert.

Har jag gjort, men de verkar inte intresserade eftersom tanken är att det ska stå barnvagnar där, men i praktiken står det cyklardär

Då går det ju inte att skydda sig mot stöld även i fortsättningen, ute kan man inte ha nåt i fred & i det rummet där den blev stulen går den inte att låsa fast, elementet som du nämner är lönlöst om det är någon som verkligen vill ta cykeln, du skriver två tjocka rör men det är en barnlek att kapa dom med en vinkelslip, jag gissar inte utan använder vinkelslip dagligen i jobbet & två elementrör är en baggis & inte behövs det strömuttag heller då det finns maskiner som är batteridrivna, tar som sagt 10 sekunder sedan är dom rören av. Kapa en härdad kedja eller bygel är också lätt men tar lite längre tid! Men det handlar även där om under en minut med rätt kapskiva!

Börne sa:
Då går det ju inte att skydda sig mot stöld även i fortsättningen, ute kan man inte ha nåt i fred & i det rummet där den blev stulen går den inte att låsa fast, elementet som du nämner är lönlöst om det är någon som verkligen vill ta cykeln, du skriver två tjocka rör men det är en barnlek att kapa dom med en vinkelslip, jag gissar inte utan använder vinkelslip dagligen i jobbet & två elementrör är en baggis & inte behövs det strömuttag heller då det finns maskiner som är batteridrivna, tar som sagt 10 sekunder sedan är dom rören av. Kapa en härdad kedja eller bygel är också lätt men tar lite längre tid! Men det handlar även där om under en minut med rätt kapskiva!

I så fall är det ju aldrig någon poäng med ett lås som du ser det, eftersom någon alltid kan komma och ta sig igenom på under en minut. Vet man att man har ett rum där ingen kan komma in behöver man ju inget lås alls.

Vet ju inte om personen som tog min cykel faktiskt har tillgång till en vinkelslip

folke123 sa:
2) Finns det någon riktig poäng att ha med sig ett vajerlås också när man är ute och cyklar eller är det mest bara onödig tyngd?

Allt handlar om att försvåra.
En cykel som står löst kanske tar 10-20 sekunder att lyfta upp på en cykelhållare, utan att tjuven behöver göra nåt som ser konstigt ut.
Är den fastlåst är det IAF ett moment till som krävs innan den försvinner.
Då kanske tjuven väljer att spana efter lösa cyklar längre ned längs gatan istället.

Jag tror tjuvar skulle undvika att kapa de där rören eller slita loss elementet även om det är lätt gjort. Lite konsekvenstänk kan vi nog räkna med att de har.

folke123 sa:
Börne sa:

I så fall är det ju aldrig någon poäng med ett lås som du ser det, eftersom någon alltid kan komma och ta sig igenom på under en minut. Vet man att man har ett rum där ingen kan komma in behöver man ju inget lås alls.

Vet ju inte om personen som tog min cykel faktiskt har tillgång till en vinkelslip
Men du skrev att den stod där inne & var låst nu när den blev stulen så det har ju redan hänt där inne & kan hända igen. Givetvis skyddar ett bra lås för dom allra flesta småtjuvar som ser något & får ett infall, det behöver jag väl kanske inte nämna tänkte jag, det jag menade var att det skyddar inte mot dom som verkligen är ute efter att ta cyklar, dom har verktyg med sig!

Johan T sa:
Jag tror tjuvar skulle undvika att kapa de där rören eller slita loss elementet även om det är lätt gjort. Lite konsekvenstänk kan vi nog räkna med att de har.
Haha... Ja om det vore så väl! Packet tänker bara på en sak, att gynna sig själva på andras bekostnad & kan dom orsaka en liten vattenskada samtidigt blir det väl bara ännu roligare!!

Tillbaka
Topp