GPS som tål MTB-turer?

svenh

Ny medlem
GPS som tål MTB-turer?
Hej!

Jag vill skaffa en GPS för att lättare hitta och komma ihåg nya rutter i skogen. Jag fick se Oregon 300 idag (http://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=14903&locale=en_US) och blev sugen. Däremot, när jag kollade på nätet hur man fäster den i cykeln, så blev jag skeptisk - med buntband! (http://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=11411). Antyder detta att GPS:en inte är gjord för skakiga färder över stock och sten i skogen? Är det någon som har erfarenhet av liknande fästanordning? Jag är förvånad, då Garmin verkar ha bra fästanordning för andra GPS-mottagare (t.ex. http://happymtb.org/2007/02/09/happy-testar-varsting-gps-med-tillbehor/)

Eller är det någon som kan rekommendera något annat? Jag är inte ute efter att mäta puls eller kadens, jag vill bara ha tydlig, användarvänlig karta med möjligheter till waypoints o dyl.

Mvh,
/Sven

GPS som tål MTB-turer?
Har en Edge 705 med hållare som liksom coloradon använder sig av buntband, och det har inte varit några som helst problem att dundra fram med den på stökiga stigar och ett par vurpor. Buntband är en alldeles utmärkt fastsättningsanordning för en massa saker, och med tanke på hur lätt en GPS är idag så har jag aldrig ens funderat på att den skulle lossna.

GPS som tål MTB-turer?
Buntbanden håller, men kopplingen mellan gps:en och cykelfästet (som sätts fast med buntbanden) känns tveksam. Förra tisdan tappades en gps bort från styrfästet. Som tur var återfanns den dagen därpå.

Johan A köpte nån kart-gps utan svetto-funktioner nyss, kolla om du hittar den tråden.

GPS som tål MTB-turer?
ett alternativ för den nervöse kan vara att göra som Alessandro Ballan gjorde inför Paris-Roubaix
Alessandro_Ballans_Lampre_Wilier_Paris-Roubaix_Special_Garmin.jpg

http://www.cyclingnews.com/photos/2...ns_Lampre_Wilier_Paris-Roubaix_Special_Garmin

buntband även här.

GPS som tål MTB-turer?
Holux blåtand gps antenn som du kopplar ihop med mobilen? Sätt mottagaren på styret och telefonen i en platspåse. Håller hur länge som helst (typ)

GPS som tål MTB-turer?
Jag har en "GPSmap 60CS", dvs modellen innan "GPSmap 60CSx" som jag har haft i ett par år nu. GPS:en är jag nöjd med men fäste, samma som finns med i review:en ovan, är bara skit! Har lyckats ha sönder 2 st och jag skulle aldrig låta GPS:en sitta där utan massa gummiband. Den lossnar lite hur som helst. Friluftskartan Pro är väl heller inte den bästa men den kan man editera och lägga in egna stigar som saknas samt stigar som man hittar. Lite bök då kartmaterilat är låsta men det går. Annars är väldigt lätt att navigera med GPSmap 60CS(x) och man hittar alltid rätt.

GPS som tål MTB-turer?
Mr Handley skrev:
-------------------------------------------------------
> Holux blåtand gps antenn som du kopplar ihop med
> mobilen? Sätt mottagaren på styret och telefonen
> i en platspåse. Håller hur länge som helst
> (typ)

fast poängen med en hållare är väl ändå att man vill kunna titta på displayen under färd, inte att man vill ha en antenn på styret... för i så fall låter det enklare att ha GPSen i fickan och skippa mobil i plastpåse med en styrmonterad mottagare.

GPS som tål MTB-turer?
Kör med 60cx och cykelhållaren. funkar helt ok. ramlat ett par ggr. brytit av en pigg på gpsen men den lossar oftast innan något går sönder. Har aldrig lossat i vanlig körning förräns ja trillar och slåri.

GPS som tål MTB-turer?
Jag kommer att köpa Oregon 300, sedan får jag se om jag vågar ha den på styret hela tiden eller om jag förpassar den till ryggan under de tuffaste partierna...

GPS som tål MTB-turer?
Från www.garmin.com:

"Both durable and waterproof, Oregon 300 is built to withstand the elements. Bumps, dust, dirt, humidity and water are no match for this rugged navigator."

Jag rapporterar hur väl(/dåligt) det funkar i praktiken när jag har använt den ett tag.

GPS som tål MTB-turer?
Mr Handley skrev:
-------------------------------------------------------
> Holux blåtand gps antenn som du kopplar ihop med
> mobilen? Sätt mottagaren på styret och telefonen
> i en platspåse. Håller hur länge som helst
> (typ)

Så kör jag i bilen.Utan plastpåse :-).
Vilken programvara rekommenderas till cykeln? (MTB)

Tillbaka
Topp