GPX och iPhone

PeterÄlvsjö

Aktiv medlem
GPX och iPhone
1. Har någon bra tips på appar till iPhone för att visa respektive spela in GPX-filer?
Jag testade "GPX Viewer" och försökte öppna en gpx-fil från "Turtips" och det funkade givetvis inte.

2. Förslag på bra cykel-gpx? Garmin är ju fina men är på tok för dyra.

GPX och iPhone
Köpte appen Trails igår då jag tröttnade på krånglet med Endomondo (och Runkeeper som verkar tagit bort funktionen att importera gpx).

Har ju inte hunnit göra spår eller testa värst mycket men det var hur smidigt som helst att importera gpx:er direkt i telefonen. OCh kartorna i appen är riktigt hyggliga.

Kostar 28 spänn.

GPX och iPhone
Motion-x kan importera gpx (smidigt via dropbox)och har bra kartor (typ 15 olika, föredrar motion-x terrain). Man kan även ställa in så färdriktingen är upp vilket många saknar.

GPX och iPhone
Har också letat efter appar som fixade detta! Tack för era tips. Har nu laddat ner ViewRanger och skall testa den i kväll :)

Tog hem Strava häromdan... Är den nåt att ha för att importera/exportera turer?

Förresten, är det nån som vet om det finns nått fiffig grej att köpa för att fästa iphonen på cykelstyret med eller är det bättre att stoppa den på sig? Kanske bara blir nåt som skakar sönder eller tappar telefonen och dessutom förstör utseendet på hojen...

Senast ändrad:
GPX och iPhone
bluetail skrev:
-------------------------------------------------------
> Förresten, är det nån som vet om det finns
> nått fiffig grej att köpa för att fästa
> iphonen på cykelstyret med eller är det bättre
> att stoppa den på sig? Kanske bara blir nåt som
> skakar sönder eller tappar telefonen och dessutom
> förstör utseendet på hojen...

Ingen egen erfarenhet av den men Wahoo PROTKT verkar bra. Men om du inte behöver kartor för navigering skulle jag behålla telefonen i fickan och sätta en RFLKT på styret istället, kör själv en sådan i kombination med sensor för hastighet/kadens och pulsband från samma företag. De har även en Kickstarter för en förbättrad version av systemet med ANT+-brygga och inbyggd sensor för höjd och temperatur men ser lite tveksamt ut om de kommer nå upp till målet på den.

GPX och iPhone
Jag köpte denna hållare:
http://www.kjell.com/sortiment/tele.../apple/cykelhallare-iphone-3g-3gs-4-4s-p92226

Passar egentligen bäst för jämna vägar och inte i dom svåraste partierna i skogen.
Ibland tar det ju tvärstopp mot någon sten eller rot och då när jag åkt fram mot styret så
har hållaren lossnat och ramlat i backen. Dock är mobilen bra skyddad så den har hållit.
I skogen har jag nu börjat ha mobilen i ryggfickan. Svårt dock om man skall navigera samtidigt.

GPX och iPhone
bluetail skrev:
> Har också letat efter appar som fixade detta!
> Tack för era tips. Har nu laddat ner ViewRanger
> och skall testa den i kväll :)
>
> Tog hem Strava häromdan... Är den nåt att ha
> för att importera/exportera turer?

I Strava kan man i alla fall i webbgränssnitet exportera hem alla turer i GPX-format. Huruvida det går att importera i iphone-appen är mer osäkert.

GPX och iPhone
ViewRanger kan:
- importera gpx-filer
- spela in turer och spara
- skapa och spara turer genom att klicka i kartan
- exportera som gpx

Det jag inte testat är att försöka navigera efter en route.
Dvs hur snabbt den uppdaterar kartan och position återstår att se.

GPX och iPhone
Ok, tack för tipsen. Ska testa bägge apparna efter jobbet idag.

När det gäller hållare på styret, så är väl det mesta användningsområdet för mig att hålla koll på träningen samt skapa en rutt för att kunna exportera den till olika kartor, men kan tänka mig att när man åker runt och ska testa nya spår kanske man enkelt vill kunna se om man har hamnat galet eller om man är på rätt spår å åker...

Få se vad det blir så småningom.

GPX och iPhone
Topeak drybag är bra för att sätta på styrstammen, köp den stora för 5" så får du även plats med ett battericase så du har kraft för hela rundan.

GPX och iPhone
Runkeeper kan ta in gpx man får gå via hemsidan och skapa aktivitet manuellt, sen spara den som en "route" då kan man välja att följa route. Dock är google-maps kartan inte så bra.

GPX och iPhone
Angående Kjell&CO´s hållare så funkar den bra om man limmar fast första fästen på mobilhållaren och bara använder klick-fästet på styret, då trillar den inte av om man roterar när man följer karta.

GPX och iPhone
Funkar det fortfarande? Och med gratisversionen? Jag lyckades inte.

Aggressor skrev:
> Runkeeper kan ta in gpx man får gå via hemsidan
> och skapa aktivitet manuellt, sen spara den som en
> "route" då kan man välja att följa route. Dock
> är google-maps kartan inte så bra.

GPX och iPhone
Har testat att navigera i skogen med ViewRanger och det gick så där.
Flera gånger tappade den riktningen totalt och vilket håll jag än försökte färdas
åt tyckte ViewRanger att jag skulle åka i direkt motsatt riktning.
Ibland fast man åkte på stigen i rätt riktning så ändrades pilen och visade att man skulle
åka åt andra hållet. Den var bättre än utan gps alls men långt ifrån perfekt.
Skall testa MotionX nästa gång.

GPX och iPhone
Aggressor skrev:
> Angående Kjell&CO´s hållare så funkar den bra
> om man limmar fast första fästen på
> mobilhållaren och bara använder klick-fästet
> på styret, då trillar den inte av om man roterar
> när man följer karta.

Instämmer. lite snabblimm på den bara sen håller den för Downhill, jag vet!!!
Kör med en på racern och en på mtb/Dh

Nöjdast med MotionX

GPX och iPhone
Jag hittade idag en ny app för iPhone: "Runtastic MountainBike Pro".
Laddade ner den men har inte testat.
Är det någon som har testat den redan och kan ge en liten recension?

GPX och iPhone
Kör Wievranger fast med android, testat ett par ggr och det funkade då men att tänka på är att man måste ha bra uppkoppling om man inte har kartorna i telefonen, vilket man tankar ned i Wiewranger (innan man åker iväg). Inte alltid man har det ute i vildskogen. Har även testat göra rutter i Wievranger, spara som gpx och använt i endomondo, funkade felfritt. Dock har jag inte hittat inställningen så att man har färdriktningen uppåt i telefonen, någon som vet hur man fixar det?

GPX och iPhone
Motion-X är väl själva "husprogrammet" för detta på iPhone. Du kan exportera och importera GPX filer.
Det enda är att du inte kan få med Terrängkartan.

GPX och iPhone
Jag använder MotionX som GPS för att följa slingor jag laddat upp och det funkar ju bra
men den är inte så bra som träningsdagbok. Tänkte att Runtastic Mountainbike är en kombination av MotionX och Runkeeper så man slipper ha två appar igång.

GPX och iPhone
Tja, löser de ditt behov är det ju bra. Annars kan du ju alltid ladda in dina gpx filer i ex Strava eller Runkeeper eller valfritt efteråt.

GPX och iPhone
Är det bara jag som tycker Viewranger har meckigt gränssnitt (iphone)?

Jag vill bara ha en app som spelar in en rutt jag kör, så jag sen kan flytta den till valfri karta typ.... skare va så svårt? ;)

GPX och iPhone
Hej! Finns det nån vänlig it-själ som kan tipsa om fungerande sätt att tanka gpx från happy för att sen ge sig ut och följa tex skoglings spår med en iphone? Går det ens? Inga abonnemang, det kommer att ske rätt sällan, men kan köpa en app.

GPX och iPhone
Jag kör Strava för att spela in mina rundor och föra träningsdagbok. Funkar ju super på telefonen. Men att däremot följa en GPX känns skitmeckigt. Vilket program tar mig närmst känslan av att följa GPS:en i bilen?

Är Bike GPX bra?

GPX och iPhone
Jag kör topo gps med gröna kartan, kostade några tior. Lätt att följa gps-spår som jag oftast hämtar från strava.
Screenshot_20200203-182008.png

GPX och iPhone
Det går att följa spår med Strava också. Först lägger man spåret i myroutes. Sedan startar man ”rekord” och väljer spåret från listan med myroutes.

GPX och iPhone
Tycker själv view ranger kan vara lite lurig men jag laddar allt från webben så funkar det bra.

Jag väljer den bla pga OSM eftersom den har fler stigar även om gröna är bättre i övrigt.
Swedish topo gratis för att kolla gröna vid behov. Främst höjdkurvor.

Annars är väl ride with gps och trailfork poppis men för att bara följa en gpx är view ranger mest bang för pengarna.

GPX och iPhone
Använde tidigare Viewranger men tycker Guru Maps (hette tidigare Galileo maps) är bättre.
Finns till IOS och Android.
Bra sida om man vill använda andra kartkällor i Guru Maps (Hitta, Eniro....)

GPX och iPhone
Jag kör OUTDOORACTIVE finns både i App Store och Google Play.
Bara dra igång en GPX-fil och öppna med Outddoractive (jag har ett bibliotek på rutter i min mail).
Det finns tre navigeringslägen:
- ett statiskt
- ett där kartan följer din position
- ett där kartan följer din position och uppåt är alltid riktningen du kör

Sedan går det också att spela in och spara rutt och statistik.

Funkar skitbra!!!

Tillbaka
Topp