Grå cyklar en riktig färgklick!

MatsS

Aktiv medlem
Har tröttnat på all blå grafik på min Planet-X Kaffenback cykelcross tänkte att jag skulle fixa till den med ny lackering inför sommaren.

Jag behöver lite ideer/bilder på olika typer av grå lackeringar. Jag är inne på att jag vill ha en stilren cykel men är öppen för alla förslag på grå lackeringar, tex matta - metallic - stålfärgad mm.

Resten av cykeln består av helt svarta hjul-styre-styrlager-sadel/stolpe med blanka växelkomponenter/vevparti

Obs ej min cykel på bilden!!
/Mats

Bilagor

• kaf.jpg
    kaf.jpg
    67.8 KB · Besök: 55
Senast redigerad av en moderator:
Grått, gärna titangrått med röda eller blå detaljer som nav och sadelstolpsklämma, det är jag barnsligt fötjust i.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Vit med blå eller orange paneler.

MatsS skrev:
>Jag behöver lite ideer/bilder på olika typer av grå lackeringar.
>Jag är inne på att jag vill ha en stilren cykel men är öppen för alla
>förslag på grå lackeringar, tex matta - metallic - stålfärgad mm.

JLarsson skrev:
Bla.. bla. grå.. bla... grå... grå.. grå. bla... bla.. bla.. grå... grå.. grå.. grå...

Jag fattar inte vad du menar.. ;o)

Vet inte om det ger dig vad du säker. men grått som jag gillar är dels matt titan.
5216141.jpg

Sen har ju curtis T-45 en fin grå färg. den måste nästan ses i verkligheten så du får kolla på björres eller gurras hojar som har den färgen. men jag lägger in en bild ivf.
prostreetforkdropouts.jpg

Men den vanliga lacken typ rokusen har är grumt tidlöst och fint med.

Vitt är åxå ok! Jag är mer inne på en helgrå, har sett några riktigt snygga Titancyklar som är helt utan lack som är grymt snygga, Boe hade en i någon tråd om singelspeedramar. Men går det att lacka en matt lack som är hållbar och praktisk?

Den där "Curtis gråa" var riktigt snygg, kanske en metallicgrå med diskreta dekaler med planet-x i en mörkare grå. Var det inte någon som hade gjort dekaler som knappt syntes, 42HZ?

/Mats

Daner: många snygga cyklar, tack för det! Vet inte vem av dom som är snyggast men favoriterna är

1. nr 3 Black Sherp?
2. steel man
3. de salvo

Det lutar åt att en metallicgrå som "Steel Man" är lite favo just nu.

Kan man lacka en cykel själv om man skaffar kompressor och en hobbyspruta, eller är det för svårt för en ammatör?

/Mats

MatsS skrev:
>
> Kan man lacka en cykel själv om man skaffar
> kompressor och en hobbyspruta, eller är det för
> svårt för en ammatör?
>

Hör med Calle F. Han har lackat en del.
/J

bigmollo skrev:
> MatsS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Kan man lacka en cykel själv om man skaffar
> > kompressor och en hobbyspruta, eller är det
> för
> > svårt för en ammatör?
> >
>
> Hör med Calle F. Han har lackat en del.

Hehe, det där kan missuppfattas... "du har jobbat en del med lim va?"

Var inne på Hammerite.com och hittade följande produkt, dock inget färgschema

"Hammerite Sidenmatt

Hammerite Sidenmatt har samma unika egenskaper som hammarlack och slätlack med en sidenmatt yta. Den stoppar effektivt rostbildning och ger en slagtålig yta som stöter bort vatten och smuts. Du behöver inte vänta på att saker skall börja rosta för att använda Hammerite, det bästa skyddet får du när du använder Hammerite på ny metall. Du får en vacker sidenmatt yta med inbyggt rostskydd, en yta som står sig i många år!"

Edit: Färgkarta med mumsig mörkgrå! http://www.hammerite.com/sverige/fargkarta.pdf

Den var snygg, lite för mörkgrå om man ska efterlikna den titangrå, ev kan man blanda i lite av den vita om man vill ljusa upp den. Ska vi ta en målarkväll JLarsson och förvandla våra Kaffenbacks?

/Mats

Ett tips bara... jag lackade om min Lassboram för några år sedan o ville ha en djupgrå färg som skulle se ut som klarlackat bly ungefär... lackeraren jag anlitade lackade först ramen i silvermetallic o sedan drog han på flera lager klarlack med lite lite svart i tills den fick rätt grå ton... blev mkt mkt snyggt!

MatsS skrev:
> Ska vi ta en målarkväll JLarsson och förvandla våra Kaffenbacks?

Jag trivs bra med min som den är ;) Däremot har jag en gammal scott mtb som jag blästrat och tänkt pulverlacka, men tanken på en matt yta har slagit rot i mig nu...

JLarsson skrev:
> Hehe, det där kan missuppfattas... "du har jobbat
> en del med lim va?"

Precis, men det är nog inte DÄR problemet ligger... :D

Det är inte särskilt svårt att lacka med bra (proffs)grejer som man är van vid. Det är när man hamnar på konsument-sprejer och billig färg det blir jobbigt. Det är lite extra besvärligt med rören i ramarna också. En plan yta kan man dressera en måttligt begåvad apa att göra ett bra jobb på, men börjar det rinna på de mer komplicerade formerna på en ram (speciellt med "dålig" färg...) så blir det skit mycket snabbt.

Köp inte Biltema-färg. Delar av deras färgsystem är inte kompatibla med sig själv. En arbetskompis skulle absolut ha sån färg (billigt...) på sin custom-moppe och ischhhhh vad jag fick jobba för att reda ut det.

:)

bigmollo skrev:
> Jag har en ram som jag vill måla i guld. Ska man
> köpa guldfärg då eller?
> /J

grå kamel på dig. fel färg i den här tråden.. =)

Något som är snyggt på titan är att maskera det motiv, den text man vill ha och polera innanför "ramen/maskeringen" så att säga. Flammor, logotyp etc. passar fint och det är ganska diskret.

Om det är lack vill jag gärna ha ramen som denna Klein...

Bilagor

• kleinquantum.JPG
    kleinquantum.JPG
    75.3 KB · Besök: 40
Den däringa Kleinen var färgglad :) Jag tror att även en vit hoj kan bli riktigt snygg.

Om man lackar ramen ska framgaffeln vara i någon annan färg? tex. grå ram med svart gaffel och ev svarta bakre ramrör.

/Mats

Nu börjar det likna något som Mattias L nämnde i en annan tråd, vinkonnässörsprat... ådring på fatet, lutning på vindruvsklasarna, vänster vs högerhänta vs ambidextriösa vindruvsplockare osv. :)

Svarta framgafflar är ganska snyggt till titanramar, jag ska nog ha en svart billig Spinner stål á 390 spänn till min XLM commuter. Också fint att ha allt i en och samma nyans (gaffel, ram, stolpe, styrstam, distanser om man har det) men det kostar ofta ganska mycket att realisera den idén.

Vad jag menar i bild:

Bilagor

• merlin18.jpg
    merlin18.jpg
    84.6 KB · Besök: 81
  • Moots1.jpg
    Moots1.jpg
    22.6 KB · Besök: 74
Aj aj aj, det där var inte osnyggt! Vad är det för gaffel på hojen på första bilden, är den i titan tro? Svårt att avgöra av föärgen att döma, men lite slappt tittat skulle man ju kunna tro det var en titan P2 alá Kona. Ja, nu börjar man känna igen mootsfogarna - fasiken, är de maskinsvetsade de där Moots?

Det är en Merlingaffel, antagligen en specialare för jag tror inte de hade gafflar på den vanliga menyn. Men (tillräckligt mkt) pengar brukar ju lösa det mesta utom evigt liv... :)

Kona P2 i ti är ju annars en hett eftertraktad vintagegaffel, om man har tur brukar det dyka upp ett exemplar på ebay eller andra säljforum en gång per år eller så.

TommyE skrev:
> Men (tillräckligt mkt) pengar brukar ju
> lösa det mesta utom evigt liv... :)

Ja, det är ju tur att det finns nån rättvisa, eller hur ;)?

Förresten, tack för initierad information om titan-gaffeln!

TommyE skrev:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Något som är snyggt på titan är att maskera det motiv, den text man vill ha och polera innanför "ramen/maskeringen" så att säga. Flammor, logotyp etc. passar fint och det är ganska diskret.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hmm jag har ju en stålram går dom att polera på samma sätt? sedan kan man ju sätta på en klibba där man vill ha kvar det blanka, för att sedan lacka ramen i den färg man vill ha, för att till sist dra över ett antal lager med klarlack.

Är det någon som vet vart man får tag i flammor som man kan ha som mall för maskningen?

/Mats

TommyE: Så vacker den titancykeln var. nästan för fin för att cykla på om det är minsta sten på vägen.

Det var en bra ide att passa på och lacka alla svarta detaljer samtidgt för att få samma kulör och bli av med alla fula loggor.

/Mats

Är det så fult med loggor då? Är det utan loggor som gäller nu? Varför det då, bara estetiskt eller varför?

TommyE - Bilden undertill är en Moots. Visst är de vackra både två, men vad har den att göra med din Merlin?

Här har vi lite maskering och fuskmaskeringsarbete på titan:

Custom%20paint%20available.jpg

Pulverlack då? Är ju hållbart och bra. Verkar funka på ramar.
cykel.jpg

Går väl att blanda till alla NCS-kulörer som finns.
fargpro.jpg

Dessutom så finns det diverse effektlacker

Ex på "gråfärger":

Blästrad stål
10_150.jpg

Blästrad aluminium
9_150.jpg

Stål effekt
6_150.jpg

Kostnad? Ingen aning :-)

/Anders

Det är inte min Merlin, någon på MTBR som äger den. Nej, det kanske var OT i tråden, jag ville bara visa på det vackra med att ha samma nyans på titanytan på samtliga komponenter. Det skiljer sig en hel del från olika tillverkare beroende på hur de behandlat ytan.

Tillbaka
Topp