Grabben behöver större kasett 🥱

koerffer

Medlem
grabben fick en giant glory downhillcykel nu, dock är största ring 26T och han vill ha lite lättare att trampa upp. det sitter x9 med 26T på.

två frågor, hittar inget skoj från sram/shimano i 9S kan man byta till 11S på bara växel,kasett och reglage? alternativt vilken kasett kan man byta till så han får lite större? vad jag förstod klarar växeln 36T max.

reglage/växel känns på sista versen så det kanske är bättre att fixa allt på en gång? har ni nåt bra tips på bra lösning uppskattas det ✌️

Bilagor

• IMG_6647.webp
    IMG_6647.webp
    773.1 KB · Besök: 29
ja 34/36 ska väl gå på 9s i alla fall -bereonde på växel. men det är nog inte meningen man ska rampa upp.

Ja, det går troligen att byta till 11s men det beror väl kanske på det med.

Jag har en kina 11-42 liggande utanför Malmö som jag fått på köpet i något sammanhang som jag glömt nu.

Vad menar du med inget skoj? Det finns flera att välja emellan, t.ex.:

Växelreglage brukar aldrig slita ut. Den behöver dock smörjas efter många år. Bakväxel kan slita ut men det är ovanligt. Rengöring av "pins" (vet inte ordet på svenska) kan behövas. Nya vajer och evt hölje ger ofta en stor förbättring.

Vad menar du med inget skoj? Det finns flera att välja emellan, t.ex.:

Växelreglage brukar aldrig slita ut. Den behöver dock smörjas efter många år. Bakväxel kan slita ut men det är ovanligt. Rengöring av "pins" (vet inte ordet på svenska) kan behövas. Nya vajer och evt hölje ger ofta en stor förbättring.
hehe, för skoj tänkte jag mest på växelföraren, shimano jobbar väl bara cues i 9s och jag har inga bra upplevelser där tyvärr. dålig koll på sram dock.

jag öppnade reglaget och smorde, men det går inte dra åt mer på armen för uppåtväxling, känns utsliten. vajer känns rimligt ändå, får kolla på den samtidigt som kasetten byts. bra tips på tiagra där, tack!

jag öppnade reglaget och smorde, men det går inte dra åt mer på armen för uppåtväxling, känns utsliten. vajer känns rimligt ändå, får kolla på den samtidigt som kasetten byts. bra tips på tiagra där, tack!

Har du rengjort innan smörjning? Det låter precis som vanliga problemet med uttorkad fett. Jag har fixat alla gamla reglage i familjen med smörjning och många här på Happy också.

Om du endå ska byta reglage och bakväxel, och jdå också kedjan, kan du byta till t.ex. 11-delat.

ja 34/36 ska väl gå på 9s i alla fall -bereonde på växel. men det är nog inte meningen man ska rampa upp.

Ja, det går troligen att byta till 11s men det beror väl kanske på det med.

Jag har en kina 11-42 liggande utanför Malmö som jag fått på köpet i något sammanhang som jag glömt nu.
nä har har ju en hardtail han kan trampa omkring på, men den var ju inte intressant längre nu när det fanns heldämpat att gunga omkring på till vardags. vi har en liten hoppbana uppe på lassalyckan här i stan som man får trampa upp till.
Har du rengjort innan smörjning? Det låter precis som vanliga problemet med uttorkad fett. Jag har fixat alla gamla reglage i familjen med smörjning och många här på Happy också.

Om du endå ska byta reglage och bakväxel, och jdå också kedjan, kan du byta till t.ex. 11-delat.
japp får kika en gång till på reglaget, annars blir det nog en vända i affären :)

hehe, japp försökte berätta det för grabben igår men han lyssnade rätt illa :)

Det är bra om han kan cykla uppför. På lokala hopplinjen (utan lift) är min son en av de riktigt få grabbar som cyklar uppför, även om han och flera andra kör stigcyklar. Inte bara bra träning men man kan också köra många fler rundor i samma tid.

Det är bra om han kan cykla uppför. På lokala hopplinjen (utan lift) är min son en av de riktigt få grabbar som cyklar uppför, även om han och flera andra kör stigcyklar. Inte bara bra träning men man kan också köra många fler rundor i samma tid.
håller med! det är ju cyklingen som är det viktiga, han brukar stöka runt på hopplinjen med sin bmx så han är nöjd bara han får åka dit ;)

Drivlinan på en DH är byggd för att tåla den typen av cykling. Att byta till 11speed är att öka underhållsbehovet till mer än det dubbla.

Srams DH drivlinor är identiska (förutom nya AXS) med deras 11-delade drivlinor. Bara fyra drev mindre på kassetten och en lite kortare arm på bakväxeln. Så jag tror inte att det ökar underhållsbehövet.

Tillbaka
Topp