Grabben vill cykla med klubben (MTB), vad behöver jag köpa?

Ja, men problemet är ett det inte finns lätta xc för rimliga priser eller ens tunga som "går" att uppgradera mer än marginellt.
Man KAN ju så klart köpa en ny vettig gaffel och ett nytt hjul som passar i den .- men då kan man också köpa en bättre cykel från början.
Hade alla cyklar bara sålts med samma jävla hjulstandard så hade det kanske gått att hitta på något smart. Nu tror jag knappt det. Utom att se till att hela familjen landar på samma storlek....

OM man visste att intresse kommer att finnas och när barnet tänker sluta växa så skulle man köpt den billagste hojen med Boost som finns i Medium och en finare i Large. Problem solved.

Funkar tyvärr inte för om han inte tappar intresset få vill han väl ha en enduro.

Nu blev det en märklig vikthets av hela tråden. Som jag skrev i början fungerar en ”inte lätt” xc-ht med luftgaffel utmärkt för en 14-åring som vill prova att träna. Men om man hypotetiskt, om man är en typisk cykel-pappa tex, vill ”fixa lite” så går ju det i efterhand. Mitt stående tips på barncyklar är att lägga krutet på den roterande vikten. Däck, slanglöst (eller lättare slang) och hjul. De sista barnhjulen (jag skulle nog göra taco av dem) jag köpte kostade ca 4k från England innan Brexit. Om man inte vill köpa ”fel” standard behöver man inte, men min erfarenhet är att marknaden på ungdoms och barncyklar och passande fin-prylar är rätt het.

Nu tillför jag nog inte tråden nåt mer!?! Lycka till TS, hoppas du hittar en bra hoj till grabben! Och att han fastnar för cyklingen!

Kan du säga nånting om hur kidsens cyklar ser ut där? Vad är den enklaste cykeln som nån ändå kan delta med?
I nybörjargruppen för de yngre ser jag helstela Biltema-cyklar med navväxel, men som lite äldre nybörjare krävs lite mer cykel för att ha roligt. Visst har jag sett någon gammal sliten 26” med fälgbroms och i praktiken stel gaffel, men det vanligaste är nog instegscyklar som de som är tipsade om här i tråden. Xc-alu, luftgaffel. De vars föräldrar cyklar aktivt har ibland lite häftigare grejor.

Du tycker att dropper och en lyxig non-boost-gaffel är viktigare. Det är ok, det här är inte en exakt vetenskap.
Det skrev jag ju inte. Jag hade inte uppgraderat en barncykel. Men OM jag hade gjort det så hade jag valt däck och gaffel (givetvis Boost) före nya hjul.

Däck för att anpassas till terrängen eller för att dra ner vikten, vad man nu prioriterar. Bra gaffel kostar som OK hjul, därav den kopplingen.

Tillbaka
Topp