Grabben vill cykla med klubben (MTB), vad behöver jag köpa?

nHz

Aktiv medlem
Som en bra komplettering till annan idrott så vill min son börja cykla MTB med klubben. Han gillar att vara ute i skogen så det här kan säkert bli något mer.

Ett problem är att det knappt finns cyklar att få tag på. Vi hade tänkt en cykel kring 7 k men de är slut (överallt). Går vi lägre ner så finns det inga grejer som kommer att hålla. Nästa steg upp verkar vara 15 k och det är lite väl saftigt som insteg. Eller är det nödvändigt?

När jag har varit i min lokala cykelaffär (som jag gärna handlar av) så säger de att det finns MTB och MTB -wannabe. För de som vill att grejerna ska hålla (cykla på annat än bara grusväg) så bör man lägga till lite extra. För de som vill cykla i klubb så är det verkligen rekommenderat, eller?

Vad anser ni att en grabb i 14 års åldern behöver för cykel för att kunna hänga med, tycka att det är roligt och ev. vilja fortsätta?
Vad är det för andra grejer som behövs?

Äffären borde kanske ta hänsyn till att folk har olika eknomi.

14 är väl vuxencykel med marginal? Tyvärr blir det rätt dyrt. En cykel på 7000 är inget att hänga i julgranen på klubbträning tyvärr. Tvivlar dock på att den går sönder speciellt lätt i alla fall.

Kan man räkna med att han inte växer ur den och pengarna finns så kanske det kan vara värt att läga 15000+
Ska det växas mer får man kanske testa intresset på nåt billigare från tex XXL.

Äffären borde kanske ta hänsyn till att folk har olika eknomi.

14 är väl vuxencykel med marginal? Tyvärr blir det rätt dyrt. En cykel på 7000 är inget att hänga i julgranen på klubbträning tyvärr. Tvivlar dock på att den går sönder speciellt lätt i alla fall.

Kan man räkna med att han inte växer ur den och pengarna finns så kanske det kan vara värt att läga 15000+
Ska det växas mer får man kanske testa intresset på nåt billigare från tex XXL.
Han har precis kommit in i Scott M om vi tittar på storlekarna men jag befarar att växtperioden bara har börjat.

Jag tänkte också på om han skulle kunna ha den ett tag framöver men det kan man ju aldrig veta. VI har tittat på Scott 970 som alternativ till en Merida (big trail 500) men jag vet inte hur den står sig. Dyr är den iaf.

Tyvärr finns det nog inget annat än att hitta en ekonomisk nivå man kan leva med. Tvivlar inte på att det finns föräldrar som köper extremt dyra cyklar till barnen så någon övregräns finns nog inte.

EDIT: Klubben borde kunna säga nåt om detta.

Ett råd i sammanhanget. Köp inte en för stor MTB med tanken att barnet skall växa in i cykeln. Det funkar på grus- och gångvägar men inte i skogen. Det måste tyvärr vara rätt storlek för att de skall kunna hantera cykeln och hänga med de andra barnens tempo i gruppen. Mer än två säsonger får man inte ut av en cykel när de växer.

Knivigt dilemma det där men hade jag varit i samma sits så hade jag försökt skrapa ihop till den som kostar lite mer med följande motivering.
Det är, precis som du själv skriver, brist på cyklar & grabben växer troligtvis fortfarande. Köp en begagnad som håller för lite mer, låt grabben köra på den i sommar och början på hösten för att kolla hur kul han tycker det är & sälj sedan vidare den. Förhoppningsvis med en minimal förlust då marknaden kommer fortsatt vara rätt torr på cyklar samt att han kanske har vuxit ur storleken så den måste bort ändå?

Det är enklare om de börjar när de är små, då är inte materialet SÅ avgörande för att ha roligt på träning.
Nu vet jag ju inte hur er klubb är organiserad, hur många grupper det finns etc, men är man 14 hör man nog inte hemma i den långsammaste nybörjargruppen iaf. Och då behöver man nåt vettigt att cykla på, så är det bara.

Jag tycker ni ska satsa på något nytt mellan 7-10k ungefär. Hellre på postorder från tysken än i lokala butiken, ni får förstås betydligt mer för pengen. Detta bör räcka till en bra alu-ram som bas, och helst en luftgaffel. Växlar spelar ingen roll, bromsar spelar liten roll, hjul får man leva med vad man får.
Alternativet är att hitta något begagnat.Men begagnatmarknaden på vettiga ungdomscyklar är rätt uppf-ckad i vanliga fall (pappa ska sälja den specialanpassade ögonstenen och vet precis hur mycket tid och pengar den kostat) med litet utbud, och Coronan lär inte gjort det bättre. Dyker något vettigt upp är det borta på nån timme.

Så xc-aluram plus luftgaffel, jag tror det går att hitta under 10k. Sen köpa vettiga, ganska lätta däck (om det inte sitter på) och konvertera till slanglöst. Vettiga pedaler och skor (SPD är norm i klubbarna, men låt grabben ta det beslutet själv). Klubbkläder kan vara en rätt viktig pryl för barn och ungdomar, de verkar gilla att signalera grupptillhörighet. ;-) Hjälm, handskar och glasögon förstås.

Som skrivet ovan kan det vara en tröst att veta att begagnatpriserna är höga, så mycket av pengarna får man igen när man säljer!

Vi köpte en Vitus Nucleus 27 VR från CRC till vår grabb. Den kosta 9000 och det kändes som bra valuta för pengarna. Det fungerade bra trotts brexit. Man får skriva upp sig så man får mail när den kommer in på lager och sen vara snabb på att beställa.

Här är 27 tums version men finns även 29 om man vill ha det.

Enligt Vitus själva verkar det vara nya på väg in i lager snart.

Möjligen är marin bobcat likvärdigt EU alternativ men tror inte den finns i lager.
Vet inte heller om de duger till ren xc träningen.

Merida Trail 500 ser ju schysst ut geometrimässigt men jag hade gått upp en storlek för de är rätt korta. Tragiskt dock att man inte får mer för pengarna år 2021.

Om det är nödvändigt att lägga 15 papp vet jag inte, men en Scott för 10 är inte mycket att ha.

Av egen erfarenhet så kommer man väldigt långt med nånting för 9-12k, om inte mindre. Visst kan det vara tråkigt om andra har flashigare grejer, men även vid 14 år måste man vara rätt erfaren för att göra en stor skillnad

Håller med men var har sagts här. Begagnad skulle vara bäst, om man kan hitta något.

Scott Scale 970 är ok. Tror att gaffeln och smala fälgar som jag tror inte går att köra tubeless är största begränsningar. Merida big.trail 500 är en fin stig-cykel, men tror att den typ av cykel är mindre bra lämpad till XC i en klubb. För samma pengar som Merida kan man får en Vpace dom är 3 kg lättare än Scotten och mer än 4 kg lättare än Meridan. Tror att Vpace har glömt att uppdatera smala fälgarna i speccen och den kommer med 23.5 mm Duke fälgar:

Senast ändrad:
Jag kör lite landsväg och har ganska lite koll på gafflar och dyl. när det gäller MTB. Tack alla för bra input.

Även om jag vill handla i min lokala butik har de i nuläget inga vettiga alternativ till oss. Det känns lite vemodigt att gå någon annanstans men det är nog nödvändigt.

Vad rek. ni för sajter?
Hur fungerar det med garantier och liknande. Om något går sönder hur löser man det då?

Det är lite olika beroende på märke. Ibland måste man skicka iväg den, ibland kan du lämna den till en verkstad nära dig.

Står "ask for availability" så det kan man ju göra.
Bikester har också Marin ibland.

Vi letar efter en cykel med storlek M. Han är lite över 160 och vi vill ha 29" på däcken. Vi vill även köpa en cykel med luftgaffel.

Yes, det finns så lite att välja på att det bara är att sortera på pris och välja efter lämpligt pris.
Marin har 29e på alla modeller men finns inte i lager - men man kan ju fråga som de skriver.

Finns en M i gult. Men det är bra utplockat nu.

Börja den hårda vägen med 90-tals-helstelt.

Kan vara idé att fråga klubben vad som egentligen krävs i cykelväg för att hänga med.

Ja, jag tror det är bra att fråga klubben. Det finns säkert nån moderatunge som har en hoj för 40 000 men var ligger normen?

Trek Marlin ovan är rimligt prisad men 3x7 är ingen höjdare för ett barn kanske.

Finns pengar kunde man köpt en annan lina och tagit med till nästa cykel sen. Nog det som jag själv hade gjort. - fast med en Marin.

Finns en M i gult. Men det är bra utplockat nu.
Nåt sånt! Vikten lite hög, men så blir det i prisklassen. Värd att uppgradera senare. Andra däck kanske, nya lätta hjul, kolfiber stolpe, stam, styre. Plocka bort framväxeln.

Nya lätta hjul till en QR cykel är kanske jobbigt när nästa kanske har TA Boost.
Utväxlingen borde duga om grabben inte har väldigt starka ben. Borde räcka att växla när han går av/på grus och då tycker jag själv inte framväxel är ett problem.

Däremot så vill väl grabben har dropper efter första träningen och då börjar det igen.

Det finns en rabbatkodstråd här också. Om du har tur kan du knipa en 10%-kod på Bikester där.

Nya lätta hjul till en QR cykel är kanske jobbigt när nästa kanske har TA Boost.
Utväxlingen borde duga om grabben inte har väldigt starka ben. Borde räcka att växla när han går av/på grus och då tycker jag själv inte framväxel är ett problem.

Däremot så vill väl grabben har dropper efter första träningen och då börjar det igen.
Jomen visst. Begagnade hjul då? Tyvärr är de sällan så billiga att det lönar sig när man får (fick? Ingen aning hur Brexit påverkat) nya lätta barnhjul från England för ca 4k.

Som jag skrev är den länkade hojen ok! Men vill man lätta finns det en del lågt hängande frukt att plocka.

Dropper är väldigt ovanligt bland barnen i vår klubb. Jag tror inte jag sett någon bland 50-80 barn. Men kanske ser det annorlunda ut i er klubb?

Jomen visst. Begagnade hjul då? Tyvärr är de sällan så billiga att det lönar sig när man får (fick? Ingen aning hur Brexit påverkat) nya lätta barnhjul från England för ca 4k.

Som jag skrev är den länkade hojen ok! Men vill man lätta finns det en del lågt hängande frukt att plocka.

Dropper är väldigt ovanligt bland barnen i vår klubb. Jag tror inte jag sett någon bland 50-80 barn. Men kanske ser det annorlunda ut i er klubb?
Ingen aning. Om barnen har vuxencyklar i medium, sätter inte gubbarna på dropper då? Eller det är inte poppis på XC ute i klubbarna kanske?

Tror att man många gånger har sadeln väldigt långt ner i ramen och en dropper måste sticka upp en 12cm i alla fall vilket är omöjligt.

Ok, Jag har några år kvar till tonåren med mina barn så har bättre koll på barncyklar :)

Om det är svårt att hitta något lämpligt nytt att köpa så hör med medlemmarna i klubben om det är någon som har en cykel som de kan tänkas låna ut/hyra ut alternativt sälja. Känner jag cyklister rätt så har många fler än en cykel i förrådet. :giggle:

Det blir nog ingen lätt XC för barncykel pengar.
Låna eller skaffa nåt för att prova med. Sen får man man en fin XC för 15-25000.
(sen är det dags för FS)

I mina ögon får man vansinnigt mycket mer cykel om man lägger 8-10'kr på en lätt begagnad cykel än en ny... Om cyklisten dessutom fortfarande växer låter det ännu mer vettigt..

Jo, visst. Men du är väl inte direkt tilltänkt målgrupp? 14-årig lättviktare som ska köra XC med lokala klubben?
Är du? Bra hjul är dyrt. Är man dessutom ny på MTb så tvivlar jag på att man märker skillnad, dessutom crashar man ju en del i början. Så hade jag hellre siktat på bra däck och en bra gaffel som kan flyttas över till nästa hoj.

Det låter lite som vi bör satsa på en alu ram med en hygglig gaffel som vi ev. kan flytta över till nästa hoj. Komponenterna spelar kanske en mindre roll?
Pedaler kommer han få välja själv men vi börjar med vanliga.

Ja, det finns en del beg. men som jag också ser så är det inte riktigt värt beg. eftersom priserna fortfarande är väldigt höga. Iaf om jag jämför med nytt. EN spricka i ramen räcker som jag inte ser så är den av i första hoppet. Då köper jag hellre nytt. Faktiskt.
Skillnaden mellan begagnat och nytt är att om du köper begagnat så får du iallafall en cykel innan 2022. Kommer ut många fina begagnade cyklar även under rådande omständigheter.

Är du? Bra hjul är dyrt. Är man dessutom ny på MTb så tvivlar jag på att man märker skillnad, dessutom crashar man ju en del i början. Så hade jag hellre siktat på bra däck och en bra gaffel som kan flyttas över till nästa hoj.
Jag har två cyklande barn i ungefär samma ålder som TS. Jag har byggt tre-fyra barn/ungdomscyklar från grunden. Jag cyklar XC. Jag har cyklat i snart tjugo år, och det skriver jag inte för att skryta med åren, utan för att påvisa att jag vet hur det är att cykla på en cykel utan alla moderniteter (dropper, breda fälgar, progressiv geo, fungerande gaffel, Ht) lite åt det hållet som många instegs/ungdomscyklar kommer idag. Jag är ungdomstränare i Mtb-klubben.

Så nej, jag är inte målgruppen. :-)

Låg roterande vikt är den parameter som jag lättast skiljer ut på en cykel, om allt annat ligger på en rimlig funktion. Hur stor skillnad det ger i tid på en given sträcka, typ prestandaförbättring, är omdebatterat. Men att det blir lättare att accelerera ekipaget, och upplevs snärtigare, är nog de flesta överens om. Det är viktiga egenskaper på en barncykel imho.

Du tycker att dropper och en lyxig non-boost-gaffel är viktigare. Det är ok, det här är inte en exakt vetenskap.

Det låter lite som vi bör satsa på en alu ram med en hygglig gaffel som vi ev. kan flytta över till nästa hoj. Komponenterna spelar kanske en mindre roll?
Pedaler kommer han få välja själv men vi börjar med vanliga.
komponenterna spelar mindre roll men utmaningen är att hitta en cykel som uppfyller detta

EDIT och dessutom passar inte hjul och gafflar från billiga cyklar på dyrare

Senast redigerad av en moderator:
Köp en beggad 26-tums MTB är mitt råd. Hardtail med dämpad gaffel. De är iskalla att cykla på för "riktiga mtb cyklister" eftersom alla vill ha 27.5 eller 29, men för en 14-åring borde det vara perfekt. Borde nog kunna hitta en fin 26-tums hardtail mtb med shimno xt komponenter för 6-8k. Vettig första cykel. Gillar han det fortfarande efter 2 år kan han få spara till en modern trail 29:a för typ 15k.

Man kan för övrigt räkna med att slitdelar som däck, slangar, kedjor, kassetter etc kostar en del när man kör mtb. Så det är bra att inte spräcka budgeten bara på cykeln.

Senast ändrad:
Jag har två cyklande barn i ungefär samma ålder som TS. Jag har byggt tre-fyra barn/ungdomscyklar från grunden. Jag cyklar XC. Jag har cyklat i snart tjugo år, och det skriver jag inte för att skryta med åren, utan för att påvisa att jag vet hur det är att cykla på en cykel utan alla moderniteter (dropper, breda fälgar, progressiv geo, fungerande gaffel, Ht) lite åt det hållet som många instegs/ungdomscyklar kommer idag. Jag är ungdomstränare i Mtb-klubben.

Så nej, jag är inte målgruppen. :-)

Låg roterande vikt är den parameter som jag lättast skiljer ut på en cykel, om allt annat ligger på en rimlig funktion. Hur stor skillnad det ger i tid på en given sträcka, typ prestandaförbättring, är omdebatterat. Men att det blir lättare att accelerera ekipaget, och upplevs snärtigare, är nog de flesta överens om. Det är viktiga egenskaper på en barncykel imho.

Du tycker att dropper och en lyxig non-boost-gaffel är viktigare. Det är ok, det här är inte en exakt vetenskap.

Håller med.

Man måste alltid räkna med att barn är lättare och är mindre stark. Barn väger ungefär hälften av vuxen (män). Då blir allt på cykeln, och också hjul, relativt dobbel så tungt. Och vikt märker man mest vid hjul och däck. Effekten av vikt på hastigheten är stor på MTB, för att man går upp och ner, men också för att man bromsar och accelerar ofta.

Tillbaka
Topp