Gradering av skogsturer

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Gradering av skogsturer
Idag kom tanken upp när vi var ute och cyklade, om hur man skulle kunna ange svårighetsgraden på olika stigar/turer. Eftersom skidåkarna har rätt smart system med färger så skulle det fungera rätt bra. Vad sägs om följande:

Grönt - Lätt terräng, inte krävande. T.ex. grusväg/asfalt.
Blått - Medelsvår terräng, lite krävande. T.ex. enklare stigar.
Rött - Svår terräng, tekniskt krävande/fysiskt jobbig. T.ex. stökiga stigar.
Svart - Extremt svår terräng, på egen risk. ;-) T.ex. branta klipphällar.

Detta kan man ju ange när man planerar en långtur eller epic, så vet folk vad som väntar. Det går även att ange blandningar, t.ex. rött/grönt/svart så vet man att den värsta biten kommer i slutet.

/Leo

Gradering av skogsturer
Jag har använder chilies
image002.gif
för att gradera stigarna runt Uppsala, <http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm> ju mer kryddat desto svårare, använde Gula stigen som norm för tre
image002.gif
image002.gif
image002.gif
. Den är krävande för någon som aldrig åkt i teknisk terräng, men ett rent nöje för en van åkare. Lånade tanken från MTB-Review, tyckte metaforen var kul.

lunsenled2g.JPG

Per
<http://lowdin.nu>

Gradering av skogsturer
Det är en bra tanke o absolut värt att klura på, men det finns ju tyvärr en risk för förvirring när många av lederna i vårt avlånga land ofta har de mest fantasifulla färgmarkering som just gula, gröna, blå osv...

Pers idee med symboler är oxå trevlig, men själv skulle jag nog gärna ha andra symboler som typ ett stiliserat däck, klinga eller dyl... mängden sådana upp till fem visar svårighetsgrad, med kanske en döskalle(med hjälm) som tecken för det värsta (ala orange eller dubble daimond från skidvärlden) men men...

Vore kalskul om vi kunde komma på nåt som kanske iaf kunde bli en halvstandard i mtb-världen framöver...

mina 5öre...

Gradering av skogsturer
Otroligt bra idé!!
Vilket system som används är egentligen inte så viktigt, det som avgör dess framgång är antalet användare och att man får någon sorts samförstånd i vad t.ex. en 3:a (eller tre chilis etc etc) på skalan innebär.

Då kan jag som besökare i södra Sverige lätt välja spår, synd bara att det inte komer att vara lika många i Umeå som far ut och bedömer...

Det blir lite som mitt förhållande till M$... ok... alla produkter är inte optimala och ibland ganska dyra... men fasen vad skönt att det finns en standard så att man i 99 fall av 100 kan garantera kompatibilitet på sin mjukvara utan att sitta och utveckla till 17 olika plattformar... MacOS/Unix/Linux/Solaris kan man ju idag helt enkelt skita i....

Gradering av skogsturer
När jag rullade nerför i Åre var cykelnerfarterna märkta enligt skidstandarden. Jag tyckte att det var ganska smidigt, i synnerhet som färger är lättare att uppfatta i hög fart jämfört med små symboler och siffror.

Gradering av skogsturer
jtl: Jadå, double diamond är allt med, fast det är så sällan det inträffar så jag skrev inte till det i listan. Det finns en kort bit på Bohusleden från Göteborg ner till Kållered som skulle kunna kallas Double Diamond - branten även kallad. :-P

Jag kör så länge med färgerna, så länge man pratar om svårighetsgrad är det ingen risk att man blandar ihop färgerna med ledmarkeringarna. Siffror funkar det med, men det känns för matematiskt... ;-) Som skidåkare också så känns färger mer rätt.

/Leo

Gradering av skogsturer
Det är väl bara att ta alpin märkningen rakt av. Varför uppfinna ikoner när det redan finns ett fungerande system??

Gradering av skogsturer
Jag måste polemisera lite med Tobe. Däck! De är bara instrument för någonting annat, kanske vore det fel att beskriva dem som ett nödvändigt ont, men klart är att de för det mesta är totalt osexiga. Fem däck, för att gradera en stig, vore helt fel, låter som att använda fem kondomer samtidigt. Då kan man lika gärna låta bli. Tanken leds alldeles fel.

Jag vill hävda att chili-skalan är mycket mer talande. Den säger något om helheten, om hur kryddade lederna är. Det handlar om livskvalitet!

Korrekt utläses chiliskalan så här:
image002.gif
- engelskt krubb, ughh, äta bör man annars dör man
image002.gif
image002.gif
- hmm, livet är nog värt att leva alla fall
image002.gif
image002.gif
image002.gif
- ahh livet är skitkul
image002.gif
image002.gif
image002.gif
image002.gif
- ohh, förhöjd livskänsla, får aldrig nog, mer, mer …
image002.gif
image002.gif
image002.gif
image002.gif
image002.gif
- salig extas (i jordelivet), bättre blir det inte

Dessutom kan man ju fingradera med små minus o plustecken, en fyra plus är lite godare en en rak fyra.

Beträffande alpinsystemet: det är naturligtivs begriplig, men trist, och jag skulle inte vilja ha stigar o leder utmärkta med de alpina symbolerna eftersom de skulle förfula skogarna.

Per

Gradering av skogsturer
Bra ide! Gillar nog alpinmetoden bäst.
Vad skall man ta i beaktning när man betygsätter?

En tvåmilstur kan ju bedömas utifrån terrängen, men
en långtur blir svårare om man blir trött.
Ex. Leos runda runt Kåsjön=röd
Ex2. Vildmarksleden Skatås-Hindås=blå med inslag av rött.

Mitt mått på en bra tur är att man inte skall behöva leda/bära
cykeln mer än enstaka partier.

Nilebiker

Gradering av skogsturer
Hade ambitioner att göra recensioner av stigar i och runt Ludvika tidigare. Hade tänkt ha flera graderingar på stigarna:

Hur rolig? Smileys 1-5
Hur teknisk/svår? Markerad med passande symbol 1-5, hjälmar t.ex. Färg skulle funka.
Hur mycket folk riskerar man att stöta på? Symbol av gubbar 1-5 (kan kompletteras med bilar)
Hur är fästet? Markerad med däck 1-5
Hur blött är det (varierar givetvis men kan ge en fingervisning varför betyget ovan är högt/lågt). Markerad med vattendroppar 1-5 (eller lerpölar men det är svårare att hitta bra symboler då)

Vidare tänkte jag ha längden i km utskriven. Skulle jag göra samma sak nu blir det även höjdmetrar etc..

Det säger mer om en stig än bara svårighetsgraden.

Planen om en sådan sajt ligger i malpåse, men är inte begravd (än).

Gradering av skogsturer
Grepp, blöt och folk - Nja. Avser det en kulen vardag i november eller en strålande sensommarlördag?

Graderingsidén är bra, men håll det enkelt, exempelvis skidskalan och låt övriga aspekter få belysas i en kommentar.

Jämför med framgånsrik systemutveckling - bygg initialt för de grundläggande behoven och utöka systemet allteftersom det används för att stödja de faktiska krav som uppstår.

/Projektledar Calle

Gradering av skogsturer
Daddy D.Lux wrote:

> Graderingsidén är bra, men håll det enkelt, exempelvis
> skidskalan och låt övriga aspekter få belysas i en kommentar.

Instämmer, det centrala är i någon mening jämförbarhet mellan olika leder, att det är någorlunda konsistent. Hur många intervaller, mellan mkt lätt o mkt svårt, det ska finnas är en smaksak. Och det blir subjektivt i den meningen att det som är svårt för den ena kan vara hur lätt som helst för den andra. Ytterst handlar det väl om vilken skicklighet som krävs. Till det kommer diverse andra faktorer. En stig som är urjobbig vid plus grader p g a gyttja kan vara snabb och lätt när det är tjäle, en stig som normalt inte är svår kan bli en verklig prövning när spänger, rötter och hällar är snorhala o s v.

Per

Gradering av skogsturer
Hallå!
Intressant diskussion med gradering. Min erfarenhet är att upptäckarglädjen lätt går förlorad om det förekommer för mycket beta kring en led.

Skidgraderingen räcker gått och väl. Andra kommentarer får väl skötas på kommentarer kring leden ifråga på detta utmärkta forum. Så länge graderingen förklaras på ett bra sätt brukar det sällan vara några problem vilket osökt får mig att komma och tänka på en liten historia.

Var i Vail för 14 år sedan (gammal?) och Backbowls efter ett två dagars snöfall. Nere vid ett träd ser jag en äldre dam sitta och snyfta: "Why did I turn right instead of left?" Alltså, rätt sväng rätt led!

Trevlig helg pedalister!

Gradering av skogsturer
dp wrote:

> Min erfarenhet är att
> upptäckarglädjen lätt går förlorad om det förekommer för mycket
> beta kring en led.

Instämmer, har en tysk MTB-bibel för Mallorca, den anger inte bara exakt hur många meter det är mellan femtioelva punkter på varje rutt, höjdskillnad, svårighetsgrad, utan också vilken maxpuls o snittpuls författaren hade o hur lång tid det tog honom o s v. Dödtrist!

Per

Gradering av skogsturer
Hehehe... det var en rätt kul "polemisering" Per... att jämföra däck med kondomer var nytt... så att man liksom skyddar sig från stigen... hmmm finns det några sjukdommar som man inte visste om därute i skogen eller... ;)

Annars så kan jag nog ansluta mig till skidskalans anhängare iof... var bara undrande om förväxlingsmöjligheterna men det löser sig nog... enkelt o lättfattligt för alla som nån gång vart i kontakt med skid/brädåkning...

Gradering av skogsturer
Trevligt, många snömänniskor här! :-)

Vad jag ursprungligen menade var att när man "pratar" och "skriver" om en cykeltur här på Happy så kan man ange svårighetsgraden av den cykelturen med färger. T.ex.

"Happy Epic 13 dec: Göteborg - Himalayarundan(röd/blå/grön)"

Vi ska naturligtvis inte börja märka upp lederna/stigarna i skogarna med våra hemmahändigt målade skyltar! Det är ju trots allt upptäckarglädjen som gör att man kan koppla ihop en massa olika stigar när man cyklar och därigenom få en helt ny unik kombination av det hela. Tycker själv det är rätt förfulande med alla märkningar som redan finns idag, som alla oranga ringar på träden när man kör Bohusleden. En led är oftast ändå lätt att följa, så varför kleta ner träden... Korsningar har man skyltar vid, det är ok ibland.

Graderingen hjälper till även när nybörjare vill ansluta sig till en cykeltur. Det är ju inte riktigt snällt att dra ut någon på värsta röd/svarta stigen om man inte har tekniken/konditionen inne...speciellt när alla andra blåser på och inte alltid orkar vänta länge. Även om vi Happyiter är snälla med att vänta in folk oftast. :-)

Några exempel på turer som är kända:

Red Devil(Göteborg) som jag ritade för några år sedan har väl cirkulerat runt lite. Det är mestadels tekniskt svårt, alltså döpte jag den till "röda djävulen" direkt. ;-) Karta finns på <http://c49035a.far.bostream.se/gbgmtb/Red_devil.jpg>

Kinnekulle Runt: Får betecknas som en grön/blå långtur med ett par svarta inslag. De flesta klarar av det galant, om konditionen håller. ;-)

/Leo

Gradering av skogsturer
Per: "Beträffande alpinsystemet: det är naturligtivs begriplig, men trist, och jag skulle inte vilja ha stigar o leder utmärkta med de alpina symbolerna eftersom de skulle förfula skogarna. "

Måste bara fråga hur snyggt skulle det vara att hänga upp chilies i skogen istället???

/__a

Gradering av skogsturer
Tobias, lovar Lunsen är ett rent nöje, fyra till fem chilies, inget smitta, däremot klar risk för att ett svårartat beroende utvecklas, som sagt, hör gärna av dig om ni är sugna på en utflykt till Uppsala.

> Red Devil(Göteborg) som jag ritade för några år sedan har väl
> cirkulerat runt lite. Det är mestadels tekniskt svårt, alltså
> döpte jag den till "röda djävulen" direkt. ;-) Karta finns på
> <http://c49035a.far.bostream.se/gbgmtb/Red_devil.jpg>

Oj, Red Devil verkar kul. Synd att det är så långt till Göteborg.

Egentligen har jag inget mot en o annan skylt när man är i främmande terräng. Tyckte den här skylten på Colorado Trail ovanför Frisco var skön.

Coloradoeast9.JPG

När det gäller gradering är väl det viktigaste att man är konsistent i någon mening särskilt om man gör någon sorts förare. Alpinfärgerna tycker jag inte riktigt räcker till eftersom man inte kan fingradera. Det är antingen svart eller rött o s v.

Om man nu inte tänker sig att man sammanställer en förare spelar det egentligen inte så stor roll. Då kan man ju skriva ”mycket knixig,” ”spännande”, ”adrenalinstinn” eller vad man vill.

När jag gjorde MTB runt Uppsala tänkte jag först tanken, att jag skulle betygssätta leder efter om dom var roliga eller inte. Men stannade för att det skulle bli töntigt. Hur skulle jag kunna veta om folk hade kul eller inte? Någon som inte gillade en stig jag tycker är kul kunde ju t o m känna sig lurad. Bättre att låta folk själva bestämma vad som är kul. Det kan ju faktiskt vara skitkul att dra på för fullt längs en vindlande stig som inte är särskilt svår eller nerför en röd pist i full fart för att snacka skidor.

Per

Gradering av skogsturer
Jag hälsar gärna på i Lunsen någon helg framöver. Senast vi var där var det trevligt om än lite fuktigt.

/jonas

Gradering av skogsturer
jonas@happymtb.org wrote:

> Jag hälsar gärna på i Lunsen någon helg framöver. Senast vi var
> där var det trevligt om än lite fuktigt.

Det ser vi fram mot.

Per

Gradering av skogsturer
> Måste bara fråga hur snyggt skulle det vara att hänga upp chilies i skogen istället???

Det skulle vara skitsnyggt. Dessutom skulle man inte behöva nöja sig med bara fem chilies.

Per

Gradering av skogsturer
<Per: När det gäller gradering är väl det viktigaste att man är konsistent i någon mening särskilt om man gör någon sorts förare. Alpinfärgerna tycker jag inte riktigt räcker till eftersom man inte kan fingradera. Det är antingen svart eller rött o s v.

Nja, det är ju inte omöjligt att säga att en runda är röd/blå/grön? ;-)

Än en gång, tanken var att bara kunna informera om svårighetsgraden på rundan, antingen via forumet eller på en karta. Inte springa runt och skylta i skogen, det tror jag inte blir populärt någonstans av varken skogsägare eller andra som vistas på lederna.

De jag oftast okynnescyklar med gillar stökiga ställen, likaså jag. Det bästa jag vet är en röd/svart röra med så lite grusväg som möjligt. Sandsjöbacka söder om Göteborg är ett typiskt sådant ställe, mest "rött", men det finns en del grusväg där med.

/Leo

Gradering av skogsturer
Leo@happymtb.org wrote:

> Nja, det är ju inte omöjligt att säga att en runda är
> röd/blå/grön? ;-)

Nej, visst kan man införa nya språkliga konventioner, om man nu inte vill säga omväxlande knixig, lätt, snabb, väg, etc.

Däremot, om man ritar en karta, tycker jag, färgsymbolerna gör mera sense i någon mening. Kanske mest i det fallet.

Gör man en tabell kan man finlira med nuffror eller chilies eller bokstäver. Här finns nästan mer i klättervärlden som har en rad olika skalor än i skidvärlden. Med begrepp som III (säkring bitvis), IV (säkring hela vägen), eller F (facile), PD (peu difficile), TD (tres difficile), eller A-7 (artificiell hjälp nödvändig jävligt svårt, ungefär).

Per

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp