Gran Canaria - uthyrare och turer?

glitch

Aktiv medlem
Sticker till Gran Canaria nästa vecka och bor i Playa del ingles.
Tänkte försöka hoja 3 dagar och då blanda MTB och LVG. Enda uthyraren jag känner till är Free Motion men de verkar ha fått en del blandade omdömen.
Nån som kört deras guidade turer? Finns ju några att välja på men slipper gärna gå på niten om någon tur inte är nåt vidare skoj / för kort osv.
Har cyklat en del på Mallis, är det lika lätt att hitta runt här?

Hur grinigt är det att man måste förboka? Skulle gärna vara lite flexibel.

Finns någon annan uthyrare i området att rekommendera?

Tack tack!

/C

Free Motion är kanon med bra hojjar, hyrde en Cannondale supersix när jag var där. De guidade turerna vet jag inte så mkt om, men de hittar säkert runt där :). Åkte med ett annat gäng och hyrde bara hoj där. Annars är det väl bara till att plocka en karta och cykla upp i bergen.

Vad gäller landsväg är det inga större problem att hitta om man har en karta. Är ganska välskyltat och utanför byarna är vägnätet inte särskilt tätt, i alla fall på södra halvan av ön.

Då det inte är högsäsong tycker jag inte att det borde vara alltför besvärligt att få en cykel utan förbokning såvida du inte har väldigt specifika önskemål och udda storlek. De har ju rätt mycket cyklar. Men, varför inte mejla och fråga? Jag fick svar samma dag då jag ett par gånger mejlade affären i Meloneras inför min resa.

Enda problemet jag hade med cykeln jag hyrde där i vintras var att det en dag började knaka från vevpartiet. Åkte bara förbi affären och de fixade det direkt.

saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Annars är det väl bara
> till att plocka en karta och cykla upp i bergen.

+1

Det finns en hel del cykelinfo och tom skyltade rutter
Soria-cykling.jpg

/Håkan

Free Motion har en hel del MTB-turer, det finns riktigt bra och teknisk singletrack uppe i bergen, dit kan man antingen cykla eller åka buss.

Hyrde LVG av Free Motion i Påskas. Funkade utmärkt. Körde inga turer med dem. Köpte en karta av dem som funkade perfekt.

För ett par år sen hängde jag av en händelse med på en mtb-tur med http://www.happy-biking.com/en. I princip första gången jag satt på en cykel med dämpare, och sen dess är jag fast. Man blir uppskjutsad i bergen med minibuss och kör i grupp med guide ner till havet igen. Då var turen perfekt eftersom jag var nybörjare, idag hade jag nog önskat lite mer teknisk stig.

De har både mtb och racer för uthyrning till helt ok priser. Se hemsidan för hyrcyklar och turer.

Lycka till!
/Ola

Har kört en av FM:s guidade mtb-turer och det var i huvudsak positivt. Självklart blir det olika kapacitet på deltagarna, så det blir lite väntetider. Och maten som ingick var typ en fralla så det blev lite hungrigt. Men det var helt klart värt det, jag fick åka stigar som jag inte hade hittat annars.

Den klassiska dammrundan går bra att hitta runt själv (kanske med hjälp av en gps - tack Fredrik), likaså upp till Soria. Jag har skrivit en del om mina mtb-äventyr på GC, går att söka fram.

Jag hyrde av Free-Motion där i påskas, och är jättenöjd med servicenivå, priser och smidighet.
Deras karta för några Euro var jättebra och lätt att följa, lämpliga cykelvägar var markerade och den var lite plastad.

Klättringen upp mot Sora rekommenderas varmt!

Den stora nackdelen med dem är att de inte erbjuder någon försäkring för själva cykeln, och vad jag förstår så täcks inte heller materiella skador av hemförsäkringen då man inte äger cykeln.

Jag har läst skräckisar om överpriser för trasiga delar, men det är bara forumskvaller. Precis som detta inlägg.

Tillbaka
Topp