Gran Canaria

Micke S

Aktiv medlem
Gran Canaria
http://www.aruga.com/bigmap.htm hyfsat bra karta. någon som har en bättre? givetvis fixar jag en bättre karta på plats. men det hjälper mig inte nu framför datorn.

jag ska eventuellt ner dit och cykla lite i jan/feb. Men eftersom jag inte varit där tidigare så vet jag inte hur området och terrängen ser ut. och det här är mitt dilemma. Min lvg-cykel kommer inte vara klarbyggd vid avresa, inte heller nästa års mtb. så då står jag kvar med crossen och 15 kg vintercykel.

så hur ser vägarna ut. ska jag köra med crossdäcken eftersom det finns massor av fina grusvägar eller är det helt onödigt eftersom det bara finns asfaltsvägar? min plan är att ha med en extra uppsättning hjul för landsvägskörning.

ön är ju rätt bergig så det jag är orolig för är om min utväxling med 39/25 som lättast blir för tungt uppför. blir den det kan jag ju alltid sätta på en mtb-bakväxel och byta kassett.

alla tips är välkommna.

Senast redigerad av en moderator:
Gran Canaria
När vi var ner för två år sedan köpte vi en mycket bättre (dock inte bra) på en cykeluthyrningsfirma, så det är ett tips!

Vi åkte alltså MTB och kartan innehöll alltså flera småvägar och några stigar. Ska du bara köra asfalt duger nog den kartan.

Gran Canaria
Jag har samma fråga fast avseende karta om tenerifa. Har bara hittat skräp, någon med en bra karta på lager? Jag tar min hardtail eftersom den har 2 avgörande egenskaper: hydraulskivor samt mormorsklinga fram. Från 2400 meters höjd och ned till stranden på 35 km och jag tror plötsligt att mina bromsar äntligen kan få bekänna färg. Glöm inte extra belägg, det tar jag!

Gran Canaria
Hallå!

Vägarna är kanon att köra racer på, vi var där ett gäng 2 veckor förra året. 39/25 går bra nästan överallt på ön, men det gör ju inget med lite lättare utväxling. Jag skulle inte åka dit med en vintercykel på 15 kg, då skulle jag ta crossen men extra hjul med mig. Kartan du har räcker som sagt om du ska köra landsväg. Ett tips! Ta dig till San Nicolas och cykla in den gröna vägen mot mitten av ön, där har du en fin väg.

//Tobbe

Gran Canaria
Ta med crossen me de fetaste däcken du kan få på!

Om man blandar asfalt o grusvägar är det mycket lättare att lägga upp riktiga rundturer.
Väljer man bara asfalt tvingas man ofta att köra samma väg fram o tillbaka, att dra upp till St: Lucia
varenda dag är inte så kul.

Gran Canaria har grymma backar o själv hade jag valt den lättaste utväxlingen som går att få på.
Men du är ju elitcyklist så det är svårt för en annan att föreställa sig vilket pedaltryck du har.

Om du kör vägen som Tobbe föreslår från St: Nicolas och svänger höger mot Ayacata när du kommit halva vägen upp, så kommer du in på den brantaste asfaltväg som jag nånsin kört. 5km/h o nära psykbryt!
Vet att Mattias Lundqvist kan intyga detta!

Kartan du hittat är väldigt dålig på de små gröna vägarna, många bitar stämmer nada. Svårt att hitta kartor som verkligen har med de mindre grus- o asfaltvägarna på ett riktigt sätt.

PS Väntar på Stalles MTB-guide över ön !

Gran Canaria
Kartorna är klara men beskrivningarna är inte skrivna ännu. Jag har mailat Tobbe (TnT) och det verkar som han kommer att lägga upp en "Övriga Världen"-kategori ibland Turtipsen. Men vänta er inte för mycket. Jag fick ihop till sex olika turalternativ varav tre är sånna som jag själv har testat och tre är sammanställningar från olika hemsidor. De senare tre hoppas jag kunna testa i V9.

Kartan som jag har använt kommer från www.kompass.at. Dessvärre hittar jag ingen GC-karta på deras hemsida?!

Stalle

Gran Canaria
Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------

> alla tips är välkommna.

Skulle tro att i det närmaste alla vägar på den kartan är belagda med asfalt el motsv, att hitta bra MTB-stigar är inte alltid så lätt eftersom det kräver antingen lokalkännedom eller bra kartor, om det inte finns någon bibel för området. Finns det någon skulle jag inte bli förvånad om den är på tyska. Hallwag, tror jag det är, har tryckt en riktigt bra MTB-bibel för Mallorca.

Mycket talar för att du får mest kul med crosshojen, gärna med blixtsnabba däck.

Per

Gran Canaria
C-dale.

det är ju lite svårt att få bergrepp om tidsavståneden mellan orterna på ön eftersom det är så bergigt. utväxlingen fungerar. upp tar jag mig alltid men ska jag köra lågintensiv träning så är det skönt att slippa en kadens på 50 uppför om det är riktigt brant. i nice för något år sedan körde jag upp på col de Turini. 1.40.00 tog själva sista backen och snittfarten var väl sådär 6km/h. en lättare växel hade inte varit fel. 7.44.00 tog hela passet och vart 15,9 mil, 3678 höjdmeter. jag gissar på att passen inte blir längre än så på gran canaria.

antingen distans i lugnt tempo eller styrketräning/tröskelträning.

Gran Canaria
> Skulle tro att i det närmaste alla vägar på den
> kartan är belagda med asfalt el motsv, att hitta

Nej, så är det faktist inte. Jag ser ganska på engång flertalet av de gröna vägarna på kartan är helt eller delvis grusväg. Med en ännubättre karta (tex www.kompass.at 237 Gran Canaria) så finner man raskt rätt så många grusvägar.

> bra MTB-stigar är inte alltid så lätt eftersom det
> kräver antingen lokalkännedom eller bra kartor, om
> det inte finns någon bibel för området. Finns det

Jag har inte hittat nån för GC tyvärr. Det finns en för Teneriffa, och som du säger, inte helt oväntat är den på tyska.

> Mycket talar för att du får mest kul med
> crosshojen, gärna med blixtsnabba däck.

Vi kommer ta med MTB-er och två uppsättningar däck. Terrängdäck och slicks. Jag körde faktist om två pers på CC-hojjar förra året. De hade inte en chans när det blev lite stenigare och brantare. Jag körde nog tre gånger så fort som dom. Men de hade ju säkert kört ifrån mig på asfalten...

Stalle

Gran Canaria
Kung Stalle Skrev:

> Nej, så är det faktist inte. Jag ser ganska på
> engång flertalet av de gröna vägarna på kartan är
> helt eller delvis grusväg.

Är det verkligen så, enl teckenförklaringen är de "secondary roads" d v s mindre landsvägar, vill inte utesluta att du har rätt, men jag har hojat fyra gånger i Spanien (Mallorca o Teneriffe), och har i princip aldrig åkt på grusväg. Därmed inte sagt att de inte finns. Men de är direkt lätta att hitta. På Mallorca var de ofta spärrade privata vägar, som gick till någons odlingar.

Kanske kan den här kartan vara till någon glädje, betydligt mer detalj, man zoomar ut o in.

Per

Gran Canaria
Ojojoj!!! Vi körde samma väg som du, höger upp innan en tunnel. Det var den värsta backe jag oxå kört, jag körde på 39/27 med racer och det var så framhjulet stegra sig ett tag, här tog jag en bild från en annan väg på den backen, (man ser bara en bit av hela backen) http://img60.exs.cx/img60/936/grancanaria3nu.jpg

C-dale Skrev:
> Ta med crossen me de fetaste däcken du kan få på!
>
>
> Om man blandar asfalt o grusvägar är det mycket
> lättare att lägga upp riktiga rundturer.
> Väljer man bara asfalt tvingas man ofta att köra
> samma väg fram o tillbaka, att dra upp till St:
> Lucia
> varenda dag är inte så kul.
>
> Gran Canaria har grymma backar o själv hade jag
> valt den lättaste utväxlingen som går att få på.
> Men du är ju elitcyklist så det är svårt för en
> annan att föreställa sig vilket pedaltryck du
> har.
>
> Om du kör vägen som Tobbe föreslår från St:
> Nicolas och svänger höger mot Ayacata när du
> kommit halva vägen upp, så kommer du in på den
> brantaste asfaltväg som jag nånsin kört. 5km/h o
> nära psykbryt!
> Vet att Mattias Lundqvist kan intyga detta!
>
> Kartan du hittat är väldigt dålig på de små gröna
> vägarna, många bitar stämmer nada. Svårt att hitta
> kartor som verkligen har med de mindre grus- o
> asfaltvägarna på ett riktigt sätt.
>
>
> PS Väntar på Stalles MTB-guide över ön !
>
>
>
>
>
>
>
> Wer bremst verliert!

Gran Canaria
Japp C-dale, den vägen är brant... Micke, du kan inte ens gå uppför backen med distanspuls... Gran Canaria är inge vidare för att köra distans. Kartan du la upp, den stämmer bra, den klarar man sig med. Fast de små stigarna finns inte, det mesta är asfalt av de vägarna du ser. Jag har varit på GC 5 gånger utan att hitta alltför mkt stig.

En go runda är att köra till Aguimes och sedan upp längs floden Guadaladequi (eller nått sådant...) Den blir grusväg efter att man kommit upp till en restaurang ( m vatten), sedan fortsätter det upp till safaltsvägen som kommer nerifrån Telde. Sedan är det bara att fortsätta upp till toppen och ner via Ayacata.

vägen upp till Los Cercados (där finns en bar som säljer vatten på flaska) är fin, den blir grus sista milen då man kör på en klippavsats bitvis. Se upp för Jeepsafari bilar bara...

Men som sagt, vill du köra långt så kör från San Augustin bort till San Nicolaus, upp i bergen till Ayacata, vidare till toppen och ner i Telde och hem igen till San Agustin. Den turen gjorde jag för någr aår sedan. Det var jobbigt.

Gran Canaria
Bra att du varit där Mattias.. vi tjôta om det när jag kommer ner, vilket blir idag. Fast jag har fortfarande dödsviruset i kroppen så jag kanske inte kan cykla förens efter julafton :( 3 veckor av hostande nu så jag har nästan distanspuls när jag tittar på tv.

kanske köper jag ett compact-vevparti och kör med. 34/53 borde vara bra för antingen uppför eller nedför.

Gran Canaria
Mattias Lundqvist Skrev:
> Jag har
> varit på GC 5 gånger utan att hitta alltför mkt
> stig.

Kan rapportera samma sak för Teneriffe o Mallorca. Visst finns det gamla åsnestigar man kan bomba nedför Teide på Teneriffe. Men det är knappast singletrack. Och på Mallorca hittade vi faktiskt en del helt tack vara denna bibel. Men, sist på Mallorca valde vi att ta lvg hojar istället, http://www.lowdin.nu/MTB/mallorca04/Cycling_on_Mallorca,_June_2004.html.

Problemet ligger väldigt mycket i svårigheten att hitta. Det krävs en massa lokalkännedom, eller verkligt skarpa kartor typ 1:10 000 helst, och dessutom finns en rad access problem. I Spanien har man inte fritt tillträde till naturen, till alla vägar och stigar. Någon allemansrätt finns ej. På vissa ställen tar de t o m betalt, t ex om man vill åka genom Massanelladalen på Mallorca, en hög lummig dal, rolig väg, some en grov svensk körväg (4WD), klättrar i vacker miljö o sedan dånar man utför. Kul, men inte särskilt tekniskt krävande. Bonden som äger dalen har helt enkelt satt upp ett stånd och tar 10 Euro eller något i den stilen av alla besökare. För det får man ingenting mer än rätten att använda vägen.

Sist vi var på Mallorca pratade vi en hel del med en cykelhandlare, som var genuint intresserad av MTB, och han sa att det fanns något ställe på fastlandet som skulle vara jättefint, Spaniens bästa ställe, dessvärre kommer jag inte ihåg vad det hette, men ska försöka söka rätt på det inför sommaren.

Om jag förstått saken rätt har Lanzarote bästa MTB-åkningen på Kanarieöarna. Har för mig att Funsport Mountainbike var där o testade hojar.

Per

Gran Canaria
> Är det verkligen så, enl teckenförklaringen är de
> "secondary roads" d v s mindre landsvägar, vill
> inte utesluta att du har rätt

Ja om det inte är så att de är asfalterade sen förra året så är fortfarande flera av dem grus.

Men som det nämns nedan: Att hitta stigar är inte det lättaste.

Stalle

Gran Canaria
Kung Stalle Skrev:
> Ja om det inte är så att de är asfalterade sen
> förra året så är fortfarande flera av dem grus.

Då, så får jag väl ge mig ;)

Per

Gran Canaria
Ny har det dykt upp lite nya turtips under "Utlandet". Inte direkt några supersensationella turförslag men alltid något för den som inte varit på GC tidigare.

Det kommer tre till men där håller jag på och filar på beskrivningarna (såg att jag kanske skulle fila lite till på de beskrivningar som jag redan lagt upp, de blev inte allt för utförliga...)

Stalle

Gran Canaria
Tack för tipsen Stalle!

Den 11:e mars åker jag ner igen med Kvänumsgänget :)
Vi brukar passera Chira- dammen ett par gånger, så det skall bli spännande att se om jag kan hitta leden upp till Huerto-toppen.
Förra året var var vägen ner till Maspalomas nyasfalterad när man kommit ner en bit. Den är grymt rolig
att åka nerför! Rena berg- o dalbanan.

Vid Chira-dammen träffade vi en gång ett tyskt par som hade hyrt en egen guide från Happy Biking (häpp)
för en hel vecka. Ibland är pengar bättre än kartor ;=(

Gran Canaria
Kan någon av er som har kjört bakken som Tobbe A beskrivar, bekräfta eksakt på vedlagte karta var den börjar og slutar?
Kartutsnittet visar San Nicolas helt i vänstra hörna. Jag tror den grymma bakken börjar i midten av vatnet Embalse de El Parallilo och man svingar högre från GC210 mot El Carrizal, markerat som en grå väg på kartan, har jag rätt?
Min plan är at kjöra fran Playa del Ingles mot San Nicolas och vidare uppför den grymma bakken til Ayacata och vidare tilbaka til Playa via San Bartolome. Tror det blir ca 11 mil.
Hur lång är själva stigningen och hur många % stigning tror ni den är, den ser värkligen brant ut.
Vi är et gäng norrbaggar som skal til GC den 2. april i 1 väcka.
Vi kjör på racer och inte MTB!

http://212.11.63.91/mapsgene/dm/HLb...E2UQKUcR9UG9A7L3Vc2_9kDqhKnTvVP0R_Tzxmrh_AxMW

Gran Canaria
skjalgth: Följ gc210 från San Nicolas enl. blå färg.

Det går att köra racer men det är nog upp mot 25% sm brantast. Stiger ca 1000 meter på 7 km tror jag. Vägen är sfalterad hela vägen och helt ok. Det var den för tre år sedan i varje fall.

GCKARTA.jpg

Lycka till!

Gran Canaria
Väcker liv i den här gamla tråden igen...
Lite olika bud om vilken utväxling som gäller på ön. Klarar man sig verkligen på 39/25 eller är det tredelat alt. kompakt som gäller för att ha kul en vecka på vägarna?

Tillbaka
Topp