Grand Canyon AL el. CF?

Mustarn

Medlem
Grand Canyon AL el. CF?
Jag ska precis köpa min första MTB sen 1996 tror jag... Efter oändliga timmars informationssökande och läsande om diverse märken och modeller har jag fatta beslutet att satsa på Canyon.
Inte minst här på happymtb.org så verkar ju det märket vara tämligen uppskattat.

Det jag undrar över är:

Är det värt att köpa den billigaste kolfibercykeln Grand Canyon CF SL 6.9 (15429sek) eller tjänar man mer på att satsa aluminium, Grand Canyon AL SLX 8.9? (13619sek)

Den kommer uteslutande användas till stigar/grusvägar.

Tack på förhand!

CF SL 6.9
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3169

AL SLX 8.9
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3175

Grand Canyon AL el. CF?
Kolfibern har 2-delat och Formula bromar, det är väl de största skillnaderna...annars "ganska" lika förutom kolfiberamen då :-)

Grand Canyon AL el. CF?
Jag har en AL 7.9 från förra året, är nöjd med den. Men nu skulle jag valt kolfibermodellen, har ingen större anledning egentligen mer än vikten och att det är lite snyggare och häftigare :).
Dock skulle jag tagit modellen över med sidgaffeln, är det något jag inte är helt nöjd med så är det Fox CTD, dels för det inte finns någon remote på styret och sedan skulle jag vilja att den var mer stum när man ställer sig och trycker på (nu vet jag ju inte hur Sidén uppför sig iof)
Mina Crossride var spikraka och utan problem efter 300mil, har uppgraderat nu men för mig kändes de bulletproof, väger ca 84kg,

Grand Canyon AL el. CF?
Jag är nybörjare (har cyklat några längre turer på lånade cyklar) och slog till på en AL SLX 7.9 2014. Dels för att jag tror det duger åt mig i början och dels för att det var kortare leveranstid än på de övriga modellerna.

En polare kör AL SLX 7.9 2013 och är mycket nöjd. Jag planerar nog att uppgradera mig när jag blivit tillräckligt bra för att utnyttja hojen. Men har man gott om stålar så....;)

Grand Canyon AL el. CF?
brst skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina Crossride var spikraka och utan problem efter
> 300mil, har uppgraderat nu men för mig kändes de
> bulletproof, väger ca 84kg,

Det gäller tyvärr inte årets modell som fått ett snik-nav som tyvärr är glappt efter några timmar.
Tyvärr verkar Mavic skita i det alltså inte Canyons fel. Dom har hjälpt mig så mycket det går.

En länk till flera som har problemet:
http://singletrackworld.com/forum/topic/play-in-mavic-crossride-rear-hub

En film på mitt hjul:

Grand Canyon AL el. CF?
Märker av problemet på min Grand Canyon AL 8.9, bakhjulet började glappa efter endast några mil, skall kolla av med Canyons representant i Sverige vad som görs åt saken. Förhoppningsvis ett garantiärende av något slag.

Grand Canyon AL el. CF?
Omit skrev:
-------------------------------------------------------
> Märker av problemet på min Grand Canyon AL 8.9,
> bakhjulet började glappa efter endast några mil,
> skall kolla av med Canyons representant i Sverige
> vad som görs åt saken. Förhoppningsvis ett
> garantiärende av något slag.

Jag hade inne mitt hjul hos canyon. Tog en månad innan jag hade hjulet igen. :-( Körde ett pass på 2 timmar efter det va hjulet likadant igen! Hörde då av mig till canyon igen och krävde en ny axel och att jag gjorde jobbet själv. Fick en ny axel som höll sig glappfri i ca 5 timmar. Nu är det som förrut igen men nu har jag givit upp.
Blir nya hjul till nästa säsong.

Senast ändrad:
Grand Canyon AL el. CF?
Hade samma fel på min Grand Canyon AL 8.9, bakhjulet glappade.
Dock så glappade även mitt framhjul.

Kontaktade Canyon Sverige som i sin tur kontaktade Mavic.

Framhjulet skickades ner till Mavic, vad dom gjorde vet jag inte men det glappar inte längre...

Angående navet bak är det enligt Mavic en del som är underdimensionerad, en bricka/distans.

Efter många turer fram och tillbaka lyckade Mavic skicka upp den nya delen som Canyons mekaniker sedan bytte. (Kommunikationen mellan Canyon och Mavic verkar inte vara den bästa)

Det blev helt klart bättre men man kan fortfarande känna/höra ett väldigt litet glapp i sidled.
Enligt Canyon/Mavic är detta normalt och försvinner när cyklisten sitter på cykeln...

Vet ej vad man ska tro om detta men orkar inte tjafsa mer.

Grand Canyon AL el. CF?
Jag kan ju lätt konstatera att någon cykel med Mavic hjul blir det icke.
Förutsätter att DT Swiss Spline navet som sitter på många av Canyons andra cyklar funkar bättre?

Tillbaka
Topp