"Grandödaren" i Delsjön...

Men ärligt talat, är man en hjälte om man tror att man kan utrota alla granar med en vajersåg eller inbilla sig att det kommer bli urskog i delsjön bara för att man tar bort granarna? Knäppisar.

I min värld är det fortfarande en kriminell som härjar. Skulle jag stöta på honom i Delsjön så fångar jag gärna gangstern.

Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Men ärligt talat, är man en hjälte om man tror
> att man kan utrota alla granar med en vajersåg
> eller inbilla sig att det kommer bli urskog i
> delsjön bara för att man tar bort granarna?
> Knäppisar.

Urskog kan det aldrig bli, är det någon som har sagt det? Där är troligen för mycket mänsklig påverkan för att det någonsin ska bli urskog där igen MEN genom grandödarens insatser kan säkert den biologiska mångfalden höjas med många många procent.

Miche och Timothy, berätta gärna varför ni så gärna vill ha granskog i området! Varför inte härlig lummig och naturlig lövskog?

Jag tror att det är snubben på filmen som gjort det! Bara för att säkerställa arbetstillfällena för parkförvaltingen i dessa orostider.
Han verkar allt för väl insatt i hur det hela har gått till!

Bosse: Jag är uppvuxen i södra sverige och kan inte påstå att barrskog är lika vacker som en lövskog på våren. Att vandra omkring i bokskog på våren slår allt. Men det handlar ju om civil olydnad, att ta saken i sina egna händer och utföra skadegörelse för att man har en åsikt i en annan riktning. Var går gränsen? Vi har ju civil olydnad i våra förorter här i gbg där barn och ungdommar vandaliserar polisbilar för att de inte tycker om ordningsmakten. Är det också rätt?

fasen får man tag på snuggen så blir det o välta omkull han, o slita ut mitt nya nobby nic bakdäck genom spinna han i ansktet.. :) spyr på idioter! uppmanar verkligen att ni som cyklar i området kollar lite extra!... jag stötte på 2 snubbar i gröna kläder, vid mtb slingan, de stod o tittade så fint uppepå den stora stenen som är strax innan man kommer ner på grus vägen som man tar vänster i!

Jag tänkte mest på att det är oerhört tråkigt att vara utan el i flera dagar.
I-landsproblem? Javisst! Men att diskutera om granar är ganska värdelöst det med. ;)

/Adam

Gränsdragningen när civilolydnad är rätt eller fel går det att resonera hur länge som helst om. Jag ser till nyttan i förhållande till skadan, därför tycker jag grandödaren är en hjälte.

Civilolydnad att förstöra polisbilar för att de inte tycker om polisen, det är en ganska stor skillnad.

Grandödaren älskar troligtvis granar - men på rätt ställen, dvs i naturliga granskogar. Att gå i en granskog en vår morgon när fukten stiger från mossan kan vara helt magiskt.

Adam7125 skrev:
> Jag tänkte mest på att det är oerhört tråkigt
> att vara utan el i flera dagar.
> I-landsproblem? Javisst! Men att diskutera om
> granar är ganska värdelöst det med. ;)
>
>
> /Adam

Biologisk mångfald är både ett I och U lands problem. När arter som inte hör hemma i ett ekosystem sprids av människan får detta alltid konsekvenser. Ibland kan de vara lätta att överblicka ibland mycket svårare men vad som är säkert är att de påverkar - på ett eller annat sätt.

Sätt dig in i problematiken med Nilabborren i Victoriasjön i Afrika så förstår du varför det är problematiskt med spridning av växter och djur i både U och I länder.

Senast redigerad av en moderator:
Bosse skrev:
> Miche och Timothy, berätta gärna varför ni så
> gärna vill ha granskog i området! Varför inte
> härlig lummig och naturlig lövskog?

Granskog är roligare att cykla i det vet alla ;)

Granarna i fråga står i ett område där det rör sig omkring 1000 människor om dagen i olika friluftsaktiviteter. Folk joggar, springer, cyklar, åker rullskidor, rider och promenerar, med eller utan barn/barnvagn/hund/farmor/farfar osv.

Granar som fått barken avsågad dör och faller obönhörligen efter några år, många av de skadade granarna står tätt intill löpspåren, cykelstigarna och promenadvägarna - jag kan inte se det praktiska i att granarna skall få falla fritt....

Granar känns rätt naturliga i våra skogar tycker jag..., förstår inte detta rabiata granhat? Alla träd är vackra och har rätt att växa där de råkar göra det - fråga Idefix :-)

Bosse skrev:

Jag är väl inte överförtjust i granskog heller även om det är fint när det är grönt året runt. Bokskog är grymmast men hellre tätortsnära skog med en plan för vård än ett kalhyggen med sly. Jag vill inte heller ha en massa galningar ringmärker de träd som just de anser inte ska vara här. Sen kan nån få det i skallen när det blåser lite. Men det är klart bosse det är väl lika korkat som att bära hjälm ...

Bra Tim, lövskog är grumt!

Jag har aldrig påstått att det är korkat att bära hjälm. Det jag säger i hjälmdebatten är att jag inte tycker staten/kommunen ska stifta lagar för hjälm samt köra hjälm kampanjer. Anledningen till detta är flera, dels skrämmer dessa kampanjer bort potentiella cyklister dels så hade pengarna kunnat användas till att bygga in cyklister i trafiken istället för som nu - bygga bort dem.

Bosse skrev:

Är du helt dum i huvudet när du ställer en sån fråga ;)

Själv vill jag ha en skog att cykla i, inte ett kalhygge. Dessutom så har jag nog lagt av med cykling innan man kan kalla den "nya" lummiga skogen för naturlig.

Orange - det är sådan egoism som du uppvisar som kommer att få vår värld att gå under.

Oscar - allt är inte svart eller vitt. Kriminell eller laglydig. Hur många kan tex säga att de är helt laglydiga när de är ute och cyklar i stan? Tänk på reflexer, ljus, enkelriktat, rött ljus, fungerande bromsar! osv osv

Bosse skrev:
> Orange - det är sådan egoism som du uppvisar som
> kommer att få vår värld att gå under.
>
Är inte det egoism att agera i civil olydnad och ta saken i egna händer?

Har inte orkat läsa hela tråden, men tycker Bosse verkar lite populistisk när han tycker att granskogsdödaren är en hjälte. Hade inte miljöfrågan varit poppis så hade du sagt tvärtemot. Miljön är viktig, men fundamentalister gör mer skada än nytta.

Sådär bollen upplagd, bara till att slå till Bosse, men träffa för fan inte stolpen igen ;-)..

Bosse: "Oscar - allt är inte svart eller vitt. Kriminell eller laglydig. Hur många kan tex säga att de är helt laglydiga när de är ute och cyklar i stan? Tänk på reflexer, ljus, enkelriktat, rött ljus, fungerande bromsar! osv osv"

-Var får du in att ovanstående inte är svartvitt? Det ju inte bara lite otillåtet att cykla mot rött eller mot enkelriktat. Det är inte bara rekommenderat, att använda lyse och reflex när det blir mörkt.. Det är klara tydliga lagar på det. Svart på vitt.

Sticker man ut och säger sin åsikt får man veta att man lever! Bra!

Miche >> Jag anser att egoistiska skäl är, jag vill köra bil, jag vill cykla, jag vill äta kött osv. Dessa har betydligt mindre värde än att allas vår natur och att den biologiska mångfalden värnas. Om det är rätt eller ej har vi oilka uppfattning om.

Salt>> Nej jag är inte populistisk i så fall hade jag inte argumenterat mot alla på detta forumet.

Brak >> Min poäng kanske inte gick fram. Min poäng är att de flesta av oss gör kriminella saker. Varför ska jag med cykel stanna för de 9 röd ljusena jag har på vägen hem från jobbet när jag slutar 05, när de slår om för bilar? Ibland blir man tvungen att bryta lagen..... Vet inte vart jag vill komma med detta sista jag skriver till dig brak, så jag skriver inget mer om detta.

Oscar jag argumenterar inte med dig för du är en flashare, alltså finns du inte i verkligheten.

Thithi vad löljigt, men jag var bara tvungen att sjunka till löjliga oscars nivå.

Mmm men jag finns iallafall å alla vet vem jag är till skillnad från din din fegis

Jag ska nog vänta att skriva ett inlägg i tråden tills jag har köpt nya chips... Men att ringmärka granar är kriminellt. Är inte den mesta civil olydnad kriminell?

/Stellan

nej för fan det är inte civil olydnad det är mord!! Mörda små oskyldiga träd och deras barn! Minst 2 års fängelse

Oscar:"Happys främste provokatör. Men annars e jag rätt revlig"...
-Känner du dig hotad i din ställning? ;-) Tänker närmast på att du stammar. "din din.... fegis."

Nä fy och fasa vilken liten fegis jag är Oscar! Fy på mig, vara anonym och argumentera för civil olydnad, jag borde veta hut.

Spring nu till din mamma och berätta vad den där dumma ANONYMA gubben Bosse gör med dig på internet. Han argumenterar med dig, nä fy vilken neslig gubbe jag är, spöstraff skulle jag ha.

Tillpå köpet vet alla vem du är Oscar, nä fy. Nä nu är måttet rågat!

Bosse är en fegis, lallalallaa......skamvrån är det rätta stället för mig.

OSCAR!!!

Bara för dig min älskling har jag nu uppdaterat min profil!

Du fick mig att inse att det är viktigt att lyssna på vad ens medmänniskor tycker och tänker och tydligen är det viktig för dig att jag inte är anonym! Läs profilen och känn den värme jag vill ge dig.

Bosse skrev:
> OSCAR!!!
>
> Bara för dig min älskling har jag nu uppdaterat
> min profil!
>
> Du fick mig att inse att det är viktigt att
> lyssna på vad ens medmänniskor tycker och
> tänker och tydligen är det viktig för dig att
> jag inte är anonym! Läs profilen och känn den
> värme jag vill ge dig.

Se där! Ballongdans-Bosse Larsson, och "Lördag med Larsson"-Bosse Larsson, kanske? ;)

sedär nu kan vi börja argumentera

å spring inte iväg för då söker jag dig på PERSONSÖKAREN

hur fasen använmder man en sån? eller Vem andvänder sånna? Har du kanske ingen mobiltäckninga va VA VA????

Peace Bosse ;)

PeterA skrev:
> Eller varför inte bränna ner all lövskog i
> delsjön?

Känns som ett förslag som inte kommer att gillas... Om man bränner ner all skog där kommer inte den biologiska mångfallden att gynnas. Det är bättre att ha mindre bränder som kan kontrolleras och att man bara bränner vissa områden. På så sätt får man en mer varierande skog och garanterat en högre biologisk mångfalld. Sedan ska skogen brännas på ett sätt att bra några träd dör och att den övervägande antalet överlever både med och utan skador. De skadade träden kommer att då inom några år men det blir en mer utdragen process och det gynnar andra arter än de som gynnas av träden som dog direkt i branden.

För all del så finns det andra orsaker som talar emot att man bränner skogar i stadsnära områden. Det är bättre att göra denna typ av miljövård långt från städer och populära fritidsområden.

/Stellan

Stellan skrev:
> Det är bättre att ha mindre bränder som kan
> kontrolleras...

Ge inte grandödaren några bra idéer nu.

Är det ingen som satt sig ner och funderat på att Park&Natur tillsammans med granmördaren vill skövla halva skogen för att göra den "naturlig"?
Är det verkligen ingen som funderat på det? I mina öron låter det faktiskt lite knepigt.
Å du Bosse... Finns det verkligen inget annat du kan sysselsätta dig med istället för att provocera?

Tillbaka
Topp