"Grandödaren" i Delsjön...

Perfekt present!

hopp.jpg ht=501

Tror allt det är en missnöjd arealkontrollant som det slagit slint hos. Gud vad man hatade granar när man inventerade betesmark för EU-stöd. Helt rätt! död åt granarna!

nyacks skrev:
-------------------------------------------------------
> Gud vad man hatade
> granar när man inventerade betesmark för
> EU-stöd. Helt rätt! död åt granarna!

Motivering?

Granarna skall inte vara i betesmarker då de kväver undervegetationen och därmed betet. De är även ett helvete att inventera då lantbrukaren har ett par växtsäsonger att åtgärda granar i betesmarker. Granarna växer otroligt fort och det kan vara svårt att veta exakt hur gamla de är.

En massa granar i en betesmark antyder oftast att betesmarken inte har tillräckligt med betestryck och att lantbrukaren är slarvig. vilket gör att du kommer hitta massa fel på din kontroll. Att komma till en jordrukare och se att bonden i princip odlar julgranar bland boskapen ja då vet du att du kommer ha en massa att göra på den inventeringen.

Granarna kväver även mycket av det ädellöv och örter som finns i värdefulla betesmarker och bidrar till igenväxning.

inom skogsbruket ger jag fullständigt fan i om det finns granar dock men de skall inte finnas i jordbruket.

jag tror dock med tanke på globala uppvärmningen att man skjuter sig själv i foten genom att plantera gran som inte kommer klara sig i denna växtzonen om 60-70år

(skrivet av en avdankad arealkontrollant som inte jobbat med det på ett par år)

påstod jag inte heller jag framförde endast en hypotes om att grandödaren troligen är en missnöjd arealkontrollant som det slagit slint för. =)

Tror inte det är en såndär ringbarkare som använts faktiskt, de märken jag har sett har varit smalare än motorsågskedjebredd. De hade kanske gått ihop iofs, det var inte färska märken. Jag tänkte mig att det borde vara den här varianten, fast antagligen längre:

commando_wire_saw.jpg ht=350

För er som inte läser lokaltidningarna/ser lokalnyheterna i Göteborg så påstår de nu att personen använder batteridriven vinkelslip och skär ett relativt djupt snitt (4-5 cm) i varje gran. Låter väl som en tänkbar metod, men den borde inte vara helt ljudlös även om den är batteridriven?!

/Sebastian

Eftersom grandödaren ännu inte observerats, tror jag att h*n är nattaktiv. Dagtid är nog risken för stor att nån ska komma farande på cykel eller komma promenerande. Men på natten kan det inte vara många själar ute i skogen. Med mörka kläder blir det ännu lättare att gömma sig.

Jag sitter och känner mig frustrerad över att det inte finns nåt kostnadseffektivt sätt att få fast grandödaren.

And the story goes on - 6000 granar nu!
saxat från dagens GP.se

"Ska belöning stoppa granmarodör?

I ungefär sex år har den så kallade granmarodören härjat i Delsjö-terrängen. Facit hittills är cirka 6000 döda granar. Frågan är om en belöning kan få stopp på marodören.

Park-och naturförvaltningen i Göteborg har nyligen fått i uppdrag att utreda frågan om att införa en belöning för att spåra upp och stoppa den, eller de personer, som ligger bakom skadegörelsen.

Trots stor uppmärksamhet har man inte fått in tips som lett utredningen framåt. Bland annat beror det på att friluftsområdet Delsjön är så geografiskt omfattande. Efter de stora gångstråken syns stora luckor efter marodörens härjningar.

Det är uteslutande granar som sargats. Andra träd har också utsatts för skadegörelse, men där bedömer park- och naturförvaltningen att andra, mindre konsekventa skadegörare varit framme.

Nu utreds alltså möjligheten att komma sanningen på spåren genom att locka med pengar. Hur stora summor det kan handla om, eller om det ens blir av, är ännu inte avgjort.

- Vi vet ännu inte om detta är en bra idé eller inte. Det är det vi skall titta på, säger Ingela Gustafsson, chef för naturvårdsenheten vid park- och naturförvaltningen."

Hon fastnade i min fälla som jag gillrat med en gran. Jäkla fakeninja och någon såg hade hon inte heller så jag släppte eländet.

Tack för att ni uppmärksammade mig på bluffen

Vad sägs om larmmina ?
Minan sätts uppe i trädet på ett gömt ställe, en slinga går ner längstmed stammen (tunn koppartråd eller liknade). När h*n kommer för att kapa, klipper han slingan o strömmen bryts o PANG! Om han/hon inte skiter på sig kommer man ifall att höras o synas i mörkert

Dirty_rider skrev:
> Vad sägs om larmmina ?
> Minan sätts uppe i trädet på ett gömt ställe,
> en slinga går ner längstmed stammen (tunn
> koppartråd eller liknade). När h*n kommer för
> att kapa, klipper han slingan o strömmen bryts o
> PANG! Om han/hon inte skiter på sig kommer man
> ifall att höras o synas i mörkert

Jag tänkte på en liknande lösning för ett tag sen, men insåg sen att det blir en helvetes massa jobb och kostnader om man ska täcka upp ett hyfsat antal. Och om man inte tar förövaren på första försöket lär det vara ogjort arbete, för h*n lär ju kolla jäkligt noga nästa gång...

Bra fråga.. sålänge är personen är någorlunda försiktig lär han tyvärr kunna hålla på ett bra tag :( Vi får kalla in nån från criminal minds som kan tala om vilket träd han planerar att ta nästa gång....

Man kan ju hoppas. Ska bli spännande att få reda på hur de fick fatt på honom, om de nu nånsin berättar det. Känns nästan som om det måste ha varit en ren slump.

Och snacka om att åklagaren har en svårt jobb framför sig! Om man nu tog honom på bar gärning så kan man väl nästan bara bevisa förstörelse av ett träd...

silverman834 skrev:
> Och snacka om att åklagaren har en svårt jobb
> framför sig! Om man nu tog honom på bar gärning
> så kan man väl nästan bara bevisa förstörelse
> av ett träd...

Ja jäklar!

Jag är väldigt nyfiken på motivet..

Risken är väl dock att det är någon som inte är helt frisk, eller att vi aldrig får veta. Det viktigaste är dock att skogssabotaget får ett slut.

Timothy skrev:
> Jag tror helt klart på en stolle med agenda. Min
> gärningsmannaprofil:
>
> Man +55år, gråhårig flint, ganska smal ca 175
> lång, har ofta keps och små glasögon,
> fjällrävenkläder. Förvillande lik andra
> friluftsintresserade gubbar men utmärks i att
> vara betydligt mindre social och är en riktig
> surgubbe.
> Ensamstående, frånskild och bitter.
> Rör sig ofta i skog och mark ensam, gillar inte
> att träffa på andra som är ute i hans skog.
> Favoritprogram på radion är "ring p1",
> naturmorgon kan han lyssna på men eftersom andra
> verkar ha det roligare än brukar ha i skogen så
> retar det honom lite.
> Beteendestörning som innebär att han vill såga
> i granar som han hatar och lägger då och då en
> pinne över vägen i tron att den ska stoppa/döda
> en cyklist som har på tok för roligt i skogen.
>
> Det är absolut inte någon från park och
> naturförvaltningen, kommunalanställda gubbar med
> taskig lön orkar inte engagera sig så
> personligt.

+1 =)

geologen skrev:
> Man kan ju hoppas. Ska bli spännande att få reda
> på hur de fick fatt på honom, om de nu nånsin
> berättar det. Känns nästan som om det måste ha
> varit en ren slump.

Sannolikt genom denna användares tips till polisen: https://www.flashback.org/sp32422555

"Grandödar"-tråden i sin helhet: https://www.flashback.org/t1378857

Tillbaka
Topp