"Grandödaren" i Delsjön...

Skit vad trist. Gör lite ont i hjärtat att se en massa skog huggas ner pga en psyksjuk idot... Här hemma blir man ju sjukt sne för att de bygger motionsautobahn genom skogen man gillar. En massa kred till han park ansvarige för det syns verkligen hur tungt han tycker att det är att tvingas skövla skogen...

Kan bara instämma. Det sjuka är att det är precis över allt trädmarodören härjar. Även i områden nära bebyggelse så det känns som han är ute på kvälls- och nattetid. Men det är ingen som har stött på honom.

Var faktiskt lite inne på det. Om man vet vilket område han inte varit på så skulle man kunna koncentrera cykling i de områden både när det är ljus ute och mörkt.

1300 träd!! Jag trodde inte det var så illa.
Vi får bygga gömslen i hela skogen och sitta i skift. När vi tar honom sågar vi ett fint snitt i midjehöjd.

Det finns tydligen ett beslut om att trädbeståndet i Delsjön ska återställas till mer ursprungligt, vilket innebär mer lövskog och därmed att granarna ska bort till stor del. Men detta på längre sikt. Pga detta tror jag att det är nån som är insatt i detta, kanske nån av de ansvariga på Park & Natur, som skadat granarna för att snabba upp processen.

Eller så är det bara nån random stolle.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns tydligen ett beslut om att
> trädbeståndet i Delsjön ska återställas till
> mer ursprungligt, vilket innebär mer lövskog och
> därmed att granarna ska bort till stor del. Men
> detta på längre sikt. Pga detta tror jag att det
> är nån som är insatt i detta, kanske nån av de
> ansvariga på Park & Natur, som skadat granarna
> för att snabba upp processen.
>
> Eller så är det bara nån random stolle.

Jag tror inte det är någon stolle som ligger bakom det... Om det bara är granar som är skadade och inga andra trädslag som känns det lite väl planerat tycker jag. Det tar troligtvis lång tid att göra ett sådant arbete och om det nu till och med finns ett beslut att återställe skogen till en mer urspungligt så känns det ganska osannolikt att det är sen stolle som ligger bakom. Kanske är det en anonym miljökämpe som ligger bakom och som vill att återskapande av den urspungliga naturen går snabbare... Längs kusten i södra Halland och norvästra Skåne sågar man även ner barrträden för att få en ursprunglig natur. Men här betalas arbetet av skattepengar.

/Stellan

Jag tror helt klart på en stolle med agenda. Min gärningsmannaprofil:

Man +55år, gråhårig flint, ganska smal ca 175 lång, har ofta keps och små glasögon, fjällrävenkläder. Förvillande lik andra friluftsintresserade gubbar men utmärks i att vara betydligt mindre social och är en riktig surgubbe.
Ensamstående, frånskild och bitter.
Rör sig ofta i skog och mark ensam, gillar inte att träffa på andra som är ute i hans skog.
Favoritprogram på radion är "ring p1", naturmorgon kan han lyssna på men eftersom andra verkar ha det roligare än brukar ha i skogen så retar det honom lite.
Beteendestörning som innebär att han vill såga i granar som han hatar och lägger då och då en pinne över vägen i tron att den ska stoppa/döda en cyklist som har på tok för roligt i skogen.

Det är absolut inte någon från park och naturförvaltningen, kommunalanställda gubbar med taskig lön orkar inte engagera sig så personligt.

den där som lägger pinnar över stigen är väl en tant med liten hund vill jag minnas. Men det var många år sedan jag såg henne.

Mannen är en hjälte!

Alla som dödar de förskräckliga granarna borde ges ett pris. Han ökar den biologiska mångfalden för att döda träd skapas och han återställer skogen som den ska vara dvs utan gran.

Seriös vad är risken att någon skulle få en död gran i huvudet när de är ute och går eller cyklar, löjligt att de hänvisar till det för att lägga skatte? pengar på att fälla granarna.

Risken att få en kula i huet av alla gansters i Malmö och gbg är 100 gånger större. Lägg pengarna på synligare poliser eller varför inte att ta bort alla cykelvägar?

Senast redigerad av en moderator:
Adam7125 skrev:
> Fast det är väl bra att ta bort dem i tid. Innan
> höststormarna vräker in över landet...
>
>
> /Adam

Varför? Risken att få dem i huvet är noll. Vem ger sig ut och cyklar och går i skogen när de värsta stormarna har dragit fram.

Låt träden stå på rot och falla när de faller. Skogen i Sverige är alldeles för upprensad och saknar döda träd. Därför minskar många av våra fågelarter. Alternativt, fäll träden och låt dem ligga, röj bara stigar och vägar så man kan ta sig fram.

Bosse: Du kan säkert har i sak men att ta lagen i egna händer stimulerar ju bara kriminalitet. Det finns en förvaltning var uppgift är att sköta bl a. Delsjöområdet och då är det bättre att de sköter det och inte en anarkist. Varför har du inga personuppgift i den mån alla andra har i din profil? Är Woody = Bosse?

Timothy skrev:
> Haha kul Bosse, äger du en vajersåg? :)
> Trädrasism är vad det handlar om!

Hade jag varit yngre och haft mer tid är det inte omöjligt att jag hade ägnat mig åt detta fina gran dödande. Lövskogen i Sverige har trängts undan till förmån för de mer snabbväxande granskogen, detta har fått tillföljd att den biologiska mångfalden har utarmats.

Miche skrev:
> Bosse: Du kan säkert har i sak men att ta lagen i
> egna händer stimulerar ju bara kriminalitet. Det
> finns en förvaltning var uppgift är att sköta
> bl a. Delsjöområdet och då är det bättre att
> de sköter det och inte en anarkist. Varför har
> du inga personuppgift i den mån alla andra har i
> din profil? Är Woody = Bosse?

Nu vet jag inte hur situationen ser ut i detta Delsjöområdet men om typen de intervjuar är den som sköter om det är civilolydnad rätt väg att gå. Vad är det du insinuera om mina personuppgifter? Jag gillar inte att flasha med vem jag är och vad jag gör. Jag cyklar, räcker inte det?

Jag undrar jag om verkligen lövskog är den naturliga skogen. Utan mänsklig påverkan borde väll området täckas av en fet heltäckande granskog från kust till kust?
Dessutom skulle ju självklart joggare och elaka hundägare vara frånvarande. :D

Vill du se hur den naturliga skogen ska vara sammansatt, så titta i kanterna av åkrar, där bergsknallar sticker upp ur myllan. Inte många granar där, inte...

Mycket av granskogen i Sverige är kulturskog, dvs planterad och inte alls naturlig.

Granskogen i sverige är planterad ja. Men den lövskog som du ser i åkerkanterna kan väll existera för att man håller efter skogen där.
Sverige tillhör väll taigabältet. Altså borde väll skogen (förutom längst i söder) vara barrskog med en viss uppblandning av lövskog. Men ändock borde väll en dominans av barrträd vara det naturliga?

Jämför man med hur långt söderut taigabältet påstås gå i östra Sibirien (även efter kustremsorna) så borde väll även Göteborg och det mesta av södra Sverige tillhöra dessa områden?

Jag måste först säga att jag aldrig har varit i Delsjön men är väldigt sugen på att åka dit för att se hur det är med granarna där. Att någon dödar granarna där är helt säkert någon typ av civil olydnad av miljövård där syftet är att återskapa den ursprungliga naturen. Att göra det på det sättet som det nu görs i Delsjön kan diskuteras om det är rätt eller ej men det fungerar i alla fall. Granarna försvinner och kommer säkert att ersättas av lövträd.

Var den naturliga gränsen för granen går i Sverige har diskuteras och det som bruka gälla är att längs Västkusten, Halland, Skåne och Blekinge är granen inte ett naturligt inslag i floran. Den är alltid planterad och inte naturlig där. Att den utarmar den biologiska mångfalden och oxå välkänt och försurar marken där den växer. Om experterna får rätt om klimatförändringarna kommer granen att dö ut av sig själv i södra Sverige pga varma vintrar. Granen behöver kalla vintrar och utan dessa så drabbad den lättare av sjukdomar och skadedjur. Enligt klimatforskarna så kommer även stormarna ökar och det drabbar granen hårdast och speciellt i rena granskogar. I blandskogar klara den sig bättre.

/Stellan

Det tråkigaste måste ändå vara att de dundrar fram med skogsmaskiner vid avverkningen, få saker kan sabba ett område så snabbt som sådana monster.

fredrikw skrev:
> Det tråkigaste måste ändå vara att de dundrar
> fram med skogsmaskiner vid avverkningen, få saker
> kan sabba ett område så snabbt som sådana
> monster.

Skördare. Alla som tillverkar såna borde stängas ner och de som jobbar där få sparken.

Vilken rolig vändning den här tråden har fått.

Granmördaren har gått från att varit den hemskaste personen i hela gbg till en hjälte!

Stellan, trevligt att läsa ditt välformulerade och kunniga inlägg!

Tillbaka
Topp