Gravel bike sadel

Gravel bike sadel
Hej alla kunniga.
Jag köpte mig en gravel, trek checkpoint alr 5, för någon månad sedan och cyklar på den så ofta jag kan, minimum 3ggr i veckan. Jag får ibland problem med domningar i nedre regionen när jag är ute. Har laborerat med både sadelhöjd, längsled inställning och vinkel på sadeln men blir inte riktigt nöjd. Bäst funkar det när den är marginellt tiltad med nos nedåt. Väldigt lite snackar vi nu. Tiltar jag den mer upplever jag att jag glider fram och att händerna tillslut domnar. Det är alltså bättre nu än från början men problemet finns ändå kvar till viss del. Jag cyklar med cykelbyxor från craft med deras c3 pad och sadeln är orginal 145mm bred. Jag testade en selle smp well gel 163mm (mycket mjukare) men den var sämre. Jag mätte sittbenen mina till 120mm.

Har ni några tips på antingen inställningar av cykeln, teknik från min egen sida eller sadlar? Ska en sadel vara mjuk eller hård, bred eller smal?
Kan jag själv göra något med kroppshållning för att motverka domningar och obehag?
Jag är inte en erfaren cyklare och behöver alla tips jag kan få.
Tack på förhand

Bilagor

• 20250617_180304.webp
    20250617_180304.webp
    801.8 KB · Besök: 492
Gravel bike sadel
Min erfarenhet är att hårdare är bättre (till en viss gräns såklart). Själv vill jag ha en smalare sadel (<=130mm) då jag upplever att bredare gör att jag sitter mycket längre fram och därmed inte på sittbenen. Jag tror att jag har mätt mina sittben till ca. 11 cm. Eftersom du redan testat att labba med positionen och bredare så kanske smalare kan vara något att testa. Just nu har jag Selle Italia SLR Boost Superflow S3 på alla mina cyklar och är väldigt nöjd. Värt att nämna att de är riktigt obekväma om man sitter längre fram på sadeln dock.

Hur van är du vid att sitta på en sadel? Är det din första sportigare cykel med "vanlig" sadel kan det nog ta ett tag innan man blir van vid det, men det gäller nog ffa. om det är sittbenen som känns ömma.

Gravel bike sadel
Min erfarenhet är att hårdare är bättre (till en viss gräns såklart). Själv vill jag ha en smalare sadel (<=130mm) då jag upplever att bredare gör att jag sitter mycket längre fram och därmed inte på sittbenen. Jag tror att jag har mätt mina sittben till ca. 11 cm. Eftersom du redan testat att labba med positionen och bredare så kanske smalare kan vara något att testa. Just nu har jag Selle Italia SLR Boost Superflow S3 på alla mina cyklar och är väldigt nöjd. Värt att nämna att de är riktigt obekväma om man sitter längre fram på sadeln dock.

Hur van är du vid att sitta på en sadel? Är det din första sportigare cykel med "vanlig" sadel kan det nog ta ett tag innan man blir van vid det, men det gäller nog ffa. om det är sittbenen som känns ömma.
Okej. Jag har läst någonstans att hårt
Kan va att föredra för just detta problemet då sittbenen inte sjunker in på samma sätt som vid en mjuk. Hur bred är din sadel? Jag mätte mina sittben till 115-120mm.

Nej inte jättevan. Jag har haft en hybridcykel innan men detta är första med lite mer aggresiv sittställning.
Jag har inte så mycket problem med sittbenen utan mer att mjukdelarna domnar efter ett tag.
Tack för svar

Gravel bike sadel
Sadel brukar vara en öm punkt för de flesta - inte alla - och man får pröva sig fram helt enkelt tills man hittar den som sitter som en smäck.
Själv har jag lädersadlar på alla cyklar, de formar sig efter den egna baken med tiden. Lång tid, dock. Det låg en Gilles Berthout "Souleur" på K&S men den är tyvärr borta nu.
Annars rekommenderar jag att köpa och sälja på just K&S tills du hittar rätt.
Där finns att välja på https://happyride.se/annonser/list....&creator=&type=1&year=0&price_from=&price_to=
Och kostnaden blir minimal, det går att sälja för stort sett samma som köpspriset. Om den begagnade är vettigt prissatt.

Tillbaka
Topp