Gravel /bikepack-ram med gaffelfäste.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Letar efter en ny ram för gravel och lite bikepack.

Krav är fästen på gaffeln vilken i sin tur skall vara av kolfiber, ramens material kvittar väl egentligen men budgeten (helst under 13-15 typ) tillåter inte titan eller allt för flott kolfiber.
Dropouts kvittar för det blir nya hjul ändå.
BSA är ett klart plus.
Postmount.
Flaskställ undertill och fästen på överröret.
45mm i 700c bör få plats.
Helst ska den vara så rapp att jag dugligt kan tävla CX med den med, så allt för bikepack-betonade ramar faller nog bort.

Salsa Warbird vore perfekt men lite dyr.
Har kikat rätt mycket på Carbondas 969 men är inte så glad i Kinagrejer. Niners rlt är lite bubblare men det klickar inte riktigt och BB30 ?
Vad har jag missat?

Letar efter en ny ram för gravel och lite bikepack.

Krav är fästen på gaffeln vilken i sin tur skall vara av kolfiber, ramens material kvittar väl egentligen men budgeten (helst under 13-15 typ) tillåter inte titan eller allt för flott kolfiber.
Dropouts kvittar för det blir nya hjul ändå.
BSA är ett klart plus.
Postmount.
Flaskställ undertill och fästen på överröret.
45mm i 700c bör få plats.
Helst ska den vara så rapp att jag dugligt kan tävla CX med den med, så allt för bikepack-betonade ramar faller nog bort.

Salsa Warbird vore perfekt men lite dyr.
Har kikat rätt mycket på Carbondas 969 men är inte så glad i Kinagrejer. Niners rlt är lite bubblare men det klickar inte riktigt och BB30 ?
Vad har jag missat?

jag har en Warbird sen några månader, priset har droppat med 300€ på https://www.bike24.com/p2313166.html så där kan du göra en "bra" deal även om det är utanför din budget. För CX kommer du ha problem att bära hojjen på axeln då ramgeometrin är mer MTB. Kollade också på Niner rtl men den var så ful i färgen att jag vägrar. Bombtrack Hook EXT var också på min lista men ramen var nästan identisk med hustruns XXL kolfiber-gravel så den gick också bort pga priset.

Några bra förslag, verkar dock som det är svårt att få tag i ram med postmount idag. Eller något innan februari 2021.. men så är väl läget överlag nu.

jag har en Warbird sen några månader, priset har droppat med 300€ på https://www.bike24.com/p2313166.html så där kan du göra en "bra" deal även om det är utanför din budget. För CX kommer du ha problem att bära hojjen på axeln då ramgeometrin är mer MTB. Kollade också på Niner rtl men den var så ful i färgen att jag vägrar. Bombtrack Hook EXT var också på min lista men ramen var nästan identisk med hustruns XXL kolfiber-gravel så den gick också bort pga priset.

Jag har span på den och hade kanske kunnat sträcka mig dit om jag inte åkt på nytt gruppset.

Behöver du verkligen de där fästena fram på gaffeln...? Coolt att ha, visst men är det onödigt alla gånger utom kanske 1 så är det inte värt det.
Jag tror att giants nya cx tar 45däck (brukar väl vara gröna vid typ 40-42mm på cx) dom exempel.
Träck domane?

Skulle ett alternativ vara att ha en extra stålgaffel med fästen för när det är dags att bikepacka med massa väskor?

Skulle ett alternativ vara att ha en extra stålgaffel med fästen för när det är dags att bikepacka med massa väskor?

Mjao, jo egentligen. Vikten spelar ju ingen roll då.

Behöver du verkligen de där fästena fram på gaffeln...? Coolt att ha, visst men är det onödigt alla gånger utom kanske 1 så är det inte värt det.
Jag tror att giants nya cx tar 45däck (brukar väl vara gröna vid typ 40-42mm på cx) dom exempel.
Träck domane?

Idag fäster jag en böjd flaskhållare med hålet för undre skruven i skärmfästet på gaffel och sen två strips runt gaffelbenet. Sen stoppar jag ner tältet i flaskhållaren och drar en rem runt och en över/under. Det hade varit skönt med något lite mer stabilt :)

Jag är lite tveksam till att borra in egna nitmuttrar även om tanken har funnits där. Frågan är hur pass de som kommer med det är förstärkta..

Kan rekommendera carbonda 696, har precis byggt ihop en sådan och är mycket nöjd.

Hunnit runt 50mil utan några problem ännu.

Finns mycket läsning om den här

För egen del, och om pengar funnes, så skulle Curves Kevin of Steel vara en vinnare. Men så sysslar jag inte med CX alls.

Kan rekommendera carbonda 696, har precis byggt ihop en sådan och är mycket nöjd.

Hunnit runt 50mil utan några problem ännu.

Finns mycket läsning om den här

Jag är också ute efter något liknande det TS söker, dock med flat mount som krav. Hur mycket kostar en Carbonda i runda slängar, all in och hur lång leverans får man räkna med?

Jag är också ute efter något liknande det TS söker, dock med flat mount som krav. Hur mycket kostar en Carbonda i runda slängar, all in och hur lång leverans får man räkna med?

Ram, 480 USD
Thru-axle, 25USD
Headset, 12USD
Extra växelöra, 5USD
Frakt, jag gav 150USD inkl tullavgifter.

Egen lack på ramen ca 80USD. (en veckas extra levtid)

Leverans tog 1 månad, kan nog gå snabbare nu när fler flyg går.

Ram, 480 USD
Thru-axle, 25USD
Headset, 12USD
Extra växelöra, 5USD
Frakt, jag gav 150USD inkl tullavgifter.

Egen lack på ramen ca 80USD. (en veckas extra levtid)

Leverans tog 1 månad, kan nog gå snabbare nu när fler flyg går.

Tack för infon! Tråden på Gravel Cycling du tipsade om hade också en hel del matnyttigt.

Är du nöjd med lakeringen?

(Sorry om det här blir för OT/trådkapning, men med tanke på att det mesta intressanta är utsålt till efter årsskiftet hos de märken som diskuterats i tråden så långt så kanske Carbonda ändå kan vara ett intressant alternativ även för TS.)

Det lutar dit för mig med, väntar på svar om lackering. Det är lite märkligt när en Kines har alla rätt.

Fick alternativ på halva frakten med för runt dubbla tiden.

Det lutar dit för mig med, väntar på svar om lackering. Det är lite märkligt när en Kines har alla rätt.

Fick alternativ på halva frakten med för runt dubbla tiden.

Håller med om det där med Kina, men det mesta är ju ändå tillverkat där, ja eller i Taiwan. Jag var ju ursprungligen inte ens inne på kol, utan stål, men känns inte så kul att betala uppemot 15tkr för en stålram på närmare 3kg i inte särskilt häftiga stålrör och svetsat i Taiwan, ja om man nu ens kunde få tag i nån.

Vilken modell är du inne på? 696?

Såg att det Ridleys gravel ram var i princip 100% samma som Carbonda 696, förutom att storlekstabellen inte stämde överens, de har en färgkonfigurator på sin sida som kan vara rätt bra https://www.ridley-bikes.com/de/product/kanzo-adventure-2/#/catalogue/kanzo-adventure

Av erfarenhet så är det vanligt med billigare frakt med avsevärt längre tid från Kina, dock så är problemet ofta att det kan ta ännu mycket längre än annonserat med det långsamma alternativet, de snabba brukar dock gå på utannonserad tid.

Tack för infon! Tråden på Gravel Cycling du tipsade om hade också en hel del matnyttigt.

Är du nöjd med lakeringen?

(Sorry om det här blir för OT/trådkapning, men med tanke på att det mesta intressanta är utsålt till efter årsskiftet hos de märken som diskuterats i tråden så långt så kanske Carbonda ändå kan vara ett intressant alternativ även för TS.)

Jag tog min i standardlack som är mattsvart.
Har inte upptäckt något lacksläpp någonstans ännu. Verkar heller inte bli msssa stenskott på underröret. Men i längden är det nog bra om man sätter något skydd där.

Överlag är de flesta nöjda med lacken om man läser på gravelcycling.

Håller med om det där med Kina, men det mesta är ju ändå tillverkat där, ja eller i Taiwan. Jag var ju ursprungligen inte ens inne på kol, utan stål, men känns inte så kul att betala uppemot 15tkr för en stålram på närmare 3kg i inte särskilt häftiga stålrör och svetsat i Taiwan, ja om man nu ens kunde få tag i nån.

Vilken modell är du inne på? 696?

Ja 696, det är stor skillnad på Kina och Kina och Carbonda verkar tillhöra de ordentliga.

Men så dök det upp en bubblare med alla rätt.

Ja 696, det är stor skillnad på Kina och Kina och Carbonda verkar tillhöra de ordentliga.

Men så dök det upp en bubblare med alla rätt.

Yes! En bra utmanare till den heliga grailen, ett plus är ju att man faktiskt kan få hem den innan jul som det verkar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp