Gravel eller cyclo-cross - vad är rätt för mig?

Nineplanets

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha en så allsidig cykel som möjligt för mina behov.
Idag cyklar jag till jobbet, vilket är en drygt 2 mil (enkel väg) och det innebär cykling inne i stan, på grus samt genom skog. Kör en city-bike för detta vilket jag vet inte är helt optimalt (en bike-id diamond). Nu skulle jag vilja ha en cykel som jag även kan göra vättern-rundan på. Förstår att det givetvis skulle vara optimalt att ha en racer för detta ändamål, men skulle gärna vilja ha en cykel som jag kan göra allt på. Som jag förstår så skulle en cyclo-cross eller gravel vara rätt för mig, och kör jag vättern så skulle jag bara kunna byta däcken till 25 eller 28mm. Jag har tittat på två modeller som är intressanta för mig:
https://www.rosebikes.se/rose-pro-c...product_shape=Sand-Black&article_size=56cm-28
https://www.rosebikes.se/rose-pro-c...product_shape=Sand-Black&article_size=56cm-28

Vad är egentligen skillnaden? Det verkar som största skillnaden är hjulen (och 2000kr). CX-cykeln har 29" hjul medan gravel har 28"-hjul. Idag kör jag 28".

Senast ändrad:
Enligt beskrivningen så är den ena 27,5” (?) och den andra 29” (eller 28” om man vill det).
28 eller 29 är egentligen samma. 28 brukar övergå till att kallas 29 vid en viss innerbredd på fälgen (= där tanken är att man ska köra breda däck så omkretsen blir 29”..... typ. Finns inget exakt här så bry dig inte så mycket om vad de kallas).

Personligen hade jag inte kört med 27,5” och singelklinga ifall tanken är att köra mer landsväg utan siktat på dubbelklinga och 28” hjul (eller 29 för den delen :)). Men det är givetvis en smakfråga.

Senast ändrad:
Hej!
Tack för svar!
Var står det att den är 27.5"?
Det står att hjulen är "DT SWISS P1800 SPLINE 23 28" SCHWARZ" på gravel-cykeln och "
MAVIC CROSSRIDE FTS-X 29" 29"" på CX-cykeln.

Så trots att den ena cykeln har 1 tum större hjul så är det egentligen samma däck som går på om jag förstår rätt? Så... varför skillnaden då?
Är 1X11-växlar inte bra för landsväg? Min cykel idag har bara 2 växlar och det kommer jag fram hela vägen till jobbet på, men det är klart... det blir säkert annorlunda om man ska cykla 30 mil :)

Nineplanets sa:
Är 1X11-växlar inte bra för landsväg? Min cykel idag har bara 2 växlar och det kommer jag fram hela vägen till jobbet på, men det är klart... det blir säkert annorlunda om man ska cykla 30 mil :)

Nä, 1x11 är inte att rekommendera för landsväg.

Försök hitta en cykel med 2x10 eller 2x11 med 50/34 i utväxling på framdreven. Du behöver åtminstone 50 i utväxling fram för klungcykling skulle jag påstå, så som man gör på Vätternrundan. För de backar du stöter på så kommer 34-klingan till användning.

Visst, detta brukar gå att lösa med en enkelklinga fram, men då blir det ofta en dyrare lösning som funkar sämre.

50/34.... som du förstår så är jag nybörjare så detta säger mig inte så mycket. Men om jag väljer Gravel-biken t.ex. ovan så har jag ju som option att välja "105" istället för "Apex 1x11". Och då är vevpartit "SHIMANO 105 FC-7000 50/34 172,5MM SCHWARZ"... är detta vad jag ska ha? :) Finns i storlek 175mm istället för 172.5mm ... vad är skillnaden?

Sen kan man konfigurera vevpartit till att vara 52/36 istället... och man kan välja olika storlekar (165, 170, 172.5, 175)

Det här var ju inte lätt... nu blir jag nojjig att jag kommer välja fel och cykeln kommer vara oanvändbar :P

Såg bara texten om däcken på din första länk. DÄCK:
Schwalbe G-ONE Allround, Evo, foldable, 27,5x1,5 schwarz 27,5x1,5

Men det kan ju ev. stå fel i specen.

En 28 och 29 fälg har samma omkrets. Däremot brukar en fälg med bredare innermått vara avsedd för däck med större volym vilket monterat ger en yttre omkrets runt 29” därför kallas de ibland 29” på fälgen.
Vissa tillverkare kallar fälgar 29” redan vid tex 22mm men med dagens standard så kör ju många lvg på 22mm fälg.

Skälet till att jag hade valt dubbelklinga beror på att du får en utväxling med mindre hopp vilket jag tycker är skönt och spar benen vid lvg cykling. Kör singel på mtb och crossen men dubbel på lvg. Men detta är ju högst personligt.

Du bör nog iaf skifta till en annan kassett om du kör vättern. Kanske 11-28 eller 11-32 (gissar då jag aldrig kört vättern :)).

Senast ändrad:
Väljer du 105 så får du 2x11 istället för 1x11.

172,5 eller 175 är längden på vevarmen.
Vilken du ska ha beror i sin tur på hur din kropp är utformad och personliga preferenser. Ofta brukar det väl hänga ihop med vilken storlek på cykeln man köper. Jag köper oftast L ibland M och då sitter alltid 172,5

Råkade infoga fel länk för den första... man var tvungen att välja rätt ramstorlek (56) för att få med rätt hjul/däck (28").
Tack för all input. Det låter ju som att jag borde köra 105 istället för apex 1x11. Min tanke var väl bara att jag klarat mig så pass bra på två växlar att jag säkert kommer kunna klara mig väldigt bra på 11 växlar...

Edit: Skulle vara intressant att höra från någon som faktiskt provat att köra vätternrundan med 1x11 ...

Senast ändrad:
Ska du inte köra cx passar graveln bättre .
Och ska du inte köra snabbklunga runt Vättern passar 1×11 bra.

hm sa:

Vad innebär "snabb" i detta fall? Det är mer att komma runt överhuvudtaget (men då kanske min 2-växliga gubbcykel passar lika bra)...

Skall man nöta landsväg, så är det skönt att göra det på en behaglig kadens (trampfrekvens). Med 1x11, så blir det större avstånd mellan utväxlingarna än med 2x11 och därmed större risk all ligga på fel kadens. Jag skulle aldrig välja 1x11 till landsväg och förstår inte varför en del har sådant motstånd mot framväxel.

Utan tvekan 2x11, finns inget behov att köra gravel/lvg med 1x11/12. Men det är en smaksak men 105 är överlägset SRAM-1 i kvalite.

Nineplanets sa:
hm sa:

Vad innebär "snabb" i detta fall? Det är mer att komma runt överhuvudtaget (men då kanske min 2-växliga gubbcykel passar lika bra)...

Knepet med landsvägscykling är att man kan få en otroligt bra draghjälp genom att ligga bakom någon. Då gäller det att du kan hålla exakt samma hastighet.

Om dina växlar inte tillåter detta, då får du cykla ensam. Detta går ju givetvis också. Men eftersom även de billigaste komponentgrupperna går att få med lämplig utväxling så är det dumt att inte välja det bättre alternativet.

En ”snabbklunga” kan innebära att du får trampa på uppemot 50-60km/h när det är medvind och/eller medlut. Det kan även gå i 10-15km/h i de brantaste uppförsbackarna så det får man också ta hänsyn till.

50/34 fram är en väldigt allround utväxling, även om jag själv cyklar på 53/39 främst.

Uppenbarligen kommer han inte ligga i 50-60 i klunga . 1x11 funkar fint om framdrevet är 42 . Ska du inte ut och köra lag intervaller så räcker 1x11 .

niklassson sa:
Uppenbarligen kommer han inte ligga i 50-60 i klunga . 1x11 funkar fint om framdrevet är 42 . Ska du inte ut och köra lag intervaller så räcker 1x11 .

Ja, det är väl en åsikt som får stå för dig.

Klart det går att cykla med 42t fram om man inte har några som helst ambitioner kring hur fort det ska gå eller med planer om att hänga med en grupp. Inget jag själv skulle vilja göra eller rekommendera någon annan att göra.

Och även en glad motionär kan komma upp i 50km/h i nedförsbacke om det blåser medvind, särskilt om man får draghjälp.

Jag cyklar som sagt 1x11 på cross och mtb samt pendlingscykel men dubbel på lvg. Funderar på att bygga en Gravel med 2x11. Med det vill jag säga att jag inte är fanatisk åt vare sig det ena eller andra hållet :).

Jag hade alltså valt 2x10 eller 2x11 om du även ska köra lvg. Givetvis går det att köra med 1x11, allt annars vore ju konstigt, men du kommer som nämnts ha lite svårare att hitta rätt läge när du ligger med andra. Du kommer ligga tillsammans med andra, vilket du också ska försöka göra, ingen vill väl egentligen köra 30 mil solo.....

Är ju tvärtom...
När man ligger på rulle kvittar det ju nästan vilken växel man ligger o petar på.
Är ju När man ligger i spets eller drar solorundor det är petigt med kadensen om man är känslig.

Det jag gillar med min 2-växlade cykel idag är att det är väldigt lågt/litet underhåll. På något sätt så tänkte jag att en cykel med 1x11 blir mindre jobb/underhåll eftersom hela framväxeln försvinner. Men gör det att vätternrundan blir enormt mycket sämre än med 2x11 så får jag nog tänka om. Men verkar som att det är lite olika åsikter här om huruvida man faktiskt "behöver" 2x11 eller inte för att ligga i klunga...
Hursomhelst så är ju 11 växlar mycket mer än de 2 växlar jag har idag :)

Edit: Är det någon kvalitétsskillnad mellan Shimano 105 och Apex 1X11?
Det skiljer ju över 1000kr i pris mellan de två (105 dyrare).

Senast ändrad:
Kör Cx med 46/34 både till jobb och ut på motionsrundor. Cyklar iofs varken i grupp eller runt den där sjön men skulle säga att en Cx med inte så jättetight/krumbukt sittställning är ganska mångsidig.

Cx-däck för höst/vår eller grus/Stig och sen lvg-däck för asfalt/cykelbanor. Rätt skönt me 32mm slicks på då.

Nineplanets sa:
Är det någon kvalitétsskillnad mellan Shimano 105 och Apex 1X11?

Shimano 105 anses vara ett snäpp upp, se bild nedan. Vad som skiljer åt är väl smådetaljer, jag har inte koll på exakt vilka. Men Shimano/Sram har olika reglage så det kan man ju börja med att titta på.

Bilagor

• A4457796-6840-4D04-A827-7DAE17F60D6A.png
    A4457796-6840-4D04-A827-7DAE17F60D6A.png
    12.4 KB · Besök: 253
Att underhålla en bakväxel eller en bak+framväxel är marginell skillnad. Någon extra minut för vajerjustering då och då, några extra minuter för att byta vajer och hölje en gång om året, kanske en halvtimme om du tar loss framväxeln för noggrann rengöring och återmontering.

Jag har ingen erfarenhet av enkelklinga på landsväg (några kilometer grus på Mtb ibland), men det hindrar mig inte från att ha en åsikt... :-) 2x på väg ftw!

Jag använder en Trek Boone 5 Disc som pendlarcykel och motionscykel. Den är underbar, framför allt för att den är så lätt. Men om jag skulle köpa en cykel idag skulle jag satsa på 1x11, hydrauliska skivbromsar och rakt styre. Tycker att framväxeln är ett otyg sedan jag köpte en 1x12 MTB. Samma sak med de mekaniska skivbromsarna. Och bockstyret nyttjar jag inte.

x-country sa:
Jag använder en Trek Boone 5 Disc som pendlarcykel och motionscykel. Den är underbar, framför allt för att den är så lätt. Men om jag skulle köpa en cykel idag skulle jag satsa på 1x11, hydrauliska skivbromsar och rakt styre. Tycker att framväxeln är ett otyg sedan jag köpte en 1x12 MTB. Samma sak med de mekaniska skivbromsarna. Och bockstyret nyttjar jag inte.
Jag använder en CruX dvs en CX till distans, cykelcrosstävling och pendling. Väldigt allsidigt.

Givetvis hydrauliska skivbromsar och 1x11 ?.

Tack för all feedback! Nu får jag verkligen fundera igenom detta. Var först inne på SRAM 1x11 för att köra som pendlarcykel och vätternrundan. Men nu börjar det mer luta åt att jag kör 105 och kör min 2-växlade cykel som pendlarcykel till jobbet. Å andra sidan så kan ju lika gärna köpa en racer, vilket jag vill undvika, eftersom jag vill ha en så allsidig cykel som möjligt.
Baserat på ovanstående verkar det ju ändå inte som att det är enormt mycket mer-jobb med framväxel, även om det jag gillar mest med min 2-växlade är just att det är så få komponenter på den och att den är så "nerskalad". Men då får jag väl använda min city-cykel när jag vill köra "avskalat". Gahhh svårt!

De flesta här verkar vara rörande överens om att om man ska köra vättern så är det 2x11 (eller 2x10) som gäller. Jag har varken plats/pengar till att köpa två cyklar, utan vill ju ha en som jag kan både köra till jobbet med och köra vättern med, och då känns ju 105 som det mest givna valet baserat på alla svar.

Fler åsikter uppskattas! (väldigt gärna från någon som provat att köra vättern med 1x11)

CX eller gravel? Har inte förstått skillnaden fullt ut....

Bägge alternativen jag skickat som länkar går ju att välja både i 1x11 och 105

Nineplanets sa:

En gravel har mer av en LVG-geo medan en CX är kortare och högre markfrigång då den är gjord för att köra runt på en gräsmatta och bäras på axeln.

Hej jag har rose backroad med 2x11 sram force, Om man inte enbart tänker sig kuperade skogsgrusvägar ser jag inte hur 1x11 räcker.. Jag snittar runt 30 till o från jobbet utan att bli dragen av någon klunga. Vill Du ha en mångsidig cyclocross/gravel pendlare så satsa på 2x11

bellasoda sa:
Nineplanets sa:
Är det någon kvalitétsskillnad mellan Shimano 105 och Apex 1X11?

Shimano 105 anses vara ett snäpp upp, se bild nedan. Vad som skiljer åt är väl smådetaljer, jag har inte koll på exakt vilka. Men Shimano/Sram har olika reglage så det kan man ju börja med att titta på.

Apex-1 är enligt mitt tycke en undermålig produkt. Shimano har jag vintercykling med en säsong fungera mkt bra där Apex-1 inte överlevde.

Johan A sa:
Nineplanets sa:

En gravel har mer av en LVG-geo medan en CX är kortare och högre markfrigång då den är gjord för att köra runt på en gräsmatta och bäras på axeln.

Men det är just detta som är så förvirrande för jämför jag produkterna ovan (ena är CX och den andra gravel) så använder de ju EXAKT samma ram... så hur är en CX "kortare"? Eller vad missar jag?

Nineplanets sa:
Johan A sa:
Nineplanets sa:

Men det är just detta som är så förvirrande för jämför jag produkterna ovan (ena är CX och den andra gravel) så använder de ju EXAKT samma ram... så hur är en CX "kortare"? Eller vad missar jag?

I så fall så undrar jag om deras CX verkligen är en CX eller tvärtom? Men annars är dessa saker den stora skillnaden. Nu har jag inte kolla in produkterna utan svarade bara på den direkta frågan. Min personliga åsikt är att en CX passar bättre som gravel än tvärtom på grund av det lägre vevhuset på en gravel samt att triangeln ofta är lite mindre iom slopade ramar och kanske andra saker.

Nineplanets sa:
Johan A sa:
Nineplanets sa:

Det finns ingen jättebra definition kring vad som är vad. Vill man verkligen veta så får man titta på specifika mått, t ex stack, reach och höjd på vevlagret. Ännu bättre är att prova cykeln först och sen köpa något man gillar.

Om det nu är din första bockstyrecykel så är det kanske inte nödvändigt att ha alltför hårda krav. Det är inte omöjligt att du ändå vill ha något annat efter 1-2 års cyklande.

bellasoda sa:
Nineplanets sa:
Johan A sa:
Nineplanets sa:

Det finns ingen jättebra definition kring vad som är vad. Vill man verkligen veta så får man titta på specifika mått, t ex stack, reach och höjd på vevlagret. Ännu bättre är att prova cykeln först och sen köpa något man gillar.

Om det nu är din första bockstyrecykel så är det kanske inte nödvändigt att ha alltför hårda krav. Det är inte omöjligt att du ändå vill ha något annat efter 1-2 års cyklande.

Nog är det väl numera vedertaget att ffa styrvinklar skiljer sig mellan CX och gravel där grushojen har flackare styrvinkel och mer användbar i större sammanhang såsom längre distanser och bike packing.
Möjligen inte hos Rose men i stort.
Antar att man fortfarande kan konfigurera sin cykel hos Rose, med undantag för de sk ”bike now” modellerna?

Bra köp.

Jag har kört en hel del igår med gravel med SRAM Force 1*11 (42 klinga fram och 10-44 bak). Underbart på grusvägar och funkar bra till lvg-klubbträning med 30-32 km/h i snitt.

Men till just landsväg på asfalt föredrar jag mina lvg racers med 50/34 eller 52/36 fram och (oftast) 11-28 bak (har en del andra kassetter oxå med 11-25, 11-29, 11-32 mfl).

bellasoda sa:
niklassson sa:

Ja, det är väl en åsikt som får stå för dig.

Klart det går att cykla med 42t fram om man inte har några som helst ambitioner kring hur fort det ska gå eller med planer om att hänga med en grupp. Inget jag själv skulle vilja göra eller rekommendera någon annan att göra.

Och även en glad motionär kan komma upp i 50km/h i nedförsbacke om det blåser medvind, särskilt om man får draghjälp.

Självklart ger det mer omfång utan att få onödigt stora hopp mellan utväxlingarna med 2x men som allt-i-allo cykel utan det tävlingsinriktade i fokus kan jag inte se något problem med en cykel med 1x

Attans, nu blev jag lite nervös över köpet... och är inne på att cancellera. Det sitter DT-swiss 1800C hjul med 22mm inre fälgbredd på denna cykel. Hittade denna tråd:
https://bicycles.stackexchange.com/...or-minimum-tire-width-i-can-fit-on-my-bicycle

Enligt denna så skulle de smalaste däck jag kan få på bli 35mm... vilket jag antar är långt ifrån optimalt om jag skulle vilja köra vättern någon gång. Är 35mm OK för vättern eller bör jag ha separate hjul bara när jag ska köra "racer"-mode. Då blir ju inte cykeln lika "allt-i-allo"... kanske en kompromiss man får göra?

Nineplanets sa:
Attans, nu blev jag lite nervös över köpet... och är inne på att cancellera. Det sitter DT-swiss 1800C hjul med 22mm inre fälgbredd på denna cykel. Hittade denna tråd:
https://bicycles.stackexchange.com/...or-minimum-tire-width-i-can-fit-on-my-bicycle

Enligt denna så skulle de smalaste däck jag kan få på bli 35mm... vilket jag antar är långt ifrån optimalt om jag skulle vilja köra vättern någon gång. Är 35mm OK för vättern eller bör jag ha separate hjul bara när jag ska köra "racer"-mode. Då blir ju inte cykeln lika "allt-i-allo"... kanske en kompromiss man får göra?

Hjul är lätt att byta iofs, men jag skulle bli förvånad om du inte kan få på ett par 28mm breda slicks.

Jag kör 25 mm däck på mina fälgar med 21 mm innerbredd.
28 mm däck på dina fälgar kommer bli utmärkt.

Tillbaka
Topp