Gravel eller cyclo-cross - vad är rätt för mig?

Nineplanets sa:
ffa?
"bike now"?

det blir en gravel med 105 (2x11)! 8 veckors leveranstid dock :(

-fram för allt
- förmonterade cyklar som säljs ”lite billigare” och som det inte går att byta komponenter på i samband med köpet.

Grattis till valet, det blir nog bra. Klingor o kassettr går ju att byta för att anpassa till personliga önskemål och vanligaste förhållande.

Själv skulle jag aldrig välja singelklinga. Inte för att jag ligger o växlar mellan stora o lilla (särskilt ofta) utan för att jag har en cykel som passar landsväg med stora klingan (även om min är 46 eller 48, gammal o svag som jag är) och en lillklinga som kan komma väldigt bra till pass i bergig och grusig terräng.

Nineplanets sa:
Örjan Lax sa:

Tack för tipset! Antar att 32mm inte är så vanligt på långlopp? Nu handlar det iofs inte om att få bästa tiden för mig ändå...
Nej kanske inte vanligt direkt, men det kommer mer och mer, särskilt i takt med att skivbromsade landsvägscyklar blir allt vanligare år för år, som ofta har några millimeter större utrymme för däck i ram och gaffel, jämfört med de konservativa bakåtsträvarnas cyklar med fälgbromsar... ?

Jag tror att det där är något gammalt, för mina moderna fälgar med en innerbredd på 28 mm tar utan problem mina 25 mm som då "sväller upp aningen" till 28 mm, perfekt aero! Jag tror att det passar väl med t ex. 25 mm/28 mm på dina 22 mm fälgar. Annars är det ingen katastrof att köra på 35 mm heller.

Angående hela tanken så kan jag bara säga att om du inte ska köra VR med några superambitioner och tidsmål så klarar du dig väldigt bra så länge det är bockstyre (för att få rätt position och greppvariation).

Du behöver inte ha några andra hjul, du får ju dock glatt byta däck när du ska köra VR kontra när du ska pendla till jobbet, men det räcker ju med en gång (om du tränar på vanliga däcken).

1x11 eller 2x11 tycker jag att får jag välja så tar jag 2x11 för lvg, men det är ingen katastrof åt något håll. Ska jag däremot blanda grus och lvg är nästan 2x11 ett krav, annars kommer jag ganska snett åt båda hållen.

Tillbaka
Topp