Gravel eller racer?

Saga

Medlem
Gravel eller racer?
Hej! 👋

Ny hĂ€r och nyfrĂ€lst vad gĂ€ller cyklandet. Började cykla till och frĂ„n jobbet i mars, vilket snabbt utökades, sĂ„ pass att TjejvĂ€ttern hĂ€grade alldeles för starkt för att kunna avstĂ„s. Genomförde loppet pĂ„ min hybrid Crescent Anaris. Redan innan loppet har funderingarna pĂ„ att införskaffa en gravel eller en racer börjat, frĂ„gan Ă€r vĂ€l vilken av dessa typer som Ă€r bĂ€st att köpa? Gravel för att kunna cykla överallt eller en racer för landsvĂ€g? TĂ€nker att jag har ju trots allt hybriden kvar
 Alla dessa val 😅. Budgeten Ă€r 20’, har skor, klĂ€der och hjĂ€lm. Hur resonerar ni eller skulle rĂ„da mig att tĂ€nka/vĂ€lja. Tar tacksamt emot era tips pĂ„ nĂ„gon vettig cykel?

benjig

Medlem
Gravel eller racer?
Jag har bÄde Gravel och LandsvÀgscykel och om jag ska vÀlja en sÄ Àr det tveklöst gravel. Nu har jag en stÄl-gravel som inte ens Àr lÀtt, Àlskar den ÀndÄ mer Àn min 7kg carbon-racer. AnvÀndningsomrÄdet Àr enormt. Med det sagt, om du har plats för tvÄ, sÄ Àr det tveklöst tvÄ du ska ha. Finns mycket fint att hitta till riktigt bra priser!

DanielS

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Beror lite pÄ vad man cyklar oftast, jag har nÀrmare till fin landsvÀg Àn fin gravel sÄ jag prioriterar en schysst racer. Har dock en hybrid till pendling och en mtb som funkar till skog och lite grusvÀg ibland.

gandhi

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Det finns ju grader i gravelsegmentet.

Det finns de med superbreda, flareade styren, 1x, monsterdÀck pÄ 55 mm, breda kedjestag och skruvfÀsten överallt för packvÀskor och andra tillbehör. De Àr vÀldigt olika en komfortrÀser och Àr gjorda för grusvÀgar och traktorstigar.

Det jag skulle vÀlja (och faktiskt sjÀlv har valt) om man vill ha en pigg och trevlig cykel för fina asfaltvÀgar men med möjligheten att styra mot fina hÄrda grusvÀgar Àr en 2x, skivbromsad "allroad", t ex som en Specialized Diverge. Man fÄr plats med 33-35 mm dÀck samtidigt som den har lite kortare hjulbas och lÀgre placerat vevlager som en landsvÀgscykel. Det bÀsta av tvÄ vÀrldar!

Ilves

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Skulle sĂ€ga att det beror nog pĂ„ var du tror att du vill och kommer att cykla. Är det asfalt sĂ„ kan du vĂ€lja en gruscykel men det gĂ„r bra mycket fortare med en riktig racer, Ă€r det mera grus sĂ„ blir valet sĂ„klart en gravelbike. Jag hade en racer sedan innan, och en hybrid, men köpte nyligen en gravelbike (som jag har satt stĂ€nkisar och pakethĂ„llare pĂ„) för att ha nĂ„got litet roligare att pendla pĂ„. Och kanske svĂ€nga in pĂ„ den dĂ€r grusvĂ€gen en dag... Skulle dock aldrig göra mig av med racern, för pĂ„ den Ă€r jag snabb pĂ„ riktigt. (Eller OK, jag Ă€r inte snabb, men jag kĂ€nner mig snabb.)

kontorsrÄttan

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Ska du cykla landsvÀg i grupp med andra bör du ha en likvÀrdig cykel som de andra i gruppen. Kör de racer bör du nog göra likadant. Annars skulle jag tveklöst sÀga gravel. En gravel med framvÀxel (jo, de finns fortfarande) och som inte Àr alltför tung och trÄkig. SlÀng pÄ nÄgorlunda lÀtta typ 42mm slicks och du kan cykla i praktiken var som helst som inte Àr teknisk/brötig stig.

Saga

Medlem
Gravel eller racer?
Tack alla för era svar med bra input 😀! T r o r att jag Ă€r mer inne pĂ„ gravelspĂ„ret, men vacklar av alla era ovannĂ€mnda anledningar. Gillar att cykla mer lĂ€ngs grusvĂ€gar i skogen Ă€n landsvĂ€g, men det var just det dĂ€r med att nĂ€r man ska cykla lĂ€ngs landsvĂ€g, vilket det kommer att bli. SĂ„, med det sagt sĂ„ fĂ„r det nog bli en gravel med dubbla hjulpar sĂ„ att man kan sko om ÂŽan till landsvĂ€g.
Kikade efter en Specialized Diverge som nÀmndes i trÄden, men det Àr ganska soprent i butikerna/online i min storlek (52)? Finns dock en lÀtt begagnad pÄ Blocket i Stockholm. Finns det andra cyklar som ni kan rekommendera?

aben

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Jag tycker sjÀlv bÀst om stÄlcyklar, ofta behÄlls de ocksÄ vÀldigt lÀnge sÄ det Àr nog fler Àn jag som tycker sÄ och just det att ha en cykel under lÄng tid ger en speciell kÀnsla för cykeln.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Tack alla för era svar med bra input 😀! T r o r att jag Ă€r mer inne pĂ„ gravelspĂ„ret, men vacklar av alla era ovannĂ€mnda anledningar. Gillar att cykla mer lĂ€ngs grusvĂ€gar i skogen Ă€n landsvĂ€g, men det var just det dĂ€r med att nĂ€r man ska cykla lĂ€ngs landsvĂ€g, vilket det kommer att bli. SĂ„, med det sagt sĂ„ fĂ„r det nog bli en gravel med dubbla hjulpar sĂ„ att man kan sko om ÂŽan till landsvĂ€g.
Kikade efter en Specialized Diverge som nÀmndes i trÄden, men det Àr ganska soprent i butikerna/online i min storlek (52)? Finns dock en lÀtt begagnad pÄ Blocket i Stockholm. Finns det andra cyklar som ni kan rekommendera?
Kolla in Happys köp och sĂ€lj-del med. Finns mycket bra dĂ€r. 👍

K

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Du gör helt rÀtt att köpa en beggad hoj med den historiken, perfekt sÀtt att spara pengar och fÄ fina grejer.

En gravel Ă€r en komfortracer med möjlighet till större dĂ€ck. NĂ„gon skriver högre upp att en gravel inte Ă€r lika snabb som en racer men det beror mycket pĂ„ setup (ffa dĂ€ck). (Sist jag kollade sĂ„ var benen en mer avgörande faktor för hastighet
)
Som du kör hade jag satsat pÄ en Gravel med 2X och dÄ inte en adventure modell (ex Grizl utan en mer race betonad gravel) och laborerat lite med dÀck, troligen passar G-one speed eller om du vill ha lite mer grepp sÄ ett par Pathfinder PRO.

Saga

Medlem
Gravel eller racer?
Du gör helt rÀtt att köpa en beggad hoj med den historiken, perfekt sÀtt att spara pengar och fÄ fina grejer.

En gravel Ă€r en komfortracer med möjlighet till större dĂ€ck. NĂ„gon skriver högre upp att en gravel inte Ă€r lika snabb som en racer men det beror mycket pĂ„ setup (ffa dĂ€ck). (Sist jag kollade sĂ„ var benen en mer avgörande faktor för hastighet
)
Som du kör hade jag satsat pÄ en Gravel med 2X och dÄ inte en adventure modell (ex Grizl utan en mer race betonad gravel) och laborerat lite med dÀck, troligen passar G-one speed eller om du vill ha lite mer grepp sÄ ett par Pathfinder PRO.

Den kĂ€nns helt okej som en första cykel och det medföljer en hel del tillbehör som kĂ€nns rĂ€tt trevliga att ha 😄.

Hur Àr Corratec kvalitetsmÀssigt mÄnne? Den kÀnner jag inte till, sÄg nÄgra under TjejvÀttern, dÀremot Specialized kÀnner jag till bÀttre.

thomalin

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Om du ska hitta en bra do-it-all-cykel plus ett extra hjulset sÄ kostar det över din budget. Framförallt om den ocksÄ ska vara kompetent som racer. Om du dÀremot vill ha en helt ok cykel att gravel pÄ och samtidigt kunna köra lite landsvÀg sÄ Àr nÀmnda Diverge ett utmÀrkt val. Har haft en i 6 Är, briljant som gravel, ok som racer sÄvida man inte har för höga förvÀntningar.

Saga

Medlem
Gravel eller racer?
Om du ska hitta en bra do-it-all-cykel plus ett extra hjulset sÄ kostar det över din budget. Framförallt om den ocksÄ ska vara kompetent som racer. Om du dÀremot vill ha en helt ok cykel att gravel pÄ och samtidigt kunna köra lite landsvÀg sÄ Àr nÀmnda Diverge ett utmÀrkt val. Har haft en i 6 Är, briljant som gravel, ok som racer sÄvida man inte har för höga förvÀntningar.
SÄ sant, det hÀr krÀver lite mer fundering kÀnner jag. Och tÀnker Àven som sÄ att om det blir ett köp av den ovanlÀnkade Diverge, behöver jag inte det extra hjulsetet förrÀn till vÄren, inbillar jag mig. Nu kÀnner jag tack vare er alla att jag har mer pÄ fötterna för att kunna gÄ vidare med funderingarna, vilket inte Àr sÄ lÀtt nÀr man Àr helt ny med alla tankar och ingen att bolla med, ytterst tacksam över alla svaren jag har fÄtt.

gandhi

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Canyon Endurance CF har plats för breda dÀck och Àr lite mer Ät landsvÀgshÄllet i geometrin. Ser trevlig ut tycker jag.

Senast Àndrad:

kontorsrÄttan

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Visst Àr det najs med flera hjulpar och olika dÀck, olika stegade kassetter mm. Men, handen pÄ hjÀrtat, hur lÄng tid tar det att byta dÀck (ja, om man inte har slanglöst förstÄs) och hur ofta behöver man göra det? Med de 42'orna som jag har pÄ (gravelking slick) Àr det vÀl bara ren skogsstig och alltför nylagd makadam som Àr jobbig. Sen har jag tuffare dÀck om jag vill köra tuffare terrÀng, men det sker inte sÄ ofta sÄ dÄ tar jag en kvart och byter dÀck.

Saga

Medlem
Gravel eller racer?
Canyon Endurance CF har plats för breda dÀck och Àr lite mer Ät landsvÀgshÄllet i geometrin. Ser trevlig ut tycker jag.

Den dĂ€r gillade jag skarpt 😍! Tidigaste leverans i december som först..., men den som vĂ€ntar pĂ„ nĂ„got gott 😅😆.

Visst Àr det najs med flera hjulpar och olika dÀck, olika stegade kassetter mm. Men, handen pÄ hjÀrtat, hur lÄng tid tar det att byta dÀck (ja, om man inte har slanglöst förstÄs) och hur ofta behöver man göra det? Med de 42'orna som jag har pÄ (gravelking slick) Àr det vÀl bara ren skogsstig och alltför nylagd makadam som Àr jobbig. Sen har jag tuffare dÀck om jag vill köra tuffare terrÀng, men det sker inte sÄ ofta sÄ dÄ tar jag en kvart och byter dÀck.

Ytterligare en bra synpunkt/aspekt pĂ„ det hela 👍. Kommer vĂ€l att sluta med att jag sitter med ett gĂ€ng med cyklar innan jag har velat fĂ€rdigt 😂. Yngsta dottern har precis flyttat hemifrĂ„n, fĂ„r konvertera hennes rum till cykelverkstad/-förrĂ„d đŸ„łđŸ‘Œ.

gandhi

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Den dĂ€r gillade jag skarpt 😍! Tidigaste leverans i december som först..., men den som vĂ€ntar pĂ„ nĂ„got gott 😅😆.

Ytterligare en bra synpunkt/aspekt pĂ„ det hela 👍. Kommer vĂ€l att sluta med att jag sitter med ett gĂ€ng med cyklar innan jag har velat fĂ€rdigt 😂. Yngsta dottern har precis flyttat hemifrĂ„n, fĂ„r konvertera hennes rum till cykelverkstad/-förrĂ„d đŸ„łđŸ‘Œ.

Kan ju finnas begagnade tidigare Ärsmodeller av Endurance CF. En fÄr ha korpgluggar och sökmotorer öppna...

Gillar attityden till dotterns rum :cool:

DanielS

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Visst, byter man en gÄng pÄ vÄren och en gÄng pÄ hösten funkar det att byta dÀck. Men ska man göra det inför var och varannan runda sÄ Àr det helt klart vÀrt att investera i ett andra hjulpar.

Det tar inte en kvart för mig att byta dÀck ens med mina snÀllaste dÀck och fÀlgar, bara att tvÀtta hÀnderna efter ett dÀcksbyte tar ju 10 minuter.

94tibe14

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Eller gravel + extra hjul ( 28 mm dÀck ) med tajtare kasset .
PRECIS!

Tror jag nÄtt min personliga utopi-lösning med en BMC Roadmachine X + ett par "finhjul" med 25mm slÀta dÀck. Utöver det finns skÀrmar för vintern.

Det tar mig 4 minuter att byta mellan hjulen beroende pÄ vilket underlag som stÄr pÄ agendan, visst... den Àr inte lika rapp som andras pÄ landsvÀg eller svÀljer lika mycket grov terrÀng som en rejÀl gravel, men för mig personligen gör den bÄda delarna vÀl nog för att jag ska vara nöjd. Sen Äker skÀrmarna och fulhjulen med vinterdÀck pÄ nÀr det Àr den tiden, men det pratar vi inte om just nu va?

Det var mitt tips för kombinationen om man inte har plats/rÄd/lust med fler Àn en cykel.

Finns sÄklart fler modeller... MB31 Gravel, Canyon har flera olika, Topstone etc.

C-dale

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Visst, byter man en gÄng pÄ vÄren och en gÄng pÄ hösten funkar det att byta dÀck. Men ska man göra det inför var och varannan runda sÄ Àr det helt klart vÀrt att investera i ett andra hjulpar.

Det tar inte en kvart för mig att byta dÀck ens med mina snÀllaste dÀck och fÀlgar, bara att tvÀtta hÀnderna efter ett dÀcksbyte tar ju 10 minuter.
PÄ grus vill man ha slanglöst sÄ hur lÄng tid tar det med dina elakaste dÀck/fÀlg-kombos.

Lingon

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
För 20K hade jag köpt en 3-5 Är begagnad fÀlgbromsad racer. Det Àr dom mest prisvÀrda cyklarna som finns just nu pga mÄnga vill ha skivbromsar. För 20K fÄr du en toppmodell under 7 kg med prestanda som en ny rÀser för 50-120000 kr.
BehÄll hybriden för regnpendling och grus.

aki

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Den kĂ€nns helt okej som en första cykel och det medföljer en hel del tillbehör som kĂ€nns rĂ€tt trevliga att ha 😄.

Hur Àr Corratec kvalitetsmÀssigt mÄnne? Den kÀnner jag inte till, sÄg nÄgra under TjejvÀttern, dÀremot Specialized kÀnner jag till bÀttre.
Har ingen egen erfarenhet av mÀrket, men har svÄrt att tro att de inte kan snickra ihop en ram. Resten av delarna kommer ju frÄn andra tillverkare, Shimano o.s.v.

aben

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Jag hade nog inte köpt en beg. toppmodell med Dura Ace och liknande som relativt nybliven cyklist. För vad skall man sen köpa nÀr man har mera erfarenhet och vill uppgradera? Samt att man mÄste se upp sÄ att den inte Àr slutkörd, en cykel anvÀnd av en som aktivt trÀnar och tÀvlar kan vara ganska sliten.

retrieverdog

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Kan bara sĂ€ga att det kommer bli sĂ„ roligt för dig att gĂ„ frĂ„n hybrid till racer/gravel! Jag tyckte min gamla Specialized Sirrus var en rĂ€tt kul cykel tills jag rĂ„kade köpa en Diverge. Och dĂ„ snackar vi inte ens top of the line. Lycka till! đŸ˜ƒđŸ‘đŸ»

Jimin

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Kapar TS trÄd med en följdfrÄga.
Vilken skulle ni föredra mellan:

Gravel med road tires eller Road bike med gravel tires?

TĂ€nker mig max 32mm med road bike.

moros

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Kapar TS trÄd med en följdfrÄga.
Vilken skulle ni föredra mellan:

Gravel med road tires eller Road bike med gravel tires?

TĂ€nker mig max 32mm med road bike.
För mig sÄ Àr ju bredden och volymen en stor del av "gravel", inte mönstret. DÄ Àr det 40mm eller över, Àven om jag haft bÄde 35 och 38 pÄ min gravelhoj

s

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Det dÀr med dubbla hjulpar lÄter vÀldigt överdrivet för nÄgon som inte skall tÀvla i högsta motionsklass eller elitnivÄ. En uppsÀttning 35-40mm dÀck utan mönster fungerar utmÀrkt bÄde till lÄngcykling pÄ asfalt och grus.
Man kan sÀnka trycket nÄgot om man skall köra en lÀngre strÀcka pÄ grus och pÄ sÄ vis höja komfort och grepp.

s

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
För mig sÄ Àr ju bredden och volymen en stor del av "gravel", inte mönstret. DÄ Àr det 40mm eller över, Àven om jag haft bÄde 35 och 38 pÄ min gravelhoj
+1
Har aldrig förstĂ„tt vad mönstret fyller för funktion pĂ„ grus. Är det lösgrus sĂ„ rullar det mot det hĂ„rdare underlaget alldeles oavsett dĂ€ckmönster och Ă€r det inte lösgrus sĂ„ biter sig gruset Ă€ndĂ„ fast i ett slĂ€tt dĂ€ck.

NÀr, var, hur hjÀlper tramsdobbarna pÄ ett graveldÀck?

aben

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
+1
Har aldrig förstĂ„tt vad mönstret fyller för funktion pĂ„ grus. Är det lösgrus sĂ„ rullar det mot det hĂ„rdare underlaget alldeles oavsett dĂ€ckmönster och Ă€r det inte lösgrus sĂ„ biter sig gruset Ă€ndĂ„ fast i ett slĂ€tt dĂ€ck.

Med slÀta dÀck blir det ganska instabilt pÄ rullgrus och det Àr stor skillnad mot dÀck med lite mönster. Jag har slÀta dÀck pÄ min ena och första gÄngerna var det riktigt lÀskigt, nu har jag till en del vant mig och lÀrt mig behÀrska tekniken men jag sÀnker ocksÄ farten jÀmfört med min andra cykel som har samma körstÀllning men med Schwalbe Marathon som Ätminstone har lite mönster.

s

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Med slÀta dÀck blir det ganska instabilt pÄ rullgrus och det Àr stor skillnad mot dÀck med lite mönster.
Min erfarenhet Àr att det blir det oavsett dÀcksmönster men heller aldrig sÄ att jag upplever det som ett direkt problem förutom nÀr man skall svÀnga i korsningar.
Finns sÀkert en skillnad om du sÀger det men det Àr i varje fall inget jag reagerat pÄ och skulle dÀrför heller inte prioritera sÀmre rull för den sakens skull.

-Andy-

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
+1

Jag tycker det Àr rÀtt stor skillnad nÀr man svÀnger eller hÄller lite högre fart. Dobbarna greppar tag och gör det blir lite mer grepp nÀr man verkligen behöver det. Men det kan vara placebo? Rakt fram i mÄttlig fart tycker jag inte det mÀrks nÄgon större skillnad. PÄ stigar och nÀr det Àr lerigt Àr mönster och dobbar rÀtt nice.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
HĂ„ller (helt subjektivt) med de som rekommenderar en grushoj med dubbla hjulpar (alternativt att man gillar att byta dĂ€ck). Är i Toscana nu och hojar asfaltsvĂ€gar med mina LVG-hjul och kĂ€nner ingen skillnad mellan den fĂ€lgbromsade Tarmac jag hade förra gĂ„ngen med den skivbromsade Diverge jag har nu. I mitt fall Ă€r det benen som Ă€r den stora begrĂ€nsningen. Men hade jag mest hojat asfalt hemma hade jag nog valt en racer. Kanske...

C-dale

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
+1

NÀr det Àr lerigt. T.ex i stora pölar. Dessutom mÄste man ju inte hÄlla sig till normala grusvÀgar. SkogsvÀgar hemma o grusvÀgar utomlands blir trevligare med ett mönstrat framdÀck.

Pfaff

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
+1

Mnjaaa, pĂ„ skĂ„nsk vĂ„t höstgrus kan jag intyga att WTB Byways Ă€r ett riktigt dĂ„ligt val

Bengt-re

Aktiv medlem
Gravel eller racer?
Jag tycker det Àr rÀtt stor skillnad nÀr man svÀnger eller hÄller lite högre fart. Dobbarna greppar tag och gör det blir lite mer grepp nÀr man verkligen behöver det. Men det kan vara placebo? Rakt fram i mÄttlig fart tycker jag inte det mÀrks nÄgon större skillnad. PÄ stigar och nÀr det Àr lerigt Àr mönster och dobbar rÀtt nice.
PÄ blött grÀs gör de stor nytta

Topp