Gravel - första cykel

Lyxell_

Medlem
Gravel - första cykel
Hej!
Jag går i tankarna att köpa min första cykel. Den kommer främst användas till pendling samt cykelutflykter på 5-10mil. 70% landsväg 30% grus. Prioriterar snabbhet över komfort.

Såklart vill jag komma undan så billigt som möjligt.

Skulle något av dessa vara bra alternativ?

Tack på förhand!

Gravel - första cykel
Till en början så måste du vara väl medveten om stöldrisken när det kommer till dessa cyklar. Om du inte vill bära runt på 2(+)kg lås eller har möjlighet till annan säker inlåsning både hemma och på jobb så kanske det är bättre att ha två separata cyklar för ändamålen.

När det kommer till cykeln så är det absolut viktigaste att den passar bra. Tyvärr är det inte så lätt som att titta på storlekstabellen och välja den man passar på utan rekommendationerna är ofta alldeles för stora och skiljer även mellan märken och modeller. Det lättaste är att försöka provcykla innan men det blir också svårt om man inte har någon aning om hur det ska kännas. En bockstyrecykel tror jag känns jättelång för nästan alla i början även om det är rätt storlek. Har du en cykel idag så kan du ju kolla upp geometrin och jämföra med de du tittar på.

Om det är så att du prioriterar snabbhet som du skriver så är det nog snarare en komforträcer du vill ha. De flesta nya modeller kan ta upp mot 35-38mm däck vilket går utmärkt på grusvägar. Fördelen med gravel däremot är att du kan få in bredare däck vilket exempelvis är en stor fördel för dubbdäck och vinterpendling.

Är budgeten runt 12kkr?

Gravel - första cykel
Hej!
Jag går i tankarna att köpa min första cykel. Den kommer främst användas till pendling samt cykelutflykter på 5-10mil. 70% landsväg 30% grus. Prioriterar snabbhet över komfort.

Såklart vill jag komma undan så billigt som möjligt.
Som @JohanRR redan har skrivit är kanske inte en "fincykel" alltid det bästa valet för pendling, inte enbart vad gäller stöldrisken utan även det ökade slitaget av salt och vinterslask.
@JohanRR har även intressanta tips när det gäller cyklar; klarar du dig med 35-38mm däck finns det många intressanta endurance/motionärs-cyklar att välja på.
Två exempel
"Budgetcykeln" Rose Blend som är en intressant modell på fler sätt än enbart priset
Rose-Blend-affordable-alloy-road-AND-gravel-bike-all-in-one_frameset-detail.jpg

Kostar från 13.351 SEK
Dels finns den både i lvg o grusversion, så den är väl en allroad-cykel.
Dessutom finns den i hela 7 olika strl som har bra spridning i strl med reach från 36 => 41cm och
stack från 53 => 64cm.
Blend är även omtalad efter positiva recensioner. Tex den här
Men Roses populära cyklar blir snabbt slutsålda och flera av strl fick snabbt 3-4 månaders leverantsid när den lanserades i början av -24

Nästa exempel
Canyon Endurace som är en bättre men också dyrare cykel. Men trots att den är bättre behöver den inte vara bättre för dig eller ditt användningsområde.
Denna modell säljs nu för ~under 25kSEK, nedsatt med 6kSEK
Men det finns många fler modeller att välja på
Även Canyon är populära och riskerar att säljas slut tidigt under säsongen, den har varit uppe här flera ggr tidigare, dvs sök så hittar du förhoppningsvis en hel del mer info.

Gravel - första cykel
Merida Silex är en fantastisk cykel, men i så fall skulle jag hoppa upp på en modell med hydrauliska bromsar, som 400 till exempel, men då springer det ju iväg lite i pris. Men min Silex är den bästa gravel hojen jag kört!

Gravel - första cykel
Merida Silex är en fantastisk cykel, men i så fall skulle jag hoppa upp på en modell med hydrauliska bromsar, som 400 till exempel, men då springer det ju iväg lite i pris. Men min Silex är den bästa gravel hojen jag kört!
Ligger ute en silex 200 i rätt storlek på blocket i rätt storlek för 8000. Är det ett bra köp? Hur är den på landsväg?

Gravel - första cykel
Hur är den på landsväg?
Gravelcyklar går fint på landsväg men vad jag har hört blir det mer njutningscyklingskänsla än med en landsvägscykel(ffa tävlingsmodellerna) där det verkligen händer grejer när man lägger kraft på pedalerna. Stämmer rätt bra överens med min erfarenhet även om jag bara har kört landsväg på en gravel.

Enskilda modeller kan jag inte uttala mig om. Kolla om det finns recensioner!

Gravel - första cykel
Ligger ute en silex 200 i rätt storlek på blocket i rätt storlek för 8000. Är det ett bra köp? Hur är den på landsväg?
Kollade snabbt och om det är XL cykeln så ligger det ju en XL ute i göteborg för 4900. Ha med dig bara att dom är stora i storlek, så en XL känns gigantisk. Om det nu var den storleken du var ute efter så klart.

Cykeln presterar bra på landsväg också, men blir ju mer komfortinriktad, så för pendling är den kanon, skall man tävla med den kommer man uppleva den som lite trött. Senaste generationens har ju blivit lite mer sportig, och det är den jag har, men vet att Silex alltid varit en uppskattad modell!

Tillbaka
Topp