Gravel funderingar.

marr

Aktiv medlem
Gravel funderingar.
Cxen hänger bara på väggen. Den är lite för mycket för mig.
Jag vill ha något att cykla mysturer på grusvägar, eller hänga på ett par väskor och sova ute någon natt.

Lockas av 650b hojarna, verkar smutt för komforten.
Stål vore klart trevligt.

Lockas av tex cotic escapade. Men även den nya modellen saknar thrueaxel bak. Är det en dealbraker?
Rampriset på 500gbp får nästan anses som någon form av max.
Tänker mig ramset, flytta finishingkit. 1x11 och hydrauliska bromsar.
Mtb hjul av det lättare slaget. Typ crest fälgar eller så borde vara en bra kompromiss.

http://www.cotic.co.uk/product/escapade

Vad finns det fler för alternativ utan att priset springer iväg? Min örange blev dyr nog liksom :p

Gravel funderingar.
Stål för det priset innebär för det mesta att de är byggda av vattenledningsrör, de verkar inte skriva ut vikten på sin sida men räkna med att den är hög. Dessutom är £500-versionen med aluminiumgaffel.

Gravel funderingar.
Sixten Fors sa:

XC htn är en annan byggtråd.... (Den kommer kanske den med, finns mycket prylar att bygga av) Men det är inte det jag är ute efter här.

Gravel funderingar.
Exakt vad är det du tror skulle bli bättre med en grusräser jämfört med en cx?
Orangehojarna är fina, men geometrin är väldigt aggresiv på Escapade. Som en aeroräser fast med extremt kort sittrör.

Gravel funderingar.
Lingon sa:
Exakt vad är det du tror skulle bli bättre med en grusräser jämfört med en cx?
Orangehojarna är fina, men geometrin är väldigt aggresiv på Escapade. Som en aeroräser fast med extremt kort sittrör.

Främst, fetare däck, skivor. Tror jag. Lite mer avslappnad sittställning än min KuK också.

Gravel funderingar.
Hur mkt plats har du i ram och gaffel på din nuvarande CX? är den hyfsat modern så kan du kanske bara köpa 650b hjul med ngt lämpligt gummi och montera. Sedan laborerar med cockpit för lite mer upprätt sittställning? Blir ju rätt billigt plus att du ändå kan ha kakan kvar så att säga.

Gravel funderingar.
Jag har nyligen köpt en sån här:
https://fairlightcycles.com/faran/faran-frameset/?v=f003c44deab6

Något över budget (£599) men också något bättre rör än vattenledningsrör (Reynolds 631).

Ramen ligger fortfarande i kartongen, ska snart plocka ihop den, så jag kan inte förmedla några mer detaljerade uppgifter än att den verkar snyggt hopsvetsad och är väl genomtänkt i detaljerna. Finns många storlekar och tar både 650 och 700 hjul.

Version 2, som enligt hyfsat säkra källor ska finnas tillgänglig under våren, kommer att ha drop-outs för genomgående hjulaxlar.

Tillbaka
Topp