Gravel/rando-fälg

• Trådstartare Trådstartare kri
  • Start datum Start datum

kri

Aktiv medlem
Gravel/rando-fälg
Hej,

Någon som kan tipsa om fälgar:

* 32 hål
* 700c
* funkar fint med tubeless
* tar däck från 28 mm upp till > 2”
* Hållbarhet går före vikt
* Gärna kol, men alu är ok

Tänkte ha de till Silk Road i sommar, men vill kunna köra andra långa bikepacking-race på samma fälg.

Gravel/rando-fälg
Jag har kört ett år på DT Swiss XR 391, de håller väldigt bra. Iofs fälg för mtb men med bredare däck håller jag mig under maxtryck.

Gravel/rando-fälg
Har inga bra tips eller förslag Kristian men följer tråden med stort intresse. Men kanske DT Swiss GR 531 är ett alternativ?

Gravel/rando-fälg
Freddie var inne på DT också och jag har ett par DT nu som är OK, även om asymmetrin i mina gör att det inte varit helt enkelt med TL-tejpen alla gånger...

Gravel/rando-fälg
Fler ekrar är ju trevligare om jag får välja. Går iofs nog att lista ut varifrån Hunt köper sitt kol (de har ingen egen tillverkning vad jag vet) och få borrat med så få/många hål som man vill. Om någon kan tipsa så gärna... annars är DT GR favoriten hittills

Gravel/rando-fälg
Om man nu är inne på DT så är det nog följande jag väljer mellan:

GR 531 @ 500 g. 24 mm inner. 25 mm djup. Rek 130 kg.

XR 391 @ 440 g. 25 mm inner. 18 mm djup. Rek 110 kg.

Bör man kolla åt andra håll också?

Gravel/rando-fälg
kri sa:

Bägge känns dock våldsamt breda om du skall köra med 28mm däck men det kanske bara är undantagsvis, Newmen EVOLUTION SL X.A.25 är ju bombproof och lite lättare än de tidigare alternativen.

Gravel/rando-fälg
Nä, sorry, skippa det där med 28 mm. Kom på att jag har ett hjulpar till det redan, så de här blir dedikerade till 40+...

Gravel/rando-fälg
Jag fick med WTB i23 KOM Light med min gravel/tourer. Det ska finnas en del kritik mot dem på internät men om jag förstått det rätt så är det mtb-folk som kör sönder dem. Jag har ingen personlig erfarenhet av alternativen. Och jag har bara kört 80 mil jobbpendling med mina. Se det mer som upplysning om möjliga alternativ.

Gravel/rando-fälg
..,och EVOLUTION SL X.A.25 verkar ju skoj. Kan inte hitta om den är svetsad eller pinnes. Max 28 h, men då kan man ju köra med DT240s straightpull som också kommer med Max 28 h. Fast vet inte om lite fler ekrar ändå är att föredra...

Gravel/rando-fälg
Crocko sa:
kri sa:

Bägge känns dock våldsamt breda om du skall köra med 28mm däck men det kanske bara är undantagsvis, Newmen EVOLUTION SL X.A.25 är ju bombproof och lite lättare än de tidigare alternativen.

Mina gravelhjul byggde jag på xr361. Lite smalare och lite lättare än 391. De har funkat riktigt bra, kört en del stig med dem. 90kg pilot.

Gravel/rando-fälg
Aha, lurat nu mot light bicycles Recon AM728 (650b), hookless, 32 h. Väldigt lik fälg finns i Recon Pro serien också (drygt 30 g lättare, håller 3-5 % bättre enligt de själva och kostar ca USD 260 jämfört med ca USD 160). Om ni ser något som motiverar prisskillnaden så berätta gärna. (Dde ska vara lite snyggare och ”miljövänligare”, men jag menar mer om ni kan påvisa något rent funktionellt som motiverar skillnaden).

Verkar som att de kan fås borrade optimalt för de nav man kör också, dvs med avseende på hålvinklar. Nördigt, men lite skoj.

Gravel/rando-fälg
kri sa:
Aha, lurat nu mot light bicycles Recon AM728 (650b), hookless, 32 h. Väldigt lik fälg finns i Recon Pro serien också (drygt 30 g lättare, håller 3-5 % bättre enligt de själva och kostar ca USD 260 jämfört med ca USD 160). Om ni ser något som motiverar prisskillnaden så berätta gärna. (Dde ska vara lite snyggare och ”miljövänligare”, men jag menar mer om ni kan påvisa något rent funktionellt som motiverar skillnaden).

Verkar som att de kan fås borrade optimalt för de nav man kör också, dvs med avseende på hålvinklar. Nördigt, men lite skoj.

Tänkte precis rekommende dem. Handlas med fördel lokalt i Eslöv, framförallt om man inte har bråttom.

Gravel/rando-fälg
Funderar själv på AR46 eller R55 som randohjul men bara 28h.
Hade egentligen velat ha 28/55mm men ett hål i sortimentet. 30 brett till 30mm däck känns lite att ta i :)

Gravel/rando-fälg
kri sa:
Aha, lurat nu mot light bicycles Recon AM728 (650b), hookless, 32 h.
De är även assymetriska, vilket åtminstone enl mig är en fördel
RM650BC1-AM728-EN728-28mm-internal-width-rim-profile.jpg

https://www.lightbicycle.com/EN728-asymmetric-rim-profile-carbon-27.5-inch-mtb-rims.html

Även jag har några hjul med fälgar från LB, men i 700c och för kanttråd, bla de här för gruscykling: https://www.lightbicycle.com/29er-d...clincher-for-cyclocross-and-gravel-bikes.html
De var enkla att bygga och har fungerat bra

/Håkan

Gravel/rando-fälg
Jag skulle nog undvika välja en XC-fälg för grusvägsåka främst för att de ofta är låga (för att spara vikt) och ger mindre optimal aerodynamik.

Gravel/rando-fälg
Är det endast aero-aspekten du tänker på NLC? I så fall har du höga tankar om mig :) Vi snackar krypkörning här... Jag kör inte ens med aerohjul på gatan, fast där kanske jag borde...

Gravel/rando-fälg
Kolla in bontrager aeolus PRO 3v. 25mm ID
13000:- du får säkert rabatt på det med..

Du får Bontrager carbon care ersätter utan kostnad vilken händelse som helst inom 2 år. Jag har testat det! Kraschade bakfälg vid punka Ny bakfälg på mindre än en vecka Suverän service.

Gravel/rando-fälg
c.o.h.j sa:
Kolla in bontrager aeolus PRO 3v. 25mm ID
13000:- du får säkert rabatt på det med..

Du får Bontrager carbon care ersätter utan kostnad vilken händelse som helst inom 2 år. Jag har testat det! Kraschade bakfälg vid punka Ny bakfälg på mindre än en vecka Suverän service.

Finns de med fler än 24 ekrar?

Gravel/rando-fälg
Jag är väldigt nöjd med DT Swiss RR 421 db, som jag kör med 32mm-däck (men det går med bredare däck på 20mm innermått). Om du ska ha allt från 28mm till över 50 mm blir det nog en kompromiss på den breda sidan, men det borde gå. Jag gillar att de är asymmetriska, vilket ger starkare bakhjul. Fördelen på framhjulet är beroende på navens geometri, men många disknav tjänar på asymmetriska fälgar.

Fälgen var väldigt rak och därmed enkel att bygga upp till jämn spänning, den är hyfsad lätt (430 g) och ganska snygg om man tar bort dekalerna. Bra pang för pengarna också (men då är RR 470 db ännu bättre).

Gravel/rando-fälg
Tack, har ett par hjul byggda på RR421 som funkar fint, men kommer behöva något bredare. Tror jag hittat rätt i Light Bicycles :)

Tillbaka
Topp