Gravel runt söderbysjön; skärpning

Det kommer aldrig att bli fred mellan gångtrafikanter, cyklister och bilister när det inte ens går att hålla sams mellan de olika inriktningarna inom cyklismen.
Kanske alla blir förpassade till trainern i framtiden för att inte stöta sig med någon för att man råkat dra på sig böglycran publikt.
Ge er nu och sprid ut er lite i Sverige, så skall alla få plats skall ni se.

Vet inte. Loppet hette "Höstgruset med CykelCity", eller "CykelCity Gravel Test Event" (det är lite oklart) men det låter som det är CykelCity är väldigt involverade.
Kom och testa Gravelcyklar vid Hellasgården.
Snacka med oss och våra representanter från de bästa Gravelcykeltillverkarna.

Därifrån till tävlingsarrangör är steget långt ?‍♂️

Bilagor

• Cykelcity.JPG
    Cykelcity.JPG
    25.6 KB · Besök: 83
Ja
Äh
Det är ingen idé. Men trist att bli kallad ”icke produktivt internettroll”. Eller kul kanske. Det var ju på vissa sätt goda tider förr när man hade tid att faktiskt vara det.

Det finns så mycket annat att engagera sig i, den här tråden har väl uttömt sitt värde. Men nu har jag iallafall, konstruktivt eller ej, talat om för några personer som uppenbarligen har krokar i den här rörelsen hur det upplevs utifrån. Och då har jag ändå cyklat MTB i över 30 år, står generellt på cyklingens sida och är ingen främling för utmaningen i att samexistera i skog, eller trafik, trots vitt skilda aktiviteter. Gör vad ni vill av den feedbacken.

Jag har också flera goda vänner som kört evenemanget och det hade ju varit supertrevligt att rulla där med dem. Så långt jag orkat hänga med då. Vi hade allihopa kört helt annorlunda på det här stråket dock, det är jag rätt säker på.

Menar du att ditt svar är konstruktivt och bidrar till en positiv bild av cyklister? För det lyckas du inte ens med för mig som redan är positiv till cyklister. Kanske dags att se sig själv i spegeln och fundera på hur det är att vara en förebild (för som ansikte utåt är du det, vare sig du vill eller ej).

Fast jag kommer nog aldrig cykla i Stockholmstrakten så om det blir förbud mot det rör inte mig så mycket. Synd om er bara.

Vill du med detta inlägg visa att du är bra på pajkastning så lyckades du bra, lite märkligt att bemöta Oscar H:s postning med den attityden. Av ditt tidigare inlägg fick jag intrycket att du är en av de ansvariga för "manifestationen", det gör att det känns ännu märkligare.
Ja, för det har ju inte alls varit pajkastning här tidigare, detta är ju en jätterevlig tråd på sveriges trevligaste cykelforum?

Ja
Äh
Det är ingen idé. Men trist att bli kallad ”icke produktivt internettroll”. Eller kul kanske. Det var ju på vissa sätt goda tider förr när man hade tid att faktiskt vara det.

Det finns så mycket annat att engagera sig i, den här tråden har väl uttömt sitt värde. Men nu har jag iallafall, konstruktivt eller ej, talat om för några personer som uppenbarligen har krokar i den här rörelsen hur det upplevs utifrån. Och då har jag ändå cyklat MTB i över 30 år, står generellt på cyklingens sida och är ingen främling för utmaningen i att samexistera i skog, eller trafik, trots vitt skilda aktiviteter. Gör vad ni vill av den feedbacken.

Jag har också flera goda vänner som kört evenemanget och det hade ju varit supertrevligt att rulla där med dem. Så långt jag orkat hänga med då. Vi hade allihopa kört helt annorlunda på det här stråket dock, det är jag rätt säker på.
Vad har denna tråd medfört för positivt? Det är så mycket man måste filtrera bort här för att behålla endast det väsentliga att det finns inte mycket kvar. Din feedback, däremot, är viktigt för oss och jag tackar för den då det kommer att påverka hur vi arrangerar nästa gång. Sen finns det många andra sätt att diskutera kring detta på ett mer vuxet sätt än vad som pågår här. Oavsett vad man gör bra eller fel för att stödja sin sport kommer det alltid finnas någon arrogant och patetiskt nog för att tro sig veta bättre än andra och tänka att sin egen åsikt är mer värt än 4 män som har planerat en event i några månader... (nej, detta inkluderar inte dig). Hade gärna byt åsikt om de flesta som skriver här på Happy sen första tråden om GBS men tyvärr, det verkar lika hopplöst!

Vad är de flestas åsikt här på Happy, måntro? Tycker det finns ganska många åsikter, emellanåt. Jag tror och hoppas att de flesta här visar respekt mot andra och vill fortsätta cykla utan alltför mycket friktion. Att kasta in en massa värdeladdade ord är inte vuxet.

Ja, för det har ju inte alls varit pajkastning här tidigare, detta är ju en jätterevlig tråd på sveriges trevligaste cykelforum?
Nu var inte utdraget han visade från detta forum (om jag ser rätt). Kan inte se att Oscars visade inlägg förtjänar den attityden. Och dessutom om han nu är en av de ansvariga så tycker jag att det är direkt dåligt. Lika dåligt som om någon av forumvärdarna på Happy hade gått in i denna tråden med lika låga inlägg som en del har gjort.

Dessutom tycker jag nog att den mesta pajkastningen, i betydelsen låg nivå, har varit de som vill stötta "manifestationen". Den "stöttningen" känns ju sådär, men efter att ha läst Oliviers näst senaste inlägg (skärmdumparna) så känns det tyvärr som att den nivån är i linje.

EDIT: Han hann mellan med ett, så näst senaste skall det vara.

Vad har denna tråd medfört för positivt? Det är så mycket man måste filtrera bort här för att behålla endast det väsentliga att det finns inte mycket kvar. Din feedback, däremot, är viktigt för oss och jag tackar för den då det kommer att påverka hur vi arrangerar nästa gång. Sen finns det många andra sätt att diskutera kring detta på ett mer vuxet sätt än vad som pågår här. Oavsett vad man gör bra eller fel för att stödja sin sport kommer det alltid finnas någon arrogant och patetiskt nog för att tro sig veta bättre än andra och tänka att sin egen åsikt är mer värt än 4 män som har planerat en event i några månader...
Det är väl positivt att tråden belyst hur puckat det är att arrangera event som uppmuntrar till snabb cykling på olämpliga ställen.
Det är väl också positivt att se vilka sponsorer som ställt sig bakom eventet så man aktivt kan undvika dem framöver…

??

Jag tycker det var positivt att man inte cyklade där det var förbjudet. Lågt ställd ribba, jag vet...

Har alla gått hem eller? Tråden skulle smygstartat en torsdag och eskalerat fredagen efter, då hade det varit bättre drag.

Oavsett vad man gör bra eller fel för att stödja sin sport kommer det alltid finnas någon arrogant och patetiskt nog för att tro sig veta bättre än andra
I din framtoning framstår du som förblindad av din egen projektion.

@Fjärdebrunn var saklig och konstruktiv i sin kritik. Ditt svar däremot passar ganska bra in i din egna beskrivning av det du själv påstår dig hata med cykelforum på nätet. Det lönar sig sällan att antagonisera, speciellt inte folk som har goda intentioner.

Eftersom TUG på något sätt var inblandade i denna
manifestation och TUG samlar in pengar för Läkare Utan
Gränser kanske det finns en alldeles utmärkt och underliggande förklaring till flera cyklisters beteende:

Syftet var att ordna lämpliga patienter som Läkare Utan
Gränser kan öva på/med.

Cykla lite, samla in pengar, ordna fram patienter, se där,
tala om flera flugor i en smäll.

/Fedde

Konstruktiv kritik:
Oavsett om man kallar det "manifestation" eller "motionslopp", så är jag ganska säker på att det är tillståndspliktigt. Hör med Länsstyrelsen och Polisen nästa gång.

I Tyresta nationalpark får man inte:
* genomföra idrottstävlingar eller idrottsarrangemang
* genomföra organiserade arrangemang (tex organiserad träning) med fler än 10 deltagare utan samråd med förvaltningen

Även om "manifestationen" bara går i naturreservatet, så är det lämpligt att samråda med förvaltarna.

Ja, men sponsorer borde tänka om det är lämpligt att vara sponsor till evenemang (manifestation?).

Många här, jag inklusive, har ingenting med GBS eller TUG att göra, men har köpt saker hos Cykelcity.
Cykelcity kanske utgick ifrån att arrangörerna, som ju faktiskt var ”4 män som planerat i flera månader”, hade ordnat tillstånd för sitt lopp.

Läste min lokala gratistidning i förra veckan, Mitt i Söderort tror jag den heter. Där var en artikel som sa att Stockholm Stad snart skulle tillåta cykling i vissa områden där det idag inte var tillåtet. I artikeln nämndes bland annat Söderbysjöns område och Årstaviken.
Jag blev förvånad eftersom jag själv cyklar i dessa områden, men ser till att bete mig korrekt när jag gör så. Vill ju inte bryta mot lagen så om någon annan vet om det faktiskt är tillåtet eller ej så får ni gärna informera mig.

Jag brukar säga att jag är inte bara cyklist utan också flanör och bilist, och jag tycker man skall uppföra sig i sin roll, oavsett vilken roll det råkar vara för tillfället.

Konstruktiv kritik:
Oavsett om man kallar det "manifestation" eller "motionslopp", så är jag ganska säker på att det är tillståndspliktigt. Hör med Länsstyrelsen och Polisen nästa gång.

I Tyresta nationalpark får man inte:
* genomföra idrottstävlingar eller idrottsarrangemang
* genomföra organiserade arrangemang (tex organiserad träning) med fler än 10 deltagare utan samråd med förvaltningen

Även om "manifestationen" bara går i naturreservatet, så är det lämpligt att samråda med förvaltarna.

Nu vet jag inte vilken sida du står på ,men kanske inte ska kasta så stora stenar i glashuset när både stig och rally cyklister ordnat träningar(varje tisdag oavsett väderlek i 20års tid) och svartrace många många gånger med happys godhet ..

Nu vet jag inte vilken sida du står på ,men kanske inte ska kasta så stora stenar i glashuset när både stig och rally cyklister ordnat träningar(varje tisdag oavsett väderlek i 20års tid) och svartrace många många gånger med happys godhet ..
Tycker det handlar om hänsyn. Jag försöker välja tid och plats där så få andra brukare som möjligt berörs. När vi arrangerar motionslopp, så har vi tillstånd från länsstyrelse och polis. Lägger man ett arrangemang där det uppenbarligen skapar konflikter, så bör man tänka efter till nästa gång och förmodligen göra vissa justeringar.

Den här tråden hade sett EXAKT lika dan ut om TS hade bytt perspektiv, dvs nåt i still med:
1: Promenera inte på de mest lättillgängliga stigarna då dessa även används av cyklister.
2: Om Du trots allt gör det kliv åt sidan då cyklist närmar sig.
Folk gillar att trolla, gräla, bli kränkta etc. Konstruktivitet, hänsyn och sunt förnuft segrar sällan.

Tycker det handlar om hänsyn. Jag försöker välja tid och plats där så få andra brukare som möjligt berörs. När vi arrangerar motionslopp, så har vi tillstånd från länsstyrelse och polis. Lägger man ett arrangemang där det uppenbarligen skapar konflikter, så bör man tänka efter till nästa gång och förmodligen göra vissa justeringar.
Men det här var inte ett motionslopp. Det var en manifestation.

Visserligen så lät upplägget exakt likadant som ett motionslopp. Vilket gör mig lite förvirrad. Glassbonden tog inte heller tid, innebär det att jag har deltagit i en manifestation förklädd som ett motionslopp?

Men det här var inte ett motionslopp. Det var en manifestation.

Visserligen så lät upplägget exakt likadant som ett motionslopp. Vilket gör mig lite förvirrad. Glassbonden tog inte heller tid, innebär det att jag har deltagit i en manifestation förklädd som ett motionslopp?
Jag tror att de kallar det "manifestation" istället för "motionslopp" just för att försöka undvika tillståndsprocessen. Det finns för övrigt inget som säger att man måste ha tidtagning på ett motionslopp och resultatlista är förbjudet.

Är det inte en sorts manifestation att argt vråla: "Ur spår!" då en snabb cyklist träffar på en långsam gångare?

Låter som att du hade otur med ett rövgäng. Jag både cyklar och går med barnvagn vid Söderbysjön/Hellas.
Har aldrig varit med om att någon smäller förbi så hårt som kan eller skriker att man ska flytta på sig.

Tycker loppet haft fel fokus, gravel handlar inte om stigar, hike a bike och motionsspår där man retar upp folk. Det handlar om att cykla sportgrus, grusvägar i fint till ok skick där man kan snitta 25 km/h. De skulle lagt manifestationen på reservatets bilvägar eller vägar däromkring om det behövs för att få ihop en runda. Kör man bil i ett friluftsområde tror jag de flesta accepterar cyklister.

Ska inte spä på diskussionen om folk på cykel som gastar åt promenerade, men varit med om det en (endaste) gång och det var mycket underligt. Knappt så man fattade att det var på riktigt faktiskt. En man i full fart (han laddade på) vid Flaten skrek åt barnfamiljer att flytta sig och var extremt oskönt aggressiv. En vuxen man alltså. Kom ikapp honom efter en stund när han pausade eller något varpå min kompis sa, med helt normal och trevlig ton att han kund ta det lite lugnt när det är barn ute i spåret. Hans svar: ”Lär dig cykla!”, varpå han stack iväg i full fart. De här människorna existerar alltså på riktigt. Man baxnar.

Tillbaka
Topp