Gravel runt söderbysjön; skärpning

erik h

Aktiv medlem
Var ute med familjen i eftermiddags och gick grusspåret öster om söderbysjön, ett väldigt väl använt stråk med mycket fotgängare och löpare och det enda sättet att enkelt ta sig runt sjön för vanligt folk.

Bara på vår korta stund på det spåret möter vi nog 10-15 ”gravel”-cyklister som samtliga kör fort så inihelvete, ensamma eller i klunga, bara så tvärt emot allt jag tycker om hur man beter sig som cyklist. Endast en saktar in ordentligt, ler och fixar ögonkontakt. Heja dig. Övriga köttar på bakom oakleybrillorna. Och från skogen hör vi sen att det rasslar vidare från fina baknav där ute på gruset.

Värst var väl två killar och en tjej som så uppenbart inte hade koll på varken läget eller sin cykling men bombade på i utförs, sväng och dålig sikt säkert över 20 km/h och utan ett tecken på att sakta in, istället utstöter nån sorts ”oouuhhh” när de pressar sig förbi mig och barnen, oklart om det betyder ”AKTA JAG TRÄNAR JU GRAVEL HÄR” eller ”OJ JAG HAR TAPPAT KONTROLLEN”. I vilket fall bara så DÅLIGT CYKLAT.

Är det såhär det körs i Hellas numera? Fattar folk inte att det är spikrakt mot cyklisthat och all typ av förbud man kan tänka sig?

1: kör inte de närmaste och mest använda fotgängarstråken, alls, och framförallt inte med nån sorts raceambition utan isåfall sakta som transport för att länka ihop en runda.
2: sakta ner. Sätt ALLTID andras säkerhet och upplevelse av din framfart högre än din egen prestation och fart.

Trist att behöva hålla på och sura såhär själv men det drabbar ju alla cyklister när några inte kan sköta sig. Jag har aldrig varit en proponent för en växande cykelsport och det är sånt här som är anledningen.

forkbeard

Medlem
Jag tror att du råkade ut för en tävling/motionsarrangemang/vad man nu ska kalla det. De kan ju inte ha ansökt om tillstånd för detta om det går på fotgängarstråk då jag tvivlar på att de hade fått ett godkännande då.

erik h

Aktiv medlem
Amatörmässigt sätt att göra svartracing isåfall.

Icke desto mindre behov av uppmaning till skärpning men skönt om det åtminstone betyder att det inte är såhär för fotgängare varje lördag.

d_anders

Aktiv medlem
Låter som ovana cyklister som cyklar utan kontroll. Upplever samma problem ibland på cykelbanor när vissa (el)cyklister kör snabbare än vad de bör i nedförslut och sen inte klarar/vågar ta kurvor utan att åka tvärs över hela banan.

borano20

Aktiv medlem
Var ute med familjen i eftermiddags och gick grusspåret öster om söderbysjön, ett väldigt väl använt stråk med mycket fotgängare och löpare och det enda sättet att enkelt ta sig runt sjön för vanligt folk.

Bara på vår korta stund på det spåret möter vi nog 10-15 ”gravel”-cyklister som samtliga kör fort så inihelvete, ensamma eller i klunga, bara så tvärt emot allt jag tycker om hur man beter sig som cyklist. Endast en saktar in ordentligt, ler och fixar ögonkontakt. Heja dig. Övriga köttar på bakom oakleybrillorna. Och från skogen hör vi sen att det rasslar vidare från fina baknav där ute på gruset.

Värst var väl två killar och en tjej som så uppenbart inte hade koll på varken läget eller sin cykling men bombade på i utförs, sväng och dålig sikt säkert över 20 km/h och utan ett tecken på att sakta in, istället utstöter nån sorts ”oouuhhh” när de pressar sig förbi mig och barnen, oklart om det betyder ”AKTA JAG TRÄNAR JU GRAVEL HÄR” eller ”OJ JAG HAR TAPPAT KONTROLLEN”. I vilket fall bara så DÅLIGT CYKLAT.

Är det såhär det körs i Hellas numera? Fattar folk inte att det är spikrakt mot cyklisthat och all typ av förbud man kan tänka sig?

1: kör inte de närmaste och mest använda fotgängarstråken, alls, och framförallt inte med nån sorts raceambition utan isåfall sakta som transport för att länka ihop en runda.
2: sakta ner. Sätt ALLTID andras säkerhet och upplevelse av din framfart högre än din egen prestation och fart.

Trist att behöva hålla på och sura såhär själv men det drabbar ju alla cyklister när några inte kan sköta sig. Jag har aldrig varit en proponent för en växande cykelsport och det är sånt här som är anledningen.
Hej.. Uppfattar jag ditt inlägg som om du tycker att somliga cyklister BÅDE ska tänka OCH ta ansvar??? Du, vi lever i Sverige. Grunna på det ett slag.... mvh borano20

lundatok

Aktiv medlem
Jag körde Höstgruset med Johan igår, bitvis gick den banan vi körde på spår med mycket folk.

Förstår att det blir pannkaka när de snabbaste blåser förbi utan att tänka.

erik h

Aktiv medlem
Jo men det låter ju trevligt. Cykla tillsammans på höstgrus.

Man får bara tänka på att när man cyklar bland annat folk på icke avlyst eller ens markerad bana, då får det bli fin-rull förbi. Finns ju väldigt mycket grus därute där det här inte är ett problem alls.

Berk

Aktiv medlem
Vi hade här nyligen igen diskussionen varför man som MTB cyklist inte kör, eller borde köra, på Milbanan och Hellasspåret. Jag nämnde då också gravelbikers som dundrar nedför Hellasspåret. Men att man arrangera en evenemang där, och ännu värre på en lördag i hösten, är chokande!

OlofSx

Aktiv medlem
Jag försökte också länka hit och lämna konstruktiv feedback via en kommentar på deras sida.

Min kommentar är just nu under granskning innan publicering, hoppas verkligen våra kommentarer kommer publiceras och de tar till sig av vår feedback till nästa event.

ooms

Aktiv medlem
Jag försökte också länka hit och lämna konstruktiv feedback via en kommentar på deras sida.

Min kommentar är just nu under granskning innan publicering, hoppas verkligen våra kommentarer kommer publiceras och de tar till sig av vår feedback till nästa event.
Ni kan väl kommentera deras event här lika gärna? Då lär inte kommentarerna tas bort.

Makten

Aktiv medlem

Även om de inte vågar publicera kommentarerna så kanske de åtminstone läser och till slut inser att det inte var jättesmart att arrangera ett "lopp" mitt bland flanörer, dessutom sannolikt utan nåt som helst tillstånd.

Edit: Nån med ork kanske kunde fråga Cykelcity om de verkligen vill sponsra dylikt i framtiden.

kais01

Aktiv medlem

glöm att det blir publicerat på deras egen sida. jag skrev en ytterst snäll kommentar som inte kom igenom.

Senast ändrad:

Foxis

Aktiv medlem
Det är tyvärr inget nytt (annat än att det var ett ”lopp”): Folk som tar sig själva och sin cykling på för stort allvar beter sig alltför ofta som skitstövlar. Speciellt om det är grälla lycrakläder och oakleys involverade.
Lika samma i skogen och på cykelbanor…

attbresinhand

Aktiv medlem

jonasp

Medlem
Haha team utan gränser låter ju mer som ett porrfilmsproduktionsbolag..
Folk som tar sitt cyklande på lite för stort allvar så det går ut över andra får gärna ta sitt cyklande till spinningsalarna.

Senast ändrad:

Bobbysynth

Aktiv medlem
Saknar konstruktiv kritik här. Ska vi sabba för varandra istället för att se till att det sköts på ett proffsigare sätt nästa gång? Alla vill cykla skulle jag tro så varför inte landa direktiv (utöver juridiska) för den här typen av event så hänsyn tas och det kan genomföras igen?

attbresinhand

Aktiv medlem
Saknar konstruktiv kritik här. Ska vi sabba för varandra istället för att se till att det sköts på ett proffsigare sätt nästa gång? Alla vill cykla skulle jag tro så varför inte landa direktiv (utöver juridiska) för den här typen av event så hänsyn tas och det kan genomföras igen?
Tror aldrig det kommer finnas möjlighet att spärra av typ 16 mil för ett "gravelevent" i rekreationsområden. Det är inte det lättaste att ens få tillstånd för kortare tävlingar.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Tror aldrig det kommer finnas möjlighet att spärra av typ 16 mil för ett "gravelevent" i rekreationsområden. Det är inte det lättaste att ens få tillstånd för kortare tävlingar.
Klart att det sannolikt inte gör, men man kan som arrangör iaf vara oerhört tydlig med vad som gäller kring hänsyn till övriga människor. I det här fallet kanske även poängtera att det inte ska vara ett ”race”, snarare en trevlig tur med likasinnade och påpeka att följs inte direktiven blir det inga fler aktiviteter🤷🏼‍♂️

forkbeard

Medlem
Lösningen borde ju vara att inte arrangera det i rekreationsområden. Finns ju hur mycket mil grusväg som helst om man tar sig inåt landet till mer glesbefolkade områden.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Att träna på Hellas grusslingor på en lördag dag är genomkorkat. Finns onsdags- och fredagsmorgnar för sådant. Att lägga lopp bland lördagsflanörer är så man häpnar.

CykelCity… jag handlar ju där.

staine

Aktiv medlem
Tycker man snarare borde förbjuda barnfamiljer i skogen..
Håller helt med. Ungar vinglar, snorar, skriker, bajsar och beter sig allmänt j*vligt. Inte minst i skogen. Bryta pinnar kan de göra också.
Men med ökande mängd dataspel, och tv-tittande, även i moderna mobiler så kommer fenomenet troligen att minska snart.

Olivyeah

Medlem

Det du refererar till var högst troligt några deltagare från Höstgruset som det har påpekats.
Väldigt tråkigt tycker vi (som har jobbat med organisationen) också att du har upplevt det som osäkert att befinna dig just då där med din familj. Självklart något som inte borde ha hänt!
Jag vill dock påpeka, innan ryktarna går överstyrt att Höstgruset var inget lopp utan en manifestation där nära 100 deltagare erbjöds att cykla en runda till förmån för läkare utan gränser och för att promota gruscykling. 3 olika banor skapades för detta syfte och cyklister körde ifrån Hellas mot Erstavik i små grupper för att komma tillbaka vid Söderbysjön. Längst vägen blev dessa grupper ännu mindre. Så jag vet inte vad du kvalificerar för klunga men det ger mig först känslan att du överdriver en aning.
Vi har uppmanat alla deltagare att köra lugnt och sansad, märkt många olika ställe som ridstall och andra trånga passager men det finns alltid en risk för att det du beskriver händer.

För vidare kommentarer erbjuder jag dig och andra att kontakta oss direkt.

/Olivier Henrat

mkallstrom

Aktiv medlem
Oavsett hur mycket ni har informerat deltagarna så är det olämpligt att dra några typer av organiserade rundor på dom smala grusvägarna (typ motionsspår) öster om Söderbysjön. Jag brukar dra mig för att cykla där även när jag är ensam och kör väldigt försiktigt.

Makten

Aktiv medlem
Det är tyvärr inget nytt (annat än att det var ett ”lopp”): Folk som tar sig själva och sin cykling på för stort allvar beter sig alltför ofta som skitstövlar. Speciellt om det är grälla lycrakläder och oakleys involverade.
Lika samma i skogen och på cykelbanor…
Asså såhär ser det ju alltid ut i Hellas oavsett svartrejs eller inte. Varenda gång man är ute i Hellas, till fots eller på cykel, så är det ju grusrally på motionsspåren av dessa gravelnissar. Och då kan jag meddela att jag tillbringar minimal tid på grusade motionsspår men lik förbannat dyker de upp varenda gång i för hög fart och böglycra.
Även om ni må ha en poäng; är det inte sjukt onödigt att göra det här till en bajskastartävling mellan olika grupper av cyklister? Sen när är någons klädsel en rimlig anledning till ifrågasättande?

jolov

Aktiv medlem
Det du refererar till var högst troligt några deltagare från Höstgruset som det har påpekats.
Väldigt tråkigt tycker vi (som har jobbat med organisationen) också att du har upplevt det som osäkert att befinna dig just då där med din familj. Självklart något som inte borde ha hänt!
Jag vill dock påpeka, innan ryktarna går överstyrt att Höstgruset var inget lopp utan en manifestation där nära 100 deltagare erbjöds att cykla en runda till förmån för läkare utan gränser och för att promota gruscykling. 3 olika banor skapades för detta syfte och cyklister körde ifrån Hellas mot Erstavik i små grupper för att komma tillbaka vid Söderbysjön. Längst vägen blev dessa grupper ännu mindre. Så jag vet inte vad du kvalificerar för klunga men det ger mig först känslan att du överdriver en aning.
Vi har uppmanat alla deltagare att köra lugnt och sansad, märkt många olika ställe som ridstall och andra trånga passager men det finns alltid en risk för att det du beskriver händer.

För vidare kommentarer erbjuder jag dig och andra att kontakta oss direkt.

/Olivier Henrat

Det är inget lopp.

Men man ska anmäla sig innan, det finns depåstopp, det finns en bil som fiskar upp folk som bryter och absolut viktigast MAN FÅR MEDALJ

Sen undrar jag bara definitionsfrågan om "cykla i små grupper" och "cykla i en klunga"
hur särskiljer vi det upplägget? Hur stor får en liten grupp bli innan det blir en liten klunga?

Kommer låta bli att kontakta er direkt eftersom att ni haft en tendens att trolla bort inlägg som inte faller er i smaken :)

Foxis

Aktiv medlem
Även om ni må ha en poäng; är det inte sjukt onödigt att göra det här till en bajskastartävling mellan olika grupper av cyklister? Sen när är någons klädsel en rimlig anledning till ifrågasättande?
Trams. Klädsel har väl alltid delvis signalerat intention. Racekläder = intention att cykla så fort det bara går. Och där slutar tyvärr resonemanget för ganska många, vilket ger upphov till trådar som denna.
Jag bara reflekterar över vad jag sett så pass många gånger att jag är säker på att det ligger något i det. Det kanske skaver för vissa, men det må vara hänt.

Makten

Aktiv medlem
Trams. Klädsel har väl alltid delvis signalerat intention. Racekläder = intention att cykla så fort det bara går. Och där slutar tyvärr resonemanget för ganska många, vilket ger upphov till trådar som denna.
Jag bara reflekterar över vad jag sett så pass många gånger att jag är säker på att det ligger något i det. Det kanske skaver för vissa, men det må vara hänt.
Aha, jag som trodde att man hade aerodynamiska kläder för att ta bort så mycket onödigt luftmotstånd som möjligt, oavsett om man är ute efter att cykla så fort som möjligt eller inte. Bra att du har facit som gäller exakt alla som bär sådana kläder. Märket på glasögonen måste också betyda att jag själv "rejsar" när jag är ute. Kanske får sluta med det även om jag aldrig själv märkt att jag tydligen gör det. Skumt det där att man blir något annat bara för att man har ett visst plagg på sig. Finns det nån litteratur i ämnet du tycker att jag ska plöja för att förstå?

Mer allvarligt; om du läser ursprungsinlägget ordentligt så tycks det snarast vara oerfarna cyklister som betett sig illa. Åtminstone har några av dem varit det och det är en ganska rimlig förklaring. Man köper sitt kit med grejer och hakar på nåt arrangemang, och vips har man gjort nåt dumt utan att veta om det själv eftersom arrangören inte tänkte längre än näsan räckte. Detta betyder inte att det inte finns idoter som på daglig basis beter sig lika dumt, men att koppla ihop det med klädvalet känns rätt inskränkt.

PS. Själv har jag "endurosvid" trots att jag cyklar något som mest liknar XC. Bara för att det är bekvämt. DS.

Men hallå....det kan ju också vara så att det signalerar vad man tycker är bekvämt eller praktiskt att cykla i? Känns inte jätterelevant i denna tråden där det handlar om uppförande på vägar och i skog. Den gemensamma nämnare för att folk inte gillar cyklister är cykeln, inte vad de har på sig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer