Gravel. Vi måste prata geometri! Och kanske materialval i ram.
Det finns säkert 1000 trådar i ämnet. Men i så fall blir det nu 1001.
Vi har ju sett hur utvecklingen har gått när det gäller MTB-ramar. Längre reach och flackare gaffelvinkel. Men hur är det egentligen med gravelramar. Gravel är ju forfarande ganska nytt(jämfört med MTB). Jag får en känsla av att många ramar, även dyra, erkände exklusiva sådana, ofta i princip har samma geometri som en vanlig landsvägsram, fast med utrymme för bredare däck. Men så finns det en del ramar där reachen är markant längre, och gaffelvinkeln flackare. Ett exempel på en sådan ram är ju MB31. Jag har ingen erfarenhet av gravel själv. Men ibland hör jag att det riktas en viss kritik mot dessa ramar med lite längre reach och flackare gaffelvinkel. Att de skulle upplevas lite sävliga och tröga.
Det jag funderar på är om det här med längre reach och flackare vinkel på gaffeln är en mognadsfråga. Är det dit hän gravelramarna kommer utvecklas. Precis som på MTB-sidan. Eller kommer dessa utstickare snart att foga sig till landsvägsgeometrin igen?
Jag har själv fuskat lite och kört grus med min landsvägshoj. Jag kan ju inte direkt påstå att det känns stabilt i gruskurvorna. Snarare lite sketchy. Det beror såklart till stor del på de relativt smala däcken. Men intuitivt känns det som att lite längre ram och flackare gaffelvinkel skulle ge en lite tryggare känsla.
Vi har ju sett hur utvecklingen har gått när det gäller MTB-ramar. Längre reach och flackare gaffelvinkel. Men hur är det egentligen med gravelramar. Gravel är ju forfarande ganska nytt(jämfört med MTB). Jag får en känsla av att många ramar, även dyra, erkände exklusiva sådana, ofta i princip har samma geometri som en vanlig landsvägsram, fast med utrymme för bredare däck. Men så finns det en del ramar där reachen är markant längre, och gaffelvinkeln flackare. Ett exempel på en sådan ram är ju MB31. Jag har ingen erfarenhet av gravel själv. Men ibland hör jag att det riktas en viss kritik mot dessa ramar med lite längre reach och flackare gaffelvinkel. Att de skulle upplevas lite sävliga och tröga.
Det jag funderar på är om det här med längre reach och flackare vinkel på gaffeln är en mognadsfråga. Är det dit hän gravelramarna kommer utvecklas. Precis som på MTB-sidan. Eller kommer dessa utstickare snart att foga sig till landsvägsgeometrin igen?
Jag har själv fuskat lite och kört grus med min landsvägshoj. Jag kan ju inte direkt påstå att det känns stabilt i gruskurvorna. Snarare lite sketchy. Det beror såklart till stor del på de relativt smala däcken. Men intuitivt känns det som att lite längre ram och flackare gaffelvinkel skulle ge en lite tryggare känsla.