Gravelbike pendling

Stifler87an

Medlem
Gravelbike pendling
Hej! Ny här och har sökt runt efter lite info om gravelbikes. Är på väg att köpa min första gravel i dagarna och vill gärna få med mig lite input på erfarenheter och personliga åsikter ifrån er lite mer vana åkare. Tänker använda mig av graveln till daglig pendling året runt. Lite träning och förmodligen något litet helgsäventyr då och då. Budgeten är strax under 20000kr och då förra cykeln blev stulen vill jag ha en cykel som finns i butik. Dvs kan inte vänta till februari på en Canyon.
Modeller jag testat på och väljer mellan är:
Specialized Diverge Elite E5 -18990kr
Diverge Elite E5
Merida Silex 400 - 16990kr
Silex 400
Scott Speedster Gravel 30 -16990kr
Speedster Gravel 30

Vill ha en hoj med bra bang for the buck, som är någorlunda framtidssäker vad gäller komponenter, andrahandsvärde vid försäljning om man vill byta upp sig. I o med att det ska pendlas kan det vara shysst och få plats för skärmar och vinterdäck som är minst 35mm.

Tack på förhand!

Gravelbike pendling
Kollade på ett antal cyklar i den här kategorin för ett tag sedan..

En stor skillnad är att Specialized-cykeln har Tiagra istället för GRX400 som de andra cyklarna har. En GRX-grupp är lite mer anpassad för gravel och offroad. Om man tänker cyklar på grusväg och stig så tror jag det är värt att sats på GRX-gruppen. Specialized är dessutom den dyraste cykeln trots att den kommer med en något billigare grupp.

Om jag minns rätt så har Merida en mer komfort-orienterad geometri än Scott, vad man föredrar är en smaksak. Osäker på hur breda däck Scott tar ihop med skärmar.

Men Specialized har mest "vill ha"-faktor för mig. Jag hade gått upp till 2021-modellen med GRX400:
Men den hade jag tyvärr aldrig vågat parkera vid mitt jobb... Mitt eget val föll dock av flera olika anledningar på en helt annan cykel jag ev. vågar parkera vid jobbet.

Gravelbike pendling
Kollade på ett antal cyklar i den här kategorin för ett tag sedan..

En stor skillnad är att Specialized-cykeln har Tiagra istället för GRX400 som de andra cyklarna har. En GRX-grupp är lite mer anpassad för gravel och offroad. Om man tänker cyklar på grusväg och stig så tror jag det är värt att sats på GRX-gruppen. Specialized är dessutom den dyraste cykeln trots att den kommer med en något billigare grupp.

Om jag minns rätt så har Merida en mer komfort-orienterad geometri än Scott, vad man föredrar är en smaksak. Osäker på hur breda däck Scott tar ihop med skärmar.

Men Specialized har mest "vill ha"-faktor för mig. Jag hade gått upp till 2021-modellen med GRX400:
Men den hade jag tyvärr aldrig vågat parkera vid mitt jobb... Mitt eget val föll dock av flera olika anledningar på en helt annan cykel jag ev. vågar parkera vid jobbet.
Om jag förstått det rätt så bygger grx400 på tiara så dom borde ju vara rätt lika.

Gravelbike pendling
Ingen expert men... GRX-grupp är bra att ha om du ger dig ut på grus och stig. Därefter hade jag kollat vilken däcksbredd ramarna rymmer maximalt för att inte skjuta ut dig om du i framtiden vill lägga på fetare sulor. Bra om de rymmer över 40mm. Har bara testat Meridan av dessa och tyckte den var fin att cykla på generellt. Mtb-aktig geometri som inte faller alla i smaken, men funkade för mig. Med Specialized uppfattar jag att man degar en del för varumärket. Scott var jag själv inne på ett tag, men har för mig att det föll lite på däckutrymmet. Köpte själv en Trek Checkpoint ALR som jag är kanonnöjd med, men den har dragit iväg lite i pris i år så ligger strax över 20k.

Gravelbike pendling
Om jag förstått det rätt så bygger grx400 på tiara så dom borde ju vara rätt lika.
Bakväxeln till GRX400 ser ut på ett helt annat sätt än Tiagra 4700, och så har den clutch. Den är väldigt lik de andra i GRX-serien. Möjligen är reglagen i GRX400 mer lika Tiagra.. Har själv Tiagra 4700 reglage med en GRX bakväxel, en kombination som fungerar bra.

Kollar man på Specialized-cyklarna skulle jag definitivt lägga till 1000kr för att få GRX400 förutsatt att de inte snålat in på något annat på 2021-modellen.

Däremot kan man ju diskutera om det är värt att betala 3000kr mer för en Specialized som är "sämre" specad än Scott och Merida.

Gravelbike pendling
Bakväxeln till GRX400 ser ut på ett helt annat sätt än Tiagra 4700, och så har den clutch. Den är väldigt lik de andra i GRX-serien. Möjligen är reglagen i GRX400 mer lika Tiagra.. Har själv Tiagra 4700 reglage med en GRX bakväxel, en kombination som fungerar bra.

Kollar man på Specialized-cyklarna skulle jag definitivt lägga till 1000kr för att få GRX400 förutsatt att de inte snålat in på något annat på 2021-modellen.

Däremot kan man ju diskutera om det är värt att betala 3000kr mer för en Specialized som är "sämre" specad än Scott och Merida.
Sant, funderar också varför lägga 3000kr mer bara för en Specialized.. testar alla tre en sista gång innan jag bestämmer mig

Tillbaka
Topp