Graveldäck 40/45mm

Tomisa

Medlem
Graveldäck 40/45mm
Hej.
Lyckades få tag på en av de sista White GX LTD till kampanjpriset ?. Men jag har lite funderingar om nya däck då jag förstått att de som kommer med inte är av bästa kvalitet. Kör MTB i dagsläget med breda däck. Hur tänker man med gravel ? Fördelar /nackdelar 40/45mm. Får 45mm bra plats? Kör mycket grusvägar på Järvafältet/sthlm. Har tittat på Pirelli Cinturato Gravel H alt M pga punkteringsmotståndet. Japp kör med slang.

//T

Graveldäck 40/45mm
Gravel H är ett av mina favoritdäck. Har det i flera dimensioner till flera cyklar och har inte haft några punkaproblem. Om jag får önska något från det däcket så är det möjligen något tydligare markerade sidoklackar för bättre kurvgrepp.
Finns väl hos RC/RC-X, men då tappar man lite på rullet.

Graveldäck 40/45mm
Hur är det med bredden? Är 40 mm snabbare och det är mer komfort man vinner med 45mm?
Eller är det marginellt för en hobbycyklist?
Det beror lite på vad du kör på för underlag. Är det slätt, även fast det är grus, då kanske inte den extra dämpningen som du får med 45 mm behövs.
Kör du något stökigare, då kan det rulla bättre med 45 mm jämfört med 40 mm även fast luftmotståndet ökar.

Graveldäck 40/45mm
jag har kört cinturato gravel H en säsong och är nöjd. Har visserligen kört tubeless, men inte sett något läckage från punktering.

Det är synd att dom inte finns med svarta däcksidor bara.

Graveldäck 40/45mm
jag har kört cinturato gravel H en säsong och är nöjd. Har visserligen kört tubeless, men inte sett något läckage från punktering.

Det är synd att dom inte finns med svarta däcksidor bara.
image

Har själv ett par i svart.

Graveldäck 40/45mm
Overland kanske kan vara något om du söker helsvarta 50mm.

Även de ”vanliga” G-one känns väldigt bra och lättrullande. Finns i ett antal variantr för både med och utan slang, gummin mm.

Graveldäck 40/45mm
Fascinerande så olika det kan vara. Alltså jag gillade verkligen däcken men jag ledsnade på att torka ren bakpartiet från gucka hela tiden. Jag hade 45mm. Körde dom ca 350-400 mil nästan bara grus. Jag funderar på att köpa ett par 50mm för jag gillade verkligen själv cyklandet med dom och jag har lyckats gå ner en 10-15kg så de kanske håller bättre nu.

Graveldäck 40/45mm
Angående hur breda däck man ska ha eller man får plats med, Om man har 62mm mellan stagen funkar ett par 45mm breda däck då? Dvs ca8mm luftspalt på vardera sidan?

Graveldäck 40/45mm
Det här med bredd… efter nästan varje runda på panaracer gravelking 38 så är jag sugen på bredare däck. Är 45mm den gyllene medelvägen som man ”alltid” är nöjd med, eller kommer man då sukta efter 50mm ? ?

Det är mest när det är grövre lösa stenar på vägen som ger mig genomslag som det är problem, även med komforten.
Lite grövre än bilden..

Bilagor

• IMG_9336.jpeg
    IMG_9336.jpeg
    336.9 KB · Besök: 96
Tillbaka
Topp