Graveldäck för racer 28mm?

Thomas_N

Medlem
Jag skall kunna ha 28 mm däck på min Canyon Endurace enligt tillverkaren. Skulle vilja sätta på lite grövre däck än mina 25 mm GP4000 . Dels för bättre grepp vid ev. snö, is och grus, men även lite tåligare mot punktering p.g.a vasst grus.
Några rekommendationer på vad man Skall köpa?

Tycker personligen du får bättre grepp i snö och is ju tunnare däck du har så är det viktigast så fortsätt där du är eller byt ner dig till <= 23. Vill du ha bättre bärighet på löst grus är inte 28 mm bättre än 25 och vill du ha tålighet mot grus och klämpunkor är det bara tubeless som gäller.

Dom är inte 28mm men jag kör Schwalbe x-one 33mm på min Endurace cf slx och min Inflite al slx när jag får grusfeeling och vid svenskt vinterväglag som inte kräver dubb. På gränsen i Endurace och rymligt i Inflite.

M

Edit: Insåg efter en stund att jag bara har 1 st Endurace ( och 1st Inflite)

Senast ändrad:
Det enda som verkligen ger grepp på is är dubbar, men de finns mig veterligen inte på 28mm. På snö och diverse gegga hjälper profil, till viss del även på blöt grus. På torrt grus är profil lika oviktigt som på asfalt.

Tänk på att ETRTO-däckbetäckningar anger bredden på karkassen på en viss fälgbredd (plus minus ett par mm). Måttet kan därför vara klenare än vad man mäter med profilen ovanpå. Det är ofta inte bäst att maxa storleken på däck som ska användas på dåligt underlag, där det är viktigt att man har utrymme för lera, sten osv. Du kommer nog inte runt att prova dig fram vad som funkar för dig.

siebengang sa:
Det enda som verkligen ger grepp på is är dubbar, men de finns mig veterligen inte på 28mm. På snö och diverse gegga hjälper profil, till viss del även på blöt grus. På torrt grus är profil lika oviktigt som på asfalt.

Tänk på att ETRTO-däckbetäckningar anger bredden på karkassen på en viss fälgbredd (plus minus ett par mm). Måttet kan därför vara klenare än vad man mäter med profilen ovanpå. Det är ofta inte bäst att maxa storleken på däck som ska användas på dåligt underlag, där det är viktigt att man har utrymme för lera, sten osv. Du kommer nog inte runt att prova dig fram vad som funkar för dig.
Är gruset löst vill man ha mönster. Torrt grus är snorhalt.

siebengang sa:
Det enda som verkligen ger grepp på is är dubbar, men de finns mig veterligen inte på 28mm.
Schwalbe Winter finns i 30-622 om man står ut med 1 mm till på vardera sida hjulet. Har cyklat på isig sjö bredvid långfärdsskridskoåkare med det utan problem.

mkl sa:
siebengang sa:
Det enda som verkligen ger grepp på is är dubbar, men de finns mig veterligen inte på 28mm.
Schwalbe Winter finns i 30-622 om man står ut med 1 mm till på vardera sida hjulet. Har cyklat på isig sjö bredvid långfärdsskridskoåkare med det utan problem.

Jag har Schwalbe XC nånting i 30mm bredd på min endurace med fälgbroms. Fick vinkla om en av bromsarna lite men det funkar med 30mm

Har ni fler tips på däck? Har kommit på att det finns många schyssta grusvägar här nere i Spanien där jag för tillfället är, så några däck som funkar både till asfalt och grus. Har dock bara en landsvägshoj som sväljer max 28 mm (Giant TCR Advanced 2 disc 2019). Inte dags för n+1 än...
Ska monteras på fälgar med 17 mm innermått och jag tänkte montera tubeless.

Senast ändrad:
Och köra ett icke tl-däck tubeless känns ju lite mer riskabelt. Är det någon som förstått om nyare varianter av gravelking i 28 mm som det tipsades om tidigare i tråden är tubelesskompatibelt?

På min Endurace CF var det för trångt att köra med 28 mm GP4000 (tyckte jag). Den är i och för sig från 2015, har ramen blivit rymligare med åren?

När jag har läst så verkar just gp4000 vara mkt större irl än 28 mm, lite beroende på fälgdiameter så klart. Nya gp5000 ska vara mer "true to size".

Ja, fälgbredden gör ju skillnad. Kommer inte i dagsläget ihåg innerbredden på mina fälgar. Men när jag såg att någon fick plats med 33 mm däck blev jag faktiskt lite förvånad.

På min Endurace CF var det för trångt att köra med 28 mm GP4000 (tyckte jag). Den är i och för sig från 2015, har ramen blivit rymligare med åren?
GP4kSII i 28mm är ofta i verkligheten bredare, mkt bredare tom!

Åtminstone för mig
GP4000S2_28_LB_55.jpg

Mina GP5k på samma fälg är däremot mkt smalare
GP5k_28mm_LB_18c_aug.jpg

Som flera varit inne på är ju ett standardtips om man bara vill ha något lite rejälare än GP4/5000 är ju Conti 4season. Jag har kört en hel del grus med dem. Både pendling och bikepacking. Kör dem både på vår och höst när det är kallare och blötare samt för blandade rundor med både grus och asfalt. Tycker de funkar till en hel del från rent asfaltsåka där skillnaden mot rena slicks knappt är märkbar och går bra på finare grusväg (med lite lägre tryck). Ska rätt mycket till för att punka. Men det är förstås inget ler eller skogsdäck, inte heller något med en fet luftkammare kan dämpa riktigt grovt grus.

Men ska det vara slanglöst får man väl snarare titta mot Schwalbe G One-varianterna. Allround är ju väldigt gångbart på grusväg. Fint mönster men ändå betydligt mer än på Conti 4S. Rullar helt ok på asfalt men här känner man ju helt klart att det är trögare än slicks, speciellt om man kör lågt tryck som man gärna vill på TL.

Senast ändrad:
Som flera varit inne på är ju ett standardtips om man bara vill ha något lite rejälare än GP4/5000 är ju Conti 4season. Jag har kört en hel del grus med dem. Både pendling och bikepacking. Kör dem både på vår och höst när det är kallare och blötare samt för blandade rundor med både grus och asfalt. Tycker de funkar till en hel del från rent asfaltsåka där skillnaden mot rena slicks knappt är märkbar och går bra på finare grusväg (med lite lägre tryck). Ska rätt mycket till för att punka. Men det är förstås inget ler eller skogsdäck, inte heller något med en fet luftkammare kan dämpa riktigt grovt grus.

Men ska det vara slanglöst får man väl snarare titta mot Schwalbe G One-varianterna. Allround är ju väldigt gångbart på grusväg. Fint mönster men ändå betydligt mer än på Conti 4S. Rullar helt ok på asfalt men här känner man ju helt klart att det är trögare än slicks, speciellt om man kör lågt tryck som man gärna vill på TL.

Topp! Men finns allround verkligen i så small version som 28mm? Inte hittat nu när jag letar.

Jag skall kunna ha 28 mm däck på min Canyon Endurace enligt tillverkaren. Skulle vilja sätta på lite grövre däck än mina 25 mm GP4000 . Dels för bättre grepp vid ev. snö, is och grus, men även lite tåligare mot punktering p.g.a vasst grus.
Några rekommendationer på vad man Skall köpa?
Panaracer gravelking SK är ett mycket lämpligt val, kanske till och med det allra bästa med din begränsade bredd mellan kedjestag och framgaffel. Du borde utan större problem få plats med 32mm, bara att mäta. Tycker du 32mm blir för tight så finns det både 26mm och 28mm dock inte TL-utförande. Bra punkaskydd, rullar bra med rimlig vikt, ljusår mycket bättre grepp både på grus och i snö/ lera än samtliga släta racerdäck. Pratar vi grusvägsåka så går dom släta däcken fetbort såvida det inte är helt spikraka vägar utan svängar och helt platt. Utförsåkning och klättring på grus med släta asfaltsdäck är inget att rekommendera. Direkt själadödande IMO...

Topp! Men finns allround verkligen i så small version som 28mm? Inte hittat nu när jag letar.
Miss av mig! Har själv 35or på crossen men smalare än så verkar som sagt inte finns. Däremot har du G One speed i 30 mm. Borde väl funka? Har alltså ett ännu lite finare mönster än allround.

Själv upplever jag inte att man behöver så där supermycket mönster på grus men det beror förstås på hur man cyklar. Ska man lägga ner hojen djupt i kurvorna så behövs förstås mycket mönster men om det handlar om att mest följa en grusväg som svänger rätt sakta och fint funkar även slicks. Speciellt om det är torrt. Lera och is är förstås något annat.

Miss av mig! Har själv 35or på crossen men smalare än så verkar som sagt inte finns. Däremot har du G One speed i 30 mm. Borde väl funka? Har alltså ett ännu lite finare mönster än allround.

Själv upplever jag inte att man behöver så där supermycket mönster på grus men det beror förstås på hur man cyklar. Ska man lägga ner hojen djupt i kurvorna så behövs förstås mycket mönster men om det handlar om att mest följa en grusväg som svänger rätt sakta och fint funkar även slicks. Speciellt om det är torrt. Lera och is är förstås något annat.

Får tyvärr inte in mer än 28mm i ramen.
Så kraven är:
Max 28mm, tubeless, ska funka för 80% asfalt och 20% grus. I Spanien regnar det inte så bra packad och torr grusväg, men rätt mkt vass sten. Så ngt bra tåligt landsvägsdäck som inte rullar allt för dålig men med lite extra punkaskydd och som inte väger bly.
Gravelking+ några andra tips här ovanför går bort då det inte är TL i 28 mm. Kvar på listan är:
-Pirelli Cinturato 28mm TL (verkar dock vara bredare irl så kanske inte passar)
-Hutchinson sector 28mm
-Vittoria Rubino Pro G2.0 28mm
-Schwalbe One TLE Addix 28mm
Eller gp5000 TL? Men kanske för sköra sidoväggar?

Får tyvärr inte in mer än 28mm i ramen.
Så kraven är:
Max 28mm, tubeless, ska funka för 80% asfalt och 20% grus. I Spanien regnar det inte så bra packad och torr grusväg, men rätt mkt vass sten. Så ngt bra tåligt landsvägsdäck som inte rullar allt för dålig men med lite extra punkaskydd och som inte väger bly.
Gravelking+ några andra tips här ovanför går bort då det inte är TL i 28 mm. Kvar på listan är:
-Pirelli Cinturato 28mm TL (verkar dock vara bredare irl så kanske inte passar)
-Hutchinson sector 28mm
-Vittoria Rubino Pro G2.0 28mm
-Schwalbe One TLE Addix 28mm
Eller gp5000 TL? Men kanske för sköra sidoväggar?
Ingen av dom däck du nämner är bra till grus. Kombinationen graveldäck i 28mm TL utförande är nog svårt att hitta.
Alternativen är att välja på ett TL asfaltsdäck eller ett icke TL graveldäck typ gravelking SK som finns i passande bredd.
Bästa alternativet är såklart at köpa en riktig gravelbike och slippa bekymra sig för smala däck.

Nä, tyvärr så blir det väl svårt att hitta ngt optimalt. Får väl bli ett TL landsvägsdäck istället.
Min cross står kvar hemma i Sverige tyvärr.

Tillbaka
Topp