Graveldäck med bra sidogrepp

Magil

Aktiv medlem
Skulle vilja ha tips på ett bra graveldäck i dimension 40-622 som lämpar sig för grusväg/asfalt. Kör inte stigar eller riktigt dåliga skogsvägar så prio är lågt rullmotstånd och bra grepp på grus.

Har idag Schwalbe G-One Allround vilkas starka sidor är att det rullar lätt, går tyst på asfalt samt bra punkteringsmotstånd OM man har ordentligt med tryck i dem, 3 bar och uppåt. Testade att sänka trycket för lite bättre komfort/grepp men då kom den första punkteringen...
Svaga sidan är sidogreppet som jag tycker är rent dåligt, speciellt på lösa grusvägar, däcket flyter liksom bara ovanpå.

Har ni några förslag?

Specialized Pathfinder Pro är ett riktigt bra däck för asfalt och grus med bra slitstyrka och punkaresistens. Fin gummiblandning, slick i mitten och betydligt bättre grepp i mönstret på sidorna än man kan tro, men nästan oavsett vilket däck du kikar på är det däcktrycket som avgör greppet i slutändan så tubeless är givet tycker jag. Har dem i 38 mm och pendlar (asfalt) med max 3 bar respektive kör grus med omkring 2. Lite mindre luft i fram. Kommer att gå upp på 42 mm när dessa är slutkörda.

Har också ägt G-Ones och precis som du skriver är greppet inget vidare om man inte kör väldigt lågt tryck.

Håller med ovanstående. Både Pirelli Cinturato Gravel H och Specialized Pathfinder Pro rullar bra men har bra sidogrepp med. Pirelli har lite bättre grepp i mitten, Specialized lite bättre rull.

Tackar för förslagen! Ska kika på däcken ni nämner, förresten hur tycker ni livslängden varit på Pirelli-däcken ni använt?

Vad skall ni med allt sidogrepp till på gruset? Släta eller halvsläta 33-35 mm däck fungerar utmärkt på grus. Blött gräs eller lera kräver ju mer grepp och då mönster, men på grus? Bredd och lufttryck avgör nästan helt greppet och det räcker l nästan alltid till? Grus greppar rätt bra.

Du kanske inte lutar cykeln när du svänger? Skämt åsido, på de däcken jag använt är inte greppet bra när vägen svänger och det är riktigt rullgrus, känns inte som man har kontroll i högre hastighet.
Sant som du säger att lufttrycket påverkar men tyvärr verkar inte Schwalbedäcken gilla lägre tryck än specificerat.

Du kanske inte lutar cykeln när du svänger? Skämt åsido, på de däcken jag använt är inte greppet bra när vägen svänger och det är riktigt rullgrus, känns inte som man har kontroll i högre hastighet.
Sant som du säger att lufttrycket påverkar men tyvärr verkar inte Schwalbedäcken gilla lägre tryck än specificerat.
Då är det surt, knepet är sedan gammalt att ha lägre tryck - går inte det knepet vette tusan. Hårda däck kommer inte greppa i rullgrus hur fina de än är. Gamla CX- hjul med tubdäck medger ju lågt tryck i rimligt smala däck utan genomslagspunka. Det har kanske inte blivit bättre än det bästa för 30 år sedan.....

Edit.
Personligen får jag det att fungera bra med 33mm kanttrådsdäck, men vi har väl olika preferenser kanske.

Jag kör Panaracer Gravel King 622-38.. De har fint mönster på mitten och små dubbar på sidorna. Däcktryck 22-25 psi. Rullar bra på grus och asfalt De har hållt bra när det gäller slitage, använt dem över 1 år Har haft två punkor men kommit hem utan att behöva fylla på luft. Kör dem slanglöst, kan verkligen rekommendera att göra det. Däcken är lätta att konventera. Cyklar mest på skogsbilvägar med fint och grovt grus. Tycker att de går stabilt i nedförsbackarna och kurvorna trots lösgrus.

Jag kör Panaracer Gravel King 622-38.. De har fint mönster på mitten och små dubbar på sidorna. Däcktryck 22-25 psi. Rullar bra på grus och asfalt De har hållt bra när det gäller slitage, använt dem över 1 år Har haft två punkor men kommit hem utan att behöva fylla på luft. Kör dem slanglöst, kan verkligen rekommendera att göra det. Däcken är lätta att konventera. Cyklar mest på skogsbilvägar med fint och grovt grus. Tycker att de går stabilt i nedförsbackarna och kurvorna trots lösgrus.

Låter vettigt. 33 PSI i 33mm däck kör jag. Lätt att komma ihåg när man skall pumpa...

Men jag är väl lite fetare kanske.

Definitionen av bra sidgrepp kan ju vara lite olika beroende på hur mycket grepp man vill ha. Gravel King SS är trevliga snabba med bra kantgrepp. Pathfinder upplever jag rullar något sämre men har lite bättre kantgrepp. Cinturato H i 40 mm rullar i klass med GK SS men med något sämre kant grepp. Det är inte dåligt med kanar lite förutsägbart vid tighta kurvor.

Halvlånar tråden lite när ni ändå är igång; någon som testat Vittoria Terrano Dry för grusåka? Något att ha?

Absolut, körde dem i 33mm förra året, gillade dem skarpt. De har ganska bitigt mönster på sidorna, bra när det blir mer CX-lika förhållanden med gräs eller stig.

På grusväg håller jag med Bengt-re: Däckens mönster är egalt för hur de beter sig när man svänger, speciellt på rullgrus.

Sidogrepp, då tänker jag mig däck som har lite grövre dubbar på sidorna, och mindre i mitten för snabbt rull.

Continental Terra Trail tror jag är en bra refererens, den har något grövre än de flesta i mitten också, men då gummiblandningen är så otroligt bra i dessa däck så kan de rulla bättre än slätare däck från andra tillverkare ändå.

Annars kan man ju kika på Challenge Gravel Grinder, eller om man vill vara kvar på Schwalbe finn G-One bite och G-One Ultrabite

Jag var ute och körde nyligen tillsammans med en kompis som är mest van MTB, och han hade problem med sidogrepp (även han körde G-One allaround), han lutar cykeln mer och kör mer aggressivt i kurvorna än jag som är van cross/grus. Så körstilen påverkar definitivt vilken typ av däck man kommer gilla bäst. Jag använder Terra Speed själv som har tillräckligt bra grepp för min körstil, vill man ha mer skulle jag nog gå på Terra Trail, just för att Continentals Black Chili-gummiblandning visat sig vara så väldigt bra, och passformen är vettig som det brukar vara med stora tillverkare.

Jag kör Vittoria Terreno Dry i 650B 47mm på en tandemcykel, de är fina men gissar att sidogreppet om än bättre än G-One Allaround inte är otroligt, det är ändå rätt snälla dubbar på det däcket. Det blir väldigt lugn körning på tandemcykeln emellertid, annars blir det klagomål från den andre personen på cykeln...

Senast ändrad:
Wtb nano, jättefint grepp i lösgruset, center "randen" fungerar nog också som köl, det går så fint.
Det rullar tillräckligt lätt för min del. Sketnöjd med det. I branta nerförsbackar där regnet ställt till med grushögar och så så är det tryggt och bra, går att ladda på bra. Svarar jättebra med nerlut i kurvorna.

Man ska alltid rekommendera det man själv kör ;-) Vittoria Terreno Dry har funkat klockrent för mig. Det är väldigt allround om man mest kör på relativt hårt underlag. Jag gillar inte kladdlera och undviker det så gott det går så jag har inte behövt grövre dobbar.
Hittills runt 120 mil på däcken utan varken punkor eller nämnvärt slitage på slitbanan. Var enkla att montera tubeless och kommer få sitta kvar tills de är redo att kasseras skulle jag tro.
Det har ju inte de värsta kantdobbarna, men det bettar bättre än t.ex. Exposure / Byway som jag kört också samtidigt som det har härligt rull på släta underlag.

Oj vad låga tryck ni kör ?, låter som cyclocross-tryck, jag får definitivt genomslag om jag skulle gå så lågt. Väger runt 70 kg och brukar köra 40 psi i 38-40 mm däck. Jag har provat köra 35 psi, och det är trevligt i stor utsträckning men för mig blir det för många genomslag när det blir stenigt och jäkligt som det brukar bli åtminstone på nån del av mina gruspass.

Oj vad låga tryck ni kör ?, låter som cyclocross-tryck, jag får definitivt genomslag om jag skulle gå så lågt. Väger runt 70 kg och brukar köra 40 psi i 38-40 mm däck. Jag har provat köra 35 psi, och det är trevligt i stor utsträckning men för mig blir det för många genomslag när det blir stenigt och jäkligt som det brukar bli åtminstone på nån del av mina gruspass.

Beror nog på hur din tryckmätare är kalibrerad också? Jag väger några kg mer än dig och har inga som helst problem med genomslag med 35-38 PSI på 38 mm däck (uppmätt 40 på fälg). Så i sig är det inte så konstigt låga tryck.

Beror nog på hur din tryckmätare är kalibrerad också? Jag väger några kg mer än dig och har inga som helst problem med genomslag med 35-38 PSI på 38 mm däck (uppmätt 40 på fälg). Så i sig är det inte så konstigt låga tryck.
Hmm ja kanske, har ingen tryckmätare utan kör bara med den som är i fotpumpen, den kanske inte är så bra.

Blev ett Panaracer Gravel King SK, 40-622. Lätt att montera (kör med slang), verkar vara välgjorda däck ser i alla fall snyggt och prydligt ut.
Var inne på Vittoria Terreno Dry också men det är slut överallt.
Återkommer med rapport efter första rundan!

Premiärtur ikväll, Gravelking fram och Schwalbe G-One Allround bak, 2,6bar fram.

Kändes bra, definitivt bättre grepp i kurvorna, rullar tyst och kändes inte mer tungrullat sådär spontant.
Våta grusvägar så relativt bra grepp och kanske lite fel att jämföra ett nytt däck med ett halvslitet men helt klart bättre grepp, ska bli spännande att se hur däcket verkar när det fått rulla lite fler mil.

Plus i kanten för att den bruna däcksidan blir riktigt snygg mot svart/grön cykel!

Tillbaka
Topp