Graveldäck, Ultradynamico Cava eller Vittoria Terrano dry?

Sudden19

Aktiv medlem
Tja,

Sitter och kollar på hojjen som står med ett trött framhjul i trainern, mina Vittoria Terrano dry släpper alltid luft ur sig efter några dagar.....fattar inte varför?

Då började jag fundera på nya däck, någon som prövat Ultradynamico Cava och kan ge sig på en jämförelse mot Vittoria Terrano dry?

Tack på förhand!

Skumt med dina Vittoria, mina är täta som få tubelessdäck. Snudd på i nivå med slang i.
Har testat däcken på flera olika hjulpar alltid med gott resultat.

Vilken variant har du? Jag tror att TNT (grå) har tjockare sidoväggar än TLR (tan) och håller nog luften bättre. Enligt bicyclerollingresistance.com har TLR istället tjockare slitbana och rullar därför sämre

Vilken variant har du? Jag tror att TNT (grå) har tjockare sidoväggar än TLR (tan) och håller nog luften bättre. Enligt bicyclerollingresistance.com har TLR istället tjockare slitbana och rullar därför sämre
Det är Vittoria Terrano Dry tubeless ready, Graphene 2.0. Jag kör med Orange seal vätska...

Jag har dock Hookless kolfiberfälgar, och dessa däck är gjorda för hookless only, kan de va något sådat?

Vad menar du med det? Gummiblandning? Eller mönster? Eller ja :)?
Den grundläggande konstruktionen skall vara den samma
Enl Jan Heine själv skall åtminstone René Herse-däcken inte vara exakta kopior av de däck Panaracer säljer under eget namn. Här skriver Jan Heine mer om skillnaderna; "How are Compass Tires Different from Panaracers?"

<REDIGERAT>
De panaracertillverkade däck jag känner till är

Senast ändrad:
Jag har monterat ett par Cava, de är helt släta, Terreno Dry har en liten kant för när man lägger ner lite och det släpper. Har bara rullat däcken på en kortare runda så jag har inget omdöme att ge. Jag gillade ett däck som liknar Vittoria Terreno Dry, Pirelli Cinturato GRAVEL H, de däcken har jag plågat ganska mycket i Roslagen.

Kan vara så, jag har gråa sidor på mina som är supertäta.

Borde det inte snarare stått "Här skriver Jan Heine mycket, men ingenting konkret om skillnaderna" :D

(jag vill minnas att konsensus är att "vanliga" GK motsvarar RH Standard-stomme och att GK+ är likasamma som RH Endurance, men att det inte finns någon Panaracerbrandad motsvarighet till de sublima RH Extralight. RH har dessutom lite tjockare slitbana än GK, om jag inte är helt fel ute)

Jag tyckte att RH-däcken var sköna men supersköra. När de väl började få en punka så kom det ett radband med ytterligare punkor, bara att slänga.

Är det bara jag som tycker att RH, Ultradynamico är alldeles för dyra däck? Har svårt att motivera närmare 1000kr/däcket.
Jo det är ju det som tar emot.. Men tycker bakdäcket, Vittoria Teranno dry nöts väldigt mycket och snabbt...
Kanske en mer prisvärd(?) kompromiss då kan vara med
René Herse Extralight fram och
Panaracer Gravelking Slick bak
För åtminstone jag tycker att jag är känsligare för framdäckens kvalité jmf med den hos bakdäcken.

I åtminstone 35mm versionen klarade sig René Herse (under det äldre namnet Compass) riktigt bra även i standardversionen i detta rullmotståndstest
tour_fastest_tires.jpg

Men för den som funderar på så smala graveldäck som 32mm finns det en del konkurrenter ffa vad gäller punkteringsskydd och rullmotstånd enl detta test i Tour 8-2022
Rullmotstånd 32mm - Tour 8-22.png

Kanttråd
Sammanst 32mm test - Tour 8-22.png

Slanglösa
Sammanst tubeless 32mm test - Tour 8-22.png

<REDIGERAT>
Tidningen Tour testade 15 olika däck i 32mm i nr 8-2022, sammanlagt hamnade Stampede Pass EL i nedre tredjedelen av testet mkt pga bristfälligt punkteringsskydd och våtgrepp.
Läs mer om hur Tour testar grepp här och rullmotstånd här.

Tour 8-2022 innehåller förstås mkt mer än enbart testet av 15 olika 32mm däck, varför inte köpa den och läsa den själv?
Numret går att köpa, både som pappers och e-tidning (från 4,99 €), här:
https://www.delius-klasing.de/tour-lesen-wie-ich-will
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

Senast ändrad:
Tja,

Sitter och kollar på hojjen som står med ett trött framhjul i trainern, mina Vittoria Terrano dry släpper alltid luft ur sig efter några dagar.....fattar inte varför?

Då började jag fundera på nya däck, någon som prövat Ultradynamico Cava och kan ge sig på en jämförelse mot Vittoria Terrano dry?

Tack på förhand!
Satt upp mina Vittora Terrano Dry som TL förra veckan. Får det inte tätt. Tappar sakta men bestämt trycket. Doctor Blue. I vattenbalja ser jag inget uppenbart läckage vid ventil, nipplar eller någonstas mellan fälg och däck. Det enda som verkar misstänkt är pyttesmå bubblor som bildas längs sidoväggarna. Men kan det verkligen läcka rakt genom däcksidorna?

Satt upp mina Vittora Terrano Dry som TL förra veckan. Får det inte tätt. Tappar sakta men bestämt trycket. Doctor Blue. I vattenbalja ser jag inget uppenbart läckage vid ventil, nipplar eller någonstas mellan fälg och däck. Det enda som verkar misstänkt är pyttesmå bubblor som bildas längs sidoväggarna. Men kan det verkligen läcka rakt genom däcksidorna?

Japp, det kan mycket väl läcka genom däcksidorna. Har du haft hjulet liggande på sidan?
Annars kan du prova det - lägg det på sidan och rotera det så att geggan sprider sig. Låt ligga ett par timmar (jag har låtit det ligga över natten med bråkiga däck) och gör om på andra sidan.

Man kan ju också cykla rätt mycket. Brukar hjälpa!
Annars håll hjulet i handen som det sitter på cykeln. Skaka vertikalt, rotera 5cm, skaka. Repetera varvet runt. Så brukar jag göra för att få det tätt. Det behövs lite skvalp ibland.

Japp, det kan mycket väl läcka genom däcksidorna. Har du haft hjulet liggande på sidan?
Annars kan du prova det - lägg det på sidan och rotera det så att geggan sprider sig. Låt ligga ett par timmar (jag har låtit det ligga över natten med bråkiga däck) och gör om på andra sidan.
Tack! Ska testa.

Man kan ju också cykla rätt mycket. Brukar hjälpa!
Annars håll hjulet i handen som det sitter på cykeln. Skaka vertikalt, rotera 5cm, skaka. Repetera varvet runt. Så brukar jag göra för att få det tätt. Det behövs lite skvalp ibland.
Mer km och skvalp alltså, tack!
PS Börjar tvivla på TL-evangeliet "kräng på-häll i-pumpa-cykla" DS

Senast ändrad:
Fyllt på mer gucka och trycket bak i alla fall lite stabilare. Kanske ska vara betydligt mer än 60 ml per däck helt enkelt. Måste beställa mer, den är slut. Kanske ska göra en schysst häxa på bef Doc Blue och toppa med Orange Seal sub zero eller nåt

Jag körde med Vittoria Terrano Dry 700x38C (40-622) som graveldäck på crossen förra året - hookless bak och trad TLR-fälg fram. Gillade aldrig känslan av sirap i rullet samt att det låga bikakemönstret på mitten slets väldigt fort. Bakdäcket håller fint tätt medan framdäcket inte riktigt är att lita på i alla lägen.

Hade gärna kört något like RaceKing fast smalare än MTB-bredd i sommar, de 33mm Tracer Pro jag har på pendlarcrossen funkar t.ex. betydligt bättre på allt utom just volymen.

Fyllt på mer gucka och trycket bak i alla fall lite stabilare. Kanske ska vara betydligt mer än 60 ml per däck helt enkelt. Måste beställa mer, den är slut. Kanske ska göra en schysst häxa på bef Doc Blue och toppa med Orange Seal sub zero eller nåt

Tjena!

Blanda aldrig vätskor av olika märken. Kan reagera på div olika sätt.

Det är Vittoria Terrano Dry tubeless ready, Graphene 2.0. Jag kör med Orange seal vätska...

Jag har dock Hookless kolfiberfälgar, och dessa däck är gjorda för hookless only, kan de va något sådat?
Jag har kört mina Terrano Dry på vanliga TLR fälgar (DT) samt hooklessfälgar (Zipp) i ett år nu. Det funkar hur bra som helst. Jag är nöjd med dem.

Jag körde med Vittoria Terrano Dry 700x38C (40-622) som graveldäck på crossen förra året - hookless bak och trad TLR-fälg fram. Gillade aldrig känslan av sirap i rullet samt att det låga bikakemönstret på mitten slets väldigt fort. Bakdäcket håller fint tätt medan framdäcket inte riktigt är att lita på i alla lägen.

Hade gärna kört något like RaceKing fast smalare än MTB-bredd i sommar, de 33mm Tracer Pro jag har på pendlarcrossen funkar t.ex. betydligt bättre på allt utom just volymen.
Jag gillar dom däcken!
Finansbubblorna även i 38 och 42mm. Jag pendlar sönder ett gammalt cxdäck…

Tillbaka
Topp