Graveldäck 2020

CW

Medlem
Graveldäck 2020
"Ju mindre mönster desto bättre"

För "sportgrus" kanske. Själv skulle jag aldrig välja dom däcken du har som exempel där för det jag kör.

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
konscious sa:
Har fastnat mera för gravel mer än vad jag trott.

Men med Schwalbe G-One Allround 40-622, konstaterar jag att det var ett bra däck. Kanske lite tungt 470g.

Ju mindre mönster desto bättre.
I så fall borde väl ngt av Jan Heines Rene Herse-däck passa?

https://www.renehersecycles.com/product-category/components/tires/
De kostar iofs onödigt mkt, vilket säkert bidrog till att jag tyckte att de var ett så pass stort lyft när jag bytte från Schwalbe G-One

/Håkan

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vad är poängen med ett slätt grusdäck? Jag insåg precis att jag aldrig riktigt reflekterat över varför däck ser ut som dom gör. I min lilla värld så är mönstrade däck till för bättre grepp på t.ex grus i det här fallet, medan det inte behövs lika mycket på asfalt och så vidare. (OBS: Otroligt grovt förenklad, naturligtvis. :P)

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
jingleyschmidt sa:
Vad är poängen med ett slätt grusdäck? Jag insåg precis att jag aldrig riktigt reflekterat över varför däck ser ut som dom gör. I min lilla värld så är mönstrade däck till för bättre grepp på t.ex grus i det här fallet, medan det inte behövs lika mycket på asfalt och så vidare. (OBS: Otroligt grovt förenklad, naturligtvis. :P)
Jan Heines förklaring (mannen bakom Rene Herse-däcken)
Why We Don’t Make “Gravel” Tires
Men enl honom är hans däck inte (helt) släta, läs mer här:
Optimizing Tire Tread

Men han säljer numer även mer grovmönstrade och mer punkteringsskyddade däck

https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700c-x-42-hurricane-ridge-tc/
https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/compass-700c-x-38-steilacoom/

/Håkan

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Intressant, Håkan! Aldrig tänkt på det där med "grus som rullar på grus, så det spelar ingen roll hur mycket mönster du har, du kommer inte få grepp ändå".

konscious

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
HåkanC sa:
konscious sa:
Har fastnat mera för gravel mer än vad jag trott.

Men med Schwalbe G-One Allround 40-622, konstaterar jag att det var ett bra däck. Kanske lite tungt 470g.

Ju mindre mönster desto bättre.
I så fall borde väl ngt av Jan Heines Rene Herse-däck passa?

https://www.renehersecycles.com/product-category/components/tires/
De kostar iofs onödigt mkt, vilket säkert bidrog till att jag tyckte att de var ett så pass stort lyft när jag bytte från Schwalbe G-One

/Håkan
Känslan är viktig, däck är ändå den bästa och billigaste investeringen som gör mest för upplevelsen.

dogday

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Köpte ett par WTB Byway när de kom i 700c-versioner, ungefär samtidigt som lövhalkan började. De första semislicka jag köpt, så ser fram emot att testa dem i stället för G-One Bite när våren blivit torr bakom öronen.

wtb-tire-byway-700-x-40c-road-tcs-tan-wall.jpg

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
jingleyschmidt sa:
Intressant, Håkan! Aldrig tänkt på det där med "grus som rullar på grus, så det spelar ingen roll hur mycket mönster du har, du kommer inte få grepp ändå".
Det översta på grusvägarna är ju lite större partiklar / helt löst. Då vill man att däcket ska hitta fäste. Fästet finns nedanför det lösa.

Filmönster används i tävlingssammanhang på mtb och cx så jag håller inte riktigt med dom där hersegubbarna.
Möjligt att dom har andra typer av underlag...

Ja jag vet att det kördes rally för 100 år sedan på slicks "innan det blev förbjudet".

Singular

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Vänta lite - ni hävdar väl inte att Jan Heine på nytt killgissar och presenterar sina egna, högst selektiva ”fakta” som sanningar? :D

thomalin

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
För mig är grusdäck en balans mellan bra rull både på asfalt, lera och grus, grepp i kurvor, vikt, grepp i lera och punkaskydd.

Är nu inne på mitt andra par Specialized Tracer pro 2bliss 33mm, och har än ännu inte upplevt en punktering (peppar, peppar ta i... ). Jag har länge suktat efter ny cykel som tar 40mm, men börjat tänka om. Med dessa däck kör jag frekvent på knytnävestor stenkross, sliriga stigar med rötter, häststigar och annat tillsammans med andra cyklister med feta däck eller mtb. Nersidan är att man sjunker ner lite mer i mjuk nylagd grus.

Rullar riktigt bra på asfalt.

Så detta mönster har varit optimalt för mig:

D85944A0-1445-4E41-B91A-6D96B51FA5B5.jpeg

Senast ändrad:

thomalin

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Noterar nu också att det smalaste däcket i gran fondos test är testvinnare (35,9mm), intressant. Kan vara värt att testa. Annars ser precis som TS skriver Pirelli Cinturato trevliga ut.

C-dale

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
När man ger sig ut på ruffigare vägar o stigar är volym/dämpning trevligt. Åker snart ner till GC och då blir det 50 mm Bite fram o ett 45mm Riddler bak. Blir nog samma om det blir något långlopp nästa år.

Rattnalle

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
CW sa:
"Ju mindre mönster desto bättre"

För "sportgrus" kanske. Själv skulle jag aldrig välja dom däcken du har som exempel där för det jag kör.
Jag trodde du cyklade i änggårdensbergen? Gruset där funkar ju med slicks. Givet att man kör i farter där flanörer inte behöver få skrämselhicka då.

Olaroos

Ny medlem
Graveldäck 2020

velovin

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Det är ju Panaracer som kokar däck åt både René Herse och det ännu mer hipsterkorrekta Ultradynamico. Tycker att det känns onödigt att ta omvägen över USA när japanerna har sina utmärkta Gravel King med slätt mönster, till typ halva priset dessutom.

Murdock

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Det är ju Panaracer som kokar däck åt både René Herse och det ännu mer hipsterkorrekta Ultradynamico. Tycker att det känns onödigt att ta omvägen över USA när japanerna har sina utmärkta Gravel King med slätt mönster, till typ halva priset dessutom.
Lite dom tankegångarna har jag med. Skall bara slita ut mina WTB Byway först som jag tycker är helt ok,

Singular

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
...men som sagts många gånger - det är ju inte samma däck bara för att det är samma producent (och i det här fallet även samma däcksmönster). RH är ett "finare" däck på alla sätt, men med tydligt premiumpris. Ultradynamico är ju också jättefint, men som du är inne på med betydande hipsterskatt.

Murdock

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
...men som sagts många gånger - det är ju inte samma däck bara för att det är samma producent (och i det här fallet även samma däcksmönster). RH är ett "finare" däck på alla sätt, men med tydligt premiumpris. Ultradynamico är ju också jättefint, men som du är inne på med betydande hipsterskatt.
Absolut, visst är det så. Troligen är ett par extralight Switchback Hill de bekvämaste däcken du kan cykla på, men jag är 95kg tung och känner inte för att strula runt med tubeless riktigt ännu. Skulle tro att jag inte tillhör målgruppen då. Om jag istället siktar på endurance casing, hur lång ifrån är man då ifrån ett par Panaracer slicks? En dag kanske man får testa helt enkelt.

HåkanC

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
det är ju inte samma däck bara för att det är samma producent (och i det här fallet även samma däcksmönster). RH är ett "finare" däck på alla sätt, men med tydligt premiumpris.
Här skriver Jan Heine mer om skillnaderna
"How are Compass Tires Different from Panaracers?"

Panaracer Gravelking SK testades av tidningen Roadbike som ett av 11 olika graveldäck i nr 9-2019 (alla däck i 37 - 40mm bredd)
https://www.roadbike.de/heft/heft-09-2019-16812412.html
Bäst i test blev nya Conti Terra Speed (90 poäng), bäst punkaskyddomdöme fick Goodyear Connector Ultimate (70 poäng)
Panaracer Gravelking SK hamnade tredje sist med 62 poäng
För den som vill läsa testet själv finns hela numret som eTidning för 3,99 €; https://shop.motorpresse.de/roadbike/epaper/
finns app för padda/surfplatta.

velovin

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Ja, Jan, jag är "willing to sacrifice the ultimate ride quality" och nöja mig med gruskungarna. Snål som jag är.

Rholm

Medlem
Graveldäck 2020
Jag ska prova nya WTB Raddler, 44 mm, i år. Uppfyller ju inte TS önskan om minimalt med mönster, men vi får väl prata om våra egna däck för 2020 här också?

lundatok

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hoppas Bontragerdäcken har bättre punkaskydd i produktion än vad de var för Sven Nys när han skulle hoja Dirty Kanza 2018.

RockyRider

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Hoppas Bontragerdäcken har bättre punkaskydd i produktion än vad de var för Sven Nys när han skulle hoja Dirty Kanza 2018.
Det där har du fått om bakfoten. Nys startade DK med ett annat däck, punkade massor med gånger. Bytte till andra hjul med Bontrager GR1 och fick inga fler punkor. "The cyclocross champions ride was riddled with a flat tire after flat until he opted for a wheel/tire change. What tires did he change to you ask? The Bontrager Team Issue GR1, Sven rode the remainder of the race flat free, and I imagine a bit happier."
https://www.roadbikereview.com/reviews/review-bontrager-gr1-team-issue-gravel-tire

NickPick

Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Bontrager verkar ju de flesta hålla sin undan ifrån. Kanske pga namnet... nästan som bonnragger... eller att det är träcks avkomma.

Jag cyklar grusväg med cykelcrossdäck.

P2m2

Ny medlem
Graveldäck 2020
Continental Speed King CX RaceSport 28" vikbart
lätta 290 gram, bra komfort, skön känsla

Senast ändrad:

LarsM

Medlem
Graveldäck 2020
Inte bara för grusväg, men jag köpte precis ett däck som skall gå lite lättare när det är 1-2 mil på väg till och från stigcyklingen, eller för upptäckarturer som går på allt från asfalt till nästan obanat:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer