Gravelking slicks, OEM-förpackning

nasso

Aktiv medlem
Jag har spanat nya däck, men hade egentligen tänkt vänta till våren. Det är en kona rove "gruscykel" cykel som jag cyklar på, kanske 80/20 landsväg/grus. Har idag maxxis rambler, som är rätt grova och inte direkt optimala för så mycket landsväg som jag cyklar. När jag cyklar grus är det "lätta grusvägar", tänk bilvägar med grusunderlag i rätt lugnt tempo.

När jag skulle handla andra cykelprylar såg jag dock dessa: https://www.bike-components.de/en/P...-5-Folding-Tyre-Set-of-2-OEM-Packaging-p87980

Gravelkind slicks, fast i set av två, i "oem förpackning". Det kommer väl i en plastpåse och har inga tryck på däcksidorna, tror jag. Någon som provat dessa? Det är inga konstigheter.

De kostar ju 200kr...paret. Galet billigt. Här hemma kostar de ju 400-500 kr, styck... De har en pågående kampanj hos bike-componens som gör att man får det ytterligare 15% billigare med...

Så, jag är mest nyfiken på om någon annan sett dessa och provat? Jag struntar fullständigt i förpackning och eventuellt tryck på däcksidor. Känns som en galet bra deal, eller missar jag nåt?

Kör du 27.5" då? I så fall är det ju en bra deal (vet inte något om just de OEM däcken dock). Sen är väl Gravelking (utan plus) långt från det tuffaste däcket. Är väl ganska punkabenäget enligt tester och de flesta reviews man läst ser ju inte det som ett graveldäck trots namnet. Jag kör visserligen själv Gravelking slick 32mm på "landsväg" och har inte punkat än men det betyder ju inte så mycket

Kör du 27.5" då? I så fall är det ju en bra deal (vet inte något om just de OEM däcken dock). Sen är väl Gravelking (utan plus) långt från det tuffaste däcket. Är väl ganska punkabenäget enligt tester och de flesta reviews man läst ser ju inte det som ett graveldäck trots namnet. Jag kör visserligen själv Gravelking slick 32mm på "landsväg" och har inte punkat än men det betyder ju inte så mycket

Japp. Jag har maxxis rambler i 650x47 nu.
Jag har letat efter något lite mer åt slicks-hållet i undefär den bredden.
Hittils har jag haft ögonen lite på specialized pathfinder pros. tror de är 650x50. De kostar ju dock typ 500-600kr stycket.

Även fast jag letat efter lite bredare så hade det ju varit spännande att se vad det hade gjort att gå från ett däck med 47mm och ganska grovt mönster till 40mm slicks.

Cyklade runt öland i sommar på ramblers, i fem dagar. Det blev mest landsväg men en del grusväg också. Inget särskilt tekniskt dock. Tror att ett par 40mm slicks hade klarat av den cykling jag brukar göra.

Sen är väl Gravelking (utan plus) långt från det tuffaste däcket. Är väl ganska punkabenäget enligt tester och de flesta reviews man läst ser ju inte det som ett graveldäck trots namnet.

Ja. De ser ut att ha likvärdigt eller lite bättre skydd, jämfört med ramblers, enligt rollingresistance:
1692945062773.png

Köpte cykeln i maj och har cyklat strax under 200 mil sedan dess och har aldrig punkterat.

https://www.bicyclerollingresistanc...axxis-rambler-exo-tr-vs-panaracer-gravel-king (vet inte om den länken funkar för alla eller om jämförelse är en pro-feature...)

För pengarna så är det ju egentligen bara att köra på. Punka går ju att laga och punkar man konstant ja då är det väl till att byta igen. Kör du tubeless så skall du veta att gravelkings är ett helvete ?Jag kör gravelkings (slick och semislick) på tre uppsättningar hjul och ja, det är en kamp

Jag har kört en halv sommar på Gravelking slic i 700x38c. Fantastiskt lättrullade, tysta och följsamma däck som var snabba och komfortabla överallt utom i kurvor med löst grus, där är de inte helt oväntat kass.

Satte sedan på Thundero i samma dimension och min hoj gick från racer till traktor kändes det som. Bytte då Gravelking inte gillar stenkrossen som grusvägarna vid stugan består av.

För 80/20 lvg/grvl skulle jag lätt köra Gravelking slic igen men jag kör tvärt om 20/80 och då finns bättre däck.

Som någon redan sagt så är det mer av ett grovt landsvägsdäck än ett graveldäck. Det verkar ju passa dock om du kör så mycket landsväg

Tack för feedbacken. Blir ett par sånna. För priset...som sagt.. kostar det ju nästan inget att prova. 200 spänn för ett par är nästan så man skäms när man köper dem. :)

Japp. Cyklar nästan bara landsväg och gillar att ta långturer och heldags-turer, men det blir lite grus då och då på de turerna, ofta för att undvika högtrafikerade vägar.

Inte tagit steget till tubeless ännu!

För pengarna så är det ju egentligen bara att köra på. Punka går ju att laga och punkar man konstant ja då är det väl till att byta igen. Kör du tubeless så skall du veta att gravelkings är ett helvete ?Jag kör gravelkings (slick och semislick) på tre uppsättningar hjul och ja, det är en kamp
Varför är Gravelking och tubeless ett helvete?

Nästan omöjligt att få dem att sätta sig… en pump (överhettad), flera öl, två kvällar och många svordomar gick åt. Då hade jag en sån där airshot för att få dem på plats.

I slutändan fick jag lägga upp däcken på fälgen för hand med däcksberktyg så långt som bara möjligt på båda sidor, därefter kunde jag få dem på plats med airshoten. Thundero på samma fälg kunde jag bara pumpa upp med handpump så satte de sig.

Det är något med att de är sjukt sladdriga. Det är nästan helt omöjligt att sätta dem så som jag brukar göra. Jag har ändå monterat ett antal däck tidigare. Visserligen huvudsakligen MTB där man kommit lite längre med TL så kanske orättvis jämförelse. Men varken mina Rambler eller Hutchinson Override var så jobbiga om man nu skall jämföra med andra graveldäck.

Gravelking är enda däcket där jag behövt köra metoden: montera med slang, poppa, plocka försiktigt ena däcksidan och ta ut slangen, sen kompressor (utan kägla för snabbt flöde), sen fylla vätska via ventilen. Annars så brukar jag bara montera på däcket, trä på det överallt utom en decimeter glipa, hälla i vätska direkt ner i däcket, sen kompressorn direkt på prestaventilen.

Senast ändrad:
Det kan jag verkligen intyga. Var tvungen att ta dem till cykelbutiken för hjälp och ena däcket fick de hålla på med i 10 minuter.

Ok. Tack för snabba svar.
Har bara monterat Vittoria Terrano Dry 38mm.
Förutom flera Vittoria för MTB tubeless.
Tar med till jobbet och poppar med kompressor. Med borttagen ventil.

Blir ett par sånna. För priset...som sagt.. kostar det ju nästan inget att prova. 200 spänn för ett par är nästan så man skäms när man köper dem. :)
Inte tagit steget till tubeless ännu!
Om du inte har hunnit beställa redan bör du även passa på att uppgradera slangarna, om det behövs. Varför inte riktigt lätta
eller billigare

Om du inte har hunnit beställa redan bör du även passa på att uppgradera slangarna, om det behövs. Varför inte riktigt lätta
eller billigare

Hann beställa... men lägger till det på listan... Den listan kommer ALDRIG vara tom. ?

Jag TROR att Gravelkings (utan plus) gör sig bra tubeless då de inte har bästa punkaskyddet så småpunkor slipper man förhoppningsvis märka. Men med tanke på ovanstående kommentarer så är du nog avskräckt nu ?

Ja, jag får se. Hittils har jag aldrig haft problem med punka (varken på graveln eller på pendlaren). Eftersom jag kör mest landsväg känner jag inte att jag behöver det för att kunna ha extremt lågt däcktryck heller.

Eftersom jag mest kör landsväg och gillar touring/långturer känns det dugligt och enkelt med slangar. Bara ha med en extra-slang och lappar och vara glad.

Skulle jag börja få punkor får jag väl tänka om. :) Om jag ändå ska investera i tubeless kommer jag behöva med grejer och skulle nog satsa på nya däck med.

Oj! sjukt bra deal, 100kr däcket. Det är ca 10% av kostnaden för mina RH Baby shoe pass EL. Kommer inte vara samma shwung i GKs men det får duga för priset.

Lägger en order på 2x2 däck direkt. Tack för tipset!

#teamtubeinside

Anledningen är nog främst att 650b inte är hett längre, tyvärr.
Men det borgar ju för bra priser på både hjul och däck!

Jag klickade hem nya slangar också... Kul att prova, när jag ändå ska ha på nya däck...

Min reservslang jag har hemma ny väger 254gr. har inte vägt de som är i däcken nu men om jag antar att de väger ungefär lika mycket så väger de två jag har i däcken + det jag alltid har med mig i reserv 762 gr

Köpte tubolito. Kul att testa. Läst lite varierande feedback om dem. Väldigt kompakta iaf, så även om det skulle vara problem med dem är de nog trevliga att ha med som reservslangar. Tar så otroligt mycket mindre plats i sadelväskan...

Köpte två vanliga cx/gravel slangar och en s-cx, deras "reservslang". De väger 60+60+35 = 155gr totalt.

607 sparade gram på totalvikten... ? dock påverkar ju den roterande vikten mer än den som ligger i sadelväskan men bägge bidrar ju till vilken jag cyklar runt med.

Medveten om att mina gamla slangar förmodligen är ungefär så illa det kan bli, så siffrorna är lite "uppblåsta". Hade säkert kunnat komma halvvägs med lätta butyl-slangar av högre kvalitet.

Oavsett vad... Det blir kul att testa nya däck och nya slangar :)

Har samma erfarenhet av Gravelkings att man måste använda kompressor med lufttank för att montera. Aldrig varit med om ett däck som varit så envist tidigare.

Körde med Tubolito men då de började läcka mellan ventilen och ventilstammen efter 6 månader åkte de i runda arkivet, kan fungera som reservslang kanske.

Använde mina Gravel King i två år. Körde dem slanglöst, fick pumpa den med kompressor.
Fick två små hål i slitbanan under de åren. Kom hem tack vare punkavättskan. Rekommenderar att ha med sig pluggar att laga punka.

Jag har kört mina gravelking slick 42mm i ett år nu, kanske 200 mil, på alla möjliga underlag. Tycker de är helt suveräna. De har klarat stenkross, rötter, stenar mm på ett riktigt bra sätt. Att få dem helsvarta utan de här stora fula blafforna på sidorna känns som ett stort plus så det fick bli ett par nya för mig nu, tack så mycket för tipset :-)

Jag klickade hem nya slangar också... Kul att prova, när jag ändå ska ha på nya däck.
Köpte tubolito. Kul att testa. Läst lite varierande feedback om dem. Väldigt kompakta iaf, så även om det skulle vara problem med dem är de nog trevliga att ha med som reservslangar. Tar så otroligt mycket mindre plats i sadelväskan.
TPU-slangar användes av åtminstone ett team i årets TdF (som av olika anledningar inte ville(?) ha tubeless)
TdF är iofs långt från gravel, men ändå...
tour-8-23-tdf-tpu-slang-jpg.642855

Köpte två vanliga cx/gravel slangar och en s-cx, deras "reservslang". De väger 60+60+35 = 155gr totalt.

607 sparade gram på totalvikten... ? dock påverkar ju den roterande vikten mer än den som ligger i sadelväskan men bägge bidrar ju till vilken jag cyklar runt med.
Tidningen Tour testade 12 olika slangar, inkl två tubolitoslangar, i nr 7-2020 för lvg dvs ~18-28mm bredd. De testade slangarna vägde 22-97g
Det skiljde minimalt i rullmotstånd mellan butylslang på 68-85g och Tubolito Road på 41g,
Tubolito S-Road på 22g var lite bättre men skall inte klara fälgbroms.
Här finns testet. https://www.tour-magazin.de/komponenten/reifen/wie-gut-sind-leichte-rennrad-schlaeuche/a49079.html
Hela testet kostar 0,99 € att ladda hem, men man kan läsa vilka slangar som testades, testmetod och "Test-Fazit" gratis på den länkade sidan.

Ytterligare en tidning, Roadbike denna gång, testade i nr4-2023 flera olika TPU-slangar
roadbike-4-23-tpu-slang_1-png.613872

roadbike-4-23-tpu-slang_2-png.613873

Medveten om att mina gamla slangar förmodligen är ungefär så illa det kan bli, så siffrorna är lite "uppblåsta". Hade säkert kunnat komma halvvägs med lätta butyl-slangar av högre kvalitet.
Den Maxxis Ultralight butylslang jag länkade till ovan annonseras att väga 144g
Men svaret på både minimal vikt och rullmotstånd är väl
Tubeless

Oavsett vad... Det blir kul att testa nya däck och nya slangar :)
+1

Jag har spanat nya däck, men hade egentligen tänkt vänta till våren. Det är en kona rove "gruscykel" cykel som jag cyklar på, kanske 80/20 landsväg/grus. Har idag maxxis rambler, som är rätt grova och inte direkt optimala för så mycket landsväg som jag cyklar. När jag cyklar grus är det "lätta grusvägar", tänk bilvägar med grusunderlag i rätt lugnt tempo.

När jag skulle handla andra cykelprylar såg jag dock dessa: https://www.bike-components.de/en/P...-5-Folding-Tyre-Set-of-2-OEM-Packaging-p87980

Gravelkind slicks, fast i set av två, i "oem förpackning". Det kommer väl i en plastpåse och har inga tryck på däcksidorna, tror jag. Någon som provat dessa? Det är inga konstigheter.

De kostar ju 200kr...paret. Galet billigt. Här hemma kostar de ju 400-500 kr, styck... De har en pågående kampanj hos bike-componens som gör att man får det ytterligare 15% billigare med...

Så, jag är mest nyfiken på om någon annan sett dessa och provat? Jag struntar fullständigt i förpackning och eventuellt tryck på däcksidor. Känns som en galet bra deal, eller missar jag nåt?
Var det någon mer än jag som köpte dessa och monterat dem?
Ett av mina däck är rejält ojämt. Ni vet som en innerslang man pumpar upp, att den sväller upp mer på någon del.
Däcken är 43 mm men sväller uppemot 45-46 på ett ställe. Knappast lönt att reklamera men surt ändå.

Var det någon mer än jag som köpte dessa och monterat dem?
Ett av mina däck är rejält ojämt. Ni vet som en innerslang man pumpar upp, att den sväller upp mer på någon del.
Däcken är 43 mm men sväller uppemot 45-46 på ett ställe. Knappast lönt att reklamera men surt ändå.
Låter konstigt. Har inte upplevt något sådant. Inga direkta tips att komma med. :(

Tillbaka
Topp