Grejor över förväntan

Mathias

Aktiv medlem
Grejor över förväntan
Alla köper vi cykelprylar och vissa saker lever upp alltid upp till de redan höga förväntningarna... Men vad har du köpt som var snorbilligt att det egentligen inte kunde vara så bra, men var det ändå? Dela med dig av dina fynd...

Personligen slänger jag nog in min största överaskning som skoskydd från Biltema. De har helt förändrat min vintercyklingsupplevelse från en plåga till en njutning. 150:- kostade de.

Grejor över förväntan
149.- mx hanskar biltema samma som fox fast annat märke bara och way så mycke billigare hatt dom i 2 år nu och håller fortfarande

//svein

*Kommer bli en riktig biltema tråd det här känner jag på mig *

Grejor över förväntan
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> En billig fulkines.

Skoja inte.... För det priset tror man ju inte att man knappt ska kunna sitta på ramen innan den imploderar.

Grejor över förväntan
på sistone har jag uppskattat saker som lyser "av sig själva", pendlaren har både reelight och blinkpedaler och pedalerna köptes på kampanj för 150 pix efter tips på happy och de går som klockor efter en vinter. Fynd./J :)

Bilagor

• PED0001.jpg.gif
    PED0001.jpg.gif
    35.6 KB · Besök: 83
  • Reelight_compact lygte.jpg
    Reelight_compact lygte.jpg
    11.7 KB · Besök: 33
Grejor över förväntan
Hela min cykel. Folk köper kolfibercyklar och andra relaterade prytlar till höger och vänster. Låt vara att jag bytt ut vissa delar på min cykel efter slitage eller för att göra den mer praktisk men i stort har jag samma instegs aluhäck som för fem år sedan. Vi har gjort Franska berg 3 ggr, Norska undermåliga vägar x-antal ggr och Södertörn minst tusen (känns det som) den bara funkar och funkar......

Får svårare och svårare att motivera en uppgradering för mig själv men snart är det nog dags för en ny ram ändå, till nästa år kanske :)

Grejor över förväntan
WMR hyde skrev:
> 149.- mx hanskar biltema samma som fox fast annat
> märke bara och way så mycke billigare hatt dom i
> 2 år nu och håller fortfarande
>
>
> //svein
>
> *Kommer bli en riktig biltema tråd det här
> känner jag på mig *

Ja det var inte dåligt, ett par Fox MX hanskar brukar bara hålla en eller möjligtvis ett par turer innan fingrarna tittar ut. Förstår inte hur det kan vara så dålig kvalitet på på många MX handskar.

Patrik

Grejor över förväntan
En Salomonryggsäck som reades på Stadium för 298 kr.

Spanade på den när den kom för ett par år sedan för 600 kr, men tvekade och köpte en Everest (tyvärr). Hittade den igen i våras för halva och j-ar vilken bra ryggsäck då man cyklar! Har aldrig testat bättre. Enda minuset är de små nätfickorna vid sidorna, de är lite lågt skurna, men det kan man leva med.

_IGP3420.JPG ht=725

Senast redigerad av en moderator:
Grejor över förväntan
Men ingen skulle erkänna det.

Snuten skrev:
> Finns det förresten ingen tråd med grejer under
> förväntan, det skulle behövas.

Grejor över förväntan
Johan A skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En billig fulkines.
>
> Skoja inte.... För det priset tror man ju inte
> att man knappt ska kunna sitta på ramen innan den
> imploderar.

Näfan och vem trodde den skulle orka med en tjockis på 10 mil grusväg på 25mm?

Grejor över förväntan
SuperApe skrev:
> Men ingen skulle erkänna det.
>
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det förresten ingen tråd med grejer
> under
> > förväntan, det skulle behövas.

Säger "DeRosa" någon något?

Grejor över förväntan
Bladin skrev:
> ODI lockon handtag! Häpnas än idag över hur
> mycket bättre dom är än andra "vanliga"
> handtag.

+1

Grejor över förväntan
Köpte en cykeldator på Lidl för 39:-
Den har sladd vilket väl mest stör estetiskt men bjuder på:
Max,medel,aktuell hastighet och visning om man ligger över eller under medel. Totaldistans, distans för 2 olika hjul, tripdist. Tidtagnig, klocka, termometer med Max/min, beräknad caloriförbrukning/fettförbränning (vilket väl mest är ploj men skoj) samt belysning. Den har också en scanfunktion som scrollar mellan olika "fönster" utöver aktuell hastighet.

Ett fantastiskt fynd för 39:- (bara batteriet CR2032 kostar mer på Clasohlson)

;~}

Grejor över förväntan
Dx-lampan. Pannlampe-premiär igår kväll. Stort smile pga hur roligt det är i mörker men även för hur brutal lampan är. Vilket den ju inte borde vara, jag menar den är ju för billig och byggd av kinesiska barnarbetare utan känsla för kvalitet!

Grejor över förväntan
Freddie L skrev:
> Dx-lampan. Pannlampe-premiär igår kväll. Stort
> smile pga hur roligt det är i mörker men även
> för hur brutal lampan är. Vilket den ju inte
> borde vara, jag menar den är ju för billig och
> byggd av kinesiska barnarbetare utan känsla för
> kvalitet!

Håller med till fullo!

Grejor över förväntan
Ett par Avid Speed Dial Mag-bromshandtag som köptes på rea för säkert 7 år sedan. De har varit med om vurpor och dagligt/vinterbruk men är nästan som nya än. Grymma och skön utformning på broms-"bladet/greppet".

Annars är jag även väldigt nöjd över mina gamla Sidi-skor, ett par fina Action SRS, som faktiskt har hängt med från typ 2003 tror jag. Inte cyklade på varje dag direkt, men trots otaliga stötar och massor av vatten och lera är de efter en tvätt fortfarande som nya. Man kan byta sula på dom också, så när jag gjorde det för ett år sedan blev de som nya igen, nästan. Väl värda sina pengar, även om de var dyra.

Grejor över förväntan
lundatok skrev:
> Biltemas fotpump förresten.

Som pump ok, men tryckmätaren verkar inte stämma för så många. Upp mot en bar fel har förekommit.

Grejor över förväntan
Clas Ohlsons cykelverktygskit. För den med små mekbehov är det tillfyllest, även om jag kan förstå att de som proffsmekar nog vill ha lite bättre grejer. Men då börjar det kosta brano mycket mer.

XT-kassett till träningshjul. Slitstark och inte så dyr.

Descente-kläder. Ofta snygga, och ännu oftare av mycket bra kvalitet utan att kosta Assos.

Grejor över förväntan
En Thudbuster, varför har jag inte satt på en sådan tidigare. Vilken skillnad, tar bort alla småvibrationer och mindre stötar till medelstora. Köpte min begangnad för en spottstyver jämfört med att köpa en sf. Inte snygg, tyngre än en vanlig sadelstolpe men förvandlade min cube ltd race till en "fs-SUV" anpassad för rehabxc. Förstår faktiskt inte varför man inte hör mer om den här prylen...

Grejor över förväntan
raider skrev:
> En Thudbuster, varför har jag inte satt på en
> sådan tidigare. Vilken skillnad, tar bort alla
> småvibrationer och mindre stötar till
> medelstora. Köpte min begangnad för en
> spottstyver jämfört med att köpa en sf. Inte
> snygg, tyngre än en vanlig sadelstolpe men
> förvandlade min cube ltd race till en "fs-SUV"
> anpassad för rehabxc. Förstår faktiskt inte
> varför man inte hör mer om den här prylen...

Räddade min rygg under min HT-period!

Första gick sönder, fick ny på garanti! Sedan blev den stulen tillsammans med min cykel. :(

Grejor över förväntan
Mitt bygellås för 40 spänn från Biltema stod emot ett stöldförsök igår natt med bravur. Plasten trasig och bucklor i stålramen på fulcykeln, men trots våldet höll låset och funkar fortfarande.

Cykeln som sitter fast i låset var för övrigt också från Biltema. Inköpt för 2200 för ca 3 år sedan och har funkat som pendlarhoj i 3 år med minimalt underhåll. Säga vad man vill, men det är mycket för pengarna.

Båda prylarna verkar tyvärr ha utgått ur sortimentet.

Grejor över förväntan
Snuten skrev:
> En Salomonryggsäck som reades på Stadium för
> 298 kr.
>
> Spanade på den när den kom för ett par år
> sedan för 600 kr, men tvekade och köpte en
> Everest (tyvärr). Hittade den igen i våras för
> halva och j-ar vilken bra ryggsäck då man
> cyklar! Har aldrig testat bättre. Enda minuset
> är de små nätfickorna vid sidorna, de är lite
> lågt skurna, men det kan man leva med.
>
>

+1, jag har en likadan. Grymt bnöj

Grejor över förväntan
Köpte biltemas skoöverdrag förra veckan. Det låter ju lovande inför vintern. Ska väl ta tag i det där med DX-lampa också...

Grejor över förväntan
bergljung skrev:
> Min Parlee för 84000 på Cykelcity är tveklöst
> över förväntan.

Inte mer ? :o

Grejor över förväntan
Biltemas SPD-pedaler, okey man kan ana ett minimalt glapp i ena pedalen nu efter 3 år - men då har de slagits med en hel del rejäla stenar i skogen, droppats 60-70 centimeter i stan med helstel hoj, gått i ur och skur året om - och ändå kommit tillbaka för mer, det där minimala glappet har förövrigt varit där i ungefär ett halvår och inte blivit värre, och lagren rullar perfekt.

300 kronor och en vikt som ligger kusligt nära XTR, och ungefär en hel pedal lättare än M520...

Grejor över förväntan
Får hålla med att biltema har en del helt ok prylar..
Jag kör med biltemas sko överdrag och biltema mx handskar och grabben har biltema pedaler som är kanonbra.

Jag köpte en reflex och regnjacka på clas olsson idag som var över förväntan...reade ut den för 99 kr... kanon fynd

Grejor över förväntan
Biltemas skoöverdrag är riktigt bra. Mina "cube-hjul" med Shimano 756-nav har fungerat bra i fem år i bl.a. mkt lera och regn vilket man inte kunde tro efter Leos utdömmande år ~2004...

Grejor över förväntan
Erol skrev:
> Hjul med XT-nav och 717-fälg. Köpta på Evalds
> 2007. Raka, lättrullade och tysta.
> Underhållsfria dessutom.
>
> //Erik

Hjul med XT-nav och 317 (gamla 717) fälg. Byggt på cykelcity 04/05. Ingen service - bara rullar och rullar.

Tror banne mig jag ska sniffa reda på ett gammalt XT nav till bakhjulet oxå. Tunga men bombsäkra.

Grejor över förväntan
Erol skrev:
> Hjul med XT-nav och 717-fälg. Köpta på Evalds
> 2007. Raka, lättrullade och tysta.
> Underhållsfria dessutom.
>
> //Erik

+1 Fast mitt framhjul är från -97 och fälgen hette 517 (tror jag?) Hjulet tar mig till jobbet varje dag fortfarande och visar inga tecken på att ge upp. Skog, alper, pendling och jag har inte behövt rikta det en enda gång.

Grejor över förväntan
Även mina är gamla XT och aldrig servade eller rengjorda. Det kanske är när man tar isär de och kokar de i diesel som de inte håller.. ;);)

Tillbaka
Topp